Het oude jaar in een droom.

Droom.

Daar liep hij, een oude man met heel veel haast, zijn snelheid verwachtte je niet bij zijn leeftijd. Hij had een mand om zijn arm en deed telkens en greep uit de mand en liet papieren in brievenbussen glijden, thuis zat hij uren te bellen en de laatste uren van de dag bracht hij bezoeken aan dierbare.

Mijn vader vroeg aan mij of ik de man kende en ik schudde van nee. Dat is het oude jaar Zilvertje! Hij heeft haast, zijn tijd is bijna om en hij heeft nog een hoop zaken recht te zetten, net als wij mensen. Pas tijdens de donkere dagen als de meeste verplichtingen even wegvallen, realiseren wij ons, wat we anderen hebben aangedaan, of waarin wij te kort zijn geschoten. Dat sturen we kaarten en nodigen elkaar uit op te luxe etentje met moeilijke gerechten, geven we elkaar dingen die we ons eigenlijk niet kunnen veroorloven en zo starten we vaak een nieuw jaar diep in de schulden, want de kamer kon zo toch echt niet, die moest nog opgeknapt voor iedereen op bezoek kwam met kerst…….. en de bank was te versleten.

Maar Zilvertje, een mens die uitgenodigd wordt, zal niet kijken naar je bezit, maar naar je hart en wat je ook op tafel zet, het zal zalig smaken, want dat wat je samen eet, smaakt beter dan wat de beste kok kan brouwen en niemand wil de ander ongelukkig maken door hem op hoge kosten te jagen. Het gaat om het samen, het lachen en huilen, het genieten van de verhalen, van de rust van de dagen en elkaar dan gezellig helpen in de keuken, de keuken waar het soms nog fijner is dan aan tafel, omdat daar het hart nog meer op de tong ligt en het afwaswater de wonden wast en sneller laat genezen. Theedoekomhelzingen zo helend zijn.

Maar wat heeft die oude man dan in zijn mand papa? Vroeg ik nog snel toen ik zag dat hij al opstond om weer te gaan……..

Alleen maar lieve dingen mijn kind, alleen maar lieve dingen!

Mijn vader zwaaide en vloog weer weg naar waar hij hoorde, hoog op een wolk, daar waar mensen rusten na een leven lang van noeste arbeid en ik werd wakker met een zalig gevoel. Al zijn woorden woog ik in beide handen: hoe ouder je wordt, hoe beter je alles gaat begrijpen en herstellen hoef je niks, alleen maar lief zijn, want je blijft tot op je oude dag leren en pas als je alles weet mag je ook op de wolk.

Ik heb dadelijk een kaart gepakt en een mooie kerstkrans gehaald bij de luxe bakker en mijn naaste buren geschreven en dingen geschreven op de kaart die nooit staan op kerstkaarten en daarna heb ik de krans gebracht samen met de kaart en diezelfde avond lag er een prachtige kaart op mijn mat, met lieve woorden………..

Het oude jaar geeft ons kansen, ik heb er een gepakt.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Het oude jaar in een droom.

  1. Di Mario zegt:

    Een kans moet je zien liggen.

    Love As Always
    Di Mario

  2. cor3306 zegt:

    Weer een mooie overpeinzing Zilver dat is je wel toevertrouwd(en tussen haakjes de beste wensen voor het komende jaar natuurlijk)

  3. Mooie gedachten, alleen een kaart of een gesprek is genoeg.

  4. kitty zegt:

    Dat was een fijn idee van je!!
    Dromen kunnen goede boodschappen hebben soms🙂

  5. bert deben zegt:

    ontroerend mooi kerstverhaal

  6. Dirk zegt:

    Weer een mooi en pakkend verhaal Zilvertje, ja joh het oude jaar is straks weer weg en over die kansen die hij geeft hoop ik dat je een goede hebt gepakt maar denk er aan het nieuwe jaar geeft ook weer nieuwe kansen, ik hoop dat je er daar ook een paar van kan oppakken.

  7. rikus zegt:

    bij mij komt het eerder over als een nachtmerrie dan een droom

  8. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Een heerlijk gezinsfeest om samen te vieren.
    elkaar te verwennen en te prijzen
    Het geluk van samen zijn. oma

  9. Excellent blog post, I have been reading into this a bit recently. Good to hear some more info on this. Keep up the good work!

Geef een reactie

