Zaterdag! ( meel, gist, zout, water en liefde )


 
als je het mij vraagt is zaterdag mijn lievelingsdag. het begint al als het huis een zoete inval is, van prettige kindergeluidjes, die zich losrukken van de nacht en contact hebben of zoeken met kinderen in het dorp, vaak sta ik nog in nachtpon thee en lekkers te delen.
 
dan lonkt de bibliotheek, de kaasboer, de boekenwinkel ( ik heb een boekentic ) de supermarkt en de natuurwinkel. bij de kaasboer is het vet druk, hij verontschuldigt zich, maar niemand vindt het erg, het zijn leuke mensen en de sfeer is er van goud, het is gewoon een schuur, rijen met planken met kaas, die trouw gekeerd moeten worden en er zijn eieren en boter en verders niks, niet eens een kassa. de prijs staat op het papiertje van de kaas.
 
de verhalen zijn grappig, bij de kaasboer mag je altijd proeven en vaak bij elke volgende klant, krijg je weer wat aangeboden, je hebt kaasliefhebbers en kaashalers en mensen die het alleen bij een glaasje port lusten, ja, 5 uur een glaasje vindt de een, dat maakt het leven gezellig en de ander weet te zeggen, dat het altijd ergens op de wereld wel 5 uur is, dus dat je altijd een glaasje mag nemen zonder je bezwaard te voelen.
 
je pikt ze er zo uit, de kaasliefhebbers zijn mollig tot dik, de portdrinkers, hebben een flinke gok en verzopen ogen. de kaashalers, doen alleen de boodschappen en zijn slank en gedienstig. maar mij deert het wachten niet, ik geniet van al die stemmen, die verhalen en als ik dan aan de beurt ben, moet ik helemaal bedenken waar ik voor kwam……
 
bij de doe het zelfhandel ontmoet ik wil, met mijn armen vol spullen, zoenen we, en wisselen nieuws uit, haar boot moet op de helling, we blokkeren het pad, we genieten, we kennen elkaar van het werk, begin jaren negentig psychiatrie, we worden al aardige oude tantes, dat jonge blommengedoe begint bij ons te slijten, maar we hebben nog glans in de ogen, we tekenen nog voor heel lang bij.
 
omdat ik na een aantal jaren wel en nu toch weer net als vroeger, geen vlees eet, bedenk ik altijd hoe ik zo een diertje kan “rekken” en ik zo zuinig als maar mogelijk is, omga met  de diertjes. omdat ik geen vlees eet, wil ik niet mijn gezin hier in mee trekken, mogen ze later zelf uitmaken, maar ik heb al schik, hoe ik de kip verdeel over de hele week.
 
haar zachte vlees gaat in de mie
het allerzachtste vlees gaat in een wrap
haar botjes gaan in de soep
het overblijfsel van het vlees van haar botjes na het soep trekken wordt een kipkerriesalade
de poten maak ik op zijn surinaams klaar met rijst
de vleugels worden een borrelhapje, zonder borrel
dan is er nog de zak met appels, daarvan ga ik taart maken en appelbollen.
 
de nieuwe bakker heeft zalig brood met een hand vol zaadje, dat brood eet je zonder iets er op, zo lekker en zijn koffiebroodjes en donuts en gevulde koeken en cakejes, zijn ongekend lekker en als ik het elke keer weer zeg, dat zie ik allemaal zonnetjes in de winkel.
 
de bakker kent ook het grote levensgeheim, het staat op zijn zak!
meel, gist, water, zout en liefde en zo is het!
 
zilvertje.
 
foto: de zak van de bakker.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-08 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Zaterdag! ( meel, gist, zout, water en liefde )

  1. Noud Hovius zegt:

    Zilver, dit is puur genieten, maar hoe zwaar valt de zondag dan tegen?

  2. antoinette duijsters zegt:

    Nou Zilver, voor mij is boodschappen een noodzakelijk kwaad, ik ga liever wandelen:-)

  3. Aad Verbaast zegt:

    Een smakelijk zondags blog over de zaterdag.
    Gezien je lekker doorkeuvelen, denk ik dat die zak vol met boterbabbelaars heeft gezeten😉

  4. Zilver. zegt:

    Noud, met een mooie cd en een lekker ontbijt, een warm bad en koffie buiten op de bank en straks een bezoek aan mijn zoon in Heiloo, is de dag wederom een geschenk en de kast en koelkast zit vol met lekkere dingen, alleen de vakantie is bijna om en dat brengt straks weer meer druk, tot de volgende zomer…………………… Zondag, dan is het stil in de straat, de winkels zijn dicht, zelfs het restaurant tegenover me, dat geeft minder lichtjes in de avond, maar het is te doen.
    Antoinette, ja, wandelen vind ik ook fijn, maar daar komt het minder van, ik vind het boodschappen doen echt een uitje, we leven gewoon in een rijk land, maar ik vind het niet leuk in grote winkels hoor!
    Aad het was wel vet, ik had koffiekoeken en gevulde koeken en bosbessenmuffins, zo lekker, tis maar goed dat ik straks weer aan het werk ga, ik groei langzaam maar gestaag dicht, dag allemaal, bedankt voor het komen. Boterbabbelaars, hahahhaah, ja, ik ben een kwebbeltje.

  5. Kitty Schoenmakers zegt:

    De essentie van het leven op een broodzak.
    Leve de echte warme bakker!
    wij eten ook steeds minder vlees.
    weet je wat lekker is?
    Vivera vegetarische grillworstjes.
    ze koud eten gaat ook. :))

  6. Zilver. zegt:

    Op de koekzak, ik ben dol op die zakken van de bakker!
    Zulke worst hebben we hier niet, ik leef alweer een jaar net als vroeger vleesloos en die vervangers zijn bij ons zo duur, ik mis he al niet meer. xxxxx hoe was zijn verjaardag, kon je hem een beetje blij maken?
    Ik kom net bij Nico vandaag, afscheid vind ik altijd zo moeilijk.

  7. Kitty Schoenmakers zegt:

    Die krijg je bij de supermarkten🙂
    De verjaardag was druk druk druk. Ik heb ze niet exact geteld maar ongeveer 20 mensen zijn geweest en gelukkig niet allemaal tegelijk. 20 minuten voordat de taxi kwam, arriveerde zijn ex-vriendin nog met haar moeder. Ze had te laat de mail gekeken en was toen nog halsoverkop gekomen. Ze had ook de hond mee genomen waar Rico altijd mee wandelde, maar hij leek hem helaas niet te herkennen. Door de stress heeft hij wel veel gescholden; hij zal wel goed slapen vannacht🙂
    Dat kan ik me voorstellen; dat het afscheid moeilijk is. In welke plaats is hij nou?

  8. Zilver. zegt:

    Wat veel mensen, dat is wel fijn. Ja, kan me voorstellen dat het heel oproept en dat hij het dan even niet trekt. Ja, dat hij maar goed mag slapen vannacht.
    Hij is nu terug in Heiloo, zijn straf zit er op, maar hij zit evengoed opgesloten, maar nu is het menselijker, zodra hij weer gebruikt gaat hij weer naar Vught. Hij is mager geworden, erg mager, maar God wat is hij lief xxxx

  9. Rob Kruzdlo zegt:

    Zilver je voelt je gelukkig in de keuken. Ik ook. Mijn vrouw kook nooit. Anders als ik ziek ben. Oh…zou eens een Catalaans gerecht moeten sturen.
    Groet Rob

  10. Zilver. zegt:

    He Rob, ja, ik ben blij met al mijn spulletjes en blij als ik kook, ik verheug me altijd op de gerechten die ik kan maken. Het is knus en gezellig. Dus je herkent dat wel, fijn gevoel he?
    Nou als dat zou kunnen, ben er dol op!
    Fijne dag!

  11. Kitty Schoenmakers zegt:

    Een groep mensen is voor hem te veel activiteit. Dat kan hij niet verdragen. Hij zit heel veel alleen op zijn kamer. Dan schreeuwt hij ook niet. Het is echt nodig dat eens goed onderzocht wordt naar wat goed voor hem is.

  12. Zilver. zegt:

    Kitty, ja, dat zouden ze moeten doen. xxxxxxxxxxxxxxxxx

  13. ANNE_D_ORE zegt:

    zilver,
    ik ben een echte kaas liefhebber en gek op oude port🙂
    beide met mate
    en ja, dat vergat ik in mijn bramenjam recept te melden, de liefde
    dat maakt het pas echt lekker :0

Geef een reactie

