De hoofden van Willibrord Frequin.

Het is al zo lang geleden dat ik nog weinig kan terughalen, maar in mijn late jeugd ( 17 ) en daarna was Willibrord vaak op de tv. Voor programma’s met actualiteiten maakte hij indringende reportages. Ik zit te zoeken naar de naam, ik denk dat het o.a. Brandpunt was, het ging bv over de dwaze moeders en meer onrecht in de wereld, helemaal begreep ik het toen nog niet, maar wel dat het altijd veel losmaakte bij mensen als hij ergens een reportage over had gemaakt.
 
En zomaar werd hij verguisd, er was iets met hoofden en lichamen, er zou handel in zijn. Willibrord verdween van de tv en wat ik zeker wist, ik geloofde hem en dat kwam door een voorval wat me weer te binnen schoot. Als jong meisje ( ruim 17 ) was ik zeer avontuurlijk en ik woonde al op me zelf en werkte en studeerde en ik kwam ook regelmatig in Amsterdam. Op een avond moest ik met een voor mij bekend persoon mee naar zijn baas en we waren die avond uit in Amsterdam en ik zag er geen kwaad in en stemde toe. Nu twijfel erg of dit zich nu in de jaren 70 of 80 afspeelde maar sommige dingen weet ik nog secuur. ( als iemand weet wanneer het ziekenhuis verhuisde ( Wilhelmina ziekenhuis ) dan komt de ware datum vanzelf naar boven )
 
Op het kantoor van zijn baas ( beveiliging ) werd hij aan de tand gevoeld of hij wist van het rommelen met lichamen…….. Ik schrok me dood. Het ging over overleden mensen. Mensen die hun lichaam ter beschikking hadden gesteld aan de wetenschap neem ik aan, die lagen in een ziekenhuis in het hartje van Amsterdam, ik denk het toenmalige ziekenhuis waar ook de oude collectie van Vrolik werd tentoongesteld, voor mensen in het vak, alleen het ging niet over die collectie, maar over pas overleden mensen.
 
Nee, de persoon met wie ik mee was, wist er niks van, maar we hoorden dat bewakers de meest gekke/bizarre dingen hadden uitgehaald met de lichamen, wat weet ik niet meer, ik sloot me er voor af, het was zo naar om het te horen.
We mochten weg, maar ook ik, die niks met de bewaking te maken had, moest plechtig beloven hier nooit over te praten en dat heb ik tot aan nu, nooit gedaan. Maar vanmorgen realiseerde ik me dat door mijn zwijgen Willibrord Frequin mogelijk groot onrecht is aangedaan, want ik weet wel, dat men altijd zei, dat je niet zomaar kon handelen in lichamen, dat die allemaal bewaakt werden.
 
Nou dus niet, ja, wel bewaakt, zoals toen bij het ziekenhuis dat ging verhuizen,  maar niet goed bewaakt, het werd bewaakt door mensen die er totaal niet mee om konden gaan, die rare dingen hebben uitgehaald met de lichamen.
 
Dus wie weet wat er allemaal kan gebeuren als een ziekenhuis gaat verhuizen, afdelingen staan even leeg, of half leeg, personeel is er niet en een beveiligingsorganisatie neemt het over, je kunt het voorkomen, door naast de beveiligers er ook vaste krachten te laten waken, de beveiligers pakken mogelijke dieven aan en de vaste medewerkers houden de bewakers in de gaten, want die kunnen niet altijd goed omgaan met wat ze onder ogen komt.
 
Of de twee zaken met elkaar te maken hebben, weet ik niet, maar het zou kunnen. Ik weet wel, dat het bewaken niks voorstelt op de manier zo als het ging en dat er makkelijk lichamen ook verhandeld hadden kunnen worden.
Maar over het geval van het ziekenhuis in Amsterdam weet ik alleen dat men heel raar had gedaan met de lichamen. De man die mij ook toesprak heeft zoveel indruk op me gemaakt en me zoveel angst ingeboezemd, dat ik nu pas met mijn onthulling kom. En nu maar kijken wat er verder gaat gebeuren en of Frequin weer in ere wordt hersteld, want de bewaking van lichamen was niet waterdicht.
 
Voetnoot: (Professor Gerardus Vrolik ( 1775-1859 ) en zijn zoon professor Willem Vrolik ( 1801-1863).
 
Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De hoofden van Willibrord Frequin.

  1. Paul Nijbakker zegt:

    Ik kan mij helemaal niets van die affaire herinneren.

  2. Zilvertje. zegt:

    Paul, mogelijk ben je veel jonger dan ik. Ik kan op internet ook weinig terugvinden, internet was er nog niet.

  3. martien zegt:

    Een enge vent volgens mij. Nog steeds, denk ik.

  4. antoinette duijsters zegt:

    Het zal maar gebeuren. Triest.

  5. Zilvertje. zegt:

    Martien ik weet alleen nog van zijn indringende reportages.
    Antoinette, ja, erg he, dat mensen daar niet mee om kunnen gaan, ik vond deze schennis onverdraaglijk.

  6. Jeetjemina zegt:

    Ik weet hier ook niets meer van.
    Wel weet ik dat het WG in 1981 nog open was.
    Ben er toen opgenomen geweest, vandaar!
    gr eva

  7. Zilvertje. zegt:

    Jeetjemina, dan is die zaak met die lichamen in de jaren 80 geweest, dank je wel!

  8. Jeetjemina zegt:

    Kom je nog even prettige vakantie wensen.
    Geniet erva n.
    In de Efteling kun je gelukkig ook genieten als het regent want dat
    schijnt het helaas veel te doen a.s. week.
    Ik geloof dat het alleen dinsdag droog is.
    Zal wel een kadootje voor m’n verjaardag zijn!
    gr eva

  9. cor3306 zegt:

    Van die goeie reportages herinner ik me wel, van die affaire weet ik niks, maar wel dat hij af en toe later als een vervelend mannetje de boel liep te stangen

  10. A C T U A L I T Y zegt:

    Trilli Bord voor je Kop Sné’quin
    was Het B R E I N achter die Uitzending
    Waardoor Hij zelf in de Brandpunt
    van de Opgelichte Belangstelling
    kwam te staan………………………………………

  11. op zoek naar morgen zegt:

    Oeps jaren 80. Ik zal eens even gaan googlen…

  12. Gus zegt:

    Zilver, ik vind het een vaag verhaal.
    Kom met feiten.
    Nu is het zo vrijblijvend…het zou wel, het zou niet kunnen hebben plaats gevonden.
    Groet

  13. oliphant zegt:

    Experimenteren met doden, al of niet an kerkhof gestolen is van alle tijden. Ik herinner me de verhalen vaag. Ik vond en vind zoiets afschuwelijk.
    Maar voor wetenschappelijke doeleinden kan er veel. Professor Tulp is al vereeuwigd met zijn ontleedkundige les.
    Groet, O.

Geef een reactie

