Nederlandse Spoorwegen, doe er wat aan!

Centraal Amsterdam van Zilvertje.

Het is al weer wat jaren geleden dat ik las dat de Koninklijke wachtkamer op het Centraal station in Amsterdam was opgeknapt. Het had heel wat geld gekost, het bedrag ben ik kwijt en ik vond het belachelijk. Doet men dat ook voor u en mij? Nee, ik mag er niet eens komen en u ook niet en de koningin komt er ook niet, ik ben bijna dagelijks op het Centraal, maar de koningin heb ik daar nog nooit ontmoet, dus ik vind het geldverspilling.
Weet u waar ze dat geld beter aan hadden kunnen uitgeven, aan de schoonmaak van de stations, het is te vies voor woorden. Ik zal ze met namen noemen, Krommenie, Zaandam, Amsterdam, plaatsen waar ik moet wachten op een andere trein. Nogmaals het is niet overal zo, Hilversum is schoon, dus ik vraag me af wie de schuldige is? Allereerst natuurlijk de vervuiler, die zou zich kapot moeten schamen maar dat doet de vervuiler niet, ik heb er wel eens iemand op aangesproken, maar die knul vond dat daar de schoonmaakploegen voor zijn, belachelijk!

Schoonmaakploegen ( 1 a 2 man ) zie ik wel in de ochtend en soms in de avond, maar als je ziet hoe die werken… dat is een giller, met een happertje of een stoffer en blik op steel halen ze hier en daar een rommeltje van de perrons. Maar er moet gewoon sop overheen, lekker de brandslang er op, weg met die kille tegels en er een gladde vloer aanleggen die je gewoon kan dweilen, met een mop, of met een dweilmachine die je ook in de supermarkten ziet. Het is gewoon zo vies, als je bv uitstapt op het Centraal in Amsterdam, liggen de lagen kots op de tegels. De huisjes van koffie, de borden, alles is zo vies, je durft niks aan te raken, het plakt, glibbert, slijmt en stinkt. Ik schaam me ook voor al die toeristen, vieze treinen, vieze perrons, smerige trappen met gore troep er op en veel papier.

 
Op het Centraal komt ook haast geen regen op de perrons, dus de tegels zien er niet uit. Krijgen de schoonmaakbedrijven te kort geld? Of komt het door luiheid en verkeerd inzicht? Het zijn altijd zich traag voortbewegende mannen die je ziet schoonmaken, maar zelden met een soppie. Ik denk wel eens, zit er niet een opdraaiknop op hun rug, zodat het wat sneller kan en met meer water. Vrouwen, die zou je daar ook neer moeten zetten en iemand van de NS die het controleert, of men wel waar voor ze geld krijgt……. Maar mogelijk moet het werk voor een uitgeknepen budget worden gedaan. Jaren geleden zag ik autootjes van Succes uit Volendam, doen die het nog? Nou Volendammers staan bekend om heel schoon te zijn, maar dat zie je aan de stations niet.

Nou allemaal vragen, wie maakt het schoon, voor welk bedrag en kan het niet beter? In elk geval kan de Hoogheid, zalig schoon en in een mooi verbouwde wachtkamer op de trein wachten, maar eer het zo ver komt……….. daar moeten we nog erg lang op wachten.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Nederlandse Spoorwegen, doe er wat aan!

  1. Gelijk heb je. Maar eerlijk gezegd stoor ik me ook wel een beetje aan het vuurwerk. De straten liggen bezaaid met rotzooi, maar een ander moet het maar weer opruimen. Daar komt nog bij dat alle ziekenhuizen en hulpposten op oudejaarsavond elk jaar ook maar weer klaar moeten staan voor de honderden gewonden die er elk jaar weer door vuurwerk vallen. Ik hoorde gisteren op tv een oogarts zeggen: ‘Eigenlijk zouden we moeten ophouden met vuurwerk.’ Daar is veel voor te zeggen, vind ik, alleen het zal nooit lukken. Er zijn nu eenmaal nogal wat mensen die koste wat het kost vuurwerk willen afsteken.

  2. Dirk Stam zegt:

    Ik denk dat de koningin zelf haar wachtkamer niet in durft te gaan nu het er daar buiten zo vuil is maar ik denk ook dat er bij de schoonmaakdienst maar manegers zijn dan personeel dus is zodoende het geld snel op.
    Dus als wij in het vuil lopen moeten we niet kijken maar hopen op schoneren stations

  3. Zilver, ik ben het met je eens, maar goed schoonmaken kost geld en dat wil men niet betalen.
    Daarbij, de mens is een grote viespeuk.

  4. de stations in een land
    zijn de spiegels van ’s lands beschaving

    jouw straatje is ongetwijfeld veel schoner, Zilver

    (ik vind dit overigens wel een blog om op te sturen naar de directie van NS)

  5. Di Mario zegt:

    Wat een onzin dat ze daar moet wachten, want dat doet ze toch niet. Als ze al eens met de trein zal gaan, dan staat dat wagonnetje van haar waarschijnlijk al een uur voor te verwarmen voordat ze daar is. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van de NS hierop.

    Love As Always
    Di Mario

  6. Een hogedruk heetwater einiger erover (270 graad maar weinig water en hoge druk.
    De vraag is alleen: je verplaatst het.
    Bij de rails kan het water wel weg, maar de troep blijft zichtbaar.
    maar idd; een man kan in een uur een stuk van 50 meter bij 6 meter brandschoon krijgen.
    En dat zou moeten gebeuren.
    Ik vind al jaaaaaaaaaren dat er een sociale diensplicht zou moeten komen…

    De keinigin is nog per gereisd enige tijd geleden.
    In het jaar 1928 heeft het zijne majesteit behaagt, van Amsterdam naar IJmuiden te reizen per trein..

  7. Dirk zegt:

    Ja Zilver gewoon je blog naar de ns sturen je ben tenslotte al een oude bekende van ze, en doen ze er niets mee dan krijg misschien wel weer een dagje gratis reizen dan heb je het tenminste niet voor niks gedaan.

  8. kitty zegt:

    Toen ik een aantal jaren geleden een bustrip deed in de omgeving van Dublin, vertelde de buschauffeur dat in Dublin een boete staat op het wegwerpen van papier op straat. Ik meen meer dan 100 Euro. Zelden zulke schone straten gezien als in Dublin! 😉

  9. kitty zegt:

    het kan met hogedrukspuit en een chemisch goedje gedaan worden. Zo zijn onlangs de gele Chinese klinkers op de markt in Heerlen gedaan. Nou, ze hebben na jaren weer hun originele frisse kleur!

  10. Aad Verbaast zegt:

    == Krijgen de schoonmaakbedrijven te kort geld? == de vakbonden vinden van wel. Er werden gisteren al op meerdere treinstations gestaakt door de schoonmakers.

  11. Ridzerd, vuurwerk vind ik ook echt niet kunnen, hier in de Zaanstreek geschatte schade tienduizenden euro’s, Bron NH Dagblad van dinsdag 3 januari. Tel daar bij op de immaterieel schade, dus weg met die troep ( straten liggen vol ) Nog de beste wensen!

    Ik hoop de de rest van de reacties nog terug te komen, ben nu erg druk en net thuis.

  12. Vroeger was het Centraal Station in Amsterdam heel gezellig.
    Daarna zijn ze aan het verbouwen geslagen. Dat verbouwen is denk ik gericht geweest op het elimineren van inhammen waarin zich mogelijk terroristen, junks of politieagenten die ongeoorloofd wilden pauzeren konden verbergen. De verbouwers waren privatiseerders gefinancierd door bouwfraudeurs. Twee types mensen die besef ontbeerden dat wanneer een omgeving onbewoonbaar werd verklaard voor een junk of terrorist dit in gelijke mate zou gelden voor alle andere soorten varianten van de homo erectus. Samengevat: geen plek meer om te wezen voor tweebenigen die zich rechtop verplaatsen. Vervolgens is de consekwentie natuurlijk duidelijk dat een plek waar niemand wil wezen ook niet schoongemaakt behoeft te worden. Dat zou maar nodeloze onkosten met zich meebrengen natuurlijk.
    Snap je ?

  13. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Bah, wat klant onvriendelijk, je bent al vies voordat je de trein zit.
    Zou toch beter kunnen, maar ook bij gemeenten zie de desinteresse, als de hondenpoep bakken worden geleegd, ligt er regelmatig zakjes op de stoep, die laten ze rustig liggen. oma

    Ot. we hebben een aangeboden song voor je gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  14. jantiena63 zegt:

    Bij ons in het dorp is het station redelijk schoon, al is het nu in verband met een verbouwing en plaatsing van een spoortunnel wel een rommeltje. Hopenlijk wordt het nadat alles klaar is wel weer lekker schoon. Ik ga niet zo vaak met de trein maar als ik ga dan graag vanaf een schoon station en een schone trein.

  15. kitty zegt:

    Nou hoor ik jullie wel allemaal klagen maarruh. Ik moet 8 kilometer met de bus voordat ik een station tegen kom. Hoe zouden jullie dat vinden?

  16. oma zegt:

    Ha zilvertje,

    Vanavond met de trein, het was gelijk weer mis, vies en vertraging. bah. oma

  17. kitty zegt:

    Hey Zilver. Are you alive and kicking? 😉

  18. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Ondanks de korte heftige regenbuien heerlijk gewandeld, na een kop rooibosthee weer helemaal de oude.
    Gewoon even doorzetten. oma

    Ot. we hebben een aangeboden song voor je gedraaid in de show.
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

  19. Als er een koninklijke wachtkamer is zal er ook wel een koninklijk toilet zijn. Heb ik wel eens op gezeten, zo’n royal plee, geluidsgeïsoleerd, echt waar! En wel brandschoon ook.

Geef een reactie

