Noorwegen en de gruwelijkheden.

Help!

Gister had ik het zo druk, dat het amper tot me doordrong wat er in Noorwegen aan het gebeuren was, met een half oor hoorde ik op de radio rond een uur of vier van een explosie. Ik ving op dat mogelijk de Noorse premier Jens Stoltenberg gewond was. Later werd dit bericht tegengesproken. Later op de avond hoorde ik dat er doden te betreuren waren en nog had ik niet echt tijd, ik plaatste in haast een oud verhaaltje op mijn weblog en sprak de hoop uit naar het nieuws van 20.00 uur te kunnen kijken en nog ving ik alles maar half op, want in huize Zilver was het een drukte van vanjewelste en ik moest tempo draaien om alles op tijd af te hebben.

Midden in de nacht begreep ik dat ook op een Noors eiland zich ook een ramp had voltrokken en toen ik vanmorgen op Internet het nieuw las, was ik geschokt. Er waren ook filmpjes, maar die wil ik niet zien, sinds er iets gruwelijks met mijn eigen kinderen is gebeurd, kan ik niet meer kijken naar geweld en rampen, dan begin ik helemaal te trillen en kan ik niet stoppen met huilen, ik heb dat nog duidelijk niet verwerkt, maar dat kan ook niet, mijn leven gaat door in sneltreinvaart met als enige missie die arme kinderen goed af te leveren aan de grote boze wereld, te redden wat er nog te redden valt.

Maar wat ik wel zag, was ook al te gruwelijk voor woorden, een stuk eiland bezaaid met dode jongeren, ik heb het snel weg geklikt. Men sprak op dat moment nog van een dader, nou bij de aanblik van die foto kon ik me dat nauwelijks voorstellen. Maar op het nieuws van een uur hoorde ik, dat er naar een tweede dader wordt gezocht. Hoe ernstig, want ik dacht echt, bij het nieuws, dit is iemand die heel ziek is in zijn hoofd en totaal de weg kwijt is en onder invloed van stemmen dit bloedbad heeft aangericht. Maar nu er een tweede persoon in beeld is, zet het mijn veronderstelling op losse schroeven, want wie gaat er mee in een actie van een ziek mens? Dus er zit mogelijk meer achter. En gelukkig is de dader geen Moslim, want die arme mensen hebben het al zo zwaar in de wereld.

Ik heb vreselijk te doen met al die arme mensen, ik betreur de doden en vind het zo erg voor alle gewonden en mensen om alle slachtoffers heen. Ik heb bewondering voor de mensen die daar dadelijk gingen helpen en beslissingen moesten nemen.

Zouden nou niet eens al die nare wapens verboden kunnen worden? Kan er niet een meldpunt komen voor mensen die erg in de war zijn? Uit eigen ervaring door mijn werk in de psychiatrie weet ik dat mensen soms ontslagen worden uit het ziekenhuis, terwijl ze nog een tikkende tijdbom zijn. Het waarom is een geldkwestie, je verdient meer aan steeds opnemen en ontslaan dan aan een lange opname……

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Noorwegen en de gruwelijkheden.

  1. Badr zegt:

    Wat een ‘opluchting’ om als Marokkaan te lezen dat het niet om een moslimextremist gaat, maar gewoon een rechts extremist. Gisteren voelde ik me ‘kut’ en dacht ‘shit, we krijgen dat gezeik weer en moet je jezelf gaan bewijzen door de aanslag te veroordelen.. etc. Niet dat ik dat doe overigens, want ik doe niet mee met de massa. Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

    Wat me wel opvalt is dat de massa neigt om met de vingers te wijzen naar een groep. Nu dat het niet om moslimfundamentalisten gaat, heeft extreem rechts het gedaan. Welnu, ondanks de motieven van de dader die duidelijk G. Wilders’s partij ziet als een goede voorbeeld van politiek, vind ik dat je nog extreem rechts of welke ideologie dan ook hiervoor kan verwijten.

    In Nederland, Duitsland en de rest van de Westerse wereld inclusief Rusland zijn er duizenden zo niet tientallen duizenden rechts extremistische neo-Nazi’s, die zelfs zich laten inspireren door de uitspraken van Hitler. Desondanks, je ziet ze niet aanslagen plegen zoals deze Noorse extremist.

    Mensen als Anders Behring Breivik of Tristan van der Vlis of welk extremist dan ook hebben allemaal dezelfd gemeenschappelijke psychische stoornis. Van de buitenkant zien ze er normaal uit, ook hun sociaal wenselijk gedrag daar merk je niets van aan. Cognitief reageren ze normaal op mensen etc. Alleen hun falen is te danken aan een aantal factoren en omstandigheden.

    De eerste oorzaak nummer één is de psychische toestand. Deze mensen leven meestal geïsoleerd. Ze zullen hier en daar wat kennissen en ‘vrienden’ hebben, maar sociaal gezien hebben ze geen echte sociale banden, vaak komen ze ook van een gezin die je niet bepaald ‘stabiel’ kunt noemen. Hetzij scheidingen, fysiek en/ of emotioneel geweld door een van de ouders etc. Als personen hebben ze een sterk negatief zelfbeeld en worstelen enorm met hun eigen identiteit. Ze groeien op en maken net als iedereen bepaalde keuzes in hun leven. Doordat ze constant op zoek zijn naar eigen zelfwaarde (wat erg laag is door die negatieve zelfbeeld), om zo hun eigen identiteit te vormen, gaan ze dan ‘kennis’ zoeken.

    Velen dan op het gebied van politiek in combinatie met een geloof of ideologie. Ze willen ergens bij horen en lid zijn van een ‘gemeenschap’ die hen dus erkenning geeft. Op deze manier hebben ze het gevoel dat ze een doel en een streven hebben in dit leven. Op een gegeven moment (en dit het grootste gevaar) koppelen ze hun eigen zelfwaarde met de ideologie waarin ze geloven.

    Met het voorbeeld van een moslimextremist zoals Mohammed B., wil ik dat ophelderen: het was bekend dat hij negatief zelfwaarde heeft, om die op te krikken zoekt hij dan naar iets waarin hij zich thuis voelt en in zijn geval de islam. Hij gaat zich er in verdiepen en steeds zijn eigen ‘waarheid’ creëren over het geloof. Mohammed B. had geen eigen zelfwaarde, maar voor zijn gevoel heeft het geloof hem die wel gegeven. Zijn geloof wordt dan letterlijk zijn ‘alles’. Wanneer je dus zijn geloof aanvalt dan is het net of je hem persoonlijk hebt aangevallen.

    Normaal gesproken is het zo dat gezonde mensen buiten hun eigen geloof, hebben ook een eigen zelfwaarde als mens zijnde. Ongeacht waarin je gelooft je dient als mens zijnde positief te denken, trots zijn op jezelf, gelukkig zijn met je eigen ‘ikke’, maar als je die niet hebt dan kan je 2 kanten op gaan: of depressief raken en dan inkeren (tot soms suïcide) of je kan keren tegen de maatschappij en haar de schuld geven van je eigen onvrede, maar dit laatste wordt dan door extremisten vermomd met geloof of een ideologie. Ze hangen een ideologie of geloof aan en dan verklaren ze de oorlog aan de tegenstanders of diegenen die het niet met hen eens zijn.

    Mohammed B. had geen doel in zijn leven, niets waar hij vanuit zichzelf kan doen als mens, dus zijn geloof betekende alles voor hem en leefde ook alleen voor de islam. Val je zijn geloof aan dan val je hem persoonlijk aan en ook zijn gemeenschap. Klinkt gek maar zo werkt het wel bij die mensen. Dit heeft te maken met het feit dat ze net als psychoten, een eigen ‘werkelijkheid’ gaan creëren.

    Mensen met een psychose ontwikkelen een psychotische gedachte die op de eerste instantie reëel lijkt te zijn, maar op een gegeven moment neemt het grote proportie’s aan en worden ze fantasieën/ illusies, die de psychoot ziet als ‘waarheid’. Maar hiermee wil ik niet zeggen dat Mohammed of Anders Behring Breivik een psychose hebben. Maar het was slechts als voorbeeld.

  2. Annet zegt:

    Hoe overleven we al die aanslagen…het put je uit….
    Als er ergens een aanslag is ben ik zelf ook aangeslagen…en ben niet alleen….
    Noorwegen was zo’n onschuldig land….

    Je kunt niets doen. Maar het ontneemt je energie….

    Over Ina van Faassen heb ik een stukje geschreven…..

    Droef liefs van Annet (voortgedreven door lief en leed) X

  3. Zilver, we moeten er mee leren leven, want de mensheid is vol haat inplaatst van liefde, het kan elke dag overal gebeuren. Toch mag alles gezegd worden, mensen tegen elkaar, landen tegen elkaar, geloven tegen elkaar. Altijd tegen, waarom niet samen.

  4. Zilvertje zegt:

    Annet, op Hyves?

    Antoinette, ja, raar hè? Er zal denk ik toch meer tijd in de opvoeding gestoken moeten worden en de tijd dat de baby in de buik zit, van al die ellende wordt een mens niet beter. Er zou een beweging op gang moeten komen die deze dingen uitdraagt, er is al veel bekend over opvoeding en het gedeelte in moeders buik, de vervuiling en het geweld wat te zien is op in media, men zou hier eens iets mee gaan doen, zodat er mensen opgroeien die gezonder in het hoofd zijn, niet alles kan je uitbannen, maar als we alerter zijn, kunnen we wel meer ondervangen en voorkomen.

  5. tiekje zegt:

    na alle ellende weer eens te hebben aangehoord (niet negatief bedoeld) heb ik weer het gevoel dat ik machteloos ben
    een hele tijd geleden maakte ik er al verschillende gedichtjes over dit is er een van

    lopend onder een regenboog
    gaan mijn gedachten met een boog
    naar vreemde plaatsen en misschien
    kan ik het eind er eens van zien
    waar haat vreemd is men kent het niet
    een wereld zo zacht zonder verdriet
    ach mocht deze wereld echt bestaan
    geef mij er dan een plaatsje
    het liefst vooraan

  6. Di Mario zegt:

    Noorwegen is … niet te verwoorden.

    Love As alays
    Di Mario

  7. Zilvertje zegt:

    Tiekje wat heb je dat mooi geschreven. Mag ik dan naast je zitten?

    Di Mario, langzaam begint het bij me door te dringen hoe gruwelijk, toen ik gisteravond ging slapen had ik geen idee dat het zo erg was,

  8. tiekje zegt:

    tuurlijk zilvertje ik hou een plekje vrij
    er is trouwens plaats voor iedereen die voor vrede is.

  9. Zilvertje zegt:

    Badr, ik zag zojuist pas jouw reactie ( Noorwegen ) die onder het kopje spam zat, daar heb ik hem goedgekeurd, je reactie is prachtig en geen spam, ik zal voortaan beter opletten, want spam is dus niet altijd spam, ik wist ook niet dat ik het kon lezen, dacht dat de spam al weg was.

    Ja, het is gewoon iemand die ziek is, net als vele andere, alleen als het wel een moslim was geweest, dan hadden we weer de poppen aan het dansen, dan was de massa weer in beweging.

    Ik was ook blij dat het geen moslim was, gewoon omdat men hier in niet zuiver kan oordelen. Ik denk niet in geloof, ik denk in goed en kwaad, een moslim valt onder goed, net als alle andere mensen, tot hij het tegendeel bewijst. Maar ik ken alleen maar lieve moslims, sterker nog, ik voel me thuis in hun warmte en gastvrijheid.

  10. Tientallen meters hoog verhief het beeld zich boven de omgeving en boven in het beeld waren twee grote, licht uitstralende bollen bevestigd.

Geef een reactie

