Van de buren niets dan goeds ( nieuw boek van Flip Willemsen )

Zilvertje 2011

Flip Willemsen debuteerde in 1990 met: De gelaagde sneeuwman en nu is haar nieuwe boek geschreven: Van de buren niks dan goeds. Haar negende boek. Een boek dat begint met een slepende burenruzie. Al lezend, leren we de buren kennen, het intense verdriet dat mensen hebben om gebeurtenissen waar anderen graag over roddelen, maar waar ze nooit met jou over praten.

Flip weet als geen ander in haar boeken, de hardheid van het bestaan, de lijdensweg die het leven vaak is, te larderen met humor en kolderachtige gekte, maar die zelfde gekte is zo waar en puur, want het zijn vaak de dingen die we denken of meemaken maar nooit hardop zeggen.

10 november 2011 is de presentatie van haar boek in Amsterdam en ik mag er bij zijn. En dat niet alleen, het boek is opgedragen aan twee mensen, een er van is Bart Kraamer en die ander ben ik…..

Flip mailde mij ruim een jaar geleden met deze boodschap en ik knapte bijna uit mijn vel van blijdschap, want hoe vaak dacht ik niet bij het lezen van een boek: je zal toch maar genoemd zijn, je zal toch maar op die pagina staan en wat zal die persoon dan betekend hebben voor de schrijver?

Ik weet wel wat Flip voor mij betekent, een vrouw die ongelofelijk mooi en waar het leven kan beschrijven, die mij laat lachen tot mijn buik schudt, maar die ook me de ademhaling laat horen van de personages, zo dicht weet ze me in haar verhalen te trekken, dit was vooral het geval bij het prachtige boek waarin een vrouw haar oude moeder noodgedwongen gaat verzorgen en heel onwennig de BH van moeder aantrekt en de slappe borst in het kuiltje van de BH stopt, ik voelde dit tot in elke vezel……

In haar nieuwe boek komen de Volkskrantbloggers dingen tegen die ze zullen herkennen en ik heb zitten gniffelen om al die herkenning. Lieve mensen een boek om van te genieten de roman is uitgegeven bij uitgeverij Compaan, Maassluis.

Weet je wat ook zo bijzonder is, op de voorkant van het boek, zie je een stofzuiger tegen een achtergrond van behang en dat behang is het zelfde behang dat ik op de muur deed van mijn eerste echte op kamers wonen, heel groen met een groot patroon…….

Voor mij is deze ervaring een geschenk, een pleister op een wond die nooit heelt, een gebaar dat ongekend is. Want hoeveel mensen hebben mij in mijn leven niet dingen beloofd en voorgesteld en die Flip die doet het gewoon, die belooft iets en doet het, ze heeft me iets gegeven wat me raak tot in mijn hart, de woorden: Voor Trudy Den Herder, betekenen voor mij een schouderklop voor al mijn zwoegen, een lintje voor al mijn geschrijf, een omhelzing van iemand die weet wat verdriet is en inziet dat ik dapper ben en vaak verzwijg waar ik om huil en doorga tot ik er bij neerval.

Dank je lieve Flip voor die erkenning en ik heb bij het openmaken van het boek, zulke blije tranen gehad, net als nu, het is maar dat jullie het allemaal weten en koop volgende maand allemaal het boek! Dankjewel lieve Flip!

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Van de buren niets dan goeds ( nieuw boek van Flip Willemsen )

  1. drikus zegt:

    Je zal wel enorm trots en blij zijn Zilver?

    Nou anders ik wel een beloning en waardering voor al schrijven en doorzettingsvermogen.

  2. Zilvertje zegt:

    Drikus, wat een eer he?

  3. Zilvertje zegt:

    Ja, dat doet het zeker! HOERA!

    • drikus zegt:

      Grandioso Zilver.
      Je ziet het zeker wel ik heb een nieuw word uitgevonden kan zo in de Dikke van Dale.
      Ik ga nu de deur uit naar mijn moeder ze loopt een beetje te sukkelen met haar heup ga ff kijken of ik wat kan doen voor haar.
      Een fijne Zondag nog en doe ze allemaal de groetjes van mij.

  4. Rob Alberts zegt:

    Proficiat! Voor jou en Flip.
    Vriendelijke groet

  5. Wat lief van Flip!
    Dat is een prachtige geste.
    Ik ga het kopen en lezen🙂

  6. Zilvertje zegt:

    Drikus, het is een prachtig woord, en beterschap voor je moeder.

    Kitty, ja, geweldig hè? Ja, ik ga er ook gewoon een kopen, ook al heb ik het al, gewoon om de boekenverkoop te laten stijgen en mogelijk koop ik er meer, dan weet iedereen al wat hij met zijn verjaardag krijgt en in zijn schoen en onder de kerstboom. :^)

  7. Aad Verbaast zegt:

    Geweldig! Ik ga het boek ook kopen. En na deze bijzondere recensie vooraf helemaal!😉

    Jij en Flip gefeliciteerd. Dat het maar een best-seller mag worden.

  8. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Aad, ik denk dat jij ook wel als voormalig VK-blogger erg moet lachen om herkenbare dingen. Ik kan je nog niet zeggen of dit haar mooiste boek is, want ik heb nog maar een deel gelezen, ik ben dol op haar boek, ben de titel vergeten waar een vrouw haar moeder noodgedwongen gaat verzorgen, dat raakte me zo en daar heb ik zo om gelachen en haar boek Operatie glimlach vond ik ook te gek!

  9. Alletwee gefeliciteerd, Flip met haar boek en jij met je vernoeming.

  10. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Antoinette, wat lief hè, het is zo ontroerend en ik heb een stukje van het boek gelezen en het is Flip ten voeten uit, God, wat vind ik haar schrijven bijzonder en haar humor is ongekend, ik heb vaak buikpijn van het lachen.

  11. Wat leuk om te horen!
    Zal eens zien of ik het boek te pakken kan krijgen!

  12. Zilvertje zegt:

    Fred, gaaf hè! Ik weet niet of het al in de winkel ligt, presentatie is 10 november.

  13. Flip Willemsen zegt:

    Lieve Zilvertje
    Wat een mooie, lovende en lieve woorden. Dank je. De bewondering is wederzijds.Ik vind je een topvrouw en moeder. Een van de eerste verhalen die ik van je las ging over wormen en de kerk. Geweldig verhaal. Ik ga het opzoeken om te herlezen, want ik vond het een prachtverhaal.
    xxxxxxflip

  14. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Flip, lief van je! xxx

  15. luuk1945 zegt:

    Heel fijn Zilvertje!!!!
    Groet Luuk

  16. Blewbird zegt:

    Zeer verdiend! Geniet er maar lekker van!

  17. Door je blogs heb ik een globaal beeld van je gekregen, zilvertje. De feiten ken ik niet en dat hoeft ook niet altijd. Belangrijker is wat ik bij jou tussen de regels door lees. Daardoor ben ik ervan overtuigd geraakt dat jij in dit boek terecht met name wordt genoemd.

  18. eva zegt:

    Oh wat leuk voor je dat je daar bij mag zijn.
    Jij zou zelf ook wel een boek kunnen schrijven.
    Waarom doe je het niet?

    gr eva

  19. bert zegt:

    inderdaad iets om fier en blij om te zijn !

  20. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Gelukkig we hebben je weer gevonden in blogland.
    Wij zijn ook weg bij web-log, ook nu eigen WP, op http://www.karoetsie.net/
    Gelukkig hebben we een heel aardige buurt en buren. oma

Geef een reactie

