Over schaamhaar en aanverwante zaken. ( deel 1 )

Schaamhaartjes en schaamhartjes in de badkamer.

Voor mijn gevoel is het nog niet zo lang geleden. Ik was de enige met schaamhaar in dit huis. Lag er per ongeluk eentje in het bad, dan spoot ik hem snel weg met de douchekop. Morste ik er een op de bril, weg met dat ding! Maar sinds de kinderen aan het puberen zijn, is het een en al schaamhaar wat de klok slaat.

Het begon met het lichte vlas op de bovenlip van Suikerhartje de man, moet ik me al scheren mam? Vroeg hij een op een dag. Nee, nog niet, ik zal je eerlijk zeggen wanneer het moet gebeuren en je raadt het al enige weken geleden moest ik hem vertellen, dat nu het ogenblik was aangebroken zijn lip te scheren, omdat hij anders voor gek zou staan.

Maar bij die haren bleef het niet, brandende vragen van de twee Suikerhartjes, wel of niet de onderkant scheren? Meisjes Hartje zei: ik wil geen haren op mijn kut! Zo dat was duidelijk…. Ik maar zalven en taal corrigeren, uitleggen en de commercie benoemen.

Maar mam, wat deed jij dan vroeger toen je jong was? Nou dat was een goede vraag. Ik vertelde eerlijk dat al mijn vriendinnen en ik incluis niet wisten dat we ooit een harige heuvel zouden krijgen en mijn vriendin uit de Wijde Wormer, trok ze er hardnekkig elke dag uit en dacht dat ze de enige was op de hele wereld, tot ze van ons hoorden dat we ze allemaal hadden kregen. Grote opluchting bij haar! Op het zwembad liepen we met een handdoek om ons broekje en gingen pas het water in, als de meeste mensen weg waren en als het heel heet was, dan was het snel handdoek af en spring en al onze doeken lagen op de rand.

Een jaartje later knipten we weg wat uit de broek krulde en de okselharen begonnen we te scheren en we hadden ontdekt dat we soms meer borstharen hadden dan de jongens van onze leeftijd, een vriendin had er wel vijf rond de tepel, we lachten ons suf, we waren er in gestonken, al die plaatjes die we zagen in de boekjes waren nep……..

Gelukkig werd er gezucht in mijn huis, we zijn normaal! Ja, hoera we zijn normaal! Denk er om hè, lieve mensen en jongelui, laat je niet gek maken!

Zilvertje. ( ik ben van 1958 )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Over schaamhaar en aanverwante zaken. ( deel 1 )

  1. Ja heel normaal, alles wegscheren is een cultuurverschijnsel:-)

  2. Rob Alberts zegt:

    Ontkennen dat je als puber volwassen aan het worden kan altijd nog. Schoon zijn op het eigen lichaam heeft niets te maken met het wegscheren van de extra begroeing in en op de drie oksels. Elk kind heeft recht op het leren accepteren van het eigen lichaam.
    Goed dat er ook nog zorgzame moeders zijn!
    Vriendelijke groet

  3. Zilvertje zegt:

    Antoinette, grappig hè, hoe alles telkens anders is en pubers beïnvloed worden door omgeving, op de plaatjes van tegenwoordig is haast geen haar, scheve tand of vetrol te ontdekken en kinderen denken dan dat ze abnormaal zijn, wij dachten dat vroeger ook, maar bij ons kwam het omdat we niks wisten, tot ze zo slim waren om het met elkaar te bespreken, prachtige ontwikkelingen.

    Leuk dat je kwam, ik ga straks mijn rondje doen, ik moet nu snel andere dingen doen, doeggggggggggggggggg!

  4. Zilvertje zegt:

    Rob, daar ben je weer! Moeders moeten alles goed begeleiden en dan komt alles goed.

  5. We gaan ons niet schamen om een haar.
    Ja, als ze ze afscheren is het wel weer logisch dat je ze overal tegen komt ;P

  6. Zilvertje zegt:

    Kitty, hahahahaah, die is goed!

  7. Di Mario zegt:

    Dat duurt bij mij in huis nog jaren voordat de kleine prinses zich daar druk over hoeft te maken.

    Love As Always
    Di Mario

    ps. en ik al Aba ook😉

  8. Zilvertje zegt:

    Di Mario, geniet nog maar van al die jaren, het gaat al snel genoeg.

Geef een reactie

