Debat op 2

Geldmuseum

Vanaf 10 september iedere zaterdagavond vanaf 20.25 uur op Nederland 2 een debat. De ene week leidt Arie Boomsma, de andere week, Ghislaine Plag. De uitzendingen komen vanuit Utrecht, locatie: Geldmuseum, Leidseweg 90.  Denk dat dit echt het kijken waard wordt. Gisteravond, was er een proefuitzending en het onderwerp was pedofilie en pedoseksualiteit, of we deze mensen moeten omarmen of bannen uit de samenleving. ( weet het niet secuur meer )

Een dag ervoor was ik gevraagd of ik aanwezig wilde zijn en omdat het onderwerp me heel erg bezig houdt heb ik ja, gezegd, omdat de proefuitzending niet wordt uitgezonden kon ik het ook makkelijk doen, want als men het wel had uitgezonden, dan weet ik niet of ik het wel had gedaan.

De locatie is prachtig en alle mensen die er aan meewerken, zijn heel vriendelijke en open, alles was gewoon heel goed verzorgd. Alles werd opgenomen en men deed alsof het helemaal echt was, en alles ging goed, niets moest over en om kwart over negen stond het er op en was het napraten.

Wat ik er van vond? Het is niets voor mij om tussen voor en tegenstanders mijn mening te zeggen, ik word te emotioneel, ik zat aan de kant van: aanpakken die pedofielen, maar ik had toch liever aan de andere kant gezeten, want in de rij voor me zat een boom van een kerel, ik zal zijn naam niet noemen, die schuwde geen geweld als het in zijn ogen moest.

Dan ben ik toch meer voor de lijn van: de mensen goed voorlichten, bij de samenleving betrekken, goed op ze passen, ze voorzien van frisse ideeën, verkeerde ideeën corrigeren en uitleggen hoe schadelijk misbruik is voor kinderen en dat het echt misbruik is,  kinderen willen niet dat gefoezel, of erger aan hun lijf. En als ze dan nog in de fout gaan, dan een oplossing zoeken dat ze niet meer bij kinderen kunnen, ik heb die oplossing zo een twee drie ook niet hoor. Maar ze moeten wel een kans krijgen, omdat ze altijd maar onder elkaar zijn, zien ze de wereld niet zoals hij echt is, is mijn mening. Als je zelf geen kinderen hebt, weet je ook niet hoe dat is en hoe kwetsbaar ze zijn. ( wat misbruik doet met kinderen ) Als je dan alleen maar met mensen omgaat zoals Dominee Visser, die seks met kinderen vanaf 12 jaar onder bepaalde omstandigheden goedkeurt, dan denk je ook dat het mag. En niemand heeft zichzelf gemaakt.

Dan werd er niet gesproken over dat sommige pedofielen en pedoseksuelen gewoon een psychiatrische stoornis hebben, of een heel laag IQ of allebei, deze groep lijkt me nog moeilijker te helpen. Maar de tijd is ook zo kort, er zou eigenlijk een thema-avond gehouden moeten worden, die alle kanten belicht, dit is logisch genoeg te kort tijd.

Heel bijzonder te zien hoe alle mensen samenwerken om een uitzending tot stand te brengen, op zo een mooie locatie, ik denk dat de medewerkers zelf verliefd zijn of gaan worden op deze mooie werkplek. Ik heb mensen gezien die ik alleen van tv ken, Arie Boomsma, was er ook bij en ik zag hem voor de toiletten staan,  en heb hallo gezegd, andere mensen die mij kwamen inpraten kwamen mij de hand schudden, Ghislaine bv en ik kon alleen maar uitbrengen… ik ken je van de televisie. :^)

De dame van de make-up, was ook zo een lieverd, ze maakte me vijftien jaar jonger en ik kreeg gratis tips. De koffie was zalig en ik mocht mee-eten, maar zulke dingen doe ik niet, ik wil altijd snel weer naar mijn gezin. Ik kreeg ook een prachtige fles wijn, mooi ingepakt.

Ze zullen niet veel aan me gehad hebben, ik had een zender in mijn kleding, nou ik hoorde steeds mijn maag roepen om eten, borrel de borrel en ik zat met mijn dikke bips op het draadje, dus elke keer als ik ging verzitten was dat volgens mij ergens anders hoorbaar. En ik was te emotioneel, zelf diep in het onderwerp aangedaan door het onderwerp, maar  ik dacht ook aan de pedofielen en pedoseksuelen in het verleden verpleegd, eenzame mensen, te lang vaak gestraft, uitzichtloos…… Maar ik had wel heel graag even de dominee willen zien, want zijn rol is in mijn ogen zo fout, zo dubbel, had ik de moed, maar die heb ik niet altijd, maar met hem zou ik wel tegenover elkaar willen zitten, dan zou ik hem vertellen wat ik allemaal in mijn werk aan verdriet heb gezien en over ons gezin kan ik niks in het openbaar zeggen, dat heb ik beloofd. Het is een moeilijk onderwerp.  Maar als hij mijn en ons verhaal van misbruik hoort, zou hij dan nog zijn uitspraken durven te herhalen?

In gesprek met elkaar en niet opjagen, daar ben ik nu helemaal zeker van na deze proefopname, maar dat wist u al.

Zilvertje. ( foto geleend van internet. )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

23 reacties op Debat op 2

  1. Zilvertje, ik kan met jou en anderen meevoelen, maar ben heel erg tegen geweld en heksenjachten. Die lossen niets op.

  2. Zilvertje zegt:

    Antoinette, ja, klopt denk ik, ben gister geschrokken van de felheid van sommige mensen, Ze vergeten dat we het wel hebben over mensen, mensen die zichzelf niet hebben gemaakt. Maar we moeten wel met oplossingen komen, want we moeten wel onze kinderen beschermen. Dank dat je kwam lezen, want nu heb ik het verdorie weer over dat lastige onderwerp. Fijne zondag.

  3. Zaterdagavond. Dat is wel primetime! Ik hoop ook dat zulke debatten zinvol zijn. Als je teveel mensen hebt die op de emotionele toer gaan zoals die man met geweld, dan levert het niks op. Dan worden de pedofielen slechts geïntimideerd en dan praten ze niet meer. Hopelijk wordt de discussie heel strak geleid, dat is wel nodig. Dit thema onlangs bij Hollandse Zaken vond ik goed geleid. Dapper dat je gegaan bent!

  4. Zilvertje zegt:

    Kitty, ja, deze heb ik gezien. Dankjewel. Nou ja, het greep me enorm aan, tis maar goed dat het een proefuitzending was. Maar ik heb voor het eerst in mijn leven gevoeld hoe negatief de uitstraling van haat kan zijn, echt gevoeld.

  5. Di Mario zegt:

    Ik kan me voorstellen dat het te dichtbij komt en dat je dan niet meer uit je woorden zou kunnen komen, dan zou ik ook hebben.

    Love As Always
    Di Mario

  6. Zilvertje zegt:

    Di Mario, ja, gelukkig dat je het begrijpt, ik kan er uren over vertellen, maar in zo een setting en tegenover elkaar en ik in het vak van de opjagers, dat maakt het moeilijk voor mij, ik had vorig jaar nog wel debattraining gehad op de Vu, maar dat zit er nog niet echt ingebakken hoor, de emotie overheerste bij mij.

  7. Drikus zegt:

    Wel stoer en knap van je dat je er aan meegedaan heb ondanks de gevoelens die het bij je oproepen!!!!

  8. Zilvertje zegt:

    Ja, dankjewel, vind ik ook. Het is grappig te weten als ik in de toekomst ga kijken, dat ik nu weer hoe dat werkt achter de schermen. Bedankt voor de liedjes.

  9. Zilvertje zegt:

    Ik ga volgend weekend luisteren, kom net bij mijn moeder vandaan en morgen met de eerste trein mee, die lange vakantie is over!

  10. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Het is goed dat je er heen bent gegaan, je hebt je mening tenminste gegeven.
    Jammer dat de aflevering niet wordt uitgezonden, had deze graag gezien.
    Als je een hond zijn speelgoed afpakt kan hij vals worden, je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
    Het is altijd god dat iemand aan de bel trekt als het de verkeerde kant opgaat. oma

  11. Een massale discussie over pedoseks is onmogelijk, Zilvertje. Er lopen veel te veel dingen door elkaar. De recente ‘zondvloed’ aan informatie over babymisbruik, de netwerken die daarop gericht zijn en de dekmantels van de kinderopvang zou je er eerst uit moeten halen. Dan zit je nog met de grote schaal waarop kindermisbruik in gezinnen, op internaten enz. voorkomt. Vervolgens met de nog grotere schaal waarop jeugdprostitutie plaatsvindt veeal als toeristenindustrie. En tenslotte de discussie over het verlagen van de leeftijdsgrens om met elkaar sex te hebben, die er niet los van te maken is als je al die ongewenste, walgelijke en vaak geweldadige vormen van intimiteit en seksualiteit niet voldoende besproken hebt om met elkaar eens te zijn dat dat beslist niet kan en mag en dat dat nu eens effectief moet bestreden worden.

  12. Zilvertje zegt:

    Kom net thuis van mijn werk, was lang onderweg, om zes uur al vertrokken vanmorgen, dus nu moet ik snel voor mijn gezin zorgen, maar in het kort wil ik dit er op zeggen, ja, dit vergt veel tijd, vel aandacht, vele kanten moeten belicht worden en deel voor deel moet je het bespreken, ik ken zo wel veertig kanten en dan zijn er nog meer. Maar het was wel mooi te horen dat veel mensen er over nadenken en de haat die ik voelde was naar, heel naar. Dank voor je komst, ik kom ook eens bij jou, maar dat wordt wel einde van de week.

  13. lidy zegt:

    Ja Zilver, er komt steeds meer tevoorschijn. Gisteren weer een staaltje gezien bij de vara en weet je wat het erge is. Al veel eerder heeft Arnon Grunberg er zo en passant over geschreven. Afghaanse dansjongens van 11 12 jaar aan de poort van Dutchbat in de hoop op bescherming. Nop op het rekest. Ze moesten een beetje lachen om die jongens die hen een beetje erotisch zaten te paaien. Vreselijk voor die kinderen. Wij beschermen met miljarden en zoveel doden liever de pedoseksuele Beschermheren en dat gebeurt vandaag ook hier in Nederland. Het openbaar ministerie onderzoekt nu het groot aantal doden in de periode 52-54 van de vorige eeuw op een RK internaat. Eventuele strafbare zaken zijn echter verjaard. Laten ze liever de strafbare feiten onderzoeken die Joris Demmink en zijn kliek op hun geweten hebben. Die zijn namelijk niet verjaard.
    http://uitgesproken.vara.nl/Home.7703.0.html

  14. Zilvertje zegt:

    Lidy, van het Internaat heb ik op de radio gehoord en zag het nu op internet, wat erg, je moet gewoon niet denken aan wat die kinderen hebben meegemaakt, juist weer de aller kwetsbare onder ons. Die Joris, daar heb ik allemaal linken van gevonden en bekeken, staan onder blogjes met dit onderwerp, tussen de reacties door, nou dat stinkt heel erg, maffia, omkopen, kindermisbruik en nooit veroordeeld, zo een man lijkt een viespeuk, maar is als het waar is, is hij ook chantabel, heel gevaarlijk. Hij kwam tijdens dat debat ook even op tafel, maar de tijd was te kort, neemt loopt een gekozen pad, dat zou een onderzoeksjournalist eens moeten uitzoeken voor zover het nog niet gebeurd is, of Brandpunt.

  15. Henk Albarda zegt:

    Ik zou jou en alle reageerders hier willen voorstellen Debat op 2, net als voorganger Rondom 10, te zien als een gelegenheid aandacht te kunnen geven aan een onderwerp waarover je een mening hebt. We spraken elkaar kort voor de testopname. Henk Albarda

  16. Zilvertje zegt:

    Hallo Henk, ja, we spraken elkaar kort. Ik vind dat aan dit onderwerp een thema-avond gewijd moet worden met alles er op en er aan. Dit zou eerder heel spraakmakend kunnen zijn, maar of het iets toe gaat voegen? Het gaat denk ik een prachtprogramma worden, maar nogmaals om een goed beeld te vormen moet er over welk onderwerp het ook is, meer informatie komen. Ik had wel een avond vol kunnen/willen praten, over mijn werk, over misbruik, over wat het met kinderen doet, over hoe je het kan proberen te voorkomen, maar een debat leent zich er niet voor.

    • Henk Albarda zegt:

      Voorstel dat ik deed in mijn eerste reactie houd ik staande. Noch op debat op 2, noch op overige nationale media kun je voldoende tijd aan een dergelijk onderwerp geven, mn omdat er zoveel onderwerpen zijn die aandacht verdienen. Zoals als resultaat van aandacht in debat op 2, zou er een uitgebreidere discussie (dus aandacht) op gang kunnen komen, wat nav sommige onderwerpen ook gebeurt.

  17. I like Your Article about Debat op 2 | Het straatje van Zilvertje. Perfect just what I was looking for! .

Geef een reactie

