Geloven in de heilige worm.

 

Mijn mooie dorp.

Elke zaterdagavond om kwart voor zeven luiden in mijn dorp de klokken, de pastoor roept ons naar de heilige mis, sinds ik weer in mijn geboortedorp woon schiet ik regelmatig om die tijd in de lach. Zoete herinneringen komen in mijn hoofd terug. Mijn vader die onze schoenen tot blinken toe had gepoetst, op een krantje stonden ze bij de voordeur, jaar in jaar uit en elk jaar zag je de schuiten groeien en de geur van schoenpoets was zalig en vertrouwd. Mijn moeder die heftig met de haarlak spoot, als je bij haar in de buurt stond, werden je neusgaten geplastificeerd.

Mijn oudste broer, die een kaarsrechte scheiding in zijn haar kreeg, een mallotig gezicht en dan was ik daar nog, het gedoe er om heen vond ik geweldig, maar de kerk vond ik maar niks, zeker niet meer toen ik eenmaal wist dat het allemaal list en bedrog was, jaren lang had ik met mijn handjes voor mijn oogjes gezeten, mijn knietjes zeer van het knielen, maar het moest, want Jezus kwam de kerk binnen….

Vond het wel een rotstreek van mijn moeder, ik had Jezus nog nooit gezien, wat moest ik me er bij voorstellen, was het een mens, of een ding, een dier of een geur? En juist op het moment dat hij de kerk in zou komen ( als de belletjes gingen rinkelen ) moest ik altijd mijn ogen dicht doen en mijn moeder gaf korte felle commando’s als ze dacht dat ik smokkelde.

Op een dag had ik gesmokkeld, maar alles wat er de kerk binnen kwam, geen Jezus, dat deed me pijn, Jezus was net als het Zandmannetje en Klaas Vaak een leugen, daarna heb ik me nooit meer devoot gedragen in de kerk, ik liet rustig en zachtjes mijn scheetjes waaien en als men met de kerkenzak rond ging, liet ik ze ook wel eens knetteren op de houten bank, men kon toch niet onderscheiden in die duistere kerk wie het weer liet rollen en wat het was.

Maar een moment vergeet ik nooit, de weken dat ik wurmpjes had, ohhhhh, die dingen kriebelden mijn hele binnenste overhoop, maar ik wist nog niet wat het was. Op een zaterdagavond kon ik niet meer stil zitten en mijn moeder had al tien maal uiterst vijandig naar me zitten seinen, dus ik moest iets ondernemen, maar de belletjes waren al gegaan, met mijn rechterwijsvinger graaide ik net zo lang in mijn piepkleine poepgaatje tot ik dacht dat het wel weer even kon, bang voor een bruine vinger bekeek ik hem stiekem, tot mijn uiterste verbazing zat er op de top een klein wit wormpje dat alle kanten op kronkelde en ik dacht: Jezus!

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Geloven in de heilige worm.

  1. Roberto la Verita zegt:

    Gelukkig Zilvertje,je hebt van de kerkgang geen tik overgehouden.
    Roberto

  2. Zilvertje zegt:

    Roberto, net op tijd zag ik de mafheid in van die rare jurkenmannen.:^) Ik vertrouwde ze niet meer, wat met de kennis van vandaag een zegen is, Hajeloela! Fijne avond.

  3. :-))))) Pracht verhaal, maar een non achter je is vele malen erger dan een moeder.

  4. Zilvertje zegt:

    Antoinette, ja, dat neem ik dadelijk aan, dankjewel! Fijne avond!

  5. fulpsvalstar zegt:

    Juweel van een verhaal!

  6. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Flups! Fijne avond.

  7. Annet zegt:

    Getver ik heb net gegeten….
    Nou je hebt je weer lekker kunnen uiten!
    Was het de katholieke kerk? Oh ja de pastoor:)

    Ik ging vrijwillig naar de Zondagschool.
    Vond het er gezellig met een lieve Juf die verhalen vertelde en soms
    kreeg je een sinasappel mee…..

    De geur van schoensmeer…da’s een tijd geleden dat ik schoenen poetste…..

    Heerlijke nostalgie!

  8. Zilvertje zegt:

    He Annet, ja, ben Rooms opgevoed. Die oude schoensmeer, die kon zo mooi glimmen en werkte alle krasjes weg, de schoenen glommen als appeltjes, zo apart, dat al dat kneuterige gekeutel, nog steeds mijn voorkeur heeft, heerlijk.

    Ohhhhhhhhhhhhhh, ik lees jouw sinaasappel en er schiet me dadelijk weer een verhaal te binnen, met dank aan jou en je juf. Fijne avond!

  9. tiekje zegt:

    mijn geloof was snel over
    wij hadden een kapelaan die ook last had van een wormpje, dat in zn onderbroek
    de viezerik nam je op zn schoot en dan ging die met zn duimen je slipje in
    dus de kerk was voor mij al heel snel een gebouw waar ik niet moest komen.

  10. Zilvertje zegt:

    Tiekje, wat erg, weer zo een naar verhaal, het is ook zo erg dat ze zo lang op een voetstuk hebben gestaan. Tiekje vind het heel erg voor je. Ik hoop dat Onze lieve heer de hufter benoemt tot hemelse grasmaaier en dan mag hij het doen met zijn gebit en na afloop alle wolken schrobben en dan drogen en uithangen, zodat hij goed moe gaat slapen in een bed zonder matras. En nooit meer terug naar de aarde en laat De Heer hem maar grondig ontwormen. Ik maak er maar een grapje bij, humor helpt soms een beetje, er zal al vaak genoeg om zijn gehuild.

    • tiekje zegt:

      ik was een jaar of 6 toen deze dingen gebeurde
      en heb een aantal jaren geleden vernomen dat hij dit ook bij mijn zusje deed
      en wie weet bij wie nog meer
      heb een aanklacht ingediend niet om er wijzer van te worden maar om het van me af te zetten en de mensen te laten weten dat deze dingen echt gebeurde en nooit meer mogen gebeuren.
      het had er mij toe gebracht me uit te laten schrijven bij de katholieke kerk
      ik ben wel een christen hoor
      heb me laten dopen bij de wereldwijde kerk van God

  11. Zilvertje zegt:

    Tiekje, ja, heel goed dat je er werk van hebt gemaakt, het maakt dingen niet ongedaan, maar je kan dan beginnen met afsluiten, al zal dat nooit helemaal lukken lijkt me, al die arme kinderen, vreselijk. Ik heb de schijnheilige altijd op een flinke afstand gehouden, ik vond al heel jong dat er dingen niet klopte, bv we waren thuis niet rijk en op sommige dagen moesten wij dingen meebrengen en op het altaar neerleggen, als klein meisje wist ik hoe een offer het van mijn ouders was, maar het was voor een goed doel, arme kinderen, mensen met honger, maar na de dienst als ik netjes hielp met opruimen zag ik dat mijnheer pastoor snoepte van de schatten die we allemaal van huis hadden meegebracht en ik wist hoe luxe hij leefde en at en toen had hij alweer met zijn hele geloof een minpunt er bij van mij.

    Sterkte Tiekje! Ik vind je een held.

  12. goodknight zegt:

    …dat was het heilig wormsel…
    …die lui komen niet in de hemel…
    …blijf geloven in jezelf…

    grt

  13. Di Mario zegt:

    Hahahahaha… ik lig hier helemaal in een deuk. Schitterend.

    Love As Always
    Di Mario

  14. Zilvertje zegt:

    Dat vind ik fijn! Fijne avond Di Mario.

  15. Zilvertje zegt:

    Knight, dat is grappig.

    Nee, denk dat ze er niet in mogen en anders blijf ik wel buiten staan. :^)

  16. assyke zegt:

    ben doodsbenauwd voor wormen
    hoop dat dat heilige ding héééél klein was:)

  17. Zilvertje zegt:

    Assyke, ja, gelukkig wel, maar als kind heb ik er een hele periode last van gehad., brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

  18. joost tibosch sr zegt:

    Wist jij niet hoe Jezus eruit zag? Waar ik hem ook zag, hoe anders hij dan ook weer leek, hij keek altijd even smerig! Ik herinner me met name de nurkse Jezus op het prentje van mijn eerste communie. Toen had ik ’s morgens vroeg aan de broodjes gezeten, op een schaal op de keukentafel. Mijn vader betrapte me daarbij en zei meteen: Niks tegen moeder zeggen, anders mag je niet te communie! Met een gerust hart , schuin naar mijn vader kijkend, ben ik te communie gegaan. Ik heb alleen een kwartier in paniek zitten wurmen voor ik de hostie die aan mijn gehemelte bleef plakken weer los had. Want je mocht niet op Jezus bijten. Onvergetelijke tijden!

  19. Zilvertje zegt:

    Joost wat een mooi verhaal en wat een wijze vader. Mijn tantes vielen wel eens bijna flauw, ja, altijd hard werken, kou en dan met een lege maag naar de kerk, de schurken, zelf stonden ze al vroeg aan de kelk te lurken.

    Maar de verhalen vond ik prachtig en al die mensen in de kerk, met al die hoedjes ( dames ) en de heren van de dames gescheiden. Fijne nacht!

  20. Aad Verbaast zegt:

    Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een wormgat een heel andere betekenis had😉
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat

    • Rob Alberts zegt:

      Ideeen en gedachten over het achterwerk van Zilvertje heb ik nooit gehad.
      Maar jij maakt het met deze vergelijking wel heel erg bont.
      Zijn het dan Aliens die op haar vinger zaten?

      Vrolijke groet,

  21. kitty zegt:

    Het is oneerlijk Zilver!
    De anderen kregen een vormsel en jij een wormsel😉

  22. Zilvertje zegt:

    Aad, het wormgat is zeer actueel, met kan de tijd nu manipuleren, het is echt een fractie van een fractie van een fractie van een seconde, maar het opent de weg naar in de tijd reizen, het is echt bewezen. Wat maar aantoont dat ik tot nu toe verborgen talenten had, wetenschap en kerk gingen al nooit samen, ik ben mijn wormgat dankbaar, ik denk aan een reisje naar Mars. Zilvertje op Mars, bestaat al.

    Kitty, helemaal mee eens. ! Hahahah! :^)

  23. Drikus zegt:

    Die wormen weten wat ik moet er niet aan denken.
    En wat die viezerikken betreft ik heb nooit gelooft in de hemel en de hel maar voor hun hoop ik dat er een hele grote hel bestaat.
    En jij Zilver als er een bestaat kom jij in een hele mooie hemel ik hoop dat dat dit nog heeeeeel lang mag duren.En als toch naar Mars gaat neem er dan een voor me mee als je weer snel naar moedertje Aarde komt.

  24. Zilvertje zegt:

    Dat is lief Drikus. Ja, ik neem de kinderen van Mars voor je mee.

    • Drikus zegt:

      Ik bedoelde eigenlijk een zo’n lekker stukje mars met zo’n bruin papiertje er om heen maar die eten we niet meer he?

  25. Zilvertje zegt:

    Ja, die, met zo een karamelvulling, dat zijn de kindjes van Mars, ik ga hollen, de afscheidsavond van Blanc haar school, we gaan allemaal heen, ook Annemiek met haar vriend.

  26. Flip Willemsen zegt:

    Geweldig!!!xxxx

  27. Rob Alberts zegt:

    Leuk, dank voor het weer naar voren halen.
    Het Heilige Wormsel heeft jou niet vervormd.

    In het Rooms-Katholieke Zuiden opgegroeid, niet gedoopt en buiten de kerk opgevoed, heb ik het Heilige nooit begrepen.
    Wel heeft het bij mij voor een voortdurende zoektocht naar de essentie van geloven en religies gezorgd. Tot nu toe overheersen jammer genoeg de verhalen van teleurstellingen en bedrog.

    Vriendelijke groet,

  28. Zilvertje zegt:

    Ja, bedrog, heftig hè.

Geef een reactie

