Hiroshima.

6 augustus 1945 een gruwelijke dag, als kind werd ik veelvuldig met beelden gevuld, met verhalen, met leed. Het is daarom ook geen wonder dat ik op het moment  ( 12 jaar geleden ) dat de weeën begonnen dadelijk dacht: mijn baby wordt geboren op 6 augustus de dag dat die bom viel op Hiroshima en drie dagen later viel er nog zo een kreng op Nagasaki.
 
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik verplaats dat soort dingen altijd naar mijn eigen leven. De nacht van de weeën dacht ik veel aan al die moeders die ook die dag hun kind zouden baren, aan de huwelijken, de verjaardagen, het leven……..
 
Hoe ruw werd dit verstoord! Ik herinner me beelden van mensen die uiteen stuiven, verhalen van de dood, de verbranding, het doodbloeden, het verdriet, de wanhoop en al die jaren er na, de misvormde baby’s.
 
Ik hoor op de radio dat De Verenigde Staten dit jaar voor het eerst officieel bij de herdenking aanwezig zijn.
 
Vandaag is mijn Blancie jarig, maar net als al die jaren voor haar geboorte ben ik ook in gedachten bij die gruwelijke bom en ik hoop dat zo iets, nooit, nee, echt nooit meer gebeurt en dat het stopt met al dat geleuter over dit en dat en zus en zo en dat we nu eens eindelijk onze pen in eigen inktpot stoppen en niet altijd pikken of willen pikken van een ander, dat zou al een hoop oorlog en leed schelen.
 
Zilvertje.
 
Foto: Blancie en Zilvertje, ongeveer 6 jaar geleden.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-08 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Hiroshima.

  1. lebonton zegt:

    ik wens veel politici jouw gezonde verstand toe!

  2. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Lebonton, dank je wel!

  3. Parallaxis zegt:

    Omdat vandaag ook mijn moeder jarig is, wordt ik al mijn hele leven op deze dag eraan herrinerd wat mensen elkaar aan kunnen doen, voor ik weet niet welke (drog)reden.
    Als iedereen nou een moeder had die op 6 Augustus was geboren, dan zou de wereld er veel beter uitzien.

  4. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Parallaxis gefeliciteerd met je moeder, dus jij kent ook die gemende gevoelens op deze dag, heel bijzonder is dat he, zuur en zoet, gaat nooit uit mijn geheugen.
    Ja, hoe zou de wereld er dan uitzien.?

  5. antoinette duijsters zegt:

    Och Zilver, hoeveel mensen zullen hier aan denken en hoeveel zijn met oorlog voeren bezig.

  6. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Ja, dat is een goede vraag? Het idee van deze dag bekruipt me al zo lang ik weet wat er gebeurd is, zo gruwelijk en dan de wetenschap dat oorlog, dreigen, bewapening, al die ellende gaat gewoon door. Hier op het strand en aan de Zaan en overal in Nederland vindt men nog steeds bommen, opa’s en oma’s weten nog van de angst en honger en dat is al zo lang geleden, zelfs al zou elke oorlog nu op dit moment stoppen, dan blijven de sporen nog heel lang voelbaar en zichtbaar, onmenselijk, het MOET gewoon stoppen. Al die hufters die het bedenken de cel in, levenslang.
    Dank je dat je kwam. xxxx

  7. Pierra zegt:

    Zilver,
    vandaag nog had iemand het uitsluitend over het aantal doden toen, alsof dat het enige is dat telt…
    Gefeliciteerd met Blancie.

  8. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Pierra, ik weet gewoon niet wat ik hier op moet zeggen, het is een heel groot iets voor mij, iets wat in je ziel vreet en dan heb ik het nog niet eens meegemaakt, maar het gegeven dat mensen elkaar dit kunnen aandoen en dan het gegeven dat de mensen die er onder leden en lijden er helemaal niks mee te maken hadden, die hoge heren beslissen maar, ik vind het het laagste tuig, mensen die dit bedenken en zelf hun billen vrijhouden van pijn en ongerief.
    Dank je wel, Blancie heeft een bijzonder plekje in mijn hart, het is een dapper kind, die wonderschoon kan schrijven. ( en bijna altijd in Spanje zit als ze jarig is ) :^)

  9. galadriel zegt:

    ha zilver, gefelciteerd met je dochter en ik hoop met je mee dat zo’n bom zoals ooit op Hiroshima en Nagasaki viel nooit meer vallen zal

  10. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Dank je Gala.

  11. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Ban voor AK! Schaam je. Plus reactie verwijderd.

  12. johanna_nouri zegt:

    Mooi blog. 6 augustus is ook de verjaardag van mijn oma. Ben het met je eens dat we veel en veel te weinig stilstaan bij de gevolgen, en er al helemaal niet naar handelen.

  13. Zilver. zegt:

    Johanna, gefeliciteerd met je oma. Ja, dat we na al die ellende nog niet wijzer zijn geworden, nou ja, wij wel, maar de mannen met macht nog steeds niet, daar moet de wapenindustrie wel achter zitten, het kan niet anders.

  14. Aad Verbaast zegt:

    Gefeliciteerd, en wijze woorden over de bom. Dat er maar nooit meer een bom, deze niet en andere ook niet, zullen vallen.
    Laat ze maar barsten!

  15. Zilver. zegt:

    Dank je Aad! Ja, hahahahahahah, heerlijk, we laten ze barsten.

  16. oma zegt:

    Ha zilovertje,
    Geniet van je lieve Blancie, je kunt niet al het ongeluk van de wereld dragen.
    Maar wel de liefde en geluki van je kind, dat is beter dat jij dat doet dan de heren met een hoge hoed. oma

  17. Zilver. zegt:

    Dag lieve oma, dacht vandaag nog aan u. Groeten aan de bemanning!

Geef een reactie

