De Spoorwegen. ( een reactie op mijn klacht )


 
als u mij regelmatig leest, dan weet u dat ik een verwoed treinreiziger ben. mijn auto heb ik al heel lang geleden weggedaan toen ik zag dat steden en dorpen ontwricht raakten door dit snelle voertuig, toen ik zag, liever gezegd rook hoe de frisse zeelucht werd verdrongen door een vieze bedompte chemische stofgeur.
 
maar het treinen werd er na 1993 niet beter op, steeds meer werden leuke stationnetjes met alles er op en er aan vervangen door stalen winderige tochthokken, zonder service, toiletten weg, kaartjesverkopers weg, winkeltjes weg en het vuil, lees poep en pies en sigarettenpeuken, rochels en kwijl waren vaak niet meer te ontwijken.
 
hoe je het ook wendt of keert, als er meer voorzieningen zijn, dan zijn er ook meer mensen en dat houdt de vandaal of viespeuk toch tegen om zich asociaal te gedragen. al zegt het niet alles, hoe vaak zie ik niet mensen met de schoenen aan met de voeten op de stoffen banken, jong en oud, maar de conducteur zelf zegt er al niks van. ( ik kan me er ook alles bij voorstellen, want de mensen zijn vaak niet mals en de conducteur is vaak alleen, zijn maat zit ver op de bok )
 
maar toch de trein heeft ook iets romantisch en het zoeven door het land kan als je kunt zitten en plassen en je, je veilig waant heel aangenaam zijn. als de treinen rijden en ze rijden op tijd en je haalt al je aansluitingen, dan verlang je weer naar het koffiewagentje met een heerlijke koek. als je echt met je laptop aan het werk kan in de trein, wat een genot.
 
maar ja, zo ver is het nog lang niet, je bent al blij als ze rijden en de oefening van zondag was toch maar heel goed van ze, helaas de tijden dat de treinen reden waren nergens te vinden en de vaste reiziger was wel op de hoogte omdat het al een week werd omgeroepen, maar dan moest je wel heel goed luisteren, het leek of de mevrouw vertelde dat het zwaar weer zou worden die dag, maar het ging over een oefening op zondag.
 
zaterdag zat ik met mijn dochter in de trein, het was heerlijk rustig en we waren zo blij dat we konden zitten dat we niet keken waar we gingen zitten. allebei zaten we onder de zalf van een smeerpoets, onze tassen, onze kleding, het was vreselijk en zo smerig, want waar laat je het? maar dat was nog niet eens het allerergste al voelden we ons de hele dag plakkerig en vies. mijn half jaar oude roze batavus met mand, bleek gestolen bij terugkeer, de tranen prikten in mijn ogen, de teller van gestolen fietsen is ruim over de tien heen en dat in nog geen vier jaar en dan heb ik het nog niet eens over de fietsen van de kinderen, er is niet tegenop te werken, als ik u vertel, dat deze fiets, met alle veranderingen rond 750 euro kostte.
 
als ik u zo zit te vertellen over mijn treinleed, kan ik gewoon niet stoppen, er is gewoon nog veel meer, elke dag wel iets, maar dat wilde ik u eigenlijk niet zeggen. weet u nog van mijn mail aan de ns en diverse instanties? de ns heeft deze week gereageerd! geen brief, geen wat dan ook, maar wel een dagkaart, onbeperkt door nederland reizen. dank u wel ns!
 
zilvertje. (foto van zilvertje, door zilvertje en u ziet het ook dit zilveren treinstel wordt oud! )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op De Spoorwegen. ( een reactie op mijn klacht )

  1. kuifje simon zegt:

    Verschraalde troost !

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Leuk zelfportret!

  3. Zilver. zegt:

    Kuifje, dat is zo, maar het is in elk geval wat! Het is alleen jammer dat ze geen reactie gaven. Als ik hun was, dan nam ik Zilvertje in dienst, ik zou ze het allemaal vertellen, al die ergenissen en ik zou een normaal salaris vragen. :^)

  4. Zilver. zegt:

    Catharina, nou ik vind het al gekker om mezelf te zien, ik wordt al echt een oude taart, maar goed, in betere tijden deed ik het ook en wie a zegt moet ook b zeggen en zo zal ik langzaam zichtbaar ouder worden op het weblog. Het is bijna een blog waard, over hoe jezelf nog in je hoofd zit en hoe het uiterlijk anders wordt en dat dit in het begin schrikken is.

  5. Ghijsa zegt:

    Een hele dag gratis in de trein, klinkt wel een beetje als een straf.
    Als je nog een apart blog aan de roze fiets wijdt, wie weet wat dat dan oplevert 😉

  6. Zilver. zegt:

    Ghijsa, ik moet erg lachen om je reactie, zo grappig, ja,maar toch ben ik er heel blij mee, ik moet deze maand een keer heel ver, dus dat komt goed uit!
    Die fiets komt nooit meer terug, bij al die andere, ben ik zo gaan zoeken, ik heb mijn voeten tot blaren gelopen, ik denk dat ze meteen verkocht worden. En mijn fietsen worden al goedkoper, maar een oud barrel is ook geen optie, die stelen ze ook, ik heb echt alles geprobeerd. :^(

  7. Aad Verbaast zegt:

    Inderdaad toch wel een schrale troost zo’n dagkaart
    Wat een bak ellende. En dan ook nog eens tien fietsen gestolen in 4 jaar. In wat voor land leven we onderhand?
    Bananenmonarchie?

  8. Zilver. zegt:

    Aad, ja, erg he, van al die fietsen, deze heb ik gelukkig wel verzekerd, ik heb dat heel veel fietsen niet gedaan, want soms voel je je zo in je zak gepoept, als ze twee sleuteltjes terug willen, ik ben slordig, dus dan ben ik er een kwijt en dan krijg je niks.
    Er wordt wat af gestolen, maar je ziet nooit iemand controleren en zijn zoveel mensen die een baan willen, als zecnou iemand laten oppassen en reperaties laten doen, praatje maken, leuk loon, dan zou het zoveel geld besparen. Ik wil ook wel minister worden, ik zou het zo anders doen, meer met het hart en de hand op de beurs.
    Ik ben wel blij met een dagje gratis hoor! Maar jammer dat ze me geen antwoord hebben gegeven.

  9. antoinette duijsters zegt:

    Goed dat je het verteld Zilver, want uiteindelijk zijn we dat met z’n alle schuld. Zolang mensen zo egocentrisch blijven zal er niet veel veranderen.

  10. actuality zegt:

    Ik had een heel verhaal geschreven.. is de Tekst door Storing weg !!
    Dit is een Test!! Spoorloos is mijn Tekst weg ……
    Goed hij pakt ‘m nu wel
    Kort gezegd !! Ik kreeg dus Drie jaar geleden Een Incasso bureau op mijn Dak… van De N S..
    Ik had niet betaald.. Brieven bleken niet bij mij aan te komen !!
    Keiharde Opstelling van N S .. Ik had bewijzen dat Brieven niet aan kwamen of Dagen Later..
    Maar ik moest betalen !!
    Ik zat toen in een N S – Panel!! Heb onmiddelijk alles verbroken .. Abonnementen, en moest uiteindelijk de Helft betalen..
    Ik was jaren Woest op ze.. Zeer Klant – Onvriendelijk…
    Dus ik begrijp je verhaal.. En afgelopen Zondag zijn ze ook weer met 23 graden Onder – Gesneeuwd met het Sneeuw en Winter Rooster..- Klachten !!
    Een hele dag onder weg naar Morgen Geweest..
    Verder verloopt hier alles Gladjes..En U ziet : Ik neem geen Herfst blad voor de Mond
    U sprak met iemand die al Jaren Het Spoor Bijster is !!!!!!!!!!!!
    Have a Naaice Weak end !!

  11. edu zegt:

    Toch iets. Al was een echte reactie ook wel prettig geweest.

  12. Zilver. zegt:

    Antoinette, het is soms schrikken hoe mensen doen en ik durf ook al niks meer te zeggen, toen ik alleen al met mijnvfouwfiets in hett reinhalletje hoogzwanger van mijn zoon naar mijn werk treinde schopte een jongenman me zomaar in de buik, onderwachts, dus ik ben heel stil geworden.
    Joshua, er is steeds storing klopt, ik heb ook af en toe een melding. Wat erg, wat gemeen, alsof ze zelf zo stipt zijn, je kon er toch niks aan doen.

  13. Zilver. zegt:

    Edu, ja, nu was het zoiets als: het kaartje en een kort bericht: zoals afgesproken ( dacht ik )

  14. Paul Nijbakker zegt:

    Zilver, kom door Finland treinen en je waant je terug in de tijd.

  15. smokey zegt:

    En dan te bedenken dat het steeds erger wordt. Klachten worden niet behandeld of ontkent. in het omgekeerde geval schijnen ze er opeens wel raad mee te weten…
    Vechten tegen de bierkaai Zilver.
    Helaas, helaas, helaas, een heilloze weg.
    Waar gaat die trein heen…

  16. Zilver. zegt:

    Paul, ik kijk wel eens naar een treinprogramma op de tv, zo stel ik het me nu voor, klinkt zo goed.
    Smokey, ja, waar gaat die trein heen? Jammer he?

  17. Ineke zegt:

    Dat is me uit het hart gegrepen Zilver. Er kleven wel héél veel nadelen aan reizen met de trein, en dat begint al bij de kosten. Gewoon niet leuk meer. En als dan ook nog eens je nieuwe fiets foetsie is dan springen de tranen je inderdaad wel in de ogen. Iedereen de trein in, ja hoor een goed streven maar laat ze het dan ook eens een beetje aantrekkelijk maken. Groetjes Ineke

  18. StadsfotograafVelsen zegt:

    Wat deprimerend allemaal!
    Een tip:
    Wat gestolen fietsen betreft: ik rijdt voortaan alleen nog op fietsen die ik à 25 euro bij de Kringloop koop.
    Er staan er vier in m’n berghok, als reserve en voor gasten.
    En ze rijden allemaal prima, terwijl geen hond ze wil stelen, want niet mooi.
    Aanrader!

  19. Zilver. zegt:

    Ineke, ja, het is erg duur geworden, waar ik woon hebben we weken op elkaar gestaan in de spits, heen en terug, eenmaal viel iemand flauw, vaak bleven mensen achter op het perron, kon geen kip meer bij, blinde mensen met stok, ouderen, zwangere, kinderen, gruwelijk. Maar nu hebben ze het voor elkaar, de trein raakt leger, mensen pakken weer de auto, terwijl ze weten dat ze heel lang in de fille moeten staan.
    Ja, het is nu onaantrekkelijk en niet betrouwbaar.
    Stadsfotgraaf, dat is een prima idee, maar ook die worden gestolen, echt, ik had naast deze een echt oud beestje voor bij de trein, maar zelfs die.

  20. Guus zegt:

    Sinds 21 april 2008 niet meer in de trein gezeten. Was al die jaren niet zo reislustig wegens de te ondergane staaroperaties. Nu alles achter de rug is stap ik aanstaande zondagmorgen in de trein teneinde sinds november 2007 ergens weer een stukje te gaan autorijden. Het plan was om naar het station te fietsen. Vier kilometer fietsen is nu eenmaal sneller, gezonder en prettiger dan de tram nemen. Aangezien ik niet weet of ik bij het station Amsterdam-Sloterdijk bewaakt kan stallen heb ik na lezing van jouw blog besloten om tòch maar de tram te nemen. Ik ben te verknocht aan mijn wonderschone Batavus om hem hetzelfde als de jouwe te laten overkomen. Twee sloten zegt helemaal niks meer in zo`n onbewaakte stationsfietsenstalling.

  21. Zilver. zegt:

    Guus, nee kijk maar uit, ik had ook een mooie Batavus, die zijn gewild, het is eigenlijk treurig. Dus het gaat nu goed met je ogen, begrijp ik dat goed, wat fijn!

  22. Harry C.A. Daudt zegt:

    @Zilvertje meer leed dan lief; ook jij zult nimmer een fan van de NS worden;ze zitten daar meestal
    ‘op een ander spoor’.

  23. Zilver. zegt:

    Harry, ik ben eigenlijk heel trouw alleen de N.S. is dat helaas niet.

  24. Marcus Lucas zegt:

    Ah leuk 😉 Een gratis dagkaart.. altijd mooi meegenomen!

  25. Kitty Schoenmakers zegt:

    Wat vervelend nou, vooral van je fiets! Kun je niet een extra bromfietsslot aanschaffen? Alles goed vastleggen want fietsen nemen ze anders zo gemakkelijk mee! Hopelijk had je een fietsverzekering?
    Bij mijn werkgever is het de voordeligste, heb ik me van een klant laten vertellen.
    Kan je met je dagkaart eens naar Maastricht komen?(ver hè?) Dan wil ik wel met je de stad verkennen :)))

  26. Zilver. zegt:

    Marcus, dat vind ik nou ook en het komt zo goed uit, want gister heb ik mijn baan aan de wilgen gehangen en ik heb niks nieuws, dus alles is meegenomen. In de herfstvakantie gaan we logeren in het Sprookjesbos van de Efteling, dat is een lange reis voor mij, dus daar houd ik hem voor. :^)

  27. Zilver. zegt:

    Kitty, dat zou ik heel graag doen, ben dol op Maastricht, wat een geweldig plan van je. Maar deze kaart maak ik op aan de Efteling, want ja, heb je het al gelezen, ik was het helemaal zat al dat gewerk en al die zorgen. Ik moet even bijkomen en omdat ik altijd aparte klussen heb, kan ik niet zomaar me ziek melden als mijn hoofd overloopt, dus ik heb ontslag van mijn klus genomen en blog en kom bij.
    Ik houd het in gedachten, dan koop ik eens zo een goedkope Blokkerkaart enboek een goedkoop hotel, ooooooooooooooooooh, wat een leuk plan, ik fleur helemaal op. xxxx

  28. Appelvrouw zegt:

    Pff. doekje (kaartje) voor het bloeden, omdat mensen goede reclame zullen maken.
    Ik reis niet vaker dan een keer per week, fiets gaat gewoon mee, maar wat een vuiligheid, en regelmatig pieslucht in het fietsenplekje.
    En dat is dan nog maar Friesland.

  29. Zilver. zegt:

    Applevrouw, ja, vies he, echt niet te geloven, dat verbaasd mij ook zo en dat in de nieuwe Sprinter de banken van stof zijn, vat ik daarom niet, het ziet er nu al niet uit en schoonmaken kan niet, ik zou kiezen voor glad en er een lekker natte lap over halen.

  30. peterus zegt:

    Goed geschreven Zilver. Zo goed dat ik met je meeleef. Af e toe zit ik in een trein maar het is allemaal niks net als vliegen trouwens. Daar is ook elke romantiek verdwenen. Groeten

  31. Zilver. zegt:

    Dank je Petrus, over het vliegen weet ik niks meer, de laatste keer was twaalf jaar geleden.

  32. renelouman zegt:

    Dat van die fietsen is wel heel erg.
    Ik zou bijna zeggen: heb je wel goede sloten en zet je hem wel altijd aan iets vast, maar dat zal toch wel, dat leer je wel na een paar fietsen foetsie.
    Ik vind het zo raar dat van mij nog nooit een fiets gestolen is terwijl ik in het centrum woon. Wel twee keer iets vernield, maar relatief gering, het schijnt ook steeds minder voor te komen, althans dat las ik laatst.
    Vandaag ook weer getreind, naar mijn ouders omdat het stuk Amsterdam-Eindhoven vooral op het eerste stuk gewoon niet meer te doen is met de auto. ‘S-ochtends moet je op 1 uur file rekenen, dan is de trein wel luxe hoor. Alleen zat er iemand met luide stem te bellen, dan kan ik zo iemand wel wurgen. Alleen, ik dood geen dieren dus dan moet ik ook geen mensen doden, dat is dan behoorlijk inconsequent. dus ik heb hem maar laten bellen.

  33. Kitty Schoenmakers zegt:

    Wat leuk de Efteling! Daar ben ik al lang niet meer geweest maar het was altijd fijn daar. Hopelijk is het niet te druk in de vakantie. Dinsdag is altijd de drukste dag voor pretparken. Dat alvast als tip :))

  34. Zilvertje. zegt:

    Kitty, we zijn er maandag, dinsdag woensdag,hahahaahah, ja, van die drukste dag wisten we niet.

  35. Zilvertje. zegt:

    Rene, ik zag je over het hoofd, ja, altijd goed vast en prima sloten. Hier lopen af en toe mensen die omdat ze het geld in hun neus stoppen, altijd te loeren op je fiets. Omdat ik in de verslavinszorg heb gewerkt, weet ik hoeveel mensen hier zwaar verslaafd zijn en zo hun verslaving betalen. De NS zou een overdekte moeten hebben met een bewaker, dan was er geen vuiltje aan de lucht. Moet erg lachen om je ik dood geen dieren, ja, dat bellen overal is vreselijk. Ik ben denk ik in Amsterdam ook nooit iets kwijtgeraakt, maar hier halen we het zelfs uit je tuin.

  36. Kati67 zegt:

    Wat erg Zilver! Ik moet je bekennen dat ik dól ben op reizen met de trein! Sorry.. 😉 Maar ik ga dan ook niet zo heel vaak en hier in t Brabantse valt t over t algemeen best nog wel mee, geloof ik. (zei zij voorzichtig, vriend moet nog terug zo meteen!) Fietsen stelen, walgelijk, dát gebeurd helaas overal!

Geef een reactie

