Dubbel glas.

 
 
 
 
Het tijdperk, in de winter koken met me jas aan, heb ik vrijdag afgesloten. De aannemer uit Krommenie die me aanbevolen was door de loodgieter heeft de drie ramen geplaatst. Net op tijd, want de buitentemperatuur is flink aan het dalen. Ook heeft hij de oude groene deur voorzien van tochtlatten, want de kieren waren zo groot, er kon gewoon heel wat kou doorheen. Gister heb ik gekeken voor raambedekking, maar ik ben er nog niet uit, er zijn panelen die lijken op luiken die kun je apart van elkaar open en dicht doen, dat vind ik zo mooi, maar dat is wel heel duur, maar ik denk toch dat het dat gaat worden, de bouwmarkt bij ons, komt het opmeten en plaatsen, als je het zelf kan plaatsen krijg je tien procent korting.
 
Ik heb al uitgerekend ( ben er niet zo goed in ) dat ik op ongeveer 800 euro uitkom, maar dan heb ik wel het mooiste dat ik heb bekeken en ik heb er verder zelf geen werk aan. ik ga vandaag de ramen aan de binnenkant schilderen en dan kan ik heerlijk mijmeren over  hoe het kan worden en welk offer ik dan moet brengen.
 
Ik verheug me nu extra op de feestdagen, oliebollen bakken in een warme keuken, wat een genot, het is nu al te merken, ik heb er vanmorgen gewoon gelopen in mijn slaapjurk zonder het koud te krijgen. er moet nog wel iets gebeuren aan mijn stoepje voor de keuken, dit heb ik zelf proberen te repareren, maar dit is niet gelukt, er kunnen naaktslakken naar binnen, ik sta er op regenachtige dagen wel eens op, brrrrrrrrrrrrr, met blote voeten, dat is zo vies en dat slijm krijg je niet zomaar van je voeten af en zo een slak is ook niet blij met 80 kilo op zijn gladde lijfje. voor de kou koop ik er nog zo een tochtpoes bij, die leg ik dan voor de deur en de kou komt er minder snel doorheen.
 
Als het goed droog is buiten, schilder ik de opdeklatjes mooi in kleur en dan ben ik weer een stukje verder in het opknappen van mijn eigen kleine droomhuisje. Het is heel wat werk, maar ik ben hier zo gelukkig en voor mijn eigen winter intreedt hoop ik klaar te zijn, dat schiet al op, volgende maand word ik 52 jaar.
 
Zilvertje.
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Dubbel glas.

  1. antoinette duijsters zegt:

    Het huisje lijkt zo mooi, maar wat een een werk. En slakken die onder de deur door kunnen, dan klopt er iets niet.
    Succes met je werk vandaag.

  2. Zilvertje. zegt:

    Dank je Antoinette! Ja, er is een stuk steen uit de stoep bij de achterdeur, ik heb er heel wat vloeibaar steen ingespoten, maar het is er weer uitgevallen. ja, dank je, ik ga nog even snel in bad endan trek ik mijn werkpak aan en danga ik aan de slag, ik heb er zin in. Fijne dag. xxx

  3. Ate zegt:

    Ha, dat is een hele verbetering. Ook wat betreft de stookkosten.
    En zo’n tochtpoes lijkt me ook wel wat, ik weet alleen niet hoe ik ze zover kan krijgen voor de deur te blijven liggen….

  4. Aad Verbaast zegt:

    Het wordt een mooie dag om nog wat rond het huis te klussen.
    Goede investeringen!
    Niets boven een lekker warm huis 😉

  5. Zilvertje. zegt:

    Ate, hahahahah, zo een Blokkerpoes die zijn erg mak en kosten geen voer enz. Toch had ik nooit veel stookkosten, want de rest van het huis is bijna zo dik als een bunker, maar ik had tijdens het schilderen de stochtstrip verwijderd en toen was het fris en het enkel glas was al zou oud en dun, nu heb ik alles dubbel, alleen de tuindeuren hebben voorzetramen, dus die wil ik met de tijd ook vervangen. Ik was bang dat ik ook nieuwe tuindeuren moest, maar volgens de aannemer is alles grenen en dat kan lang mee zegt hij en rotte plekjes, die ik met het schilderen heb volgestopt met knijpers bij gebrek een hout en kennis, kan hij vervangen.
    Aad, ja, de zon schijnt, geweldige dag. Ja, ik heb straks mijn buitenkant aardig op orde.
    Fijne dag allemaal!

  6. smokey zegt:

    Zilver, je bent lekker bezig :)) Mooi dat het werk al aardig vordert en net op tijd voor de winterkou.
    Een tochtpoes voor de deur? Je hebt een kattenluikje, zie ik. Tocht dat niet?

  7. Zilvertje. zegt:

    Ja, zo een lappenkat die je tegen deuren aan legt, dat houdt de wind tegen. Ja, dat luikje moet ook aangepakt, ik heb zelf geen poes. :^(

  8. smokey zegt:

    @ Ik had een tochttekkel van bruin ribfluweel met knoopjes als ogen. Jaren geleden heeft iemand die eens met kunstige humor gemaakt. Joos mag weten waar dat beest nu is.
    Bij stevige oostenwind gebruik ik soms een opgerolde plaid maar meestal is dat niet nodig.
    Ik heb trouwens een hondenluik in de kennel, stammend uit de tijd dat we nog honden hadden. Dat is pas een tochtgat. Dat moet ik ook nog dichtmaken… klussen te over, net als jij.

  9. galadriel zegt:

    goeie timing!…mmmm…oliebollen bakken!

  10. vox zegt:

    hoi zilvertje , fijn voor je dat je de kou , lekker een beetje buiten kan houden , heb je weer goed gedaan ,
    groetjes , vox.

  11. vox zegt:

    hoi zilvertje , fijn voor je dat je de kou , lekker een beetje buiten kan houden , heb je weer goed gedaan ,
    groetjes , vox.

  12. G.H. Duval zegt:

    vooruitgefeliciteerd dan maar…
    dubbelglas is een zege
    want koken met je jas aan…
    brrr

  13. Zilvertje. zegt:

    Smokey, een tochttekkel > :^) Zie je dat, een popje met haar op de schedel.
    Gala, ik maak ze regelmatig, maar toen het zo heet werd, ben ik gestopt, we vinden ze zo lekker.
    Vox, het begint al echt wat te lijken.
    Dank je Duval, ja, in de winterwas het afzien.

  14. Cees Groninger zegt:

    Leuk stukje Zilver. Je lijkt – net als mijn lief en ik – ook al zo verknocht aan huis en haard . Van de kleine, leuke dingen genietend.

  15. Zilvertje. zegt:

    Dank je Cees, ja, lekker thuis knus maken, heerlijk. De mooiste dingen zijn die dingen die je zelf kan maken, een heerlijke soep, een kwastje ver, lekker gezellig eten samen, zo fijn.

  16. bert zegt:

    zeg maar wanneer we mogen komen aanschuiven voor de oliebollen … 🙂

  17. Zilvertje. zegt:

    Bert, lekker he, dus jij bent er ook dol op?

  18. Annet zegt:

    tochtpoes:))
    aan dit huis (hoe zeg je dat) zaten ook luiken
    maar die waren al weg toen we het kochten
    dat was toen ouderwetsch, maar het lijkt me enig…..
    ik ruik de oliebollen al……ben er dol op…….
    18 november yeahhhh…..xxx

  19. Annet zegt:

    tochttekkel van Smokey:))

  20. jantiena63 zegt:

    Lekker zo’n knus huis in de winter en met de feestdagen. Straks de kerst versiering en natuurlijk de oliebollen en appelflappen.

  21. Zilvertje. zegt:

    Annet, wat jammer dat ze weg waren, ik vind dat ook zo knus en heel slim. Dat je dat nog weet, wat goed van jou. Ja, tochttekkel, grappig he!
    Jantien, ja, heerlijk he, ik zit me nu al te verheugen op die dagen.

  22. renelouman zegt:

    Een beetje luxe ga je steeds meer waarderen naarmate je ouder wordt, dat is inderdaad echt waar.

  23. Zilvertje. zegt:

    Rene, ja, dat is zo, ik merk het elke jaar weer, ik wil lekker zitten, liggen enz, vroeger gaf ik nergens om. Alles was goed, maar nu worden mijn botjes stram.

  24. pierra zegt:

    Heerlijk knus, nou ik red het hier met af en toe een houtblok op de kachel, wat ook heel gezellig is. Je krijgt gewoon zin in de winter met alles wat daar bij hoort.

  25. assyke zegt:

    een koud huis vind ik verschrikkelijk
    fijn dat dat nu bij jullie verleden tijd is

  26. Zilvertje. zegt:

    Pierra dat is leuk, een houtkachel!
    Assyke, dat is in de winter ook erg, maar ja, aan vloerverwarming en zo zal iknooit toekomen als alleenverdiener, dan moet het huis bijna kaal gehaald, maar ik benhier al erg blij mee en net op tijd het is koud geworden.

  27. assyke zegt:

    ik heb in marokko erg veel kou geleden
    daar kennen ze geen centrale verwarming en een elektrisch kacheltje is
    te kostbaar qua verbruik.
    maar ook heb ik ooit samengeleefd met een krentje, die liever
    met een jas aan zat in huis, dan de thermostaat een graadje omhoog te doen;-))

  28. Zilvertje. zegt:

    Assyke, toen ik jong was, hadden we in de woonkamer alleen een kolenkachel en er stond ook een laag water onder ons huis, dat wisten mijn ouders eerst niet, ik had het altijd zo koud, mijn vingers en alle andere botjes wilden niet werken, ik was ook altijd ziek. Gelukkig hebben ze toen overal kachels geplaats en het vocht laten weghalen en dat was zo zalig. Later heb ik het altijd goed gehad, maar nu ik al ruim 12 jaar met de kinderen alleen woon, moet ik gewoon goed uitkijken hoe ik mijn geld besteedt, maar ik ben zo blij met elke verbetering, ik had eigenlijk bouwvakker moeten worden, dan had ik nu veel geld kunnen besparen. als kon ik vroeger wel een beetje glas zetten, maar die handigheid ben ik verleerd.
    Ik wens je veel warmte toe in alle opzichten.

Geef een reactie

