Meisjes van dertien……..

Kom je nou nog buiten spelen schele neet, riep Jannetje tegen haar beste vriendin. Maar die beste vriendin had er geen trek in. Jannetje riep het door de brievenbus en gooide steentjes tegen haar slaapkamerraam, riep en bleef aandacht trekken, maar niemand kwam er naar buiten…..

As ome Cees niet zoveel had gezopen

Had hij een villa kunnen kopen

En misschien wel van alles twee

En een eiland in de Griekse zee

 

Een Bently voor zijn deur

Een prostituee met een goed humeur

Hij hoefde er niet eens voor te lopen

Nee, hij had het gewoon kunnen kopen

 

Maar hij gooide het liever vloeibaar door zijn strot

Kijk dat maakt een mens kapot

Hij stalde het daarna in de plee

Daar vernagel je je leven mee

 

As ome Cees niet zoveel had gezopen

Hadden we nu niet hoeven lopen

Nu hebben we met hem in de kist

Lijn 13 gemist

 

Ze bleef liever op haar kamertje, genoot wel van het liedje dat Jannetje zong, dat hadden ze samen gemaakt en met zo een liedje is het heerlijk afreageren. Maar vandaag kon ze niks opbrengen, het was de eerste dag dat ze besefte wat er echt was gebeurd en nu wist ze ook waarom ze zich de laatste maanden zo naar voelde, zo diep ongelukkig, zo vies van binnen, zo overhoop gehaald.

Ja, ze wist het natuurlijk wel een beetje, al veel eerder, maar ze had het weg gestopt, heel ver weg, ze had er een emmer ijs op gegooid, daarna lijm, daarna plastic, en daarna lood en toen voelde het stil, maar haar gevoel ging een beetje dood……..

Ze had een boek gelezen over een meisje en dat meisje had bijna hetzelfde meegemaakt en wilde niet meer leven……… en daar moest ze nu diep over nadenken……. wilde ze zelf ook dood, net als het meisje in het boek? Of lokte toch het leven nog een beetje?

As ome Cees niet zoveel had gezopen

Had hij een villa kunnen kopen

En misschien wel van alles twee

En een eiland in de Griekse zee

 

Jannetje was weer gaan zingen en dat trok haar over de streep, ze veegde met haar mouw haar tranen weg en holde de trap af naar Jannetje, haar vriendin, het beste dat haar was overkomen……..

Zilvertje.

Foto: 2010 voor de universiteit VU, 20 kilo zijn er nu af, maar zitten er op de foto nog aan, hahahaahah opgeruimd is netjes.

Voor Selma, de kilo’s er af!

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Meisjes van dertien……..

  1. 20 kilo! Dan ben je nu weer als een meisje van 13😉
    Maar goed, dat er op de juiste ogenblikken vriendinnen zijn!
    XX
    Dat eiland in de Griekse zee; dat lijkt me wel wat. De rest mag Cees zelf hebben.

  2. Zilvertje zegt:

    He Kitty, ja, er is heel wat af! Ging vanzelf! Ja, heerlijk, ben er nooit geweest, maar zo zo mijn koffer pakken.

  3. drikus zegt:

    Hoi Zilver je gooit er weer een hele mooie tegenaan je zal maar zo’n ome Cees in de familie hebben zeg, alhoewel ik denk dat er in heel wat families zo’n ome Cees rond loopt.

    Maar jij heb er weer een mooie van gemaakt.

  4. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Drikus, het liedje was er gister en de rest heb ik vandaag gemaakt. Dat is zo fijn van vakantie, heb ik ook tijd voor de geest los te laten.

  5. Niet?!
    Zullen we over een 3 daagjes de miljoenen samen winnen? Gaan we er eens heen🙂
    Ik was eerder op Kreta en Rhodos en een rondreis klassiek Griekenland.
    Op Kreta waren we met de kinderen; Rico weet dat nog!

  6. Zilvertje zegt:

    Kitty, ja, maar dan moet ik wel een lot kopen, ik heb dat slechts eenmaal gedaan. :^) Lijkt me zalig en dat Griekse blauw vind ik prachtig, trekking de tiende?

  7. Weer mooi gedaan Zilvertje, dat afvallen en het blog van vandaag.

  8. selma zegt:

    En dan nu de foto zonder de 20?
    (Mèt zie je er trouwens ook leuk uit).

    Wat een verdrietig verhaal trouwens weer,
    maar ik stam uit de jaren ’50, toen zulke dingen met vriendinnetjes gebeurden.
    We wisten het van elkaar, maar spraken er nauwelijks over.
    Wat we deden was die ome kezen uit de weg gaan, die omes van de anderen natuurlijk.
    Die van jezelf, daar kon je moeilijk aan ontkomen.

  9. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Antoinette, heerlijk zo een vakantie, kan ik doen wat ik wil en natuurlijk ff schrijven.

    Selma, ja, de verhalen laten me niet los, er was vandaag weer bericht op het nieuws over de schadevergoeding en ja, dan komt dit er uit. Met vervorming, met een gekkebekliedje, maar met een intens diep gevoel van vroeger.

    Voor jou de foto van ongeveer denk twee weken geleden gemaakt door Annemiek, maar intussen is er weer wat af…….ik kan weer bij mijn veters en de trap op zonder buiten adem te raken.

  10. Terrebel zegt:

    Zou je’t liedje graag horen zingen. En 20 kilo eraf in een jaar…knap!

  11. Zilvertje zegt:

    Terrebel, het ging vanzelf, heb het gewoon heel druk, een baan die ver weg is en heel veel vergt.

    Nou ik kom het zo zingen hoor! :^)

  12. Lidy zegt:

    Wat goed van jou. Ik ben ook druk doende de kilo’s er af te trainen, inmiddels vijf kilo kwijt. Dat is nog niet zo veel, maar ik ben ook nog niet zo lang bezig. Wat bemoedigend om dit van jou te zien. Morgen ga ik weer flink trainen.🙂

  13. Zilvertje zegt:

    Lidy, maar 5 kilo is veel hoor, til het maar een tijdje mee, dan weet je het, of zet 5 zakken suiker naast elkaar op het aanrecht. Maar nogmaals ik heb er niks voor hoeven doen, gewoon heel druk gehad, en ik heb gewoon een druk leven, ik heb nu twee weken vakantie en dan komt er denk ik rap weer wat aan.

    Je ziet het wel hè, ik zie het in mijn gezicht en ik heb nu nog maar een heel bescheiden buikje, maar dat mag na 4 kinderen en bijna ( 18 november 53 jaar )

    Ik heb voor een half jaar een klus, moet ik om half zes de deur uit om er om acht uur te zijn en ik kom er in de avond weer laat in en dan moet ik nog alles voor het gezin doen in mijn uppie plus nog dingen voor mijn werk doen, kom daarom ook weinig aan bloggen toe en nu haal ik het in, we hebben het eten op, hoef alleen nog maar af te wassen en ik hoef niet op tijd naar bed, ook heerlijk, maar ik weet zeker dat ik het einde van de week allemaal weer mis, want ik heb nu wel een enige klus, met erg lieve collegae en het is heerlijk in de bossen.

    Ik kan al vanaf mijn ongeluk niet meer hardlopen, dat deed ik vroeger altijd, nou en dan word je langzaam zwaarder als je het gewend was.

    Nou knap van je en niet opgeven hoor, ook al zie je het soms niet zitten, ineens merk je, dat je kleding al losser gaat zitten, bij mij was dat echt nodig, ik had een heel ongezonde BMI maar nu is hij weer oké en dat voel ik wel, voel me veel beter en pas weer onder de bedden met het stofzuigen.

  14. drikus zegt:

    Je ziet er grandioos uit Zilver maaaar dat was 20 kilo geleden ook hoor.

  15. Zilvertje zegt:

    Hahahahah, ja, zie je het, nou die 5 kilo Egmond die waren zwaar hoor, God wat heb ik toen lekker gegeten, is straks alweer een jaar geleden, weet je nog?

    • drikus zegt:

      Ja ik weet het nog wel hoor en ik zal het nooit vergeten.
      Aanstaande weekend een jaar terug waren fijne dagen.
      En dat eten was zalig maar wel een beetje weinig he?Hahahaha.
      En wat dacht je van het nachtegaaltje was ook niet te versmaden met een lekker bakkie er bij.

  16. Fleur zegt:

    Oh kreun…die plant,dat vest en die rok zijn antiek,joh.
    Pimp je op!
    Koop trendy kleding,meid!

  17. Zilvertje zegt:

    Ben boeken aan het kaften, Blancie haar boekentas was gestolen, ik heb voor haar nieuwe schoolboeken moeten aanschaffen, die ben ik nu aan het kaften, nou wat een strop, niet alleen de boeken zijn duur, maar ook moest er een nieuwe tas komen, nieuwe agenda, schoolspullen, mijn nieuwe fiets had ze geleend, sleuteltje weg, dus slot moet door, plus nieuw slot er op, pfffffffffffff, ik mag wel de staats winnen. :^) ( Kitty heeft gelijk, en dan het eiland met haar kopen. )

  18. Zilvertje zegt:

    Fleur, Marjon, ja, goed gezien, mijn huis is antiek, zo ook mijn deur, mijn plant, mijn rok, mijn vest en ik zelf ben half antiek en ik vind het helemaal goed zo, dat ben ik! :^)

  19. lebonton zegt:

    alleen de aanhef al, ,et ‘schele neet’ er in😉

  20. lebonton zegt:

    ‘,et’ moet natuurlijk ‘met’ zijn

  21. Zilvertje zegt:

    Lebonton, ja, hahahaha, had ik begrepen hoor, ja, die vond ik ook leuk! Ik moet vaak erg lachen om mijn eigen brouwsels, al zit hier ook veel au in, maar die schele neet maakt het zuur weer zoet en die kist en lijn 13 vond ik ook wel grappig, ik zag al twee meiden sjouwen met een kist bij de tram.

  22. Zilvertje zegt:

    Drikus, ja, het eten was karig, ahahahahahahahahaha, ik had bijna een kruiwagen nodig om mijn buik te vervoeren en weet je nog dat we bij de verkeerde deur stonden, oooooh, mijn buik schudt van het lachen.

    • drikus zegt:

      Ja leuk was dat he althans achteraf hebben we er om kunnen lachen en die arme man werd er niet vrolijker op maar wij hadden er veel lol om.
      En ik maar proberen met die keycard.
      En hoe vond je de massage stoelen die je kuiten plat knepen?

  23. Zilvertje zegt:

    Ja, het was allemaal wat, nou die kuitenknijper was heftig, we gaan slapen, welterusten.

  24. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Onze grote oma zei altijd, As is verbrandeturf.
    Drank is gevaarlijk voor mensen die er niet mee omkunnen gaan.
    Het leven is somd erg hard, kei hard, weg stoppen is voor je geleden pijn haast niet mogelijk.
    AS Ome Cees niet zoveel had gezopen…… oma

  25. Inderdaad trekking de tiende.
    Als je zin hebt kopen we allebei een lot en delen bij winst?
    Dan hebben we dubbel kans🙂

  26. svara zegt:

    Dag Zilvertje
    Wat is dit een mooi en gevoelig geschreven blog.
    Subtiel maar indringend verwoord

    en….je ziet er prachtig uit!
    hartelijke groet
    svara

  27. rob de wegwerker , zegt:

    zilvertje , heb je wat tips voor me , want het lukt voor geen meter , blijf te zwaar pfffffffffff,

  28. Zilvertje zegt:

    Kitty, nou we zijn inmiddels mail verder en jij het de loten, spannend, het zal ons toch maar gebeuren, en nee, een eiland hoeft niet, maar is wel leuk, een bloggerseiland

    Svara, dankjewel, dat is lief, ja is een lastig onderwerp en het beheerst mijn leven, als een rode draad loopt het door mijn leven heen en de gebeurtenissen blijven zich opstapelen, dit is een vorm van eruit gooien, al heb het ware verhaal en alle nieuwe hier nooit gestaan, telkens kleine tranendalletjes.

    Ja, ondanks alles ben ik toch gelukkig en mijn leven is niet makkelijk, ik tel af, het kan alleen maar beter worden, liefde overwint alles.

    En ja zo zie ik er uit in mijn dagelijkse kloffie, voor mij goed genoeg, vestje van de Hema, rok van VenD, het gaat niet om de verpakking, maar juist om wat er inzit. :^)

    Rob, ja, het leven is ook niet makkelijk, hoe is het nu met je nieuwe vriendin, of heb je daar zorgen om?

  29. rob de wegwerker , zegt:

    het leven is zeker niet makkelijk , zorgen heb ik genoeg , zal wel nooit helemaal lekker gaan denk ik wel eens , met me liefje gaat het wel redelijk , tumor in der hoofd is op dit moment rustig , en ik ben heel gelukkig met der , en met jou , en je kids , fijne avond , rob

  30. Zilvertje zegt:

    Ja, ik zou niet weten hoe ik je tips kan geven, koester de mooie momenten en pak de problemen aan, maar sommige zijn niet aan te pakken, dan gaat het er niet om wat er op je pad komt, maar hoe je er mee omgaat, maar daar heb je niks aan, maar jij hebt wel iemand en altijd werk en een lieve zoon, dat is al heel veel he en je moet gewoon af en toe die wegwerkershoed opzetten en ff gek doen, dat maakt een mens weer los. Niet opgeven hoor!

Geef een reactie

