Nederlandse spoorwegen. Veevervoer?

 

 
de scholen waren weer begonnen, maar de treinen werden niet langer, elk kwartier kwam op ons station een trein naar amsterdam, maar zo klein, mensen die over het hele perron verspreid stonden, holden verschrikt naar de kleine trein, men worstelde zich een weg naar binnen. het was nog maar de tweede stop en al propvol vertrok de trein, mensen zaten zelfs in de eerste klas,  de gangpaden waren vol en de balkons, de trein had moeite met optrekken.
 
de volgende halte moesten er mensen bij, er was een zuurstofgebrek en mensen begonnen al te roepen, het gaat niet meer. de deuren konden niet dicht, er was al sprake van vertraging. bij de volgende halte waren we bang, weer stonden veel mensen te wachten om de trein in te gaan, maar het kon niet, we stonden echt elkaar plat te drukken. toch wisten sommige zich nog binnen te dringen. eindelijk klonk er een stem uit de intercom: de trein was zo vol omdat er een trein uitgevallen was, vertelde die stem en er moesten mensen uit de trein, we konden niet vertrekken, de deuren gingen niet meer dicht. veel mensen bleven op het perron beteuterd achter.
 
weer een halte, enorm veel mensen die er bij wilden, ik was nu erg bang, ik stond ergens midden ingeklemd, ik had het benauwd en al een paar maal mijn zere knie verdraaid, je hebt geen echte houvast, geen leuning niks. de deuren gingen open, dat was fijn, even frisse lucht, maar weer een geworstel van mensen die naar binnen wilden, het duurde maar. mijn aansluiting had ik al gemist, de boekentassen aan mijn armen waren als lood en toen was er paniek, er was iemand onwel geworden. de trein bleef stilstaan, vanuit het neusje van de trein kwamen mensen en ze zochten naar de passagier die onwel geworden was.
 
op het korte traject liep de trein een vertraging op van een half uur, gaar stapten veel mensen uit op zaandam. mijn aansluiting was weg, al lang weg en bij de conducteur van de volgende trein deed ik mijn beklag, hij hoorde mij aan en vertelde dat de treinen steeds minder "bakken" hadden dan vermeld stond, dat dit echt niet kon nu de zomer over was.
 
andere mensen wisten te melden dat de dubbeldekkers niet meer op ons traject werden gebruikt, dat op zondagen erg lange treinen leeg rondreden en in de drukke spits, kleine treintjes de mensen vervoerden.
 
tot overmaat van ramp, deden sommige elektronische borden het niet, je moest maar raden in welke trein je stapte. dit was zomaar een dag, maar elke dag is er wat en is er geen zitplaats voor je dure geld en in de nieuwe sprinters is geen wc, zo klantonvriendelijk en dat de trein maar kort onderweg is, is geen goede reden, ook dan moeten mensen hun behoefte kunnen doen. trouwens, uitgeest-rotterdam is geen klein stukje, op dat traject rijdt zo een trein zonder wc, duur van de reis, ongeveer twee uur, waar laat je, je plas en poep, in de prullenbakken? ik heb dit traject onlangs gereden per trein, de nieuwe trein was prachtig, maar twee uur niet kunnen plassen was voor meer mensen een probleem. heeft het personeel van de ns geen blaas en darmen?
 
zilvertje.
 
noot: nieuwe foto’s kan ik niet plaatsen, ik heb de rechten niet zegt een vk regeltje, belachelijk, mijn eigen foto’s, dus daarom maar een oude van mij, met een oud model trein.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-09 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Nederlandse spoorwegen. Veevervoer?

  1. A C T U A L I T Y zegt:

    Mevrouw .. : "Gewoon de Boel T R E I N E R E N !! "
    En Duirtser zeggen het al zo Mooi
    Z U G het zelf maar uit…………………
    U moet gewoon met die Boot uit Uw Jeugd gaan

  2. zilver zegt:

    Wat een geweldig antwoord, je bent een woordkunstenaar. xxxxxxx

  3. antoinette duijsters zegt:

    Zilver, ik kan me er wel iets bij voorstellen, voor mij een nachtmerrie.

  4. zilver zegt:

    Antoinette, ja, het is ook heel erg, ze zouden kijken waar de knelpunten zitten, de zaantreek is er een, mensonteerend, na zaandam, stappen veel mensen uit, maar de mensen die in de Zaantreek reizen hebben ook recht op goed vervoer en met de auto is het niet te doen richting Amsterdam, we hebben geen keus.
    En met die nieuwe OV-kaart is ook veel mis, zelfs de controleurs geven verkeerde info en als je kaartje bijna op is, gaat hij loeien, je weet dan niet of het op is, of dat je nog meekan omdat je ingechekt hebt, dan koop je voor niks een kaartje. Veel paaltjes zijn stuk, zo naar.

  5. zilver zegt:

    http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/ov-chip-in-en-uitchecken-met-je-iphone/
    Vond ook dit, tja, is ook een geweldig plan, maar er gaat zo veel mis.

  6. Louise zegt:

    Ik vind reizen met de trein altijd nog een van de plezierigste vormen, maar dan wel buiten de spitstijden. Vreemd dat mensen fietsen naar binnen hijsen. De drukte op de perrons is (soms) vervelend.

  7. zilver zegt:

    Louise Klaverblad, sommige mensen moeten wel een fiets meenemen omdat verder vervoer ontbreekt, ze hebben geen keus. Het is ook fijn in de trein, maar dan alleen op de rustige stukken, als de trein schoon is en een wc heeft, het boekje Spoor is echt genieten, maar de werkelijkheid valt vaak bitter tegen.
    Klaverblad wat is dat toch met u, dat u steeds een ander kleedje aantrekt en mensen op het verkeerde been zet, gelukkig heb ik u nu door, maar ik vind het naar. En Louise als ik het mis heb, dan spijt het mij, ik ben te kort op het VK geweest om alles te volgen, maar ik bespeur Theotrekjes.

  8. Ghijsa zegt:

    Misschien kan de NS aangesproken worden op vrouwonvriendelijkheid.
    Vrouwen moeten immers veel vaker plassen dan mannen, in vrouwen is het ongeveer net zo druk als in de lijn Zaandam-Amsterdam, alleen hebben wij dan te maken met zaken als baarmoeders , eileiders en nog hier en daar wat eierstokken. En daar moet die blaas dan nog tussen worden gepropt.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    Herkenbaar verhaal! Als ik de tijd heb, sla ik gewoon een paar treinen over om geen claustrofobie te krijgen.
    Het ergste vind het om vastgeklemd te staan in de buurt van die altijd gore wc’s. En de vloeren zijn ook vaak zo smerig (walg walg).Wat dat VK-regeltje over rechten betreft: dat is bug nummer zoveel.
    Je moet het simpelweg negeren, en opnieuw proberen op te laden.
    Als dat dan weer (een paar keer) geweigerd wordt, geef je de foto een nieuwe naam, en pakt tiny ‘m wel.

  10. Louise zegt:

    Zet ‘ns ergens een streep onder. Dat lukt mij heel goed. Acteurs en actrices doen niet anders dan zich in een rol inleven en dat spelen.

  11. zilver zegt:

    Louise, dan weet ik dat ik naar een toneelstuk ga.
    Bloggen is wat anders, emotie, men geeft zich bloot en anderen gaan er me aan de haal, ik heb toen wel mijn excuus aan geboden na mijn Piemelhoedjeblog, maar dat is meer dat ik me te veel had laten gaan, maar jij en ik zijn geen vrienden en worden dat ook nooit, je bent me te dol op sensatie over de rug van een ander, hoeveel mensen heb je wel niet beschadigd? De bewijzen haal je weg, je kwam nieuw op het blog en schreef zo mooi over je moeder. Maar je hebt een apart karakter, zo bewierook je, zo zet je iemand te kakken en natuurlijk, jij kan er tegen en vindt dat alles moet kunnen, ik houd er niet van, ik vind je een oversekst schijnfiguur, met kinderachtige trekken, je schrijft prachtig, maar ik vind je drie maal niet aardig.

  12. Kitty Schoenmakers zegt:

    Tot voor kort reisde ik altijd graag met de trein. Ze proberen het een beetje tè efficiënt te maken ten koste van de passagier. Dat is balen!!

  13. zilver zegt:

    Ghijsa, zag je helemaal over het hoofd, is het bij jullie ook zo druk? En hebben jullie ook geen wc in de trein en op het perron?
    Wat denk je van oude mensen, zwangere vrouwen, kinderen, het is het zo erg en het personeel kan ook niet.
    Stadfotograaf, als ik geen haast heb, doe ik dat ook hoor! Want het is echt vreselijk en ik ben niet meer zo soepel. Ja, vies is het vaak he, echt niet te filmen en ja, die wc’s als ze er zijn stinken al buiten de deur bij het zitje.
    Dank je voor de fototip, ik ga het proberen. Het VK is ook vandaag af en toe uit de lucht, wat is er veel mis.
    Kitty, dus ook bij jullie? Ik dacht dat het alleen de Boemel tusen Uitgeest en Amsterdam was, erg he?

  14. Louise zegt:

    Het leven is één groot toneelspel, eenieder krijgt en speelt z´n deel. Over en sluiten.

  15. zilver zegt:

    Nou Klaverblad, ik speel niks! Ik ben gewoon mezelf, overal en altijd en jij bepaalt het over en sluiten niet.
    Je hebt een vreemde kijk op het leven, maar gelukkig hoef ik niks met je, als je in mijn omgeving leefde, zou ik lijm in je schoenen spuiten en je veters vastbinden, je gulp dichtnaaien en zout in je koffie doen, is dat geen heerlijke klucht?

  16. Hans van Driel zegt:

    De NS is na de Tweede Wereldoorlog het Europeesche Achterlijke Neefje van de treinmaatschappijen geworden. Ze laten graag treinen rijden zolang het niet vriest, bladvallig is en nog een tiental natuurlijke omstandigheden zich voordien. Helaas wordt er van hun verwacht dat ze mensen vervoeren, dat is voor hun minder leuk, dus doen ze er alles aan om dat onaantrekkelijk te maken. Hun speeltje zullen ze toch niet afnemen.
    Ik heb nooit bij de NS gewerkt, maar wel erg veel meegereden op de bok door bijna heel Nederland heen. En daar kreeg ik de tip toen ik een stoptrein Dordrecht-Amsterdam via Haarlem (illegaal) mocht rijden. Neem een afsluitbaar potje mee om te kunnen plassen. De inhoud keil je naar buiten als je minder hard rijdt. Bovendien zijn die trajecten voor hun onderbroken voor aflossing waarbij je een kop koffie kunt drinken. Wetende dat je een noodvoorziening hebt (je kunt ook onderweg door de weilanden (bij voorkeur dan)) gewoon even stoppen, de deur open doen en loozen maar. Of je ga voor de trein staan, die trekt toch niet op. Die wetenschap ontspant je blaas wel. Een F-16 piloot heeft het moeilijker lijk mij. Die kan maar één keer uitstappen.
    Ook heel raar bij dat bedrijf, een tijd geleden kregen ze een Directeur die eerst het hoofd was van een vleesverwerkende industrie. Dan denk ik aan geperst vlees in blik. Stapelen, etc. En jawel, Het oude Intercity schema is vervangen door een soort lopende band systeem. En dan zie je zoals in die film van Haanstra (Glas) wat er gebeurt als er op die lopende band een verstopping ( een grijper die de hals brak van een flesje ) onstaat. Vroeger werd de NS gerund door Techneuten uit Delft. Tegenwoordig door, Tsja, doe maar een gooi zolang het geen exacte opleiding is uit de Betahoek.
    Voor de rest is mijn slogan: Waar zouden we al zijn zonder de trein?

  17. zilver zegt:

    Hans, geweldig en ik lig helemaal vlak, maar nu moet ik hollen, ik ga met de trein naar Heiloo, die is straks rustig en lang, want ja, het is weekend. Ik kan er dan wel in rolschaatsen.

  18. renelouman zegt:

    Het lijkt me geen succes., die nieuwe "dienstregeling". Ook dat stuk Eindhoven-Amsterdam levert niks op nu ze elke tien minuten rijden. Ze reden echt al frequent genoeg: als je zelfs niet naar de vertrektijden keek hoefde je nooit lang te wachten, als je hem precies miste een half uur, maar dat komt natuurlijk nooit voor, meestal korter: tijd om een krant en koffie te kopen.

  19. Rob kruzdlo zegt:

    Zilver, ik geef mij bloot op mijn blog…maar zo naakt sta ik niet als men denkt. De angst die bloggers hebben zich bloot te geven is een vrees om voor zichzelf UIT TE KOMEN..
    Onthoud deze maar goed…
    Ab groet Rob

  20. A C T U A L I T Y zegt:

    Mevrouw U bent als Zucker
    op mijn Mond .. en ik maar
    Wactene tot er een Z U G
    aan komt………………………….
    Dank vor Uw réactie.. het zijn
    Uw Woorden..

  21. antoinette duijsters zegt:

    Zilver, maak je niet zo druk, Theo houd van spelletjes, dat hij zich snel verspreek heeft hij niet door. Ik laat hem gewoon spelen en geniet er van:-)

  22. Hans van Driel zegt:

    Aha Zilver, die extra trein met bedevaartgangers die extra stopt voor Onze Lieve Vrouwen In Nood? Die dus en die zit niet vol? Tsssssssss.
    @ renelouman 26-09-2010 12:29 :
    Zal wel (veels te hoge) hogere wiskunde zijn. In 1970 ging ik vanuit Rotterdam Centraal met de Intercity naar Leeuwarden. Om 17.35h, aankomst Leeuwarden 20.25. Als ik die trein nu neem 40 jaar later, dan is de vertrektijd nog steeds 17.35 en de aankomsttijd iets van 20.15.
    Maarrrrrr, ik kom nu onderweg een ontelbare reeks flyovers, die ze kunstwerken noemen, tegen. En dat er miljoenen meer passagiers per dag meer worden verscheept?
    Logistiek gezien, met al die omlopen van treinstellen en personeel is het best wel een hele klus. Maar ik heb zo het vermoeden dat het debacle serie 1000 na de oorlog, toen er gevorderde plannen waren het net te gaan uitvoeren op 160 km, wat er nog steeds niet is, de doodsklap was. Andere landen gingen wel op die weg verder, zoals Duitsland en Frankrijk. Die achterstand halen ze nooit meer in. Om over dat NX systeem maar te zwijgen.
    Volgens mij klooien ze maar wat in de marge. Net politici. Het geeft niet wat we doen, als we maar wat doen. We gaan ons ophangen aan een totaal arbritrair getal van 87% vertraging maximaal. Daar zijn ook weer trucken voor.
    En de niewste truuk wordt: Weet je wat we doen? Wissels zijn storinggevoelig en moeten eigenlijk elke 18 jaar vervangen worden. We slopen de helft er uit. Dat is net zoiets als hè ik heb twee gaten in mijn sok, weet je wat we doen? We maken er één gat van.
    Hopeloze bende. Erger gemaakt door die privatisering. Wat nou Synergie?
    Tijd om weer terug te gaan naart Bart zijn blog. Lekker neuzelen over muziek en dieren. Nee geen massavee. En al amper over politiek. We huldigen de 3 K’s van Jan Cremer.

  23. sprakeloos zegt:

    Arnhem-Doetinchem-Winterswijk ’s avonds en andersom in de ochtend, iedere dag lachen qua veevervoer en uitval, voordeel is dat we niet naar Japan hoeven, want de Japanse toestanden komen hier naar toe, dat scheelt weer een hoop elende
    reagerend op mijn bovenbuurman, die privatisering is bij veel beleidsgebieden het begin van het einde qua goede voorzieningen, zo ook bij het openbaar vervoer. In een land als Nederland is goed openbaar vervoer een overheidstaak gezien de drukte overal, dus vooral niet weggeven en zeker niet de krenten uit de pap.

  24. Hans van Driel zegt:

    Herstel: 14:20 moet zijn punctualiteit in plaats van vertraging. Freudiaanse verspreking? Misschien een flash voor de toekomst.
    Ja Sprakeloos, maar in Japan zijn een paar dingen anders. Daar staan op de perrons douwers met witte handschoentjes om je alvast in de mood te brengen, door je naar binnen te wringen. Of om de massa op te lengen zoals een betonmolen dat doet. Of sinasappelpers. Er daar is een vertraging van een tiental seconden al een doodszonde.
    We hebben veel te danken aan dat Tacheriaanse beginsel. Je ontloopt de problemen waar je verantwoordelijk voor ben en er schiet wel een goedbetaalde bijbaan over. Je kunt je alleen afvragen wanneer het ophoudt en knarsent tot stilstand komt.
    Gewoon ieder voor zich en God voor ons allen. Alleen zie ik hem nog geen procesmanager worden. Hoeveel gordiaanse knopen kun je ontwarren. het opdelen van spoortrajecten (soort knopen dus) was het ook niet.
    Ik reis tegenwoordig met het Volkskrantblog. Je komt nog eens ergens en geregeld brengt mijn vrouw iets lekkers. Een biertje, Boerenbrie op toastjes, dat soort dingen. Echte liefde noem je dat. Hadden de vliegtuigmaatschappijen dat vroeger ook niet? Tegenwoordig zit je geperst in een soort vliegende rioolpijp.

  25. zilver zegt:

    Ben ik weer, ik zat in een lange trein, plaatsen genoeg, zou willen dat dit morgenochtend ook kon.
    Antoinette, je hebt wel gelijk, maar als ik hier een beetje aardig tegen Klavervrouw ga doen, heb ik haar straks hier elke keer en ik vind het naar als hij zich hier meldt onder de naam van een vrouw en doet alsof hij een ander is, ik ben openen en spontaan, ik geef hem dadelijk op zijn vet, ik houd niet van die omhooggevallen sukkels.
    Rene, die proef lijkt ook niks, ik hoor er ook veel gemopper over.
    Rob, ik zal het onthouden.
    Actuality, graag gedaan.
    Hans, ik geniet weer van je reactie, vette lach op mijn gezicht, dank je wel!
    Sprakeloos, dus het is bij jullie ook zo?
    Hans, zo een vrouw moet je hoog houden, mmmmmmmmmmmmmm, lief hoor.

  26. Gus zegt:

    Claustrofobisch?
    Het heeft toch wel iets aardigs om zo samen geplet tegen elkaar te treinen.
    Die leuke man, die ‘geheel per ongeluk’ zijn hand op je borst laat rusten.?
    Het hangt er denk ik vanaf in hoe verre staat je bent.
    Wie weet heeft er in 40/43 een vrijpartij plaats gevonden in de trein naar Dachau.
    We zullen het nooit weten.
    Ongetwijfeld zal er een film over worden gemaakt.

  27. zilver zegt:

    Gus, altijd broodje nuchter dus ben ik. Het is niet leuk om in de vroege morgen en na het werk tegen elkaar aan te staan. En wat moet ik met een hand op mijn borst? Als ik op jacht ben naar een man, dan zal ik dat zeker niet in zo een stinkende trein doen, weet je wel hoe dat ruikt en hoe weinig zuurstof je krijgt? Weet je wel hoeveel vertraging dit oplevert? De NS moet ons gewoon netjes vervoeren, daar betaal ik voor en verder niks, reizen per trein is zeer vermoeiend op deze manier en moet ik dan maar plassen in de koffer van de man die zijn hand op mijn borst legt?
    Ik werk, ik doe mijn huishouden, ik heb mijn gezin en voor en na mijn werk wil ik ZITTEN, ik ben geen 18 meer, maar bijna 52.

  28. Hans van Driel zegt:

    Gelukkig maar Bart, dat stoicijns dooreten, Koot & Bie zeiden in de jaren 70 al ut mot gelijkmatig in je bloed komme. Ze deden iets met een vent vanaf 3 hoog. En dat 3 keer per dag.
    Maar met je eetgedrag lijk je wel wat op Bram(metje) onze aanloopkater. Die eerst dus Pablo heette. Pablo, brrr, geen naam voor een Hollandse kat. Er loopt er hier nog eentje, Klismo of zoiets.
    Maar bij Bram is het een Pavloveffect, gaat hij een deur door naar binnen, dan verwacht hij eten. En meneer kan een keel opzetten. Ongelofelijk uit zo’n klein lijfje. Negeer je hem, dan kun je geen meter rechtuit lopen zonder springen. Vroeger voordat hij zijn familiejuwelen kwijt raakte, ging hij altijd achter de wilde wieven an. Nu komt hij altijd op tijd thuis. Hij lijkt wat meer op mij nu. Al heb ik ze nog wel.
    Maarre over dat eten van jou. Dat stoicijnse. Ga jij dan vaak de deur door? Zoals Bram dus?
    Hoi.

  29. Hans van Driel zegt:

    Excuses Zilver, een CTRL C in de verkeerde blog. Maar als gewone reagant heb je maar een bepaalde tijd om je geplaatste posting te redigeren. Ik zag nog net de achterlichtjes het perron uitrijden.
    Ja ik hou ze ook in ere hoor. Ik denk dat het wederzijds is. Op de 18de waren we 38 jaar getrouwd, al hebben we niet altijd samen op de bank gezeten, kijkend naar de tv. Of lezend in de huwelijksbijbel. Of elkaar Lu’s in de mond stoppend en dan de hond mogen uitlaten. Of ………. laat maar.
    In iedergeval, fijn dat je de ruimte had in de trein. Dat geeft de forens moed.
    Ik zag trouwens van de week een soort koffer, een extra grote diplomatenkoffer, die er uitzag als een jerrycan, compleet met tuit. Ik reageer nu op je posting van 21:22, al weet ik niet of die tuit doorloopt naar binnen. Verder zeg ik maar niks.
    Groet dus.

  30. zilver zegt:

    Hans, het is allemaal grappig, ik vertrek met een lach op mjn gezicht naar de trein.

  31. Hans van Driel zegt:

    Linke business lachend op het perron aankomen. Dat trekt mensen aan. Voor je het weet ben je het middelpunt van een wave en schrikt de machinist en rijdt door, zo van dit kan niet, laat mijn latere collega het maar uitzoeken, misschien waren die champignons bij de Varkenshaas gisterenavond wel Paddo’s.

  32. Hans Bloemhof zegt:

    Lang leve de privatisering, liberalisering en aan de marktwerking……
    En ter geruststelling: men heeft argumenten gevonden en vol overtuiging blijf ik toch nog een poosje hangen hier, haha.

  33. Hans van Driel zegt:

    Zilver heeft volgens mij een soort wisselstoring momenteel. Dus dat wordt nog even blijven hangen.

  34. zilver zegt:

    Ben een beetje heel erg druk met werken, dank voor de reacties.

  35. Annet zegt:

    Lieve Zilvert, ik las de reacties…..
    Duizend kussen……
    Hier is alvast een begin:
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx X X X

  36. Hans van Driel zegt:

    Er is geloof ik geen (boven)leiding meer hier. Maar het was mij een woest genoegen toen alles werkte.

  37. bert zegt:

    de trein is altijd een beetje .. euh … afwachten … ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s