Liegend de kerk uit!


 
Katholiek. ( gelukkig maakt mijn lieve vader dit niet meer mee )
 
Mijn ouders waren katholiek, mijn vader was het geworden om met mijn moeder te mogen trouwen, zo was dat nog allemaal zo vlak na de oorlog. Als kind wist je niet beter, je ging elke zondag naar de kerk en je vergaapte je aan de beelden, het mooie glas in lood en je zat een uur op de bank. kindvriendelijk waren die mannen in jurken niet,  je moest stil zijn en luisteren, maar de taal die werd gesproken begreep je niet.
 
In enkele delen heb ik al geschreven over de kerk en hoe ik al heel snel mijn geloof kwijt raakte, omdat ik niet klakkeloos wilde geloven in dat wat mijn ouders als waarheid zagen. Vanaf een jaar of zes speelde ik het spelletje mee, ik deed braaf mijn best, was stil in de kerk en verder liet men mij met rust. Maar dat werd plotseling anders toen ik mijn eerst communie moest doen, ik was er al bang voor, men ging dingen van mij verwachten.
 
Allereerst moest ik leren biechten en het nare van alles was, dat we ter voorbereiding op onze eerste communie, elke ochtend voor de school begon naar de kerk moesten. Daar moesten we een mis bijwonen en daarna kregen we les in schijnheilig zijn. Om te mogen biechten had je een zonde nodig en God bewaar me, toen er uitgelegd was wat een zonde was, heb ik heel diep in mijn kinderhoofdje moeten graven naar mijn zonden en ik had er niet een. Maar de pastoor had al verteld, dat dit niet kon, als je geen zonden had begaan, dan loog  je, was je een judas.  Je moest echt een zonde aan de pastoor vertellen in het biechthokje en dan zou hij je een opdracht geven en God zou je na het vervullen van de opdracht vergeven.
 
Met lood in mijn schoenen ging ik het biechthokje in en binnen was het nog enger dan ik verwacht had, donker en klein was het en het stonk er naar zweet en poep en mijn ogen zochten licht en dat vond ik tegenover mijn gezicht, een loketje met een hoofd achter een hekje. Nou, wat heb jij voor zonden begaan meisje? Vroeg de platte stem van de pastoor. Ik verzon ter plekke dat ik eenmaal uit de suikerpot had gesnoept. Het pafferige gezicht keek me eng aan en gaf me als straf een heleboel weesgegroetjes die ik moest bidden.
 
En ik dacht: sukkel, je hebt me nu voor het eerst in mijn leven laten liegen.
het deed me pijn dat het jongetje dat altijd alle meisjes schopte en vieze obscene gebaren maakte maar een weesgegroetje moest bidden als straf. Maar na de afgelopen weken, is me alles nog duidelijker geworden dan toen, wat een hufters.
 
Zilvertje.
 
( foto: wereldwijd misbruik )
 

Over Trudy

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-03 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Liegend de kerk uit!

  1. antoinette duijsters zegt:

    Zilver, je beschrijft het eenvoudig maar goed, je werd als kind al tot leugens en hyprocresie gedwongen

  2. zilver zegt:

    Antoinette, ja, je werd al helemaal in het patroon gedrukt, ik voelde me toen zo naar. Liegen, omdat ik anders een Judas was en die vieze stoute jongen, kwam weg zonder al te veel kleerscheuren, gelijk al die schijnheilige viespeuken, maar ik verbaas me over de omvang, is echt een groot misdadig netwerk, ik ben zo boos! xxx

  3. Kitty Schoenmakers zegt:

    Pffff. En zo word je gehersenspoeld om niet meer baas te zijn over denken en handelen. Meneer pastoor zit er met zijn zonden tussenin. Ook een vorm van misbruik: geestelijk misbruik.
    Ik heb het principe van biechten niet meer mee gemaakt en ook het kerkbezoek met school niet. Was al afgeschaft gelukkig.

  4. René Louman zegt:

    Ik vind oprecht dat ze de katholieke kerk moeten opdoeken. Staat er niet geschreven: verkoop alles wat ge bezit en volg mij? Ik geloof n.l. wel in de boodschap van Jezus en vind dat de katholieke kerk die boodschap zoveel oneer heeft aangedaan dat ze het recht niet meer heeft hem voor eigen doel te gebruiken (overigens vind ik dat al veel langer). Iedereen kan in zichzelf DE LIEFDE die hij predikte vinden, daar heb je zo’n verdorven instituut niet voor nodig, sterker, dat instituut belemmert de zoektocht ernaar.

  5. suiker zegt:

    Je geeft zomaar even weer wat er nou eigenlijk fundamenteel mis is met (elk) omheind geloof. Onvoorstelbaar.
    … had hem al geplaatst en nou komt ineens het volgende in me op: waar blijven nu eigenlijk de verhalen over de liefdevolle gloedvolle menselijke kerkdienaars die er toch ongetwijfeld ook wel geweest moeten zijn… Die ondanks de verziektheid van de kerken het goede volgden en zochten omdat het gewoon goede mensen waren/zijn?

  6. sLIMME JUF zegt:

    We moeten maar een kaarsje voor de schijnheiligen branden, zilver

  7. zilver zegt:

    Kitty, gelukkig maar dat je het niet meer meemaakte, de verhalen waren prachtig, maar dat het niet pluis was, kreeg ik al heel snel mee. Rond de vaste tijd moest je altijd elke ochtend naar de kerk, na afloop kreeg je als kind een rondje met een stempel. Met Pasen kreeg het kind met de meeste rondjes een prijs en een goed woordje van de pastoor. Zelfs een blinde kon zien aan de stapel van de winnaar, dat het oneerlijk was, zoveel dagen zaten er in niet de vaste tijd. Mijnheer pastoor was een en al lof over het kind, wij wisten alle hoe ze als mijnheer pastoor niet keek, bij het uitdelen de rondjes in haar jaszak smokkelde.
    Rene, wat een mooie reactie. Ja, om in God te geloven ( het goede ) hebben we die schijnheilige kerk niet nodig.
    Suiker, dank je, ik heb het geprobeerd.
    Fijne dag allemaal, met dank voor het lezen, dat vind ik zo fijn, ik kom spoedig terug bij jullie!

  8. zilver zegt:

    Slimme juf, u bent te goed! Ik ben nog niet zo ver, ze hebben jaren geleefd in weelde en geviespeukt, ik houd mijn hart vast wat ze verspreid hebben in de arme landen, met hun spiegeltjes en kralen.

  9. suiker zegt:

    ho! Zilver ik vind je verhaal prachtig en wil helemaal niet dat jij het probeert! 🙂
    Ik bedoel alleen: alle afschuwelijke ervaringen van mensen komen nu bovendrijven, wat logisch is, maar ik vroeg me ineens af waar de verhalen blijven van de mensen die wél mooi wisten te blijven binnen het regiem van de kerk!
    Er moeten toch lieve en warme pastoors etc. ook geweest zijn het zijn ook mensen 🙂

  10. zilver zegt:

    Suiker, ja, nu je het zegt! Maar ik geloof wel dat ze er zijn, al vrees ik wel dat ze ook hebben ervaren hoe verrot het geloof werd beleden, dat kan toch niet anders, die tamtam gaat toch snel? Maar ze hebben wel hun mond gehouden en als het niet waar is waar ik beweer, laten ze opstaan zeg ik met jou!

  11. Wim Duzijn zegt:

    Ik ben het eens met RENE LOUMAN. Jezus was ANTI-KERK, preekte een soortement religieus anarchisme, dat de vijand was van elke vorm van staatsreligie. Het ging hem op het principe: staan voor wat je zegt.
    Hij stond positief tegenover de Romeinse keizer. Over die keizer, TIBERIUS, wordt het volgende gezegd:
    Uit de antieke bronnen blijkt dat hij over het gebied buiten Rome rechtvaardig en wijs regeerde. Hij werkte hard en hield zich aan zijn verplichtingen. Vergevingsgezindheid (clementia) werd beschouwd als een van zijn belangrijkste deugden.

  12. zilver zegt:

    Wim, het is alleen zo jammer dat die viespeuken dat vergeven zo ruim gebruikten, even bidden en weg was de zonde, leek wel vlekkenwater.
    Ja, ik vind zijn reactie ook mooi.

  13. suiker zegt:

    Don Camillo, denk ik ineens aan 🙂 (van Guareschi) ken je die verhalen?

  14. zilver zegt:

    Suiker, nee, helaas, al klinkt het wel bekend.

  15. suiker zegt:

    voorwoord uit Don Camillo (tenzij je dit vervelend vindt, dan gooi maar weg hoor! )
    Als de priesters aanstoot nemen aan Don Camillo, dat ze dan een kaars – en desnoods een flinke! – op mijn hoofd in tweeen slaan!
    Als de communisten aanstoot nemen aan Peppone, dat ze dan een stok – en het hoeft niet zo’n grote te zijn – op mijn rug stukslaan.
    Maar wanneer iemand aanstoot neemt aan de gesprekken van Christus, dan is daar niets aan te doen, want wie spreekt in mijn verhalen is niet DE Christus, maar mijn Christus, de stem namelijk van mijn geweten.
    Persoonlijke zaken zijn mijn zaken.
    En daarom: ieder voor zich en God voor ons allen.
    Giovanni Guareschi
    (dit is ook de toon in de verhalen, mja…. tis wel fictie 🙂

  16. zilver zegt:

    Suiker, dank, ik ga het voor Pasen zoeken in de bieb, ik heb het nu eenmaal gelezen, ik zal het straks nog eens tot me nemen, ik proef nog niet alles. Ik proef, dat we zelf voelen wat we fout doen en dat is de maat en dat is God. ( maar ik ga er nog op studeren )
    Helaas, moet ik nu aan den arbeid, dag allemaal, dank!

  17. Zwollywood zegt:

    Ik heb gisteravond een groep gemaakt Zeden en de Katholieke kerk. Ik moet dat nog beter optuigen.
    Je kunt lid worden van die groep. Ik heb in ieder geval dit blogje van je daarbij opgenomen omdat het zo relevant is.
    Eveneens katholiek opgevoed. …vandaar…

  18. meebenotty zegt:

    De weesgegroetjes waren gezellig voor maria maar de oefening van berouw was voor de zonde dat je had gelogen over de koektrommel.

  19. zilver zegt:

    Zwollywood, strak plan, ik ben lid!

  20. Kitty Schoenmakers zegt:

    Don Camillo is super! We hebben al zijn verfilmde delen(in het Duits) en zijn boeken eveneens(op de zolder)
    Nee Zilver, het biechten maakten wij niet meer mee. Ik zat wel in het kinderkoor en wij deden verstoppertje in de kerk en dus ook in de biechtstoel :). Volgens mij staan die dingen er nog. Ik heb altijd van orgelmuziek gehouden in de kerk. Maar het instituut an sich vond ik vanaf mijn pubertijd bezopen. Vooral het idee van een plaatsvervanger van God. Er is helemaal geen plaatsvervanger nodig want God is er altijd. Ik vind het bijzonder kwalijk dat het Godsbeeld buiten de mens geplaatst wordt. God kan slechts via de mens zich manifesteren. Het heeft dus geen enkele zin om naar de hemel te kijken of God even iets voor je op komt lossen. De katholieke kerk voedt dit beeld. Of ze is zelf nog zo naief, dat kan ook.

  21. Burro-Holanda zegt:

    @Zilver; Sterk blog, Zilver! Met instemming gelezen!

  22. Hanneke zegt:

    helemaal goed!

  23. knutselsmurf zegt:

    @Zilver :
    Ik heb het nog nooit zo duidelijk gezien als jij het nu vertelt.
    Vrouwenonderdrukking in de kerk.

  24. The_Saint zegt:

    Ik zie mezelf nog op m’n knietjes zitten luisterend naar een wartaal in het Latijns…vluchten was mijn hoofdtaak geworden.

  25. kuifje simon zegt:

    Goed verhaal Zilver !!
    simongroet

  26. Aad Verbaast zegt:

    Helemaal terecht wat je beschrijft. De biecht is een schandalig machtsmiddel gebleken door de eeuwen heen.
    De pastoor wist alles wat er gebeurde. En kon daarmee aan de gang. Dat gebeurde dan ook.
    En ook een heel terecht punt: je werd als kind al gedwongen te gaan liegen. Schandalig.

  27. bert deben zegt:

    uit de biechtstoel gepraat en van uit het hart – een stevige aanklacht !
    xx
    bert
    PS : ook heel wijs en waar wat René Louman hogerop stelt !

  28. coby zegt:

    Dat verzinnen van iets voor de biecht, ja, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Het was allemaal onbegrijpelijk voor me, maar ik voelde wel dat de macht van de pastoor heel ver ging en groot was.
    Er klopte iets niet, maar wat, dat kon je als kind natuurlijk niet onder woorden brengen. Mijn moeder moest katholiek worden om met mijn vader te mogen trouwen. Ze kreeg ondrricht en werd voorbereid. Later kreeg ze daar last van toen ze geestelijk in de war raakte. Al die hel en verdoemenis en schuld, het ging spoken in haar. Toen was er van de kerk natuurlijk niemand te bekennen.
    Je hebt het prachtig en treffend onder woorden gebracht, Zilvertje.
    Lieve groet, Coby

  29. Geroma zegt:

    Recht uit het hart van Zilver.
    Je had het niet duidelijker kunnen zeggen!
    Ook ik sluit me aan bij Bert’s reactie over de woorden Van Rene Louman.
    In zijn tijd, was Jezus een soort van rebel/hippy, zonder enige vorm van geweld of wat dan ook, te gebruiken. Maar hij stond 100% achter hetgeen hij vertelde en hoe hij leefde en de liefde preditke. Hij veegde de vloer aan met de gevestigde orde en overheidsbekleders. Zijn gevoel voor rechtvaardigheid was oeverloos groot.
    Hij is voor mij een groot voorbeeld. Hoe mooi ik de kerk ook vind als gebouw/cultureel erfgoed (vooral om er te zingen en/of fotograferen) als instituut heeft het ook veel leed veroorzaakt en angstgeloof verspreid. Het heeft me jaren gekost, daar los van te komen – voorzover dat geheel lukt.
    Lief groetje aan jou en dank voor je oprechtheid! xxx

  30. Lucas Lay zegt:

    Erg goed geschreven. Leest prettig.
    Ik vrees dat het misbruik helaas niet beperkt blijft tot de katholieke kerk en aanverwante instellingen. Het gebeurt/gebeurde overal. Ook zonder katholicisme zou misbruik bestaan. Ik ben zelf niet katholiek, dus ik zie het allemaal van een afstand.
    Ik herinner me wel, dat toen ik als kind stout was, en niet naar m’n moeder wilde luisteren, dat ze dan weleens riep: "en nu hou je op, anders dan ga je naar een internaat!" – nou, gelukkig is het nooit zover gekomen!

  31. nelus zegt:

    tja, ik ben niet katholiek opgevoed. Vond het altijd wel een liberaal geloof. Even een biechtje en alles was vergeven. Dat was binnen het protestantse wel anders. Zwaarder, het leven was lijden. Als je danste een heiden (Robert Long)
    Niet voor mij hoor, ik had hele liberale ouders. Maar toch.
    Het is jammer dat de religie zo wordt uitgebuit. Enerzijds door het geld (Vaticaan is schatrijk. Zodra het geld in het bakje klinkt, het zieltje in de hemel springt- hoe bedenk je het)
    Het wordt op deze wijze zo plat gemaakt. Terwijl je er ook iets filosofisch van zou kunnen maken.
    Iets verheffends.
    En vergeet niet: ook binnen de calvinistische hoek is erg veel onheil aangericht. Incest is het meest bekend. Onderdrukte driften. Door al dat dat-mag-niet-gedoe. SChuld en boete. Zo houd je de mensen lekker dom.

  32. joost tibosch sr zegt:

    O, Zilver, ik lees en herken jouw verhaal. En ik ,ouwe roomse jongen met een enorme roomse geschiedenis, word zo bedroefd en zo kwaad, dat ik mijn computer wel tegen de grond kan smijten. Ik doe dat maar niet, omdat mijn oude hersens snappen dat ik dan zelf -heel ongelukkig- alle troep op moet ruimen. Ik ben zo kwaad dat ik -heel inkonsekwent- toch maar reageer.

  33. ramirezi zegt:

    Goed verhaal. Vooral nodig omdat het zelfreinigend vermogen in de katholieke kerk totaal afwezig blijkt te zijn…

  34. muisje zegt:

    kusssssssssssss

  35. good knight zegt:

    …nu schijnt het dat sommige pastoors 2 loketjes in hun biechtstoel hadden…

  36. thera zegt:

    Wat een hufters ja. Ik heb vanavond nog geciteerd uit deze bijdrage in een gesprek. De suikerpot en het moeten liegen. Hypocriet zooitje en dat in naam van de liefde van god.

  37. ceesincambodja zegt:

    O, ik kreeg maar 3 weesgegroetjes. Behalve die keer dat ik verzon dat ik onkuis was geweest (ik probeerde weer eens iets anders, begrijp je). Toe moest ik 5 onzevaders en 5 weesgegroetjes afraffelen. Oef.
    Ceesgegroetje (Hi hi)

  38. zilver zegt:

    Lieve mensen, ik ben weer thuis en zal u morgen antwoorden, dank voor uw komst.

  39. DonBeljon zegt:

    Mooi stuk. Schrijf het van je af en laat het je leven niet bederven!

  40. thrammy zegt:

    Mooi, eerlijk verhaal. Goed dat je geen jongetje bent, was. Jongetjes hadden af en toe nog meer pech. En gelukkig ben je erover heen gegroeid en nog prettig terechtgekomen.
    Vergeten die handel.
    Opdoeken dat instituut.
    Groet

  41. Floortje zegt:

    Zo tragisch.. Je gaat je gewoon schamen Katholiek te zijn… Ik tenminste wel. Dat dergelijke dingen worden toegestaan, in de doofpot gestopt.. Echt vreselijke..
    Liefs,

  42. sprakeloos zegt:

    Gij die zonder zonde is werpe de eerste steen, staat in de bijbel voor zowel katholieken als ‘kettersen’
    Daar waar transparantie niet aanwezig is, gebeuren er vaak nare dingen bij katholieken, maar net zo goed bij niet katholieken en ongelovigen. Goedpraterij is nooit goed te praten, maar ik vind de hevige bijna hysterische verontwaardiging ook moeilijk te vatten.
    Zilver je verhaal is trouwens mooi beschreven.
    Geheel toevallig ben ik nu dat katholieke kerk sinds jaren aan het bezoeken en schrijf hierover op mijn blog.

  43. Smokey zegt:

    Heel goed dat je `t schreef. Ja, wat een sukkel. En natuurlijk de weesgegroetjes niet gedaan vanwege het NIET snoepen uit de suikerpot. Werkt eigenlijk niet, dat biechten.
    En ik werd als kind gepest door katholieke kindertjes omdat ik "niks"was… Ik weet niet wat erger was. Ik geloof katholiek zijn, tenminste als ik al die ellende lees.

  44. Mephisto zegt:

    Hé, da’s zot!
    Die biechtstoel staat dus aan de bakermat van het misbruik. Want een oplettende pastoor weet wie wat mispeuterde en op welke wijze die persoon erop reageert. Dat maakt het niet moeilijk zo iemand te manipuleren en zo eigen seksuele grieven op te dringen. Die biechter/-ster is immers het willoos slachtoffer van de kerk en daarmee van de pastoor.
    Pervers.
    Goed beschreven, Zilver!
    Hoe zo’n hok ruikt; ik zat net te eten.
    Die boterham krijg ik nu niet meer binnen 😉
    Ik ben maar wat blij dat ik kerken enkel ken van de schoonheid van de bouw. Ik heb op een katholieke basisschool gezeten en vond het zó belachelijk dat we moesten bidden aan het begin van de les!
    ps. qua titel: Zingend de kerk uit lijkt me ook wel wat 😉

Geef een reactie op zilver Reactie annuleren