De Zaan, door het oog van mijn nieuwe LUMIX.

 
 
 
vandaag was ik met mijn nieuwe toestel naar de markt en onderweg kwam ik allemaal leuke dingen tegen, in de loop van de tijd zal ik ze u tonen.
 
ik heb geoefend met mijn nieuwe lumix en ook al heeft hij nadelen als ik hem vergelijk met mijn echt geweldige canon die ik in mijn handtas per ongeluk heb verdronken met een flesje spa, toch heeft de lumix weer dingen die mij versteld doen staan.
 
bij een bankje aan de zaan, stond mijn fiets lekker stevig en ik maakte heel wat foto’s, maar ik heb ook de lens uitgeprobeerd, nou ja, dat ding dat er uit toetert en ohhhhhhhhhhh, wonder, dingen die ik met het blote oog niet kon zien, haalde de lumix dichtbij en dit vond ik een heerlijk plaatje om bij weg te dromen, ik houd van deze kleuren op foto’s.
 
ik heb ook het idee opgevat, om straks als mijn gang weer helemaal mooi wit is, zelfgemaakte foto’s van de zaan op te hangen, alsof je door raampjes op die geweldige waterweg kijkt, nou is dat geen leuk idee en wie zich afvraagt hoe het me steeds weer lukt om in al dat verdriet en geweld niet te verdrinken, ziet hier een voorbeeld, van mijn zelfblijmaakmachine.
 
zilvertje.
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-07 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

46 reacties op De Zaan, door het oog van mijn nieuwe LUMIX.

  1. koen zegt:

    Prachtfoto Zilver.Mooie belichting en goed ingezoemd zo is het inderdaad een mooi doorkijkje!

  2. antoinette duijsters zegt:

    Mooie foto, Zilver, maar een nieuw toestel heeft ook weer nieuwe mogelijkheden. je wend snel aan een bepaald type, maar dat wil niet zeggen dat anderen niet goed zijn.
    prima idee, eigen foto’s in huis te hangen.
    En een mens heeft vaak veel innerlijke kracht, zoveel dat je er zelf versteld van staat.

  3. Zilver zegt:

    Dank je Koen, ik heb er geen moeite voor hoeven doen hoor, tis alleen het wennen, deze heeft veel meer mogelijkheden.
    Ik heb ook gestemd, maar ik zag ook iemand staat die ik al heel lang volg, stond bijna bij zijn wieg, Zijlstra, en ik heb op hem gestemd. :^)
    Maar ik ben blij met die nieuwe naam, ik geniet er erg van, doegggggg, fijne avond.

  4. Vogel-vrij zegt:

    Ik kocht ooit een onderwatercamera om m’n verdrinken te fotograferen:-)
    Stom ding.. wel waterdicht, maar ook zwaarder dan water.
    Ik had een vriendin die LUMIX heette. Ze maakte de mooiste foto’s.
    Maak jezelf blij met je nieuwe camera!
    Groet

  5. Zilver zegt:

    Antoinette, ja, dat is zo hoor, deze heeft heel veel functies die die andere weer niet had, het enige naaeel is het opladen, bij die ander hoefde ik dat nooit te doen, hij stond gewoon in zijn bakje en hij deed alles zelf. Die ander was ook bijna een keer zo duur als ik me niet vergis.
    Ja, goed idee he, ben er zo blij mee, moet alleen met de plaatstelijk fotograag overleggen, of hij ze in het groot voor me uit kan printen, want ik denk dat ik het op raamformaat niet red en anders maak ik patrijspoorten.

  6. Zilver zegt:

    Vogelvrij, wat een apart verhaal, ik denk er over na. Lumix, is het ook een meisjesnaam, leuk, doet magisch aan, beetje Harry Potter.
    Ja, ik geniet er van, ik heb al veel geschoten, Ik verdronk mijn oude toestel, jij deed het andersom.

  7. Kees Smit zegt:

    Veel plezier met je nieuwe grote zus van mijn kleine Lumix. Mooi, die lichtjes op de golfjes.

  8. Zilver zegt:

    Dank je Kees, ja, grappig he, als dat licht, terwijl het niet eens zo heel zonnig was, dus jij hebt er ook een, leuke dingen he?

  9. Vogel-vrij zegt:

    Zilver,
    Het meeste van wat ik schrijf, zowel in stukjes als in reacties, is verzonnen.
    Er schuilt echter altijd een kiem van waarheid in.
    Nooit zal ik iets schrijven dat ik niet heb gevoeld, in de werkelijkheid of in de verbeelding.
    Niet verder vertellen hoor.

  10. Zilver zegt:

    Vogelvrij ik zal het in mijn zakdoek knopen! En niet verder vertellen!

  11. maria-dolores zegt:

    Geweldig! Lumix heeft toch een Leitz-objectief?
    Mijn camera gaat maar niet kapot, en ik koop pas een nieuwe als de oude het niet meer doet :-((. nou ja, dat had ik me voorgenomen. maar als het erg lang duurt, dan zou ik daar ook van af kunnen zien natuurlijk…

  12. Zilver zegt:

    Maria, ik zou niet weten, hoe kan ik dit zien, er staat op de lens, Leica. Ik had ook geen ander gekocht, ik was zo tevreden over mijjn Sony, die kon echt zoveel en was zo handig, maar ja, toen ik de rijkdom van de tzaren ging bekijken, heb ik mijn toestel per ongelijk verdronken in mijn handtas, ik heb hem precies een jaar laten drogen, maar hij is er nog niet over heen.
    Mijn mobiel nam het sportiever op, die dook in de wc en met mijn plas er overheen, doet hij het toch wel, wat ik nog moet vertellen, dat ik hem ook nog goed na die duik heb gewassen met zeep.

  13. renelouman zegt:

    ja leuk, je eigen dingen aan de muur. denk ook eens aan het laten afdrukken op canvas, dan is het net een schilderij. bij de hema voor 55 euro voor 50×75.

  14. Zilver zegt:

    Ohhhhh, Rene, doet de Hema dat dus ook, dank je voor de tip.
    Jouw plassenfoto’s die zullen ook mooi staan aan de muur, en die van de daken van Amsterdam, dat zijn juweeltjes, nou ja, in mijn ogen dan, die foto’s van jou vergeet ik nooit.

  15. KyradeKorte zegt:

    Als ik jouw foto zie krijg ik zin om te zwemmen. En ik ben erg slecht in zwemmen.

  16. Zilver zegt:

    Nou zo zie je maar weer, het water zag er ook erg schoon en fris uit, maar wel koud denk ik.

  17. Peterus zegt:

    De Zaan staat goed vol.
    watermanagementgroeten

  18. Zilver zegt:

    Peterus, dank voor je goede idee.
    Ja, het is hier vol met water! En de Zaan ruikt zo lekker.
    Waterpretgroetjes.

  19. Blew zegt:

    Is dat de LUMIX met de Leica-lens? -Super! Ik heb een Leica D Lux 4 met dezelfde lens en ben even enthousiast!

  20. Zilver zegt:

    Ja, dat staat er op, ik moet nog erg wennen, maar ben er wel blij mee.

  21. Joostx zegt:

    Zeer geslaagde plaat Zilver

  22. Zilver met jurk over knieën. zegt:

    Dank je Joostx

  23. Kitty Schoenmakers zegt:

    Dat vind ik een geweldig idee Zilver!
    Ik heb zelf een Fuji-ding en ik ben heel blij met het zoom-ding erop. 🙂
    Helaas ben ik nog steeds niet wijzer geworden uit de methode om foto’s BIJ het blog erop te krijgen 😦

  24. Zilver met jurk over knieën. zegt:

    Kitty, dat is heel makkelijk, zal ik je dat een keer uitleggen?
    Ik had er toen een met drie standen, maar deze kan veel meer, maar hoeveel meer ben ik nog aan het uitvissen, welterusten, help me onthouden, ik leer het je.
    Maar jij zet er toch ook dingen op, versta ik je nou verkeerd? Nou ik hoor het wel xxxxx

  25. Moonfairy zegt:

    ik herken dat gelijk
    ik heb ook sinds mijn verjaardag in mei een nieuwe camera
    en wordt daar ook zon blije vrouw van
    gisteren nog, ik was in een museum zondag
    en daar mocht je niet fotograferen
    maar ik hou een klein archief bij van mijn musuembezoeken
    en nu heb ik gewoon met mijn nieuwe camera
    de fotos uit de folder gefotografeerd
    en het werd zo mooi!
    tussen duizenden fotos van mijn kids
    en bloemen en bomen
    water ook ja
    en lucht ook
    jij bent een meisje dat limonade maakt van de citroenen die ze heeft gekregen in het leven
    kus Moon

  26. De Stripman zegt:

    Mooi gedaan ! Maar laat je maar 1 foto zien ? We want more…;o)

  27. Pierra zegt:

    Heerlijke frisse plaat, met prachtige lichte kleuren.
    Om op weg te dromen…
    Gefeliciteerd met je nieuwe camera!

  28. Johan HvD zegt:

    Ja, de Zaan bevat echt veel water… 😉
    Het oude pakhuis is ook mooi, is het een onderdeel van Honig?
    (Het lijkt er veel op dat er op de boot -gezien het bruinachtige venster- iemand om zeep geholpen wordt of dar er een vrijpartij gaande is…)

  29. maria-dolores zegt:

    @zilver,
    nadat ik de reactie van Blew zag, geloof ik dat IK ook een leica-objectief bedoelde.
    Leitz is kantoormateriaal, als ik me niet vergis…

  30. Gus zegt:

    Lollig is dat hè, zo’n inzoomlens. Schiet er opeens uit als je er niet op bedacht bent, er gebeurt van alles in ieder geval.
    Kan je met die Lumix ook een stukje film opnemen?
    Ik heb een Fuji en daar kan dat wel mee, maar moet het nog ff uitzoeken en zo.
    Indertijd had ik een Nikon, kon er mee lezen en schrijven, helaas gejat in Venetië. Hm hm.
    Goeie foto, Zilver.

  31. Zilver met trouwjurk over knieën. zegt:

    Moon, wat kan zo een klein doosje toch een hoop geluk bevatten, ik viel ook dadelijk voor zijn zilveren kleur. Vind het zo mooi wat je schrijft over die limonade en citroenen, die haal ik aan met jouw naam als mijn schrijfsel ooit afkomt, dat is het bij de kern, dank je wel! xxxxx Vannacht kwamen de Hartje thuis, vliegtuig landde na 12 uur in de nacht, om 7 uur vanmorgen werd een Hartje al weer opgehaald, ging weer terug, maar nu met de auto, ben de hele nacht opgebleven, om maar zo veel als kon te genieten van het moment, komt pas na de vakantie terug, na 7 uur ben ik gaan slapen, het was een zware nacht, weerzien en afscheid, vakantie is soms zo zwaar. xxxxxxxxxxxxxx
    Stripman, ik heb er al heel veel, maar vanavond laat ik iets grappig zien, nou ja, ik vond het grappig, ik zat op de fiets gister op weg naar de markt en ik zag het, ik heb dadelijk mijn camera gepakt, nog onwenning moest ik snel schieten.
    Dank je Pierra, ik blijf het een wonder vinden dat je zo een stukje leven kan vatten in een plaatje, bij thuiskomst zijn het allemaal schatten.
    Johan, ja, liters en liters. :^) Ik weet niet welke het is, het is in Wormerveer ter hoogte van de kroeg van Wim Ruska, Honig zit in Zaandijk, maar mogelijk zijn er meer, dat weet ik dus niet.
    Nu je het zegt, hij houdt haar in of een romantische greep, of maakt haar van kant, ik ben gewoon Trudy R De Vries, nu mijn snor nog laten staan.
    Maria, Leica staat op de lens, zijn we er uit, ik zie er zoveel opstaan, maar Leica ook.
    Gus, het is een groot wonder, wat een genot om in deze tijd te leven, al het oude waar ik dol op ben is er nog voor een deel en de nieuwe snufjes zijn zo prettig.
    Ja, filmen kan ook, zie vorige bijdrage, met geluid erbij, kon mijn oude Sony ook, maar het filmen zelf moet ik ook nog oefenen, geluk dat ik vakantie heb.
    Zonde he, mijn fietsen stelen ze altijd, ben ik zo onthutst.
    Twitteren is niet makkelijk, maar je komt luid en duidelijk over Bolden, over en sluiten x

  32. Glaswerk zegt:

    @Zilver: Je begint dus ook aan het "zwaardere" fotografische werk.
    😉
    Jammer is dat op het VKblog niet de hele foto te zien is. Deze ziet er zo uit: http://images.volkskrant.com/weblog/www/pub/mm/tempest/3233/Image/de_zaan_wormerveer_klein.jpg
    Dat komt omdat je een 1024x768px foto geplaatst hebt. Voordat je de foto upload dien je die eerst te verkleinen naar een foto van maximaal 600px breed. In de illustratiemanager (de software die achter het "groene boompje" zit) van het VKblog kan dat ook wel maar dat geeft alleen maar een hoop extra geklungel waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten.

  33. Zilver met trouwjurk over knieën. zegt:

    Glaswerk, ja, wat goed van jou, hoe tover je dat nou terug, ik miste ook een brok, juist met dat andere blauw. :^)
    Ik had hem al wel wat verkleind, maar niet genoeg, gister zag ik dat ook met wat ik vanavond plaats.
    Maar hoe krijg jij dat stukje nou terug als het bij mij op mijn camera staat? Of is dat een domme vraag?
    Ik wil proberen bij mijn blogjes weer net als vroeger een plaatje te schieten en omdat mijn toestel in mijn handtasje…… enz, heb ik nu deze aangeschaft, de kleur was mooi, de fotograaf was er zo enthousiast over enz, maar een kenner zal ik nooit zijn, ik kijk en klik, net als met mijn schrijven, in een adem.
    Het enige verschil met schrijven is, dat ik daar taalfouten die ik zie uitvis, maar met de foto doe ik verders niks, hooguit een stuk verstoppen. Omdat ik nog niet alle begrijp. :^)
    Dat voor de boompjestip.

  34. Glaswerk zegt:

    @Zilver:Maar hoe krijg jij dat stukje nou terug als het bij mij op mijn camera staat? Of is dat een domme vraag?
    Het rechter stuk van de foto "staat" er ook wel maar niemand kan dat direct zien. Een foto die te breed is wordt namelijk door de software van het VKblog aan de rechterkant "afgesneden" zodat die precies binnen het kader van een bijdrage past. Maar op de VKblog server staat natuurlijk de originele (veel grotere) foto.
    Dus is het handig als je de foto eerst verkleint tot een breedte van maximaal 600px (de lengte doet er niet toe) en daarna pas upload naar de server.
    Ik heb daar overigens ooit nog een bijzonder mooi stukje proza over geschreven: http://extra.volkskrant.nl/upload/blog/handleiding.htm#_Toc235287341
    😉

  35. Zilver zegt:

    Kan jij dan bij die server binnen gluren of hoe dat ook maar heet.
    Ja, indrukwekkend proza, ik zal het toch eens moeten gaan bestuderen.
    Wat zal dat een werk geweest zijn, een mens zou dat haast vergeten, de overgang, jij en Grutte en God mag weten wie nog meer, ja, jullie hebben zo meegeholpen en ons geholpen, ik kon niet eens meer inloggen, wie was daar nou achter gekomen, stond er bij de KPN iets fout, tja, was het haast al weer vergeten.

  36. Glaswerk zegt:

    @Zilver:Kan jij dan bij die server binnen gluren of hoe dat ook maar heet.
    Iedereen kan dat, anders zou namelijk niemand de bijdragen en de foto’s op het VKblog kunnen bekijken.

  37. kitty zegt:

    Ik ben er al vaker gefrustreerd van geraakt. Wil je het eens proberen uit te leggen via de mail?
    je kan de trouwjurk nu wel uit doen :))P

  38. Zilver zegt:

    Glaswerk, dus klik je dan op mijn foto op mijn weblog? Of is er een ander plekje?
    Kitty, ik ga dat spoedig doen, stap voor stap, ben nu een beetje gaar, want ik was vannacht opgebleven om dat een Hartje terug kwam en weer ging naar Spanje en ik voel me nu net een engel, maar dat komt goed. xxxx

  39. Zilver zegt:

    Denk dat ik het weet, als je met rechts op de foto klikt en je slaat hem op, dan heb je hem helemaal, zoals hij was……..?

  40. Ate zegt:

    Altijd leuk, iets nieuws ! Veel plezier ermee.
    Maar werkte het cameraatje dat je gekregen had niet?

  41. zilver zegt:

    Ja, die was geweldig, maar zomaar op een dag deed hij niks meer, jammer he.

  42. Ate zegt:

    Ach wat jammer.
    Nou ja, de prijs was er ook naar :-)) maar ik had er toch meer van verwacht…

  43. zilver zegt:

    Ja, volgens mij was hij heel duur, was er zo blij mee, mogelijk heb ik een slechte invloed op materie, mijn pc gaat ook snel stuk , die vorige had ik een jaar, weet je nog dat ik niet eens meer kon mailen, ik zat op een laptop van de kinderen die mijn verbinding niet meer pakte. ik heb nu sinds november alles weer nieuw, zelfs KPN er uit geduveld, maar ook deze pc een packard bell, begint kuren te krijgen, zou ik te wild zijn of er te veel mee doen?

  44. Gus zegt:

    Zilver.
    Voor zo ver ik weet, heeft VK blog af en toe een probleem, duurt soms tijden voordat er een "reactie versturen" door komt. En bij een 2e keer drukken staat de reactie er plots 2 keer.
    Maar Google is soms ook heel vaag, niet te bereiken. (sessionmanager failed to connect) dus denk nou niet gelijk, het ligt aan de computer.
    Wat de foto’s betreft is het formaat 450×599.
    Althans daar hou ik me aan.
    Download ‘Irfan view’ (is gratis) en daar kan je het formaat mee bijstellen.
    Dat de lengte er niet toe doet, (Glaswerk) dat wist ik weer niet.
    599 breed bij x ? ?????

  45. Zilver zo gaar als boter. zegt:

    Gus, ja, soms is het net zwemmen in dikke stroop. Bedankt voor de tip, met mijn oude pc en toestel kon ik bijna alles, nu is het zoeken, maar dat is ook wel weer leuk, ik moet eigenlijk naar bed, heb vannacht niet geslapen want de Hartjes kwamen thuis en om 7 uur ging een Hartje al weer terug naar Spanje, ben nu zo gaar als boter, maar moet nog koken.
    Hahahahahah, over die lengte….. ik klaag daar ook nooit over hoor! :^)

  46. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Het is me nog niet helemaal gelukt, maar ik houd vol, voor wie goed kijkt, ziet de boot langzaam opdoemen.

Geef een reactie

