Glimworm.

 

Op een dag zie je wie je vrienden zijn
Je telt, het aantal is best wel klein
Je merkt het nooit op een feest
Maar juist als magere H is langs geweest
 
Of als hij staat te loeren op een hoek
Of men vindt iets bij een medisch onderzoek
Bij verkrachting van je kinderen jong en teer
ja, dan ken je je vrienden weer
 
Dan val je kilometers diep in een gat
Zo duister had je het nog nooit gehad
Geen uitgestoken hand
Moeras en glibberige waterkant
 
Maar als je dan je eigen kracht op weet te boren
Is nog niet alles verloren
Als een glimworm ben je je eigen licht
Je redt het, je bent het aan je zelf verplicht.
 
Zilvertje. In een adem dit liedje geschreven over verdriet dat opborrelt. Ik ken geen noten, maar het heeft een lieve melodie. En nu ga ik snel naar mijn klus.
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2011-01 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Glimworm.

  1. laila zegt:

    Ik heb het nooit zo gezegd, maar heb bijna dezelfde ervaring als jij met een zoon.
    Veel verdriet; jarenlang.
    Een hele mooie laatste strofe heeft dit, ietwat ironische, gedicht.

  2. eva zegt:

    @ontroerend mooi, Zilvertje.
    En ZOOOO WAAAAR!
    gr eva

  3. Antoinette Duijsters zegt:

    Ja, ik heb zelf geen kinderen en ook nooit in mijn omgeving meegemaakt, Gelukkig.
    Sterkte Zilver.

  4. Isis Nedloni zegt:

    Prachtig
    waarachtig
    uit het hart
    geschreven!
    En ja…de kracht in je zelf vinden
    je daar aan vasthouden
    is een sterk baken wat ons door
    de tijd strijd
    heen loodst.
    Liefs
    Isis

  5. maria-dolores zegt:

    vrienden moet je soms echt uitkiezen,
    en testen: hebben ze òòk wat voor mij over?
    helpen ze me als het nodig zou zijn?
    helpen ze grààg?

  6. moonfairy zegt:

    in mijn hart
    Moon

  7. op zoek naar morgen zegt:

    What doesn’t kill us makes us stronger.

  8. Kitty Schoenmakers zegt:

    Helemaal waar natuurlijk.
    Emotionele rampen is wat te heftig voor mooi-weer-vrienden.
    Ik denk dat we op ons pad krijgen wat we aan kunnen.
    Omdat we dan een manier moeten vinden om het aan te kunnen.
    Een levenservaring die niet alleen maar rampzalig is maar ook stuk
    persoonlijke groei in zich heeft.
    Al zien we dat soms pas na jaren.

  9. assyke zegt:

    onbegrijpelijk verschijnsel
    als je ze het meest nodig hebt verdwijnen ze
    gelukkig hebben we altijd ons zelf nog
    dat is vriend nummer 1

  10. Fleur zegt:

    Wat heb je aan loze woorden,die iemand niet meent.
    Waarom hecht jij waarde aan de woorden van leugenaars.
    Zilveren,waarom ben je teruggekeerd?
    Doe je de Skpf na?
    Een vraagje,hoe onderdruk je nu je zwarte kant?
    Uit je die nu thuis of op een rare site?
    weet je.
    Ik ken een man
    die ging gewoon verder met een ander
    terwijl ik mede door in het ziekenhuis kwam te liggen.
    Hij geeft veel kritiek,
    maar ontvangen ho maar.
    Ken jij `m?
    Zal ik je een signalement geven.
    falsificatie omstreeks lunchtijd,
    kampioen liegen.

  11. Fleur zegt:

    Cruella kent vermoedelijk de ware toedracht niet.
    Het kan nl niet bestaan dat een vrouw zo doorliegt terwijl ze de waarheid kent.
    Of het moet pathologisch zijn..

  12. Cees Groninger zegt:

    Hé Zilvertje!

  13. cor3306 zegt:

    dat heb je goed neergezet; een echt zilverlied

  14. jeg_synes zegt:

    daarom is het ook zo belangrijk Zilver dat je weet wie je echte vrienden zijn als het leven zo lekker meandert en alles er even mooi en kleurrijk uitziet….
    mooi uit het hart geschreven….
    jegknus

  15. BarbaraJansma zegt:

    Klere Zilver.
    Ik ben vast je vriend niet, en ik weet niet waar je doorheen gaat, maar ik wens je ontzettend veel kracht toe.
    En je zoon of dochter ook. Godverdomme

  16. BarbaraJansma zegt:

    (die fleur lijkt op m’n moeder, erg happig op kwetsbare momenten)
    (dit mag je onmiddelijk weghalen hoor, maar ik wilde het even zeggen)

  17. hanneke in hanoi zegt:

    Sterkte Zilver, voor jou en je kinderen.

  18. Zilvertje. zegt:

    Met dank voor al die reacties, ik kon niet eerder reageren, had een middag en een deel van de avond avond vergadering. Voor de mensen die het van heel nabij herkennen, een dikke knuffel, moedig moet je zijn en door willen gaan, want de wereld om je heen is als een verbrande aarde.
    Fleur, ik kwam terug om een brief te schrijven aan de ombudsman en vanmorgen kwam dit uit de pen en ik dacht, ach, het is toch alles bagger wat de klok slaat, ik bagger nog even door.
    Mijn duistere kant, nou die ken je toch, als iemand zomaar zonder reden me onderuit gaat, dan scheld ik hem plat, dat lucht zo lekker op, maar ik stapel het wel een poosje en dan komt het er uit als een vulkaan, kijk en dat moet ik onder controle leren houden. Thuis heb ik dat niet, mijn kinderen hebben erg veel liefde nodig, steun en warmte en ik waak over ze als een leeuw, dat heeft eens iemand niet gedaan, met gruwelijke gevolgen.
    Verder klus ik in mijn huis, is ook een goede uitlaadklep, geef ik les aan verpleegkundigen een aanverwante beroepen, schrijf ik een boek en verzorg mijn familie en weet toch het geluk te vangen en dat geef ik nooit op? En jij?
    Oh, ja, ik schrijf voor de Femke foundation, dat maakt me blij.

  19. Zilvertje. zegt:

    Dank je Hanneke, dat is lief, we gaan verder, maar het raakt nooit weg, onze ramp, ik huiver bijna elke avond bij het nieuws, er lijkt een beerput open getrokken, er komt geen einde aan, die arme ouders en kinderen hebben nog geen weet wat hen te wachten staat, ik hoop dat ze goede hulp krijgen en veel, erg veel liefde. Wij leven hier bijna zeven jaar mee, maar het raakt denk nooit uit ons leven.

  20. lebonton zegt:

    hee zilveren glimworm, leuk dat je weer rondschijnt.

  21. Selma zegt:

    Heftig zeg, komt het ooit nog een beetje goed? Dankzij de vleugels van de leeuwin?

  22. Geroma zegt:

    Lieve Zilver,
    Als ik een melodie kan verzinnen voor jouw indringende woorden, ben je de eerste die het hoort….
    wat fijn trouwens om je hier weer te zien meissie.
    Ik hoop dat het je goed gaat en dat we elkaar niet zullen loslaten of uit het oog verliezen.
    Dikke kus en alle liefs. ♥♥

  23. ineke6835 zegt:

    Zilvertje, dit had helemaal geen melodie nodig. Heel mooi!
    Veel liefs, Ineke

  24. ANNE_D_ORE zegt:

    maandenlang zelf afwezig geweest
    lees ik
    intens verwoord
    dus dit soort bijdragen vindt meneer de ombudsman bagger ??
    Die leest zeker het VK magazine niet
    dan wist ie wat bagger was

  25. Zilvertje. zegt:

    Dankjewel Ineke!
    Anne, ik was al weg, maar je hebt de blog van de ombudsman ook gelezen, wat een trap na he?
    Grappig dat nu de aap uit de mouw komt, ze wilde beter worden van ons en dat viel tegen, maar we zijn toch ook geen journalisten? We doen gewoon ons eigen ding, stond nergens dat het niet mocht.
    Ff voordat ik gister naar mijn werk ging vloog dit liedje binnen, omdat natuurlijk dit onderwerp al jaren centraal staat in ons leven en omdat ik zo geschrokken ben van Het Hofnarretje e.d gruwelijk, Milly, gruwelijk, ik mag dankbaar zijn dat ik ze nog heb, maar de prijs is hoog. xxxxx
    Ik ben geschrokken dat het ophoudt hier, ik besef steeds meer dat we elkaar allemaal kwijtraken. En nu moet ik huilen.

  26. moonfairy zegt:

    ach zilvermeisje laat me je troosten
    hier is een virtuele zakdoek
    het is ook allemaal zo veel
    kom kom kopje thee erbij
    ik blijf hopen dat het nog gered wordt
    Moon

  27. Zilvertje. zegt:

    Moon, met zulke lieve woorden komen de tranen, een mens houdt zich steeds flink en trekt de kar, ik weet nu hoe je er uit ziet, dus ik zie je lieve gezicht en nu lach ik weer.
    Ik blijf ook hopen, ook al voelt het vaak tegen beter weten in, liefde en schrijven helpt, over een aardappel, een peer, een dagje uit, het maakt niet uit wat het is, maar het helpt.
    Ik ga nu opruimen, ik heb nieuw werk, een pittige klus, elke dag twee uur heen, twee uur terug, maar het geld is hard nodig met die opgroeiende kuikens. Ik ga er vroeg in. xxx Je bent een schat.

  28. Annet zegt:

    Mooi Zilver dat je dit leed met ons wilt delen, dat is een grote gave
    en een geschenk aan ons en voor jezelf……(nu begrijp ik het ineens)……
    Womanpower!
    Weer op je eigen heerlijke manier doorgegeven en die foto is machtig!
    Dikke kus! En omarming!

  29. jantiena63 zegt:

    Mooi geschreven zilver, fijn weer wat van je te horen.

  30. vox zegt:

    hoi zilvertje , heb veel aan je gedacht en heb je gemist , maar je bent er weer , en daar ben ik blij om . veel liefs en succes met alles , rob.de wegwerker ,

  31. Draver zegt:

    Sterkte Zilvertje

Geef een reactie

