Met Superman naar de kerk.

Met Superman naar de kerk.

Eerder heb ik u al verteld over Superman, de man met een verstandelijke beperking, die altijd zijn rechterarm omhoog hield, alsof hij Superman was en zo de wolken in wilde vliegen. Nou die man, wilde op een dag zo graag naar de kerk, niet zomaar een kerk, maar een kerk waar heel veel mensen binnen waren, zoals bij de begrafenis van een belangrijk persoon.

Ik beloofde het hem, maar kon alleen nog niet zeggen wanneer. Op een zonnige ochtend was het dan zo ver, er werd in Amsterdam een mis gehouden bij het overlijden van een dikke vette zakenman, laten we hem voor het gemak maar mijnheer De Inhaler noemen. Het Journaal had op een avond laten weten, wanneer en hoe laat de mis was.

Nou schatte ik al in, dat wij er nooit in zouden komen, want we waren niet uitgenodigd, maar heel secuur knipte en plakte ik wat op de pc en zo stond Superman op de foto, op de luxe jacht van mijnheer De Inhaler en ze hadden gebroederlijk de armen om elkaar heen geslagen, ik vond het zelf een meesterwerkje.

Ohhhhhhhh, wat was Superman blij dat hij eindelijk naar een volle kerk kon, hij wilde me al kussen, maar dat mag nooit van mij. Ik liet hem beloven dat ik stevig mocht liegen en dat hij alles zou beamen en zo vertrokken we in onze beste kleding. Superman had een hoed en stropdas geleend van de heer Flikke en ik mocht de boa om van Tante Sloertje lenen.

Het was zo druk, dat zag ik al van verre en natuurlijk mochten we er niet in. De man van de beveiliging nam ik even apart en liet hem de foto zien, kijk, zei ik, maak geen ophef, dit is een buitenechtelijk kind, je ziet hoe hij er onder heeft geleden, van verdriet dat hij zijn vader niet zo vaak zag, is zijn arm omhoog gaan groeien, dat komt van het lange nazwaaien en wil je dit lieve kind de toegang tot zijn vaders eigen begrafenis ontzeggen? Je maakt er zo alleen maar slapende honden mee wakker. De beveiliger bekeek Superman, zag zijn omhooggestoken arm en mompelde, oké, ik geef jullie wel een plaatsje vooraan.

En zo hadden we een beste plek, met vooraanzicht op de kist. Superman genoot van al die gedragen kerkliederen en zong uit volle borst mee. HAJELOELALALA! Een dikke dame onder een hoed, had al een paar maal venijnig achterom gekeken en je zag dat ze dacht: van wie is dat er nou eentje? En ook had Superman al paar maal per ongeluk bijna het hoedje van haar hoofd gestoten met zijn lange Supermanarm die maar niet naar beneden kon.

LAAT DAT, siste ze giftig. KAN HIJ NIET, siste ik net zo venijnig terug. En zo was zij zich vreselijk aan het ergeren en wij waren heftig aan het genieten.

Het einde van de dienst naderde en de familie werd uitgenodigd om met een kaars naar de kist te komen en voor ik er erg in had, was Superman opgestaan, ik trok nog mijn schouders op, maar hij fluisterde: ik ben toch zijn zoon en zijn mondhoeken lachten en daar liep hij in die keurige rij, voorop, met een machtig mooie kaars in zijn rechterhand, alsof het een speer was die hij ging werpen en de fotografen maar klikken en klikken. Stond hij morgen ook nog in de Telegraaf ging er door me heen.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Met Superman naar de kerk.

  1. Apiedapie zegt:

    “Een dikke vette zakenman …” hm, jij bent ook niet bepaald zacht voor mannen!😉 En dan ook nog een “dikke dame onder een hoed” …😉 Mooi verhaal! Mijn favoriete zin: “Van verdriet dat hij zijn vader niet zo vaak zag, is zijn arm omhoog gaan groeien, dat komt van het lange nazwaaien”. Meesterlijk!

    (lieve andere lezers, de knipoogjes zijn n.a.v. een reactie van Zilvertje op een blog van mij van vandaag waarin ik een dikke dame (topless nog wel) een beetje belachelijk maak. Zie http://apiedapie.wordpress.com/2011/07/10/hoera-vandaag-mijn-eerste-topless-vrouw-op-het-strand-gezien/ Valt dus best wel mee, toch?

  2. Zilvertje zegt:

    Nee, Apie, ik ben manonvriendelijk. hahahahahah! Moest zo lachen, bij jouw blog staat: zacht voor vrouwen. ( zeker onder de dertig? ) :^)))Apie, ik heb het net geschreven en na een dag of wat moet ik er vast nog aan slijpen, maar ik had er zo een schik in, hahaahahahah, ik zie altijd de dingen die ik schrijf gebeuren en dan hoop ik maar dat het overkomt bij de lezen, dankjewel voor je lieve reactie.

    Komt vast omdat ik ook zo een vetribbel heb, :^) Was ik het? Wek strand?

    • Apiedapie zegt:

      Nou, nou, onder de dertig … zo erg is het ook weer niet. Ze mogen best 32 jaar zijn, of zelfs een jaar of vijf ouder.😉 Jij was het vast niet, zie ook mijn antwoord op mijn eigen blog, het was een strand in de Verenigde Staten. Je kijkt hier soms je ogen uit ….

  3. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Noog even een mis om alles glad te strijken, dat was zonder superman nooit gelukt.
    je gelooft het vast niet, maar ik luister net naar Dire Straits – Ticket to Heaven, hoe toepasselijk. oma

  4. Zilvertje zegt:

    Oma, u heeft zienersgave! :^)

  5. Zilvertje zegt:

    Apie, nee dan was ik het zeker niet, mijn fiets kan nog steeds niet zwemmen. Apie, wat ben je dan ver weg!

  6. assyke zegt:

    en stond hij in de telegraaf?
    de paus zal wel jaloers zijn geweest vanwege die spraakmakende arm:)

  7. Zilvertje zegt:

    Assyke, hahahaahahah, nou de paus is blij dat hij niet zo een arm heeft overgehouden aan de wijwaterkwast. Anders past hij niet meer in de pausmobiel en het is ook lastig onder de dekens.

  8. Ja maar.
    Pausen moeten toch juist de armen boven de dekens houden?
    Ik mag jouw Superman wel!
    De zakenman mag blij zijn moet zo iemand extra aan zijn kist ;)))

  9. Zilvertje zegt:

    Kitty, ja, dat is zo, anders worden ze blind.

    Ja, ik ben ook dol op Superman.

  10. Zilvertje zegt:

    Hi, hi, de paus heeft er twee, ook een buitenechtelijk kind?

  11. Zilvertje zegt:

    Antoinette, ik ben helemaal gek geworden van deze man, het begon als een vertelling van wat ik met hem mee heb gemaakt, (2) maar ik weef hem nu ook in andere verhalen, hij maakt me blij in moeilijke tijden, schrijven helpt altijd als het thuis niet zo mee zit.

  12. kitty zegt:

    Blind? Dat is ie toch al?
    Tenminste is symbolische zin.
    En voor het verleden van misbruik sluit hij sereen de ogen.
    Mag ik een teiltje?, zou een bekende VKblogster zeggen.

  13. kitty zegt:

    we zijn in stereo! 8.10

  14. Zilvertje zegt:

    Ja, ziende blind, maar dat ken je toch wel dat gezegde, als je aan zelfbevrediging deed ( handen onder de dekens ) dan zou je volgend de kerk blind worden.

    Het is gruwelijk wat er allemaal boven water is gekomen, de hufters!

    Ja, is dat zo? Ik moet vandaag naar een dokter, maar heb afgebeld, ben zo misselijk, zo een hoofdpijn, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, heb geen oog dicht gedaan.

  15. kitty zegt:

    Ik ben wat jonger. De catechismus was al verdwenen. De kerk is altijd seksofoob geweest. Daar komt ook juist het misbruik van. Een stelletje sukkels, die de verbinding met het natuurlijke leven uit het oog verloren hebben. En dan ook nog de arrogantie hebben om tussen de mens en God in te gaan staan. Dat is echt niet in de geest van Jezus’ boodschap.

  16. Zilvertje zegt:

    Kitty, ik zat net in die periode dat het snel minder werd, mijn broer, vijf jaar ouder, moest alles nog leren, ik kreeg het staartje mee. Ik vond het een geweldige poppenkast en bleef op mijn hoede, vond er zoveel dingen bij die stonken en achteraf heb ik gelijk gehad.
    Die sukkels stonden op zo een voetstuk, door de eeuwen heen hebben ze zoveel mensen ongelukkig gemaakt.

    Nou ik ga weer ff op de bank, ben zo misselijk en heb vannacht niet geslapen, heb ook zo een hoofdpijn, ik ontplof bijna, ik hoopte me er tegen te kunnen verzetten met afleiding, maar het lukt niet,

  17. Annet zegt:

    Mooi verhaal!

    (my mail is coming)

  18. Zilvertje zegt:

    Dankjewel Annet! Spannend, ik wacht af. Ik ga even op de bank, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!

  19. oma zegt:

    Ha Zilvertje,

    Zag vandaag de winkel van juwelier Room op google streets, dat was vroeger een lief winkeltje, nu lijkt het wel een bunker. oma

    Ot. Je verzoekje staat genoteerd voor de volgende show, de makkers – zomerzon.
    De shows staan allemaal op: http://www.wir-3.com/

Geef een reactie

