Weekend………

Zilvertje

Gisteravond zat ik in de trein te genieten, weer een week volbracht en nog niet ziek uitgevallen, want dat overkomt me nog wel eens op werk en klussen die ik aanneem en dan vis ik met alles achter het net……..

En de kachel moet wel blijven branden en ik ben de enige die de brandstof levert. De Suikerhartjes zijn nu 13 en 14 jaar en kosten een vermogen, school is vooral heel duur. Speciale kleding, schoenen, en jongenssuikerhartje had een koffer met gereedschap nodig, samen ruim 200 euro en dat is dan alleen de koffer met inhoud, er was zo veel dat moest.

Wat was alles eenvoudig toen ik jong was, ik had een vader en een moeder en bij dure schoolrekeningen konden ze ergens een beroep op doen. Er was altijd iemand thuis en de klusjes in huis deed mijn vader…. Als kind gaf mij dat altijd een fijn gevoel, ik voelde me geborgen en geliefd.

Als de trein bijna Amsterdam binnen rolt kom ik langs die panden van SBS 6 en het stuk waar Sail altijd is en een pand waarop staat: SMEG en dan denk ik altijd MA en soms denk ik: ik ben net een puber dat ik daar elke keer weer om lach……..

Vanaf deze zomer heb ik de route van en naar mijn werk zien veranderen, de bomen hebben nu een prachtige pruik op en jassen aan, ze zijn vuurrood, knalgeel, bruin, restje groen, bijna net zo mooi als in de lente als ze over hun kale takken weer een frisse trui aantrekken en al spoedig in bloei staan.

Ik heb denk ik nooit verteld wat ik nou doe, ik werk op een kazerne voor een half jaar, ja, Zilvertje die van de vrede…… maar ik had geen keus, we waren door al ons geld heen na mijn vorige ziek zijn en moest alles aanpakken en toen kwam dit voorbij. Ik geef les aan groene, grijze en blauwe mannen en vrouwen, voornamelijk in de psychiatrie en wat ik nooit verwacht had, ik vind het een enige klus. Het is heel vroeg mijn bed uit en laat thuis komen, maar alles er tussen in vind ik leuk en apart.

Ik denk dat ik het ga missen als het over is……. Heel vroeg in de ochtend haalt een busje van het militaire vervoer me van de trein en met heerlijke muziek op, uit de jaren 50 rijdt men mij door de bossen en wordt ik voor de deur afgezet en dan begin ik met iedereen gedag zeggen en een kopje koffie te nemen.

Verder heb ik prachtig nieuws over Flip Willemsen, maar weet eigenlijk niet eens of ik al alles zeggen mag, maar ze heeft een nieuw boek geschreven, u weet ze is mijn favoriete schrijfster. Ze raakt me met haar verhalen en ik lees regelmatig stukjes voor op mijn werk. Haar schrijven is vol humor, medemenselijkheid en puur leven. Als ik haar lees, dan weet ze het zo mooi te beschrijven, dat ik de ademhaling hoor van de figuren in het boek, dat ik vasthoud wat ik lees en huil en lach om al die dingen die gebeuren, ik trek haar boek aan als een huid en ben even helemaal van de wereld en een lange poos er na beïnvloedt het nog mijn denken, nou en dat doen niet veel schrijvers haar na.

Ja, dat ze een nieuw boek heeft, dat mag natuurlijk de hele wereld weten en de recensies zijn al lovend, ik moet het nog lezen, maar ze heeft een geweldig gebaar gemaakt naar mij toe en ik weet niet of ik daar iets over mag zeggen, maar dat hoort u nog.

Verder heb ik veel nieuws over mijn komende operatie en zegt men dat er een strenge winter komt en heb ik besloten dat het nu echt tijd wordt om mijn toekomstige partner te vinden, want ik heb gewoon niemand om alles te vertellen, om samen te lachen, om me een keertje op te halen als de trein niet rijdt en om me te helpen met al die klusjes in huis en om me in het weekend mee te nemen op de fiets naar bos en zee en dan op een kleedje liggen en de natuur liggend bekijken en dingen doen, die mensen doen die elkaar lief vinden. De tijd is rijp, de Suikerhartjes gaan straks ook verkering krijgen en dan langzaam weken ze los van mij………

Om iemand te vinden moet je eigenlijk uit….. maar ik zie mezelf niet in een plaatselijke kroeg met allemaal rokers en dronken mannen en jeugd met truitjes tot op de navel. Dan is er nog de mogelijkheid om op internet iemand te vinden, maar dat is altijd ver en er zit veel kaf onder het koren. Het kaf valt wel af, maar het ver, eer je dan tot een kopje koffie samenkomt met mijn werkschema, dan heb je elkaar al zoveel gemaild, dat de ander denkt dat je een hapklare brok bent die dadelijk aangevallen dient te worden….

Eenmaal reageerde iemand uit mijn eigen dorp en die kop vond ik leuk en ik was zo blij, ik dacht dat is hem, en zo dichtbij, helemaal handig, maar die brave borst schrok zo van dat ik ook in het dorp woon ( denk ik ) dat hij niks meer liet horen, ik zie hem nu af en toe in de trein en eenmaal bij het groenten wegen in de supermarkt, maar ik denk dat hij nog puur is en lief verlegen… later dacht ik: ik had gewoon moeten vragen waarom hij niet meer schreef na zijn eerste mail… maar ik denk dat ik ook te verlegen was om hem dat in het echt te vragen.

Nou als u dit hele verhaal heeft doorgeworsteld dan bent u weer aardig op de hoogte van mijn wel en wee, ik heb spoedig vakantie en ga dan verder met klussen aan mijn huis en leuke dingen doen, ben ook in de periode jarig en dan draait mijn tijd op de kazerne al weer, want na de feestdagen is het nog een week of drie en dan is het half jaar om.

Dag allemaal, ik ben blij dat ik blog, kan ik toch mijn verhaal kwijt. xxxx

Annemiek heeft donderdag foto’s van mij gemaakt met haar mobiel en die mag u zien. :^)

Zilvertje. Nieuwe rap van mijn eigen kleine artiest


Hartje Solo

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Weekend………

  1. Zilver, een heel relaas, je kunt nog altijd goed alles beschrijven.
    maar alleen leven heeft ook voordelen, dat kan ik je wel vertellen, ik zou niet anders willen. Belangrijker is een paar goede vrienden.

  2. drikus zegt:

    Gelukkig weer weekend voor je Zilver ff andere dingen doen tussen het huishouden door.
    Ben blij dat ik weer iets van je leest.
    En ik hoopt dat je binnenkort bij mij je ei kwijt kan je weet ik kan goed luisteren.
    Antoinette heeft het over vrienden die belangrijk zijn dat is zeker zo.
    Groetjes van een verre vriend.

  3. Laila zegt:

    Je staat mooi op de foto Zilver.
    Succes met alles.

  4. Zilvertje zegt:

    Antoinette, ja, vrienden zijn heel wat waard, maar ook die zijn ver te zoeken, je moet dat ook onderhouden en mijn tijd is schaars. Ja, je hebt best wel gelijk, alleen zijn heeft veel voordelen, maar ik sta soms voor dingen, die haast onmogelijk zijn om zelf op te lossen en al zou je er maar ff met zijn tweetjes om kunnen lachen of huilen.

    Ja, ff koffie in Amsterdam, ik kan nog niks plannen, de presentatie van Flip haar boek was verschoven en ik heb veel bezoeken aan het ziekenhuis en zo, komt nog. Verheug me er op.

    Laila, ik ben mijn toestel kwijt, nergens meer te vinden, kan al een jaar geen foto maken, nou ik jok, iets korter, en ik heb aan mijn dochter gevraagd wat foto’s te maken en onder de koffie hebben we dat gedaan, en omdat ik naar haar kijk zie ik er zo gelukkig uit, ze is zo lief en ik herken veel in haar van mezelf, ze is maar net twintig jaar ouder, dus we begrijpen elkaar goed en we hebben al een groot deel van ons leven met elkaar doorgebracht en ik ben zo blij met zo een grote dochter is is van 1981 en dat is alweer heel lang geleden. :^)

  5. eva zegt:

    Wat een realss heb je weer neergepent, ik bedoel, neergetikt!
    Wat bijzonder die Kazerne. Je werkt hard maar gelukkig wel vaak leuke dingen als ik het goed heb.
    Ik vind het knap zoals jij alles regelt met je werk en je kids!
    En die strenge winter? Die komt er niet hoor! Ze kunnen wel zo veel zeggen!
    Dat is alleen maar om de wintermode te verkopen en andere warmhouddingen.
    De commercie zit erachter zoals gewoonlijk!
    Geniet van je weekend!
    gr eva

  6. Zilvertje zegt:

    Eva, ja, wat een klus weer hè, echt wel bijzonder een kijkje in de keuken van het leger, ik denk vaak aan Astrix en Obelix :^) Echt heel vaak lachen……

    Bij het Leger had ik al veel werk verzet, maar dan die van het Heil, dit leger kende ik nog niet. :^0

    Nou het leven is soms net een puzzel, vooral de tijden als er geen geld binnenkomt en het dak ernstig lekt, de rekeningen blijven komen, maar nu is het allermoeilijkste het geknor, maal een triljoen van de Hartjes, wat kunnen pubers scherp zijn, rommel maken en geld er doorheen jagen, het is dat kinderen het liefste zijn dat een mens bezit, maar hoe dat komt is me wel eens een grote vraag, het is uitputtend en afmattend, het is alleen mijn doorzettingsorgaan en mijn humor die me op de been houden. :^)

    God wat zal ik blij zijn als ik ze redelijk ongeschonden kan afleveren aan de maatschappij. En ze willen niet eens meer een knuffel. :^(

  7. jantiena63 zegt:

    Lijkt me een leuke klus die je doet, hopenlijk volgen er meer van die klussen voor je . Wat betreft de strenge winter, ik vind het wel lekker de vrieskou met een blauwe lucht en zonnetje beter dan dat miezerige weer.

  8. Zilvertje zegt:

    Jantiena, ja, laat ik het hopen dat ik meer van deze dingen op mijn pad krijg. Ja, je hebt aan een kant wel gelijk, maar na de vorige vorstperiode had ik veel onkosten aan mijn huis, de goot was dichtgevroren en toen de sneeuw ging smelten had ik erge lekkage. Ik heb steeds veel onkosten aan mijn huis en als ik nou een aardige gezellige klussende man trof dan zou het allemaal niet zo heftig zijn, maar soms denk ik wel een, hoe kan ik deze problemen nog het hoofd bieden?

    Op mijn flatje dat ik ook vaak, nou laat de kou maar komen en weet je, met elke sneeuwvlok, vallend blad of blikseminslag rijden de treinen niet en ik moet naar mijn werk en ik heb laatst al een taxi moeten nemen, op die afstand is dat peperduur. Fijne dag! Zit maar aan je diamantje te denken, zo jammer.

  9. Lasja zegt:

    ik ben weer helemaal bij Zilver…wat leuk dat je een klus naar je zin hebt en ja dat boek van Flip ga ik kopen en lezen en mogelijk introduceren voor de leeslijst op school… moet je een engen operaratie ondergaan?

  10. Zilvertje zegt:

    Lasja, ik heb het boek en ik hoop deze dagen een stukje te lezen, het heet: Van de buren niets dan goed. Ik heb haar vandaag gemaild, ik mag alles vertellen, dus ik hoop morgen iets over het boek te vertellen, de presentatie is 10 november.

    Ja, in januari moet ik weer onder het mes, ik zie er nu erg tegen op, maar veel keus heb ik niet. Fijne zaterdag!

  11. Wat leuk. Je bent bij de boekpresentatie betrokken?
    Jammer dat Flip niet meer hier blogt. Ik vond dat altijd leuke stukjes.
    Volgens mij is het ook Willemsen met een n eraan.
    Bij lekkages is schade in huis verzekerd; tenminste als je een goede hebt gekozen :~
    Mijn man kan ook niks van klussen.Je kan niet alles hebben.
    Mannen ver weg is foute boel; zoek het maar liever dichtbij. Zoals mijn broer, die via internet! een relatie kreeg met iemand die 2 huizen verder woont in zijn eigen straat. Zoiets is dus mogelijk. Maar die tiepes die te bang zijn, daar heb je niks aan. Je moet wel een leuke uitzoeken.
    Ik heb een weekje vrij vanaf 7 november en ben 12 november bij jou in de buurt naar een tentoonstelling. XXX Kitty

  12. drikus zegt:

    Ik heb de nieuwe raps van je hartje gezien en gehoord goed hoor!!!!!!

  13. Zilvertje zegt:

    Kitty, ja ik ben uitgenodigd en meer, ik heb haar gemaild en morgen schrijf ik er over, ik heb al even in haar nieuwe boek gelezen, geweldig. Ja, je hebt gelijkt, ik zal straks de n er aan plakken, je bent goed scherp, mooi, ik ben zo slordig en een naam moet goed zijn, dat is haast heilig, klinkt leuk, haast heilig.

    Ja, je hebt gelijk, mijn schade wordt vergoed, maar het dak niet en dat is duur, ik heb het al meerdere keren laten oplappen, maar het is na honderd jaar af, er moet een nieuw op, nou ga er maar aanstaan. :^(

    Dat van je broer, is een giller, wat geweldig, het zou handig zijn als de man die ik graag wil hebben een huisje zoekt, de helft van de twee onder een kap waar ik woon is te koop, als het dan heel goed gaat, maken we een deurtje in het midden en als hij dan heel lief is, mag hij af en toe binnendoor, niet achterom hoor , zoals mijnheer de Vries van de koelkasten… Joh, wat ga je zien, ik werk dan nog, mijn vakantie is later……..

  14. Zilvertje zegt:

    Drikus, hij heeft er nu al heel veel, hij blijft schrijven, maar hij verstopt ze op internet, ik kan lang niet alles vinden. Hij is bijna elke week in de studio en zit hele avonden te schrijven en om sommige dingen moet ik zo lachen, zoals: daar komt de buurman, ga uit mijn buurt man!

    Kitty de N zit er aan, tot morgen allemaal, ik ben zo moe, ik zit in het ritme van door de week, ik kan niet meer tegen laat op, dan zak ik in.

  15. jeg synes zegt:

    Hej Zilvertje, ik kom jou ook even bezoeken….en ben nu weer een beetje op de hoogte van één en ander….met groot respect lees ik dat je tegen heug en meug soms toch weer alles (financieel) voor elkaar boxt….knap van je en het getuigt van een grote liefde voor je suikerhartjes….en een enorm doorzettingsvermogen waar menigeen een voorbeeld aan zou kunnen nemen…
    af en toe zal het best wel heel moeilijk zijn en toch lukt het je weer….fantastisch!
    het zou inderdaad geweldig zijn als je iemand zou treffen/ontmoeten waarmee je lief en leed zou kunnen delen….je weet, ik weet daar alles van :))….ik kan me goed voorstellen dat je dat mist…
    laten we hopen dat op een goede dag hij voor je staat!

    jeggroetjes

  16. Wat we willen zien?
    Nou, meneer houdt hiervan:
    http://www.teylersmuseum.eu/index.php?item=72&page=27&lang=nl
    We gaan dus een kijkje nemen.

  17. Zilvertje zegt:

    Jeg, dank voor je reactie, ja, stel je voor eentje die secuur bij me pasten verder wil dansen met mij.Ja. soms is het heel zwaar als ik ziek ben, als er geen werk is, pubers begrijpen dat nog niet zo en ze zijn veranderd na hun ramp, dat is voor hen heel erg, maar ook voor mij, want je kinderen te zien lijden is erg en de klappen zijn ook voor mij, ik ben net een buffer.

    Kitty, je gaat naar Haarlem, oh, geweldige stad, je gaat de elektriseermachine bekijken, het is volgens mij het oudste museum van Nederland, maar hoe ik er bij kom? Door het boek: Het oog van de engel werd mijn aandacht in de jaren 80 of 90 getrokken, maar heb het nog steeds niet van binnen gezien, het komt er nooit van, er is altijd wat, maar ik kan me voorstellen dat je alles wilt zien, wat fijn!

  18. Zilvertje zegt:

    Ja, ik heb het op je link nu ook gevonden het is het oudste museum en wat ik niet wist het werk van Maria Sybilla Merian is daar ook, die vrouw die of naar Suriname ging of, ja, ik weet het niet meer secuur, ze maakte prachtige werken van bloemen en planten en volgens mij dichtte ze ook, joh, wat zal jij een fijne dag krijgen. Maria inspireerde mij heel erg toen ik een puber was, ik wist toen heel veel van haar, maar de laatste maanden heb ik een gat in mijn geheugen ik ben heel veel kwijt, weet nog maar kleine puntjes van sommige dingen en dat is zo jammer, want ik had nog een hoop te vertellen.

  19. Aad Verbaast zegt:

    Gaat allemaal helemaal goed komen Zilvertje. Mij schiet dan weer die oude wijsheid te binnen: wie goed doet goed ontmoet!.Nou, dat doe je!

  20. Een elektriseermachine? We gaan voor Claude Lorrain natuurlijk.
    Maar de rest zullen we ook zien.
    Op de middelbare school hadden we ook een elektriseermachine in de natuurkundeles.
    Grappig ding
    Van buiten is het al een prachtig gebouw.
    We hebben het vaker gezien op weg naar Rico.🙂

  21. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Aad! “*)
    Kitty, ja, ik heb snel werk van Claude Lorrain opgezocht, had er voorheen niet van gehoord, toveren met licht, zo mooi, ja, het gebouw is prachtig, ik heb het alleen van de buitenkant gezien, ik heb het op mijn verlanglijstje, weet je nog die schrijver van het VK, Theo, hij was ook zo dol op zijn stad, het Spaarne, de wolken de pleinen, jammer maar ik kan niks meer van hem vinden op internet, hij heeft ook gedichten voor mij gemaakt, jammer ik had het opgeslagen, maar als een pc stuk gaat ben je het kwijt, zo jammer, hij schreef vaak over Haarlem. Zal een feestdag worden, dat weet ik zeker en je kan overal in de stad zalig eten.

Geef een reactie

