12 mei dag van de verpleging. (de verpleegster)

Om vijf uur veert ze op uit haar bed, weet dadelijk dat ze moet gaan werken, een warme douche, kleding ligt klaar, borstelt zacht het weerbarstige haar. Dekt de tafel voor haar gezin, loopt met borden tot onder haar kin.
 
Even voor zes uur vertrekt haar trein, zou je verbazen hoeveel mensen al op zijn. Gratis krantjes worden stuk gelezen, gaat over rampen en oorlogswezen. Even voor zeven uur, de metro in, net op tijd op haar werk, maar heeft ze wel zin?
 
Als tweede man kwam ze aan, de dag nog lang en onnoemelijk zwaar, dat ze dit werk nog doet voor dit hongerloontje is eigenlijk raar. Rapporten gelezen, start van de werkdag, het schot heeft geklonken, rennen maar.
 
De wonden, de depressie, de uithongering, de sonde, het verdriet en de dood, ze reddert en verzorgt en houdt zich groot.
 
Einde van de werkdag zit ze uitgeblust in de trein, wat is er aan dit werk nog fijn? Ze rilt, in de trein is het nat en kil, de gebeurtenissen van de dag maken haar stil. Is deze opoffering het wel waard? Dan is haar gezicht plots opgeklaard.
 
Ze houdt van mensen en ze is net als al die andere die weten, dat de zakkenvullers de mens vergeten.
 
Die bouwen het liefst, grote fabrieken, met weinig oog voor de echte zieke, met dure kantoren voor de bovenste laag. Met riante, beloningen en onnodige reisjes, met zelfverrijking en mochten de gemene plannetjes uitlekken of niet goed lukken, dan worden ze weggezwaaid met gouden handdrukken.
 
Zilvertje. Foto van Zilver, Zaans hoedjeshuisje.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op 12 mei dag van de verpleging. (de verpleegster)

  1. assyke zegt:

    je moet vroeg op
    het klopt om tien over zes zit de trein al bomvol
    viel altijd meteen in slaap;-)
    wist niet dat het vandaag dag van de verpleging was
    in nederland één van de minst gewaardeerde beroepen
    en hoe die verpleegsters in ziekenhuizen dan toch nog lief en zorgzaam
    blijven is eigenlijk een raadsel
    nu moet ik wel zeggen dat grote ziekenhuizen mij niet bekend zijn
    en grote verzorgingshuizen ook niet
    de verzorgingshuizen die ik ken zijn de luxere soort
    daar zijn de bewoners geen nummer, maar daar hebben ze dan ook dik
    voor betaald, een rare tweedeling in dit zogenaamd gelijkgeschakelde land

  2. zilver zegt:

    Assyke, ja, dat ze nog zo lief zijn en zo veel aandacht geven is een wonder!
    Er is iets gruwelijks gaan de in de maatschappij, een klein groepje verrijkt zich buitensporig en de rest lijdt daar heel erg onder.
    Rijk worden of zijn is een schande, ergens zijn mensen of de voorouders, ouders de fout in gegaan. Een enkeling heeft het maar eerlijk en door hard werken verdiend, maar deelt die wel genoeg?

  3. Kitty Schoenmakers zegt:

    Mooi ode Zilver! dag van de verpleging. Ik wist niet dat die bestond. Goed dat ik he nu weet. Overweeg een bloemetje mee te nemen voor Rico’s verpleging :))
    Rijk zijn is geen schande, maar mensen die te zijn geworden hebben het geld vaak centraal gesteld in hun leven. En dat is met name een misser.

  4. assyke zegt:

    dat is een ingewikkeld onderwerp
    ik vind wel dat mensen die in een zorgberoep zitten en daar bedoel ik ook het onderwijs mee
    tenslotte dragen onderwijzers zorg voor de ontwikkeling van toekomstige generaties,
    ik vind dat dat soort beroepen beter gewaardeerd zouden moeten worden
    in elk geval van financieel
    verder alle ambachtslieden, die zijn zo lang verwaarloosd dat er nog maar weinig talentvolle
    potentiele vaklui zin hebben een dergelijk beroep uit te oefenen, met als gevolg dat er veel
    schoolverlaters gedwongen dit soort opleidingen zijn gaan doen, ongemotiveerd en ongetalenteerd
    nederland gaat zo respectloos om met het talent dat het huis in heeft, alleen dat al is een schande
    zelf denk ik dat als talent en inzet goed gewaardeerd worden, dat dat een sneeuwbaleffect zal hebben op volgende generaties, kinderen weten dan dat als ze hun best doen op school dat later ook gewaardeerd zal worden, het haalt de massale futloosheid die nu heerst uit de maatschappij
    dan nog een bovengrens aan kapitaalvergaring en de vijandige gevoelens van de ene groep naar de andere zal dan wellicht veel minder worden

  5. zilver zegt:

    Assyke, het onderwijs, doet wat het kan, maar als je bv kijkt naar verpleegkundige niveau 3 is IG de oude ziekenverzorgenden, die hebben gewoon niet de tijd en de middelen om het werk goed uit te voeren. Veel instellingen hebben in het verleden de verkeerde beslissingen genomen, vaak door de schuld van zakkenvullers en dat drukt zwaar op het budget.
    Gelukkig zijn er wel goede plekken, ik heb veel mooie dingen gehoord over bv de Thomanshuizen, dit is uit pure nood geboren.

  6. actuality zegt:

    Ver-Pleeg-Zuster Bloedwijn..
    U leeft voor de ander als
    een trein van Het Leven……
    U, is le Chaïm als Troost
    en Proost op het Leven
    gegeven.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    U bent Het Zilver- randje
    van een Zilver kruis………
    Als wij U lezen, voelen wij
    ons in uw
    Doorzettings-vermogen
    Onmiddelijk Thuis ………..!!
    U sprak met……………………..

  7. zilver zegt:

    Dank je Actuality, dat is lief!

  8. antoinette duijsters zegt:

    Zilver, prima blog, goed dat je er aan gedacht hebt.

  9. zilver zegt:

    Dank je Antonnette.

  10. Annet zegt:

    ik plak een pleister op je ziel
    jullie zijn het belangrijkst en eens
    komt er rechtvaardigheid, nu misbruiken
    ze nog de zorgzaamheid en het schuldgevoel…
    juist dát ontbreekt bij de zakkenvullers met
    hun superego’s……ze zijn al zwaar door het stof
    gegaan maar ze moeten nog dieper en dieper
    om dan weer schoon op te staan en diep diep
    berouw te tonen en de verzorging in te gaan…..
    (enig die hoedjeshuizen)
    liefs!

  11. zilver zegt:

    Annet, ja, leuk he? Dank voor je reactie! xxxxxx

  12. De Stripman zegt:

    Het is een zwaar beroep daar mag inderdaad wel eens bij stil gestaan worden…

  13. ZWOLLYWOOD zegt:

    Het siert je en het streelt mij, dat je aan dag van de verpleging denkt.
    Destijds was ik ook verpleegkundige….vroeg op en vaak ook laat weer thuis. …en voor wat betreft de attitude van mensen – in de organisaties die winst moeten maken – sla je misschien de spijker op z’n kop…hoewel mensen vaak ook wel het slachtoffer zijn van de huidige wedrenmaatschappij….iedereen door dezelfde gehaktmolen.

  14. zilver zegt:

    Stripman, ja, vind ik ook! Dank je wel voor je lezen.
    De enige echte raprijm op de verpleegkundige waarheid, volgens Zilver.
    PES
    P wantoestanden
    E zorg wordt uitgehold door zakkenvullers
    S minimale zorg aan de zorgvragers met grote inzet van de verpleegkundige die het niet opgeven en hun uiterste best doen soms onder barre omstandigheden.

  15. zilver zegt:

    He, Zwollywood, ja, je was er ook een, nou ook voor jou, met alle respect!

  16. ZWOLLYWOOD zegt:

    Misschien ga ik er vandaag el een blogje over schrijven. Ik zlink dan ook nog wel naar mijn blog waar ik een foto van mijn Verpleegkundig Insigne had geplaatst.

  17. zilver zegt:

    Zwollywood, leuk, ik heb ze allemaal ben er berentrots op, plus dat ik later ook geleerd heb voor docent in de verpleegkunde, kan het soms niet bevatten dat ik dat allemaal ondanks allle ellende en al die kindertjes en al dat gewerk allemaal heb weten te halen, binnen niet al te lange tijd hoop ik af te studeren aan nog een bijzonder vak, ik ga na de zomer er al les in geven, weer een mijlpaal.
    Ik heb wel geleerd in de jaren dat niet alleen de grote van je verstand telt dat je meekreeg bij je geboorte, maar zeker ook het doorzettingsvermogen en de wil en blijheid er iets van te maken. xxx Van die laatste moet ik het vooral hebben. :^)

  18. Blutch zegt:

    Romantiseer maar niet. Behalve degenen die hart voor hun vak hebben lopen er ook veel bij die je achter het eerste de beste behang zou plakken. De echt goeden worden vaak weggepromoveerd naar een administratieve functie. Ook hiet gaat Peters Principle op.

  19. zilver zegt:

    Doe ik wel, heb je slechte ervaringen Blutch?

  20. ZWOLLYWOOD zegt:

    Ik ben benieuwd naar het nieuwe vak dat je gaat geven…..mogen wij dat al weten?
    De talenten die jij noemt tellen me in de weging van je intelligentie…wist je dat….Het is de vaardigheid om dingen zoals lesstof en organisatie te ontwerpen, te fabriceren.

  21. zilver zegt:

    Nee, dat wist ik niet! Zwolly, ik zeg er nog niks over, Maar ik zal er ooit een blog aan wagen.

  22. René Louman zegt:

    Herkenbaar stukje.
    Het was me helemaal ontgaan, ik heb een maand vakantie.

  23. zilver zegt:

    Rene, wat heerlijk, ik hoop dat je lekker kunt genieten en uitrusten.

  24. zusenzo zegt:

    Ach ja, ik heb zelf nooit zoveel op gehad met de Dag van de Verpleging. We kregen iedere jaar een bonbons van de werkgever. Nou ben ik dol op chocola, maar ik bliefde liever betere werkomstandigheden en carrièreopties. Maar we mogen best wel eens een dag stil staan bij de hardwerkende verplegenden en verzorgenden. We moeten zuinig op ze zijn, want ze vergrijzen en er staan weinig jongeren te trappelen om het roer over te nemen.

  25. zilver zegt:

    Zusenzo, ja, de werkomstandigheden zijn op veel plekken om van te janken.

  26. ramirezi zegt:

    Wel een beroep om trots op te zijn mensen…

  27. zilver zegt:

    Rami en zo is het!

  28. Mae Benotty zegt:

    mooi maar ook zwaar beroep
    je krijgt toch maar steeds weer een hoop ellende over je heen
    en dan moet alle waardering in één dagje worden gestopt, puhh

  29. zilver zegt:

    Mae ja, een dag is te kort.

  30. Popocateptl zegt:

    Wat ik vnl tegen heb op dit soort dagen is dat ze blijkbaar nodig zijn. Het is toch van de zotte om cadeautjes te geven op zo’n dag. Zeg verdomme gewoon op een willekeurige dag eens iets aardigs. Laat eens blijken dat je een ander waardeert. Dat kan door te bedanken na een klusje. Als iemand iets stoms uithaalt wordt dat ook gezegd, dus waarom niet als iemand het goed doet. Iedereen vindt het plezierig om complimentjes te krijgen. Geef ze dan ook af en toe. Het kost niets, tenzij het ego in de weg staat.

  31. Popocateptl zegt:

    Hum, foutje. En alweer.

  32. Blutch zegt:

    Ik schijn er niet meer af te komen

  33. zilver zegt:

    Popo soms blijven namen lang hangen, zo heb ik heel lang zilverzalmneus achter mijn naam moeten meeslepen, ging maar niet weg.
    Gelukkig zijn sommige organisaties geweldig ik heb bv bij de Brijder gewerkt, die waren echt goed voor het personeel en ook voor de client. Maar er zijn ook organisaties, nou daar wil je nog niet dood gevonden worden.

  34. Parallaxis zegt:

    Inderdaad, dit soort dagen heeft maar 2 doelen: de baas kan jaar/zijn geweten sussen door een beetje aandacht te geven en de commercie kan allerhande kadootjes/versnapering slijten, die ze anders niet kwijt komen … Als je niet iedere dag een beetje vriendelijk kan doen, laat het dan ook maar

  35. zilver zegt:

    Goede arbeidsomstandigheden enz zijn zo belangrijk, maar het is fijn om een dag in de belangstelling te staan! Het stemt vaak tot nadenken.

  36. Wattman zegt:

    Goed verhaal Zilver! Ik werk in het onderwijs, maar ik weet dat het in de zorg nog veel en veel erger is. Weet je dat in alleen al de Vlaamse ziekenhuizen 40.000 Nederlandse patiënten per jaar worden geholpen? En dan rekenen ze rusthuizen nog niet eens mee. En wat er in Wallonië (m.n. Luik) gebeurt.
    Een rijk land als Nederland zou zich de ballen uit z’n broek moeten schamen om op die manier om te gaan met zorg en zorgverlening.
    Hulde dat jij dit in je blog nog eens op de kaart zet. De talloze reacties hierboven zeggen meer dan genoeg denk ik!

  37. zilver zegt:

    Wattman, dank je wel, ik ben zowel verpleegkundige, als docent in de verpleegkunde, ik heb heel veel werkervaring op heel veel vlakken en gebieden van de zorg, het is soms om je dood te schamen, de hygiëne, de onbeschoftheid van de hoge heren, de doofpotcultuur. Maar gelukkig zijn er nog steeds lieve mensen die het vak willen leren, een beetje verpleegkundige is HBO-opgeleid, maar verdient er niet na en de arbeidsomstandigheden zijn vaak slecht, de hoge heren zitten op een gouden stoeltje en er gebeuren rare dingen en daar verdwijnt al het geld mee, geld, voor de zorgvrager en geld voor het primaire proces.
    Ik hoop ook dat ik naar Duitsland of België kan als ik wat krijg.
    Het onderwijs is me hier ook wat, is vaak om je dood te schamen, te vuur en te zwaard, ik vecht het aan, ik leg me er niet bij neer. Sommige mensen zijn niet eens bevoegd en geven bv les in mijn vakken, weten er niks van, alleen boekenwijsheid, toetsen die niet kloppen, te weinig lesuren, brrrrrrrr, Nederland is bijna onderontwikkeld.

  38. FlipWillemsen zegt:

    Goed stuk, Zilver.

  39. zilver zegt:

    Dank je Flip, we lagen er uit, we kunnen nu pas weer bloggen! xxxxx

  40. Anita1963 zegt:

    Ik heb bewondering voor de verpleging, voor het zware werk dat ze iedere dag doen. Je staat er niet zo bij stil maar toen mijn moeder 6 weken in het zieken huis lag en ik dagelijks op bezoek ging zag ik pas wat de verpleging allemaal doet voor het loon wat ze krijgen. Ze verdienen zoveel meer en niet alleen een extra presentje op de dag van de verpleging maar iedere maand op hun bankrekening. Dan moeten die managers maar wat inleveren zodat het allemaal wat eerlijker verdeeld wordt.

  41. zilver zegt:

    Anita, helemaal mee eens, ja, is echt veel werk en een zware taak, erg veel verantwoordelijkheid en dan nog het werk dat je niet ziet, dank je wel!

  42. Cees Groninger zegt:

    Ben nu zo’n 25 jaar full-time verpleegkundige en ben nog steeds verbaasd over het vermogen tot herstel maar ook over de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam. Heb mooie, trieste, opmerkelijke, blije dingen meegemaakt en werd steeds weer geconfronteerd met het alom wederkerend zeker weten dat gezondheid een geschenk is zonder garantie. En zeker niet altijd vanzelfsprekend maakbaar, laats staan opeisbaar. Materie is mooi maar valt hierbij in het niet. Het is zoals Stef Bos zingt: ‘teveel ontevreden met alles, te weinig tevreden met niets’.http://www.youtube.com/watch?v=Z36OtUGiNzI

  43. zilver zegt:

    Cees, wat een prachtige reactie en wat een mooi liedje, dank je wel!

Geef een reactie

