1 mei. Jan met de Pet.

Elke jaar weer schrijf ik over 1 mei, mijn boodschap is dan optimistisch en strak als een vlag in harde wind wijs ik naar een nieuwe tijd. Maar wat moeten we nog door veel zure appels heen bijten.
 
Terwijl mensen zelfmoord plegen omdat ze belazerd zijn door hun bank, hun schulden niet meer af te lossen zijn, er geen geld meer overblijft voor eten. Schoonmakers en vele met hen, net genoeg verdienen om niet het hoofd in de schoot te werpen. Gescheiden moeders en vaders niet weten hoe ze werk en zorg nog kunnen combineren, zonder het huis te verkopen of knettergek te worden. Is een andere groep mensen zich bizar aan het verrijken, of goochelen onverantwoord met ons geld. Noord-Holland is zijn centjes kwijt aan een lapzwans, die zichzelf ook enorm bevoordeelde.
 
Zorginstellingen zitten reten krap omdat zeikerds van directeuren, de boel verziekten en weggingen met gouden handdrukken met diamanten ringetjes om elke vinger. Of hoge oompjes hebben enorme bedragen overgemaakt naar eigen rekening.
 
Telkens weer, is de gewone man de pineut, een bank valt om, de zakken van al die boeven zijn gevuld, hun smerige wurgproducten goed verkocht en wie draait er voor het puinruimen op? Jan met de Pet, de zieke, de man of vrouw met het minimumloon.
Straks de verkiezingen, weet wat je stemt, ga niet af op een gezicht of glad praatje, maar eerlijk gezegd je kunt ze nooit aan hun woord houden, het zijn net weerhaantjes.
Niet onvermeld wil ik de kerk laten, we wisten al dat er geruchten gingen over een oud minister presidenten die billengek was en daar ook zijn hand aan brandde. We kende ook de president met gulle lach, die graag zijn “sigaar” uitleende aan jonge stagemeisjes.
 
Maar dat nu ook die schijnheilige kerk weer zo viespeukerig bezig is, houd je niet voor mogelijk. De geruchten kende ik al heel lang, maar deze omvang en alles in de hostiekelk stoppen, is niet te bevatten. Wat hebben ze hun geloofwaardigheid verloren, het zijn nog steeds, aflaatverkopers, alles doen, om er zelf beter van te worden, het volk, bedotten en hun wandaden met de mantel der “liefde“ bedekken. Onze kwetsbare en geliefde jeugd, hebben ze gebruikt voor hun eigen gerief en zij die er weet van hadden, hielden stijf de kaken op elkaar.
 
Lieve mensen, het moet u al lang duidelijk zijn. Willen we de wereld veranderen, dan moet het van ons komen, het gewone volk, webloggers en lezers van de Volkskrant, laat u geen zand in de ogen strooien, we zijn met meer, dan die uitvreters, blijf niet langer op uw zitvlak zitten en 1 mei mee, elke dag!
 
Zilvertje.
 
Foto van Zilvertje: allemaal meekoken voor een betere wereld. Da Silva Amsterdam.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-05 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op 1 mei. Jan met de Pet.

  1. antoinette duijsters zegt:

    Tsja zilver, wat moet ik hier op zeggen, mensen laten zich ook wel heel gemakkelijk voor de gek houden, of moet ik zeggen dat ze goed gelovig zijn:-)

  2. vuurjuffer zegt:

    blog naar mijn hart

  3. suiker zegt:

    ik beveel bijna nooit logjes aan, vind dat iedereen zelf maar moet uitzoeken wat hij leest of niet leest.
    Deze wel.

  4. Burro-Holanda zegt:

    @Zilver; Goed blog. Inderdaad. We moeten het zelf doen. Maar wat kan ik nu doen als ik wil 1 meien? 😉 In mijn eentje een optocht lopen? Of alleen met een rode vlag op het dorpsplein gaan staan?

  5. zilver zegt:

    Antoinette, sommige dingen heb je niet in de hand, bv het geld van Noord- Holland dat weg is, ik kan daar geen zicht op houden, maar weg is het. Sommige dingen, ja, kunnen vallen onder goed gelovig zijn, maar dat is in de kerk denk ik nu wel over. Omdat het in de kerk kinderen betreft is het zo schrijnend. Nog maar te zwijgen over Missiewerk.
    Dank je Vuurjuffer.
    Dank je Suiker.

  6. zilver zegt:

    Burro, goede vraag.
    Ik kan alleen maar voor vrouwen spreken met tips geven. Als je onderhandelt over je loon, zorg dat je de schalen kent en ga niet voor dat wat ze je bieden, we krijgen al minder betaalt dan de man.
    Word politiek actief.
    Schrijf over deze zaken!
    Schrijf naar Den Haag!
    Kies heel bewust en draaien ze, spreek ze er op aan.
    Ga met elkaar in gesprek.
    Protesteer als je het er niet mee eens bent.
    Nou dit is het begin en goed lezen, en zoeken naar feiten, zo dat ze ons niet kunnen bedotten.

  7. Demio zegt:

    Ja, helaas moet het van ons komen. Maar hoe doe je dat als ze in Den Haag niet lezen en niet luisteren 🙂

  8. zilver zegt:

    Demio, nooit opgeven, echt nooit opgeven en het elkaar blijven vertellen en Den Haag blijven confronteren met hun leugens.

  9. annemiekie zegt:

    xxxxxxxxxxx

  10. zilver zegt:

    He, miekkie, alles goed? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  11. annemiekie zegt:

    ja het gaat wel..is het goed als ik morgenavond al kom? anders moet ik zo vroeg op de fiets maandag x

  12. zilver zegt:

    Ja, gezellig! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  13. gooi_boy zegt:

    aanbevolen

  14. Blutch zegt:

    Zilver, niet alleen Jan met de Pet, de zieken of de minimumloners draaien ervoor op. Ook de anderen draaien ervoor op. Dus ook mensen die jarenlang met avondcursussen hun werk wat meer inhoud hebben gegeven, ook mensen die hun studieschuld nog moeten afbetalen, kortom de gehele middenklasse.
    Het beperken van die groep doet afbreuk aan je verhaal.

  15. An van den burg zegt:

    Zilvertje.
    Geld is geen reden om zelfmoord te plegen. Er zijn genoeg andere reden.
    Groet, An.

  16. zilver zegt:

    Dank je Gooi_ boy.
    Blutch, ja, je hebt wel gelijkt hoor, een betere scheiding is denk ik, de goedwillende en de zakkenvullers. Modaal is ook al bijna bedelstaf. :^) Maar iemand met het minste van het minste voelt het het hards, meer bezuinigen kunnen ze niet.
    An, maar het gebeurt wel, je leest het in de krant.

  17. eva zegt:

    Zilvertje ik ben het dubbel en dwars met je eens!
    De rijken worden rijken, de armen armer.
    We moeten nodig weer de straat op!
    Niets zou nog een taboe zijn om op te bezuingingen maar het
    christelijke DA roepen nu weer het hardst dat ze niet aan de
    hypotheekrenteaftrek gaan morrelen.
    Schandalig. Aftoppen die handel, de rijken varen er het meest mij.
    Ach, zegt men dan, dat levert niet zoveel op: ja zo kunnen we nog wel
    even doorgaan.
    Ik zou inderdaad nog wel even kunnen doorgaan.
    gr eva

  18. zilver zegt:

    Eva, ja, als alle beetjes niet helpen, weet ik het ook niet meer, maar ik geloof ze niet meer, het is allemaal schandalig. Dank voor je lezen.
    Het wordt tijd dat het graaiseizoen voor gesloten wordt verklaard.:^)

  19. Kitty Schoenmakers zegt:

    Goed gesproken Zilver!
    Instituten kiepen om; het zal van de individuele mens gaan afhangen.
    Dat wisten we eigenlijk al, dat dat eraan kwam.
    Je voelde het in de ontwikkelingen van de maatschappij.
    Met elkaar delen kun je altijd;geen regering die daar iets over te zeggen heeft.
    Iedereen in zijn eigen directe omgeving.

  20. zilver zegt:

    Kitty. ja, dat delen, veel mensen ervaren al dat dit zo nodig is, er is een groep mensen die zijn er slecht aan toe, ik denk dat die zakkenvullers geen idee hebben hoe het is om met te weinig rond te komen.
    Schrijnend zijn de gevallen, die door die oneerlijke banken het schip in zijn gegaan.

  21. Wattman zegt:

    Uitstekend blog! Ontwaakt verworpenen der aarde, ontwaakt verdoemden in hongerssfeer!
    De PvdA had het strijdlied nooit mogen afschaffen. Hier in België wordt het nog uit volle borst gezongen!

  22. zilver zegt:

    Wattman, dank je wel! De PVDA is helemaal de weg kwijt, weerhanen! Mooi dat dit bij jullie nog anders is, de PVDA bedient hier de verkeerde heren.

  23. Blutch zegt:

    Vergeet de dames niet. De PvdA is om en om en om en om.

  24. zilver zegt:

    Blutch, ik pieker me suf, wat bedoel je. Om als een gevallen bank?

  25. Blutch zegt:

    Wat vind je van heer, dame, heer, dame.
    De om was een toespeling op de "nieuwe inzichten" voor een missie naar Afghanistan.
    Twee strontvliegen in 1 klap dus.

  26. rikus zegt:

    Ook ik heb op 1 mei altijd weer hoop. In mei leggen alle vogeltjes hun ei. aanbevolen

  27. Bart zegt:

    1 mei aanbeveling, Zilver!
    Hartelijke groet, Bart

  28. zilver zegt:

    Blutch, zo om en om, ja, ze waren ook al weer om, dus dat is helemaal om en om, het is triest!
    Rikus, ik ook, ik geef het niet op! Dank je wel!
    Bart dank je wel!
    Fijne avond allemaal!

  29. René Louman zegt:

    De verontwaardiging snap ik volkomen, ik ben ook verbijsterd over een aantal zaken die je noemt, al dateerde die al van ver voor de crisis. Maar ik denk dat al die mensen die de verkeerde dingen hebben gedaan in volgende levens dat soort zaken van de andere kant zullen meemaken, als slachtoffer dus. Dat is geen straf, maar een karmische vereffening. Ik heb zelf aan den lijve iets meegmaakt dat zo aanvoelde. Al weet je dat soort dingen nooit zeker, het is voor mij een belangrijke bron van relativering.
    Wat een prachtige foto trouwens. Ik had alleen dat bordje toiletten er of helemaal of helemaal niet opgezet, maar voor de rest is hij werkelijk top.

  30. zilver zegt:

    Rene, wat een bijzondere benadering.
    Je weet ik ben niet handig met foto’s en zo als ik ze kiek, zo zet ik ze er op. Dit is op de Zeedijk, het luxere resturant van mijnheer Da Silva, schuin aan de overkant heeft hij ook een gezellige tent, maar dan meer muziek en hapjes. Ik was zo gecharmeerd van die hartelijke bediening en heerlijke sfeer, ik vroeg hem of ik foto’s mocht maken en gebruiken op mijn weblog, die lieverd vond het goed, deze is van 2005.http://www.vkblog.nl/bericht/33425/Da_Silva.
    Weet niet of hij er nog is.
    Eens had ik deze foto heel groot op mijn pc, ik had hem zo graag nog gehad, had ik er een afdruk van laten maken voor in mijn eigen keuken.
    Om naar de wc te gaan, moest je een trap af en dan keek je zo mooi in de keuken en het was er zo schoon en het rook er zalig.

  31. zilver zegt:

    http://www.deportugees.com/
    Ja, hij is er nog! Zie boven zijn link.

  32. bert zegt:

    een waar meiklokje deze bijdrage !

  33. zilver zegt:

    He, Bert, ik zie net, jij hebt ook een bijdrage, kom zo, ik ga nu afwassen, ja, traditie, elke 1 mei maak ik er een, lucht zo op! :^)
    Mooi, een meiklokje.

  34. Smokey zegt:

    Goed 1 mei- verhaal over een slechte maatschappij.
    Je hebt gelijk Zilver, maar ik zou willen van niet..
    Laten we hopen dat de kentering nabij is en alle kwaad wordt verbannen naar een verre planeet. Weg met de rotte appels die de anderen verzieken en ongelukkig maken.
    Wonderlijk, wat René Louman schrijft, geloof ik ook. Al een hele tijd. Dat we worden afgerekend op onze daden.

  35. koen zegt:

    Helemaal mee eens en van harte aanbevolen!

  36. zilver zegt:

    Smokey u bent al weer veranderd, ik zie niet altijd wie u bent ik kijk plaatjes, gister al heel laat dacht ik, ohhhhhhhhhhhhh, die mooie vrouw is Smokey, snel nog even op bezoek en nu bent u een gaai.
    Ja, wel bijzonder dat jullie allebei zo denken.
    He Koen, dank je wel!

  37. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Ach het gebeurt weer.gezeur dat bezuinigingen nodig zijn. En dat is pure onzin.
    Als je de AOW en kinderbijslag en de studiebeurs inkomens afhankelijk en bezitsafhankelijk maakt, is er geld genoeg over om de bijstand norm, min loon, AOW te verhogen met 20% de AOW leeftijd omlaag te halen met 5 jaar voor de zware beroepen.
    maar wie wil dat?
    De lagre inkomens hebben er geen belangstelling voor, de hogere inkomens willen die extra’s niet kwijt; en het zijn hun die erover moeten beslissen.
    Wilders?
    Heb nog geen behoorlijk programma van hem gezien.
    Hij loopt te geilen op de verkiezingen; en daar zal hij wel scoren; maar zonder programma is hij met 3 maand passee.
    De rest? geen vertrouwen in.
    Brussel? dat is het schoolvoorbeeld van zakkenvullers; alleen al 30,000 ambtenaren om de euro commissie te dienen; a raison van min.33 euro p[er man per uur.
    de parlementariers/ 7000 per maand, plus 1ste klas reiskosten en vergoedingen voor iedere lullige commissie, en voor iedere dag dat ze present stempelen die gaan per maand ytoch met een 20.000 naar huis.
    voor een "werk"week van 4 dagen; de 5 de kan niet want dan zijn de engelsen wat later thuis, missen vliegtuigje….
    Of alleen al de extra ambtenaren-na 1999 erbij gekomen eruit; is er ook al een overschot ip[v tekort
    Of het totaal van de teveel ambtenaren eruit, 300.000; hebben we een super overschot op de betaalbalans
    Het wrange is dat er geld zat is in nederland, maar dat het idee vanuit de bakelende misere gebioren, degenen die niet productief zijn moeten maar in de armoede en degenen die gewoon werk doen moeten heel heel krap gehouden worden.
    Per slot van rekening zijn HUN het door god gekozen elite volkje , dat recht heeft op veel meer
    Nou is het ook onnozel om te denken als bv de uitkeringen 100 euro omhoog gaan dat dan ook de kosten 100 euro omhoog gaan.
    Er komt direct al 19% van terug; BTW
    daarnaast bv belasting,en inkomsten belasting.Dan is het een impuls voor de werkgelegenheid; dus minder uitkeringen en weer meer belastingen.
    Het kan zo zijn, dat 100 euro extra uitkering de staat 50 euro winst opleverd
    Daarnaast als mensen fatsoenljk leven, minder criminaliteit, minder ziektekosten, minder afgekeurden, minder politie, minder gevangenissen.
    schulden moet eenieder vanaf zijn binnen een enkel jaar.Ook dat is goed voor de economie, en voor de mensen.Kost niks, een wetswijziging.
    Nee het is nog te goed.
    Maar eens-en dat duurt niet zo lang meer- gaan de stenen uit de straat; dan ben ik degene die voorop loopt, en degenen die mij wil stoppen gaat het ziekenhuis in.
    dat is de enige manier waarop je kan omgaan met het rapalje van den haag

  38. nell zegt:

    helemaal mee eens Zilver.
    over die graaiers heb onlangs op mijn manier ook iets geschreven omdat het me zo boos maakt.
    ‘sommige wol pikt’
    met een groet

  39. ManyAMileToGo zegt:

    Mooie tekst, Zilver.
    Met het ouder worden realiseer je je dat mensen niet veranderen. In de tijd van Dickens lieten de rijken van Londen zich in luxe koetsen door de armenwijken van Londen rondrijden, om te genieten van de ellende daar. Af en toe wierpen ze een grijpstuiver uit het raampje, en ze proestten het uit van het lachen als daar drie of vier man op afdoken.
    Die tijd is gewoon terug. Misschien duren sociale periodes altijd maar kort, en dan komt het gespuis weer naar boven. De Rijkman Groenings, de bendeleiders van Goldman-Sachs. Die mensen doen het zo dat ze altijd rijker worden, want ze hebben ook ‘producten’ die bedoeld zijn om te kelderen op de beurs. Waarom? Omdat je kunt speculeren op de ondergang van een ‘product’, en dan verdien je zakken geld aan die ondergang.
    Helaas zijn er onder de mensen heel veel psychopaten. Lui zonder gevoel of inlevingsvermogen. De gewetenlozen die Peter R. de Vries ons voorschotelt, dat zijn sulletjes vergeleken met bankiers die een heel land kapotspeculeren. Of een Greenspan die voorziet dat Rusland in een pensioencrisis komt en daar niets aan doet, terwijl hij dat kan. Omdat ‘de vrije markt’ zijn ‘heilzame werk’ moet doen.
    De monsters zijn onder ons. Dat is een tragische waarheid. En politici zijn horig aan die monsters. Daarom heeft de PvdA zo enthousiast meegewerkt aan de totale leegverkoop van Nederland, in de jaren negentig. Je bent dan teleurgesteld, want dan blijkt glashard dat die politici helemaal niet intelligent zijn. Ze rennen achter de mode aan, met vreselijke consequenties. En achteraf ongelijk bekennen, dat is niet hun sterkste punt, zal ik maar zeggen.
    Tja.
    Probeer je eigen kleine leven op orde te houden, en plezier te maken met je echte vrienden en intimi.
    PS: het is niet toevallig dat in de bankwereld gigantische hoeveelheden alcohol en cocaine gebruikt worden. Want een psychopaat heeft dat nodig. Het is allemaal toneelspel en blinde agressie. Als ik niet zo boos op ze was, zou ik ze zielig noemen. Maar dat woord reserveer ik toch liever voor diegenen die het verdienen.

  40. akkertje zegt:

    helemaal juist zilvertje,
    met zorgzaamheid gelezen.
    nederland wordt rot als we niet oppassen.
    vriendelijke groet,
    akkertje

  41. zilver zegt:

    Kletersteeg, bij het stukje over de schulden mis ik was, is denk ik weggevallen, dank je voor je uitgebreide reactie, ja, ik noemde iets, maar er is zo veel, het is schandalig. We zijn te mak geworden, we moeten onze stem laten horen.
    Nell, ik moet nu de deur uit, maar ik kom speodig kijken, dank je wel!
    Many, wat een bijzondere reactie, dat van het oude Engeland, dat laat me huiveren, brrrrrrrrrrrrrrrrr en over die verslaving en banken met macht, breek me de bek niet open. Net zo goed als psychiatrie en macht. Dank je wel, voor je aandacht en reactie.
    Akkertje groetjes terug.
    Dagboek, wat een mooie link, eerst het lied geluisterd en toe verder gezocht, ben er zo blij mee, dank je wel!

  42. VSp zegt:

    Mooi neergezet, Zilvertje! Heb je wel eens nagedacht wat jouw stem waard is? Voorbeeldje: Stel dat alle kiezers hun stem zouden uitbrengen en daarvoor als bonus ieder een relatief luttele €100,- zouden ontvangen. Dat geintje zou de staat 1.2 miljard Euro kosten.
    Denk je nu écht dat politici daaraan beginnen? Dat is de stem van het volk niet waard.

  43. zilver zegt:

    VSP, ik heb het drie keer overgelezen en ik vat het niet, help me!

  44. thrammy zegt:

    Helemaal en helemaal mee eens. Recht uit het zilveren hart. Kreten met een gouden randje. Zilver gaat voor goud!1
    Hartelijke 1 mei groet!

Geef een reactie

