De val klapt dicht……. ( Amy Winehouse )

Wat je niet weet, zie je ook niet.

Het deed me pijn om te lezen hoe sommige mensen reageerden op de dood van Amy Winehouse. Op Internet leek even in het begin van de avond  ( gisteren ) al het nieuws over Amy te gaan, heel veel mensen twitterden er over en veel mensen waren met ongeloof geslagen, maar sommige konden alleen maar rot opmerkingen maken.

Heb je een keus in je leven als het gaat over het al dan niet verslaafd raken? Zo ver als de medische wetenschap nu kan oordelen na uitgebreide onderzoeken, is er geen keus. Wat je bent en hoe je leven er uit zal zien, ligt al besloten in het zaadje en het eitje die samenkomen, ligt al besloten in hoe de zwangerschap verloopt, wat er gebeurt tijdens de geboorte, hoe je als mens wordt ontvangen op de wereld.

Als ergens op dat traject iets minder goed is gegaan en als je ook nog erfelijk belast bent met wat dan ook, dan kan je leven later een hel worden, door een grote verdrietige gebeurtenis in je leven, door pesten, nou ja, al die dingen die je zo raken als mens, kan het gebeuren dat je ontspoord. Drank, drugs, roken, gokken, eetstoornis en nog ernstigere psychische ziekten.

Als we dan weer terug gaan naar een meisje zoals Amy en je hebt de kennis zoals hier boven beschreven tot je genomen, hoe kan een mens dan zo hard oordelen, had die lieve schat, enige invloed op wat er bij haar moeder in de buik gebeurde? De erfelijke factoren die ze meekreeg, had ze daar dan invloed op?

Verder is het een gegeven dat veel meisjes en jongens op jeugdige leeftijd zijn misbruikt, ook dit leidt later veel tot een verslaving en psychische problemen.

Veel mensen met een probleem vooral op de boven beschreven vlakken, dempen hun gevoel van verdriet, of het horen van stemmen met drank en drugs, tijdelijk lijkt het te helpen, maar uiteindelijk, maakt het de gebruiker alleen maar zieker en dan klapt de val dicht…..

Ontsnappen aan deze situatie is bijna onmogelijk en wie kan je nog vertrouwen? De verslavingszorg geeft bij heroïne verslaafden nog al te vaak medicijnen die mogelijk nog giftiger zijn dan de heroïne zelf……

En als al die mensen die zo hard oordelen eens een jaartje mee zouden draaien in de wereld van de verslaafde mens, dan kan het niet anders, of ze gaan anders oordelen, het met andere ogen zien. Verslaafd zijn is net zo ziek zijn als je tante met een geaccepteerde ziekte.

De mens met een verslaving, moet je helpen met hart en ziel, echt redden, anders gaan ze al heel vroeg dood en dat willen ze heus zelf niet, ik weet het zeker.

Verder is over haar doodsoorzaak nog niet het laatste gezegd. Ik zal haar stem missen.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op De val klapt dicht……. ( Amy Winehouse )

  1. jantiena63 zegt:

    Ze was 27 jaar toen ze overleed net als Janis Joplin, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Jim Morrison en nu hoort ook Amy Winehouse tot de 27 forever club.

  2. Zilvertje zegt:

    Jantien, in de psychiatrie en de verslavingswereld is dit een gevaarlijke leeftijd, veel worden niet ouder, zo triest.

    Mooie auto heb je nu!

  3. Blewbird zegt:

    Originelen zoals zij zijn kwetsbaar. Ook droevig. Zo’n mooie stem. Zonder filter.

  4. Zilvertje zegt:

    Blew, ja, mee eens, ze was uniek, ik zal haar nooit in het echt zien, dat wilde ik zo graag, ik was dadelijk verliefd op haar stem. Ik was geschrokken van de reacties op NU.NL, ik heb dit gisteravond geschreven, ik moest het kwijt.

  5. Ik ben het 100% oneens met de medische wetenschap van dit moment. Meer oneens kan niet.
    Het kwalijkst eraan vind ik dat mensen het ook nog gaan zien als waarheid. Het is slechts het paradigma van het moment en m.i. veel te zwart wit. Momenteel zijn wetenschappers zover dat ze kunnen aantonen dat de omgevingsfactoren van invloed zijn op de genen van een embryo. Het is niet enkel de erfelijkheid die bepaalt wat er gebeurt. Het is een samenspel van het één en het ander. Daarom blijft een leven van een persoon altijd beïnvloedbaar. De manier waarop wij denken, dat is nog belangrijker dan de aanleg. Daarom word ik boos als er weer zo’n minkukel van een wetenschapper komt met een kant en klaar concept van hoe alles werkt. Juist omdat hij de gedachten van de gewone mens beÏnvloedt met zijn krom wereld- en mensbeeld. Een mens moet voor zich zelf kunnen denken. Waarom hebben we die hersens anders?

  6. Zilvertje zegt:

    Kitty, het is wel degelijk een samenspel, maar als je erfelijk belast bent met de gevoeligheid van verslaving en een psychiatrische ziekte, dan is het moeilijk om niet aan drank, drugs enz te komen, je doet het gewoon, hoort bij de pubertijd, alleen de mens die erfelijk belast is, kan niet meer stoppen en beïnvloed zijn leven zo negatief. Daarbij komt dat de signaalfunctie ontbreek bij zware verslaving, oorzaak en gevolg kom niet aan in de hersenen.

  7. Toch lukt het zwaar verslaafden soms om er van af te komen. Als ze helemaal opnieuw beginnen en anders gaan leven. De accenten anders leggen en kunnen zien wat echt belangrijk is. Vaak is er immers sprake van een verkeerd gedragspatroon. Ik zou niet alles willen uitleggen vanuit erfelijke belasting. Dan geloof je toch al gauw niet meer in een oplossing? Dan vecht je niet meer.

  8. Annet zegt:

    A skin too few, zei ik gister op Hyves…over Amy dus….

    Hou je maar eens staande in zo’n harde maatschappij..
    Maar vluchten voor de pijn is zinloos..je mot er doorheen….
    je komt er gelouterd weer uit!

    Maar dat zoeken naar oorzaak en gevolg is niet een ieder
    gegeven…

    Het is een oerwet: the survival of the fittest…..(zeg ik dat goed?)

    Zelfspot is ook een geweldig recept…..
    Maar we zijn allemaal anders in onze gelijkheid:)

    Je vindt alles terug in b.v. je sterrenplaatje….
    Vele wegen leiden tot jezelf…..

    De kosmos geeft alle antwoorden….het is een boeiende reis
    en zeker de moeite waard….

    Je moet niet bang zijn voor jezelf…..

    Bloemen en liefs van Annet (bloembloem) en de typhartjes kan ik
    niet meer maken, snif……..XXX!

  9. Ja, dat is de vloek van internet, dat er altijd weer mensen zijn die onder het mom van vrijheid van meningsuiting met de ene rotopmerking na de andere komen. Ieder die zo hard oordeelt over drugsverslaving, zou ik aan willen raden eens het boek Christiane F. te lezen. Zij was al op zeer jonge leeftijd, ik meen dertien of veertien jaar, verslaafd aan heroïne. Uit dat boek wordt wel duidelijk hoe gigantisch moeilijk het is om van drugs af te komen als je eenmaal verslaafd bent.

  10. Zilvertje zegt:

    Annet, jammer van het hartje.

    Ridzerd, ja, erg moeilijk. De hardheid op mijn bericht gister op nu.nl was de aanleiding van dit stuk en nu weer, veel mensen denken dat hun eigen referentiekader geldt voor de hele wereld, ze willen niet verder kijken.

    Ik moest het even voor Amy en anderen opnemen en dat voelt goed.

  11. Zilver, ik geloof in weder geboorte van de ziel en hoop dat ze in een volgend lever sterker zal zijn.
    Zelf heb ik ook het een en ander via mijn genen meegekregen, toch leef ik nog en ben niet verslaaft al heb ik zaken uitgeprobeerd. Maar ik heb ook gemerkt dat mijn levenswil heel sterk is.
    Dat bedoel ik met sterk zijn, vele mensen maken nare dingen mee en redden het toch en andere niet, dan denk ik altijd, misschien in een volgend leven wel.

  12. Drikus zegt:

    Wijsneuzen met een vooroordeel blijf je altijd houden, die mogen van mij wat vaker in de spiegel kijken en niet alleen om hun haar te kammen maar wat langer of zullen dan nog apentrots worden ook.

  13. Zilvertje zegt:

    Antoinette, gelukkig ben je beresterk en heb je mooie dingen gevonden om je in te verdiepen, dat is een zegen, ik hoop voor haar dat er een tweede keer komt.

    Drikus, hahahahahah, ja, langer dan nodig is om hun haar te kammen.

  14. Ik zat in de kroeg en opeens werd Amy Winehoud opp¨gezte met de mededeling dat ze net overleden was.
    Schrok behoorlijk.
    Wel grappig dat gelijk iedereen zijn mobieltje pakte om het nieuws op te zoeken

  15. Zilvertje zegt:

    Och, was het bij jou ook zo, dat jullie het niet konden geloven? Ik heb heel internet afgestruind en steeds meer bronnen meldden het en toen was ik heel verdrietig.

    Ja, vroeger kon je niks opzoeken, mijn dochter van 13 vroeg me laatst hoe mijn pc er uit zag vroeger, ik moest haar uitleggen dat we die niet hadden, totaal onbegrijpelijk voor haar.

    • Ja, dat is eigenlijk ongelooflijk zo snel als de elektronica zich ontwikkeld. Hierbij moet ik denken aan wat een leraar op school zei, ongeveer in 1964: “Als iemand mij 30 jaar geleden had gezegd: over 30 jaar kun je in je huiskamer een voetbalwedstrijd zien die in Rusland gespeeld wordt, dan had ik die persoon voor gek verklaard.”

  16. Zilvertje zegt:

    Voor mijn dorpsgenootje Tjeempie:

    Hahahah, het is denk ik gelukt!

  17. Di Mario zegt:

    Over verslavingen zal ik niet snel wat over zeggen, want ik denk dat iedereen er wel gevoelig voor kan zijn in een situatie. Er voor mensen die zeggen dat dat niet zo is… oordeel pas maar eens als je in een andere situatie zit dan nu in uw veilige haven.

    Love As Always
    Di Mario

  18. Mooie fotoserie bij dit lied:

  19. Zilvertje zegt:

    Di Mario een wijze gedachten.

  20. Joshua zegt:

    Excuus , dat ik niet je Site bezoek bezocht.. gewoon geen tijd.. om iederéén te volgen.. maar dit onderwerp wat hier wordt besproken.. was mij deze laatste dagen ook niet ontgaan..Gezien mijn Background heb ik recht van spreken.. Ik vind het n.l altijd een goed koop excuus om je verleden, etc, er bij te halen , als het om Criminaliteit, of drugs verslaving gaat.. Ik heb natuurlijk in Mijn Jeugd erg veel met Verslaafde jongens te maken gehad,, Iederéén ‘gebruikte’toen al 1 9 6 4 – 6 7 Tehuizen..Ik was, en ben altijd tegen geweest.. En juist dit weekend werd ik weer er me geconfronteerd, dat ik mij altijd af vraag .. Hoe het kan dat ik niet besmet ben geraakt?? Euigen Wil? Toch sterkt? !! Maar ik ben wel Rabbihaat tegen D R U G S !! Te veel ellende gezien.. En wat er met A M Y W I N E H O U S E is gebeurd, kan ik al hélemaal niet tegen..Verschrikkelijk vind ik het.. Te erg , en oh zo Z O N D E !! Ik laat het hier bij..Omdat ik altijd wil bewijzen dat je W É L !!! iets van je Leven kan maken..!! Terwijl ik hélamaal niets had..Als Background !!

    Groet á Vous Joshua

  21. Zilvertje zegt:

    Dankjewel voor je mooie reactie. Je het gewoon betere omstandigheden gekend, of het nu aan je familie ligt, je tijd in je moeders buik, of de opvang in je latere leven, maar je bent dan wel door het oog van de naald gegaan, maar je achtergrond en eigen krant waren sterker.Je kan heel trots zijn op jezelf.

  22. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Gelukkig neem jij het op voor mensen die het zelf vaak niet meer kunnen of zo murw zijn dat ze het niet meer kunnen opbrengen.
    Oordelen is makkelijk, maar het kan iedereen overkomen, laat men maar niet te hard lachen. oma

  23. Zilvertje zegt:

    Oma, ja, het kan ons allemaal overkomen. Ik denk ook dadelijk aan het liedje: lach nooit als je die wagen ziet staan, de titel ken ik niet, maar vroeger was het vaak op de radio……

    Ik heb een groot deel van mijn leven gewerkt met mensen met problemen, ik heb het meeste van hen geleerd en altijd erg veel liefde ontvangen, ik houd van ze.

Geef een reactie

