Mijn Hendrik Jan ( voor tussen de tegeltjes )

Mag het echt niet giftig zijn? Vroeg de jonge verkoper. Nee, schudde ik resoluut, het mag echt niet giftig zijn! Ook niet een heel klein beetje? Begon hij weer. Nee, ik wil geen spatje gif. Nou dan moet ik even naar het magazijn mompelde hij…..… Hendrik Jan halen en weg zoefde hij.
 
Terwijl de jonge verkoper Hendrik Jan ging halen, keek ik de winkel rond, langzamerhand, leerde ik in de loop der jaren alle gereedschappen kennen, de juiste kwasten, de beste schroefjes en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heel geduldig werd mij bij elk nieuw klusje uitgelegd, hoe en vooral met wat ik het moest doen, maar nu wist de verkoper het blijkbaar even niet en werd Hendrik Jan er bij gehaald.
 
Langzaam liep ik naar de kassa, al mijn spulletjes stonden al klaar, nieuwe kwasten, mooi schuurpapier, bakjes en tubes vulsel en nu alleen nog iets voor tussen de tegeltjes, iets om het onkruid weg te halen, maar dan niet giftig.
 
Hendrik Jan, bleek een stok, met een mes er op, pffffffffffffffffffffffffff, nee niet giftig, maar wel terug lopen, met zo een gevaarlijk moordwapen durf ik niet te fietsen door de drukte van ons zaterdagochtenddorpje.
 
 
Zilvertje. Mijn hele achterkantje heb ik geschilderd, het is helemaal klaar!
 
Jeugdsentiment.
 
Reclame 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-06 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Mijn Hendrik Jan ( voor tussen de tegeltjes )

  1. assyke zegt:

    Aha Hendrik Jan de Tuinman is dus een gevaarlijk schepseltje;-)
    volgens mij hebben ze tegenwoordig wel minder gif spul
    laatst had iemand het zelfs over mierengif waar geen gif in zat

  2. antoinette duijsters zegt:

    Het enige wat niet giftig is gewoon het ongewenst groen tussen de stenen uit krabben.
    Assyke, mieren gif zonder gif, het moet niet gekker worden:-)

  3. zilver zegt:

    Assyke, nou het is een puntig kereltje hoor! Het is een stok met aan twee kanten mesjes.
    Een miertje kan ik niet doden, ik heb ze ook, maar ik heb met ze afgesproken dat ze niet binnen komen, ze komen tot op de stoep volgens afspraak en dat werkt, heus. De muis hebben we ooit verjaagd met veel lawaai en zo is de rat, bijna zo groot als een jong vakentje ook ooit verdwenen, het is heus een wonder. Voor de muis hadden we al een lokdoosje aangeschaft, kaas er in, muis er in, dan kan je hem zo legen bij een stukje natuur. Jan de Striman had me aan het idee geholpen van de lokdoos, best een mooi thema na al dat lokgedoe op het VK, ik ga nu binnen schilderen doeggggggggggggggg, hoe gaat het met je? XXX
    Oh, ja, als je de link leest, begrijp je het beter, een fabriekant in tuinartikelen, had in de jaren 70 een acteur ( Hendrik Jan ) ingehuurd, om zijn artikelen aan te prijzen, het was een leuke man, nu is die naam verbonden aan die fabrikant, op de steel staat ook Hendrik Jan. ( niet zijn echte naam )

  4. zilver zegt:

    Antoinette, je hebt helemaal gelijkt, ik kreeg een stok met twee messen, die jongen begon ook over dat het gif niet zo giftig is, brrrrrrrrrrrrr, ik zag tussen zijn ogen dat hij fabrieksmatig loog

  5. assyke zegt:

    ik vertrouwde het ook al niet;-)
    er is een marokkaanse gezegde die zegt dat als je een mier doodt
    je dan een schat/droom gedood hebt

  6. zilver zegt:

    Assyke, wat bijzonder, weet je ik vind het zulke harde werker, ik zou het niet willen.

  7. assyke zegt:

    mijn vader deed het altijd wel
    maar dan met spiritus op de nestjes
    was naar om te zien
    nu was de overlast ook wel groot en was hij eigenlijk
    een te gevoelig man voor zulke acties
    ik heb later trouwens begrepen dat je mieren heel makkelijk
    om de tuin (ehhh…om je huis) kunt leiden
    door ze een andere route aan te smeren;-))

  8. zilver zegt:

    Ach wat zielig, maar ja, soms zijn ze erg hardnekkig. Begrijp dat best wel.
    Ha, ha, om de tuin leiden, ja, met stuivers en lavendel, maar in dit huis is het niet nodig, het zijn echte stoepmieren, nou ja, tot de stoepmieren.
    Het is zalig weer, heel droog, echt zalig, dus ik hip van binnen naar buiten.

  9. antoinette duijsters zegt:

    Wacht maar tot er een groene specht langs komt, die weet wel raad met mieren. Een echte miereneter:-)
    Maar ze komen op zoetig heid af, de de vloer schoon houden en eventueel een lokspoor leggen is ook prima.

  10. zilver zegt:

    Oh wat leuk, zou je die vogels hebben in de Zaanstreek? Nou volgens mij hebben ze eten genoeg buiten, ik klop daar mijn tafelkleed uit, dus ze willen niet eens naar binnen.

  11. marijke zegt:

    :-))
    ik dacht eerst dat het een schaap was dat het gras tussen te tegels uit peuzelde

  12. Kitty zegt:

    Ik heb het wel eens gezien; hoef je je niet te bukken 🙂
    Heb je je eigen achterkant geschilderd? Nee toch! Verf dat liever op het hout, daar heeft het zin.
    Dat is helemaal geen slecht idee hier van Marijke. Een schaap of een geit; kan je ook nog eigen kaas maken.

  13. zilver zegt:

    Marijke, oggggggg, wel heel gezellig, maar mijn tuintje is zo klein, het schatje zou verhongeren. :^)
    Kitty, ja, hoef je niet te bukken, maar het is een klus hoor en mijn tegeltjes, zie foto zitten heel dicht op elkaar, maar goed, geen gif is een zalig gevoel.
    Hahahahahah, niet mijn rug en billen, hahahahaah, ja, ik ben achter helemaal klaar, nu ga ik starks binnen beginnen, nog ff, dan kan ik bij andere bijklussen, ik vind het leuk!
    Nou als ik groter woonde, zou het een geweldige oplossing zijn, maar helaas, wat zouden de buren klagen, maar een leenschaap is vast een gat in de markt.
    Er komt vast nog een foto van.

  14. Kitty zegt:

    We hebben al jaren kunststof aan de buitenkant. Het was altijd veel werk. mijn man durft niet op een ladder voor de slaapkamerramen 😦
    Op het dak, 6 meter hoog, durfde hij wel voor de zolderramen!
    Het hout(vuren) was na 20 jaar merendeels versleten.
    Het scheelt veel geld als je het zelf doet wel!

  15. zilver zegt:

    Kitty, ik heb aan de voorkant boven en in de woonkamer voor ook onderhoudsarm, vind hout mooier, maar het zat er al in, vervangen is erg duur, het stoort niet echt, maar achter is alles bijn 100 jaar oud, ik denk dat ik heel veel geld heb bespaard en ik vind het zo leuk, het haalt het natuurlijk niet bij een vakman, maar ik ben zo trots al een pauw. Ik heb nog wel mijn echte voordeur aan de voorkant, die gaat er spoedig ook aan geloven, ik heb de verf al uitgekozen.

  16. Kitty zegt:

    Wat leuk eraan is, dat je de kleur kan wisselen. Je hebt vast eiken kozijnen, dan kan dat met goed onderhoud. We hebben onze voordeur in beige met bruin gehad, daarna zwart rood grijs en uiteindelijk wit en blauw. En daarna werd het kunstof wit. Maar er zitten wel antiek blauw glas in, dus met de zon is het mooi binnen. :))

  17. zilver zegt:

    Glas kan geweldig mooi zijn, maar je weet mogelijk nog ik heb van mijn 18e tot mijn scheiding een glashandel gehad, ik was dol op het glas, zo mooi, als die kleurtjes. Ik ben dol op melkglas
    Ik heb het nu wit met rijtuiggroen en de voordeur is roest-oranje, vind ik erg mooi, doe ik weer zo, Ik ga nog even wieden en dan ga ik verder met schilderen, doeggggggggggg xxxx Straks is alles oranje, ik ga kijken hoor!

  18. peterus zegt:

    Hendrik Jan. Dat klinkt nog eens oer Hollands.
    En een beleefde jonge verkoper. Dat zie je niet veel meer.
    Een mes is niet giftig maar wel zo dodelijk.
    bloedaandepaalgroeten

  19. zilver zegt:

    Petrus, ik zit te schuddenbuiken om je bloedaandepaalgroeten, ja, berg je, als je een steek krijgt van die punten. Ken je nog die oude reclames? Op de steel staat het ook, Hendrik Jan de tuinman, speelde hij ook niet een opa in Sesamstraat? Ga je ook voetval kijken?
    Ikligblauwoverdetafelvanhetlachengroetjes! :^)

  20. Wattman zegt:

    Niet giftig spul werkt vaak niet. Ik doe het meestal met kokend water. Waterkoker bij de deur in het stopcontact steken en gieten maar. Werkt vrij aardig. Al de rest is weggesmeten geld.

  21. zilver zegt:

    Nou Hendrik doet het aardig hoor, maar als de mieren slapen zal ik jouw kunstje eens proberen, dank je wel!

  22. Vogel-vrij zegt:

    Hey, ‘The Hollywood Walk of Fame’ in je tuin?
    Ik zet wel eens miniscule lokrobotjes in, die aan iedereen vragen of ze mee gaan zwemmen.
    Werkt goed!

  23. zilver zegt:

    Vogelvrij, je bedoelt dat Hendrik Jan een tegel heeft op Hollywood? Een lokker, die onkruid naar het zwembad stuurt? Of heb ik een zonnesteek? Ik ga snel weer voetbal kijken, Robben is goed he, bijna weer eentje. En weer bijna een….

  24. antoinette duijsters zegt:

    Zilvertje, ik heb het even opgezocht, maar de groene specht komt bij jullie voor, ze zijn niet zo algemeen als hier. Maar ze zijn er wel:-)

  25. zilver zegt:

    Antoinette, wat lief, dank je wel, ik ga zoeken of ik hem vind, dank je wel!

  26. hannekeinhanoi zegt:

    Het water waarin je aardappelen gekookt hebt moet je over de stoep gieten, dan heb je geen last van groene aanslag en het onkruid gaat er ook van dood. Laatst zag ik iemand op een parkeerterrein het onkruid wegbranden. Ook milieuvriendelijk (behalve de brandstof) maar het stonk verschrikkelijk.
    In het voorjaar schoonmaakazijn (onverdund) in de gieter en alle algen zijn verdwenen. Of de as uit de kachel, dat helpt ook.
    En zoals Wattman krijg ik ook mijn mieren weg, gewoon kokend water erop.

  27. zilver zegt:

    Hanneke, ik ga het proberen om het onkruid en de alg weg te krijgen, wat een geweldige tip, nou wat zijn we allemaal natuurvriendelijk bezig, ik ben dus niet de enige ( over mijn hand heen plassen ) Alleen ik gooi het niet op de mieren, die moet ik dan even om de tuin heen leiden, dank je wel!
    Die schoonmaakazijn vind ik ook een goeie xxxx

  28. Vogel-vrij zegt:

    Gaat het weer een beetje mevrouw zilver?
    Voetbal..? Leuk… wie tegen wie?
    Duitsland tegen de rest van de wereld?

  29. zilver zegt:

    Ja, ik ben weer behoorlijk afgekoeld!
    Nederland – Slowakije ohhhhhhhhh, we zijn door!

  30. dianne zegt:

    Kokend water, azijn, aardappelwater. Het is allemaal voorbijgekomen zag ik maar met krabben hebben de mieren en andere kriebelpootjes wel meer kans om weg te lopen 🙂
    . Zand helpt ook, heb ik ondervonden toen ik nog een zandbak had. En toen de kinderen bij wijze van verrassing het vorige jaar een joekel van een plastic zwembad in de tuin hadden gezet, zag ik ook geen spoortje onkruid meer :-), ook geen tuin maar dat deerde hun minder dan ik.
    Ik ben een krabber met een aardappelmesje, maar niet op een dag.

  31. Annet zegt:

    Ja Hendrik-Jan was de acteur Piet Hendriks….
    Ik pluk de grasjes er zo uit tussen de tegeltjes…klusje van niks…….(vind ik dan)
    De kleine viooltjes laat ik staan en soms andere verrassingen….
    Liefs van Annet

  32. Appelvrouw zegt:

    Maar Zilver, ik zie helemaal geen onkruid!
    Je hebt gespoten met gif, dat kan niet anders. Je ziet het ook zo aan die onschuldige witte handjes.
    Die zien er verdacht uit.
    Zelf spuit ik maar wat graag met gif, geen bukwerk, geen last van mijn handen heupen en knieën, en de buren vinden het heel prettig, want een hoekhuis heeft een heeeel lange muur in het verlengde van de tuin, en de bocht om, allemaal onkruid op de stoep waar de buren zich aan storen. Geen nood; ik spuit wel even.
    Maar dan moet ik het ze wel even zeggen, dan houden ze honden, katten en kinderen een uurtje binnen want ze zijn dan wel tegen gif, ze zijn nog meer tegen onkruid. En op mijn knietjes die lappen onkruid wieden gaat echt niet. Helaas komt hier Hendrik Jan echt niet langs.

  33. Kitty zegt:

    Hee Zilver. ik heb ook een Hendrik- Jan aangeschaft! Ik was in de winkel voor een grastrimmer en ik liep er zo tegen aan. Bij mij heet ie Skandia Outdoor alhoewel. Maar dat mag de pret niet drukken. De trimmer is van Wolff-geräte. Duur merk, maar ik heb wat korting want het was de allerlaatste trimmer die ze hadden.
    Nu wacht ik even tot achterom de schaduw de macht neemt en dan gaat de wei weer gras(of mos waarschijnlijk) worden. :))

  34. koen zegt:

    heel goed Zilvertje!
    goede tip trouwens, ik ben ook bezig in mijn tuin.
    hartelijke groet,
    koen

  35. zilver zegt:

    Met dank voor jullie reacties en tips en ja, op de foto is nog niet veel onkruit te zien, maar die foto is van 2006, het is flink gegroeid allemaal. ( en ik ook )

Geef een reactie

