Elfstedentocht. De rayonhoofden komen vanavond bijeen.

Vijftien jaar geleden had ik een klein warm kindje in mijn armen, hij was geboren in een erg koude winter, de winter van 1997. Hij was behoorlijk over tijd, maar de arts lachte het weg: zou u uw verjaardag uitkiezen in zo een koude week?

 
Hij werd geboren op 15 januari, de dooi was toen ingetreden en ik kon weer de straat op, want met die ijsstraten en die dikke buik was het onmogelijk te lopen. Die week er voor had ik me op de bank genesteld, dekentjes, kussentjes, drinken, eten, ik keek de Elfstedentocht. Ik heb er vanuit de huiskamer al heel wat gezien in mijn leven, begin jaren tachtig, ik denk 1985 en 1986 was het denk ik keek ik het met de oudste kinderen, ook in de dekentjes en met lekkers, we woonden toen in een voormalig grachtenpand, heel groot, heel oud, heel zalig. Een boer won de Elfstedentocht toen twee maal, ben zijn naam vergeten ( van Benthum? ) en in 1997 won weer een boer, Angenet of zo, een spruitjesboer. Was ook het jaar van die grappige jongen die tweede werd en zo mooi kan zingen.
Maar er waren ook namen als Jeen van der Berg  en oei, nu ben ik ze vergeten van eerdere tochten, toen de beelden nog zwart wit waren en je maar kleine stukjes zag en ik geloof ook nog met vertraging, want zo luxe als het nu opgediend wordt zo ver was de techniek nog niet. Ik kan me nu al verheugen op beelden vanuit de muts van de sporters of vanuit de schaats, vanuit de helikopter en vanaf mooie bruggen.

 
Er zijn al ergernissen over treinen die er mogelijk niet eens naar toe rijden omdat ze blijven steken op een bevroren wissel. Er wordt gefluisterd dat Alex zijn schaatsen uit het vet haalt en dat de broer van Linda de Mol in elk dorpje waar je een stempel kan krijgen voice-kinderen heeft staan die je toezingen met een UNOX-WORST in de hand en dat kun je dan op vrijdagavond terugkijken. ( arme kinderen ) Dat Geert Wilders hekel heeft aan de kou en nu wel waardering heeft voor gezichtsbedekkende bekleding en al gesignaleerd is op de Bonke Vaart in een boerka met bont en schaatst op ijzers scherp geslepen door een Islamitisch slager want dat was de enige man die nog een aanzetmes had om ijzers scherp te slijpen.

 
Mark Rutte rijdt ook de tocht en zijn secretaris rijdt pal achter hem aan, voor het geval hij zich ergens misrekent. Emiel Roemer kan helaas niet meedoen, zijn partij zit niet meer in de lift en nu zijn ze met zijn alle de lift weer aan het zoeken. De mevrouw van NS-reizigers mag niet komen, want die is nog te beroerd om sorry te zeggen tegen alle bevroren tenen van Nederland. Want dat weet u mogelijk niet, maar niet overal in Nederland staan wachthokjes waar je op een trein kan wachten en als ze er wel zijn, zijn ze soms op slot, of ze bestaan helemaal uit ramen en die liggen er helemaal uit ( Krommenie ) of er brandt geen kachel en een wc is er al helemaal niet en dan vier, vijf uur of nog langer te moeten wachten op een trein valt dan niet mee, helemaal niet als je oud bent of een kindje bij je hebt, of je jezelf vervoert per rolstoel en ja, dan zeggen ze wel, dat er koffie werd uitgedeeld, maar niet daar dus, daar waar het zo hard nodig is. Nou dan doen die Friezen het toch beter en dat is niet eens een bedrijf, maar een vereniging. Laat ik maar zo zeggen lang leven de Elfstedentocht, want straks komen de rayonhoofden bijeen.

http://ijsdikte.priapisten.com/

 
Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Elfstedentocht. De rayonhoofden komen vanavond bijeen.

  1. kitty zegt:

    LOL! dat moeten we nog meemaken. Dat een politicus zo’n tocht rijdt. ( te weinig pluche in de route?)
    Ik hoop dat het door gaat. Komt er tenminste nog iets uit van de voorspelde maar niet gearriveerde horrorwinter🙂

  2. Zilvertje zegt:

    Kitty, die is goed, te weinig pluche!

    Als hij door gaat ga ik kijken, ik kan dus nooit heen, jaren tachtig het bedrijf dat doorging, 15 jaar geleden was ik al uitgerekend, nu laat de situatie thuis het niet toe en mijn zere been al helemaal niet. Maar ik ga wel kijken.

    Nou ik kijk er vanop dat de kou er toch is gekomen, we zijn allemaal heel dik aangepakt en we kunnen geen kant op, we durven dus echt niet met de trein, dan heb ik nou twee maal meegemaakt, echt een halve dag onderweg, zonder wc, zonder drinken, zonder warmte en met weinig beltegoed, brrrrrrrrrrrrrr, nou ik ga nu altijd beter voorbereid de trein in.

  3. kitty zegt:

    Eigenlijk snap ik dat niet zo goed. In Rusland is het stukken kouder en daar rijden ook treinen. Hoe doen ze dat daar dan? Of hebben we een te fijngevoelig systeem hier bij de NS?

  4. Dirk zegt:

    Weer een heel mooi verhaal Zilvertje en zoals je zegt lekker binnen bij de kachel en een dekentje om je schouders naar het schaatsen kijken ik kijk er nu ook naar alleen het komt nu in blokken steeds een andere sport er tussen door Ned 1.
    En als je nu met de trein moet dan kan het beste een nood pakket en een slaapzak meenemen, gelukkig hoef ik niet te reizen vandaag.Ben heel ff naar de super geweest en toen weer snel naar huis met het schaatsen op de tv en tussendoor een boek.
    Hoe is het beentje nu?

  5. Zilvertje zegt:

    Kitty, ik denk dat ze hier denken: Hoe vaak komt het voor? Nemen ze goedkoop spul, sommige wissels zijn laatst vervangen, wissels met verwarming, nou dat had toch veel eerder gemoeten in mijn ogen, uitzuigers zijn het, geld oppotten en dan van gekkegeit niet weten wat met het geld te doen, en de reizigers maar lijden, ik ben witheet!

  6. Zilvertje zegt:

    Kitty, wat een mooie link, ik ga het ff op mijn gemak lezen, en conductrice die een wak hakt, dat zijn nog eens vrouwen!

  7. Aad Verbaast zegt:

    Leuk verhaal weer.
    Hier een persbericht van prorail en de NS dat ze na 100 miljoen investeringen nu echt helemaal winterklaar zijn: http://www.prorail.nl/pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Pages/ProRailenNSmakenhetspoorwinterklaar.aspx
    Let wel. Bericht is van september 2010!!!!😎

    Laatste nieuws: Schultz staat vanaf nu een uitzondering op het wildplassen toe. Iedereen wordt gevraagd om te gaan wisselzeiken.

  8. Zilvertje zegt:

    Dirk ik ga helemaal niet naar buiten, ik heb het zo koud en extra zeer been, vandaag en twee zieke kinderen, die bedien ik op bed, maar kan ik wel ff bloggen. Ja, kijk uit he, kou en klad, brrrrrrrrrr, ik ben bang dat mijn waterleiding bevriest, ik heb het toegedekt met wollen dingen.

    • Dirk zegt:

      Nou Zilver als het de buiten leiding is kan er nu niets aan doen dan moet je de grond in maar die is nu ook keihard moet je eerst weer wachten op de dooi maar dan is het niet meer nodig beterschap met de kids.

  9. kitty zegt:

    Af en toe warm water erdoor laten stromen?
    Onze vriendin Anita kwam terug van Thailand: ketel kapot.
    Hij moet eerst ontdooien voor de reparatie. Van 30 graden(thailand) naar 12 graden in de huiskamer. fraai!

  10. Zilvertje zegt:

    Nou ik zou niet weten hoe dat moet Kitty, want hij zit bij de voordeur, onder de grond, maar ik heb alles warm ingepakt en hoop dat dit werkt en ik denk dat ik de voordeur helemaal sluit en een briefje ophang met achterom, scheelt veel ongemak en kou. Ik heb al een stukje link bekeken, maar wordt steeds gestoord, zo mooi, ik genieter van… er roept weer een zieke…

    ohhhhhhhhhhhhhhhh, arme Anita, brrrrrrrrrrrrrrr, wat erg.

    Aad, hahahah wisselplassen. Ik ga de link bekijken, ja, ze roepen al jaren dat ze winterklaar zijn, nou me neus. Het is echt heel erg als je in die kou moet wachten, je weet niet wat je moet doen en een taxi nemen is niet voor een ieder betaalbaar en helemaal niet als de weg ook vol staat, peperduur en ze roepen niks of tegenstrijdig om. Ik heb zo veel meegemaakt met die NS, is echt heel erg en dan bof ik nog, maar je zal maar kind zijn, heel oud, in de war, ziek of zwanger.

  11. Zilvertje zegt:

    Kitty, lachen ze hebben in jouw link andere potloodventers dan wij hebben. ik heb het nu beter gelezen, de conductrice hakt ijs weg, nou ze zien er daar leuker uit dan bij ons. Die van ons hebben altijd een broek aan en zijn soms zo onverzorgd, in een opvanghuis zouden ze niet opvallen. Het is een heerlijke link, ja, daar hebben ze gewoon betere spullen.

  12. Dirk Stam zegt:

    Nou ik dank u voor deze duidelijke uiteen zetting,ik ben dan ook blij dat die halal slager de schaatsen van Weert Gilders heeft aangescherpt,en ook dat als de treinen niet rijden en je moet vanuit Limburg helemaal op de schaats daarheen dat je dan eigenlijk nu al onderweg had moeten zijn.
    Die wachtkamer van Alex zijn familie zou nu op de bonkevaart al dienst kunnen doen want om nu in de kou te moeten plassen urineren of zeiken vul zelf u keuze in is echt geen kleinigheid.
    Is uw been al weer zover in orde dat u zelf ook al weer op de schaats kan? Doe maar voorzichtig want vallen is lastig en ook het opstaan valt niet altijd mee
    Met de groeten van Dirk Stam

  13. Zilvertje zegt:

    Dirk Stam, ik geniet van je reactie. Echt lachen! Het been, helaas, ik moet deze maand naar het ziekenhuis en dan zal er weer een operatie gepland worden, het is een duur been. :^(

    Veel groeten terug!

  14. Zilvertje zegt:

    Nou Aad, ik heb het gelezen, ik denk dat ze de verkeerde wisselwarmers hebben gekocht, wat een sukkels. :^) Voor al dat geld hadden we allemaal een tijd lang met een helikopter of taxi naar ons werk kunnen gaan.

  15. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Dirk, nee, ik bedoel de leiding in mijn kelder, die zit dicht bij de stoep, ik dek het toe alsof het een baby is, want je moet er niet aan denken, maar als steeds de deur daar opengaat, komt er een golf kou in en moeten de dekentjes weg. Tis wel ff rustig met twee vogels in bed.

    • Dirk zegt:

      Als het in de kelder is valt het misschien wel mee, nou kan je een beetje bij komen als ze in bed liggen ik vindt het sneu voor hun maar jou gun ik wel even wat rust en je been ook.

  16. Burro zegt:

    Weer een geweldig leuk blog. Zilver. Zelf heb ik niks met schaatsen. In kan het niet en ik heb valangst. Maar ik gun iedere liefhebber een geweldige Elfstedentocht.

  17. Zilvertje zegt:

    Burro, dankjewel! Ik durf nu ook niet meer en kan ook niet meer ivm mijn zere been , maar ik vind het wel fijn dat de jeugd dit kan meemaken en ik ben ook blij, want ik kijk het graag en geniet van al die verhalen.

    Ik heb heel lang op de schaats gestaan en heb er altijd erg van genoten, de natuur is nu ook erg mooi!

  18. goodknight zegt:

    …hou de kou buiten de deur met…
    …noppenfolie!!! Zilvertje…
    …ook geschikt voor kouwe gewrichten…

    grt

  19. Zilvertje zegt:

    Goodknight, noppenfolie, nooit van gehoord, bij de bouwmarkt, ik doe nu allemaal dekens en matten omhoogtrekken, helpt wel. Dankjewel!

  20. Zilvertje zegt:

    Nou laten we dat maar niet doen, ben nooit vergeten hoe gemeen jij naar mij mailde zonder me te kennen.

    • goodknight zegt:

      …die laatstegoodknight was ik night.maar intussen ken ik je wel…
      …was toen heeeel goed fout van mij…sorry corry…
      ….sconce chanch???….+++++

  21. Zilvertje zegt:

    Nou je kent me alleen van mijn weblog en verder is je beurt voorbij, ik heb nou een Dirk, die vertrouwde me wel en was vanaf het begin lief en die houd ik. Excuus aanvaard.

  22. goodknight zegt:

    ITS A SHAME…
    I LOVE YOU…

  23. goodknight zegt:

    En Mij Number is: 06 1316907555

  24. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Mooie herinneringen aan je lieve kindje, hij is nu 15 jaar met mooi winterse herinneringen.
    Koning winter laat zich flink gelden, blij dat ik niet met de trein hoef, wat een ramp.
    In het verleden wel veel naar het werk met de trein geweest, maar vaak alende, mis het niet.
    Doe voorzichtig aan deze week, hoe gaat het met je been? oma

    ot, In het crematorium van zaandam ben ik ook wel geweest, maar om afscheid te nemen.

  25. Zilvertje zegt:

    Twee beledigingen van GK weggehaald, stoppen nu GK anders krijg je een permanente ban.

Geef een reactie

