Drankmisbruik. FAS


 
 
 
Heel voorzichtig pakte ze het kindje op, een buikje zo klein als een pak gemalen koffie. Heel secuur deed ze die lieverd in bad, zorgvuldig en zeer oplettend, ze wilde voorkomen dat het kindje te koud werd. De koffie stond te pruttelen en het rook zalig naar baby in het huis maar de moeder van dit wonderschone schepseltje had geen aandacht voor de kleine engel.
 
De moeder zat aan de telefoon en dronk een halve liter van het goedkope huismerk bier, slobberig joggingpak aan, alleen oog voor het blik. Het was nog maar negen uur in de ochtend.
 
Kom je nog even kijken en meehelpen, riep de andere vrouw vanuit de babykamer…. maar de moeder had geen oog of oor over.
De kleine engel draagt al in dat kleine lijfje en in de hersenen de sporen van het drankmisbruik van haar moeder.
 
Vandaag zal de zuster het aankaarten, deze moeder lijkt door alle controles te zijn geglipt, de baby heeft hulp nodig, de moeder ook, het zal leiden tot klant worden bij de verslavingszorg, ontgiften en lessen in het leven en als het niet helpt, zal het kindje haar ontnomen worden…..
 
Het arme popje, ze weet nog niets van al deze zaken, arme moeder, wat dreef haar in de armen van de fles?
 
Het is de moeite waard de link te bekijken. http://www.fasstichting.nl/
Zilvertje.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-11 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Drankmisbruik. FAS

  1. Reine jRagolo zegt:

    Er zijn in Nederland 600.000 probleemdrinkers en miljoenen gelegenheidsdrinkers.
    Alsik bij mijzelf en mijn vrienden de uitgebreide drankenkast zie met de meest exotische dranken is het glas snel gevuld na een rotdag. En een portje voor het eten hoort er ook bij. En dan doorborrelen tot 12 uur.
    Dan zit er geen alcohol meer in je bloed als je ’s morgens in de auto zit. En de kleine drinkt mee,
    ongevraagd.

  2. Zilvertje. zegt:

    Reine, het heeft grote gevolgen voor het ongeboren kind. Het is heel erg dat er zoveel drinkers zijn in Nederland, het maakt zoveel stuk, in en rondom het lichaam. Dank voor je reactie.

  3. Catharina zegt:

    @Reine: Zit er na dan de volgende ochtend GEEN alcohol in je bloed? Ik denk van wel!
    Heb je het wel eens gemeten?

  4. Zilvertje. zegt:

    Het is zo dat mensen die in de avond drinken en de volgende dag een test moeten doen, bij sommige nog te veel alcohol in het bloed hebben. Ik denk dat hij bedoelt, dan zit er geen bloed meer in je alcohol. |:^)

  5. antoinette duijsters zegt:

    Het is triest, hoeveel drank men gewoon vind en niet nadenken over de gevolgen. Daar zorgt de drank wel voor.
    S’morgens geen alcohol meer in het bloed, ze moesten eens in de ochtend controles houden. Men zou verbaas opkijken.

  6. Reine jRagolo zegt:

    @Catarina, hoe lang duurt het voor een glas alcohol is afgebroken: 2 uur?
    Als ik om 6 uur mijn portje drink dan kan ik daarna 6 glazen drinken en dan ben ik om 8 uur ’s morgens weer clean.
    Zoveel drink ik niet hoor.

  7. Zilvertje. zegt:

    Antoinette, helemaal met je eens, ja, ze doen het wel eens, ik lees het bij ons in de krant en dan begrijpen de mensen er niks van, want ze hadden in de ochtend niks gedronken. :^)

  8. Zilvertje. zegt:

    Reine 6, pffffffffffffffffffff, dat is echt veel! :^(

  9. Reine jRagolo zegt:

    Nog even snel gekeken maar 1 glas is uitgewerkt na 1 a 1,5 uur. Dan zit je met die 2 uur redelijk safe
    voor de alcoholcontrole.
    En Zilvertje 6 glazen zijn er vaak zo doorheen. als jouw dat niet lukt heb je een goeie beschermengel.

  10. Catharina zegt:

    @Reine: die rekensommen zijn geen garantie. Heb je jezelf wel eens getest na een avondje met 6 (zijn dat er meestal niet veel meer dan de drinker toegeeft?) glaasjes op de volgende morgen? Met een echt blaasapparaat?
    Hou er maar rekening mee dat je dan nog over de liniet zit.

  11. Zilvertje. zegt:

    Reine, ik drink helemaal niet. Ik ben leuk en gelukkig van mezelf.
    Catharina, ik ben het helemaal met je eens, het is niet zomaar een eenvoudige rekensom, lichaamsgewichtt, maaltijden enz spelen allemaal mee.
    Nou wie is er nog meer in het glas gevallen?

  12. Reine jRagolo zegt:

    Catharina. Ik drink ’s avonds nooit meer dan 2 flesjes bier en ik heb er geen zin in om ’s morgens vroeg te blazen. Bovendien moest ik vroeger ’s avonds wel eens blazen na die 2 flesjes bier en dan zat ik altijd onder het toegestane. Ik rijd overigens al jaren geen auto meer als ik gedronken heb. En dat schrijf ik echt niet omdat ik denk dat ik dan anders van je om m’n duvel krijg.

  13. Zilvertje. zegt:

    Ik zet in de avond een lekkere pot thee, en dat is heel lekker en zo goedkoop en soms doop ik er een koekje in.

  14. smokey zegt:

    Intens triest voor zo`n onschuldige baby die nergens iets aan kon doen.
    De cijfers voor alcoholafbraak in de lever geldt niet voor iedereen, want het berust op gemiddelde tijden . Een slecht functionerende lever door ofwel overmatig alcoholgebruik of door ziekte, is niet capabel genoeg om alcohol of ander gif af te breken.
    Drankjes zonder alcohol zijn niet minder lekker.
    Een pot thee is doet daar niet voor onder.

  15. Rob Kruzdlo zegt:

    *
    Gelukkig dat je nog iets doen kan…

  16. Zilvertje. zegt:

    Smokey, ja, juist, voor ieder mens is het anders. Nou en er zijn zulke lekkere andere dingen, eer dat ik mijn leven laat beheersen door een glas, oeffffffffffffffff, nee, zonde.
    Ja, men weet altijd een reden te bedenken, ik doe er niet aan mee, ik heb door mijn werk zoveel ellende gezien. De kinderen met FAS, dat is zo pijnlijk, maar ook voor de moeder is het erg, want je ziet maar aan de reacties alhier hoe makkelijk er soms over alcohol wordt gedacht, het is en blijft VUURWATER, ik speel liever niet met vuur.
    Rob, dit is een bedacht verhaal, zoals er zoveel bedacht zijn, maar soms gaat het wel zo, ik heb heel lang op de regiopost van een verslavingsorganisatie gewerkt en dan krijg je deze gevallen binnen, moeders die drie of meer kinderen hebben en stevig hebben door gedronken, de baby’s zijn dan voor hun leven getekend. Heel triest, vooral als je weet dat sommige ouders hun kinderen leren drinken en zelf ook dit voorbeeld geven.

  17. Peterus zegt:

    Hoe raak je zo aan de drank? ik denk dat het voor iedereen anders is of vergis ik me?

  18. Zilvertje. zegt:

    Petrus, dat klopt, als ouders drinken, dan ben je al belast, drinken je ouders veel, dan is dat al een slechte prognose, maar ook de omgeving en alles wat er met je gebeurt speelt een grote rol. Misbruik op alle fronten is een valkuil, achter elk mens met een drankprobleem schuilt een groot en verdrietig verhaal.
    Ik heb echt heel veel van mijn clienten gehouden, ik heb nooit met de vinger gewezen, ik heb eerst samen met hen, het leven op orde gebracht en gezorgd voor brood op de plank, de puinhopen opgeruimd en liefde gegeven en zo heb ik zonder dat ik over de drank sprak al mijn mensen bijna clean gekregen. Ze kwamen bij mij vragen, kan je me niet laten opnemen, want ik wil er van af. Ik ben echt retetrots op wat we samen tot stand brachten, kan er nog om janken hoe mensen gered zijn, op het nippetje hun huis konden behouden, hun relatie nog konden redden, maar sommige waren al te ver heen, dat deed me zo een pijn, dat is gruwelijk om mensen zo weg te zien kwijnen, het lichaam helemaal kapot.
    Het is denk ik wel het mooiste werk wat ik ooit gedaan heb, met van die ruwe bonken naar het ziekenhuis, of ik meewilde, ze waren bang voor de prik en dat deed ik natuurlijk, want ik wil wel de hele wereld redden en dat begint soms bij iemand troosten, of meegaan naar een ziekenhuis, of de schuldsanering of iemand leren koken.
    Nou , ja, ik stop maar ik mis het.

  19. smokey zegt:

    Zilver, de slogan "Drank maakt meer kapot dan je lief is", zal waarschijnlijk niet helpen maar wel juist bij degenen overkomen die zelf niet ( teveel) drinken. Zo denk ik dat alcoholcontroles ook niet zullen helpen, alleen om de kas te spekken.
    Drank is een verslaving en zal door boetes en cotroles niet verdwijnen. Daadwerkelijke hulp, zoals jij beschrijft, zet meer zoden aan de dijk. Inderdaad, niet met het vingertje wijzen. Dat is denigrerend en respectloos. Helpen is het enige dat kan helpen.

  20. Rein-John Scholtens zegt:

    De maatschappelijke schade van alcoholmisbruik is enorm en neemt steeds nog steeds toe. Smokey heeft gelijk. Het enige wat je als betrokken burger kunt doen is de mensen helpen die ten prooi zijn gevallen aan het monster dat alcohol heet. Maar kleine kinderen mogen zeer zeker niet de dupe worden van deze stille moordenaar.
    De mooiste oplossing is natuurlijk het opheffen van de werkelijke oorzaken van drankmisbruik. Maar dat vereist de wil om de samenleving ingrijpend te veranderen. En dat zie ik niet zo snel gebeuren.
    Groet.

  21. Zilvertje. zegt:

    Smokey, ja, echt helpen helpt vaak gelukkig nog. En het is net als zo veel zakeneen ziekte, een echte ziekte.
    Rein, ja, klopt, de schade is enorm en er zal veel moeten veranderen, maar dat gaat niet zomaar. Groetjes terug.

  22. Ina Dijstelberge zegt:

    In Groot Brittannië is er al veel langer aandacht voor dit probleem, toch wordt daar nog steeds gesteld dat twee glazen alcoholhoudende drank per dag geen kwaad kan.

  23. Zilvertje. zegt:

    Ina, wat raar, een glas is al de veel! Maar wel goed dat ze daar al veel eerder aandacht hadden voor dit probleem, heb je de film op de link bekeken? Indrukwekkend, ik hoorde pas van FAS in de verslavingszorg, later begreep ik dat ik het al vaak was tegengekomen.

  24. Peterus zegt:

    Je hebt een nobel hart. De wereld redden door drankorgels te redden.
    Als ik ze zie liggen in het Centraal Station van Brussel met overal blikjes en flessen om zich heen dan heb ik het idee dat er geen beginnen aan is.

  25. Zilvertje. zegt:

    Petrus, het waren eens lieve kinderen, die vaak al in hun moeders buik problemen tegen kwamen, nee, ik ben niet nobel, het maakt me gewoon heel gelukkig als ik sommige mensen kan helpen, ik ben wel dapper, ja, dapper, dat ben ik wel. Heb je de film op de link bekeken, ik dacht die doe ik er maar bij om het wat duidelijker te maken, want sommige mensen begrijpen het anders toch niet helemaal. Nou lieve groetjes!

  26. Bas zegt:

    Ina: Ik heb ook altijd begrepen dat een of twee glaasjes helemaal niet slecht is.

  27. Zilvertje. zegt:

    Bas, men zegt nu dat een man er twee kan drinken en een vrouw een per dag, maar dit geldt niet voor de vrouw die zwanger is. Kijk het filmpje eens, heel verhelderend.

  28. Bas zegt:

    Zilvertje: Het is toch algemeen bekend dat zwangere vrouwen beter niet kunnen roken en drinken.

  29. Zilvertje. zegt:

    Bas, ja, dat zou ik ook denken, maar toch gebeurt het nog volop en de gevolgen zijn ernstig, heb je de film op de link bekeken? Ik heb pas in 2005 van FAS gehoord, ik wist wel dat het schadelijk was voor het ongeboren kind en dat het geboortegewicht lager was, maar al die andere dingen wist ik niet en als ik het er wel eens met ander vrouwen over heb, weten ze bijna allemaal niets van FAS en omdat de film op 18 november weer op de tv te zien is, is het wel goed dacht ik om het er over te hebben.
    Net zo goed als dat er heel veel mensen van alles en nog wat hebben en ze denken waarom krijg ik dit nou en ze het niet relateren aan roken en drinken.

Geef een reactie

