Over hosties en viespeuken, die een ander de maat willen nemen.

Als jong meisje was ik getrouwd voor het altaar van de katholieke kerk, na mijn scheiding zou ik nooit meer voor het altaar mogen trouwen, scheiden was heel slecht. Als er een God is, dan weet hij dat ik erg leed tijdens mijn huwelijk en dat het goed was dat ik het huwelijk ontbond, ik was ook zo eerlijk om niet mijn deel mee te nemen en ik was nooit vreemd gegaan……..
 
Als jong meisje hoorde ik al dat er priesters waren, die seksuele handelingen verrichtten met vrouwen en kinderen, bah, dacht ik wat een viespeuken, aan de ene kant schijnheilig staan te preken wat allemaal niet mag en het zelf wel doen!
 
Ook waren er priesters, die homoseksueel waren! IS HET DAN NIET GEK DAT ER NU WORDT GEZEGD DAT HOMOSEKSUELEN DE HOSTIE NIET MOGEN ONTVANGEN?
 
Vandaag hoorde ik op radio 1 zo een schijnheilige priester die het kromme zo recht weet te lullen, dat je bijna flauw valt van verbazing: "Als je worstelt met je geaardheid, dan mag je wel de hostie ontvangen."
 
Dus nu vind ik het zo jammer dat ik geen striptekenaar ben, want dan zou ik allemaal blote priesters tekenen, die met elkaar “worstelen “ en de hostie ontvangen in hun vrije hand. Ziet u het voor u?
 
Het zijn intens gemene lui, die schijnheilige, maar daar heb ik al regelmatig over geschreven, eeuw na eeuw waren die uitzuigers en viespeuken zichzelf aan het verrijken. Er zullen gerust nog wel goede mensen tussen zitten, maar het wordt eens tijd dat die OOK eens hun bek open trekken. ( HAJELOELA )
 
Zilvertje.
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-03 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op Over hosties en viespeuken, die een ander de maat willen nemen.

  1. galadriel zegt:

    zilver, weet je wat religieuzen nog steeds niet begrijpen is dat: religie/geloof/overtuiging een keuze is en (je) sexuele geaardheid niet…

  2. zilver zegt:

    Gala, dat zeg je mooi, dank je wel!

  3. assyke zegt:

    natuurlijk ben je vrij om een slecht huwelijk te laten ontbinden,
    dat anderen zeggenschap denken te hebben over je eigen leven kan me nog altijd razend maken
    dat van die tekening, misschien dat een striptekenaar de handschoen oppakt;-)))

  4. zilver zegt:

    Assyke, wat leuk dat je ook bij mij komt kijken! Ja, waar bemoeien ze zich mee. Ja, stel je voor dat iemand hem maakt. Fijne dag.

  5. suiker zegt:

    goeiemorgen zilver, die tekening hoeft al niet meer hoor, ik zie het al helemaal voor me🙂

  6. August zegt:

    De door de Duitse ‘Spiegel’ gepubliceerde cijfers over seksueel misbruik door geestelijken liggen ver onder het gemiddelde. Dat zegt gerechtspsychiater Hans-Ludwig Kröber in een interview met het persbureau KNA. De geesteshouding waarin priesters leven beschermt hen ervoor daders te worden. Hans Ludwig Kröber, een Duitse gerechtspsychiater, schreef o.a. het Handboek der Forensische Psychiatrie; hij stelde vast dat celibatair levende mannen zoals priesters of kloosterlingen 36 keer minder misbruik plegen dan ‘normale’ mannnen; anders gezegd de kans dat kinderen thuis, op school, sportclub, zwembad, padvinderij in aanraking komen met misbruik is 36 keer groter dan in contacten met celibatair levende mannen.

  7. mj zegt:

    Als de Kerk echt nageleefd wordt, mag er ook geen hostie gegeven worden aan gescheiden mensen, mensen die anticonceptie gebruiken, pedofiele priesters etc. Dabn moeten ze consequent zijn en zullen er in de kerk een paar oude mensen nog zitten, hoewel daar ook wel vreemdgangers bij gezeten zullen hebben. Goed zo doorgaan met die conservatieve paus en bischoppen, dan is de kerk zo leeg helaas !
    We missen bisschop Muskens en kardinaal Daneels!

  8. Kitty Schoenmakers zegt:

    Het is ook een absurd idee dat er een machtsstructuur staat tussen de gelovige en zijn God.
    Houden de gelovigen dit zelf in stand?
    Je hebt geen kerk nodig om de leer van Christus te volgen.

  9. zilver zegt:

    Suiker, leuk!
    August, maar ze doen het wel! :^)
    MJ, ja, er blijft niemand over die door de poort mag.
    Dank voor jullie reacties, ik moet er even vandoor!

  10. August zegt:

    Als we elkaar willen blijven bestrijden, dan komt het natuurlijk nooit goed, en zijn dan die en dan weer die aan de winnende hand. Het zou in mijn ogen zo moeten zijn, dat je vreedzaam samenleeft, ook als je van geloof of mening verschilt.
    Als twee buren naast elkaar wonen, in het ene huis een Rooms Katholiek gezin, en daarnaast een homo-stel, dan zou het enerzijds zo moeten zijn dat het homo-stel mag vinden dat die Rooms Katholieken maar rare snuiters zijn, met hun Maagd Maria en seks alleen binnen het huwelijk, en dat anderzijds het Rooms Katholieke stel mag vinden er niet aan te moeten denken twee mannen die met elkaar vrijen, maar ze wel moeten alle twee van elkaar zeggen: “Maar ik hoop niet dat ze ooit gaan verhuizen, want we hebben er zulke geweldige buren aan; ze staan altijd voor ons klaar, en als er iets is hoeven we maar te bellen; het zijn zulke aardige mensen; betere buren kunnen we niet krijgen”.
    En nog voornamer is dat als het zo nu en dan door de onverdraagzamen in de wereld echt uit de hand loopt dat de homo’s zeggen: “Als ze straks de katholieken nog erger gaan aanvallen, dan kunnen ze altijd bij ons onderduiken” en dat de Rooms Katholieken zeggen: “en als ze die jongens straks nog erger gaan aanvallen, dan kunnen ze te alle tijden bij ons onderduiken”. Daar komt het op aan. Heb elkaar lief.

  11. zilver zegt:

    Kitty, we zaten allemaal onder de knoet, vroeger kwam mijnheer pastoor ook thuis bij mijn opa en oma, met het oog op veel kinderen krigen. Mijn opa vertelde dat hij dat zelf wel regelde en daar de kerk niet bij nodig had! xxxx. Zelfs ik weet nog dat alleen geloof met geloof mocht trouwen, hele rijen mensen zijn zo erg ongelukkig geworden.

  12. August zegt:

    Ik ben ook gescheiden maar krijg gewoon de communie; week in week uit.
    Maar ik hang dan ook geen bord om met de tekst: "scheiden is OK".

  13. Kitty Schoenmakers zegt:

    Ja belachelijk! Dat zouden we nou niet meer pikken!
    De oma en opa van mijn man waren katholiek en protestant.
    Hij heeft zich daarom katholiek laten maken.
    Boeide hem dat, de liefde gaat voor :))

  14. Ivy (Heyta) zegt:

    Zilver: je haalt de woorden uit mijn mond. Dat zei ik vanmorgen ook bij het openslaan van de krant: wat een stel hypocrieten!!!!
    Nou ja, dan hoef ik er tenminste geen blog meer van te maken ;-))

  15. Hanneke zegt:

    het is echt bij de wilde spinnen af.
    homo’s mogen geen communie ontvangen omdat ‘ze hun sexualiteit niet op de juiste manier gebruiken’, maar over die priesters die hun leuter niet in hun broek kunnen houden en kleine jongetjes intimideren, wordt niks gezegd!! Ik kan daar bijzonder kwaad over worden.

  16. joost tibosch sr zegt:

    Mijn "gal" heb ik al gespuugd bij Ely en Paco. Bij "lekker gezond sexueel leven" hoort ook dat er mislukkingen kunnen zijn en dat je opnieuw moet beginnen, Dat is gemeengoed geworden in ons denken. Dat moet maar eens doordringen tot de paus en al die mannetjes/vrouwtjes die hem braaf napraten! En ik als katholiek die zijn mond open durft te trekken, zeg dan ook dat je dan -ik weet niet of dat op jou van toepassing is- rustig te communie kunt gaan. Alleen als je echt rotstreken uithaalt -en dat kun ji’j niet eens!- dan kun je beter maar blijven zitten! Ik denk dan ook aan die mannen, die niet van kinderen af kunnen blijven!

  17. August zegt:

    Het is in principe zo dat iedereen ZELF uitmaakt of je te communie gaat in de RK-kerk;
    alleen als je openlijk en publiek afstand neemt van het geloof van de kerk, dan breng je een pastoor in een wel erg netelige positie.
    Maar als je op een ledenvergadering van de PVDA een stemkaart vraagt en je draagt daar openlijk een bordje met de tekst "ik ben lid van de VVD"; dan ben ik ook benieuwd of je een stemkaart krijgt.

  18. jo zegt:

    Vreemd dat hier wel tegen de roomse kerk word angetrapt.
    Maar dat er niet gesproken word hoe de positie van de moslims homo’s zijn.
    Ik kan je vertellen dat die zeker zo lslecht zijn.
    Dat alle homo’s eens kloten tonen en voor de moskeeen eens gaan staan.
    Waarom alleen voor de kerk in den bosch?
    Ze zij solider met de prins carnaval uit reuzel,
    Maar waarom ook niet solider met hun maten uit de moslims kingen?
    want die maten hebben het stukken zwaarder, dan de roomse maten

  19. August zegt:

    En alle ouders moeten het probleem ook kennen: "als jullie nu lief samen spelen krijgen jullie straks een koekje"
    En als het dan straks is en moeder vraag of ze lief gespeeld hebben
    en ze zeggen ja, of niks, dan krijgen ze allemaal gewoon een koekje.
    Maar moeder zit met een probleem als een van de kinders trots komt vertellen dat hij er net de ruit heeft uitgekegeld bij de buurman.
    Of hij dan ook een koekje krijgt ?

  20. August zegt:

    De bekendst homoseksuele Rooms-Katholiek van Nederland Gerard Reve, was beslist ook tegen het homo-protest. Hij heeft er nog ooit een gedicht over geschreven:
    ROEPING
    Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
    verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
    en eten voert,
    zal nooit haar naam vermeld zien.
    Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
    vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
    ziet ’s avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
    Toch goed dat er een God is.

  21. August zegt:

    De gemeenplaatsen zijn niet van de lucht als het over de RK-kerk gaat; maar nu moet ik ook wel zeggen dat die sfeer, van haat, en over Rooms Katholieken maar kunnen zeggen wat je wilt zorgvuldig is voorbereid door o.a. de KRO, de Nederlandse kranten, Pauw en WItteman etc.
    Daar worden Katholieken of christenen alleen in negatieve zin aan de orde gesteld.
    Over wat kerken eigenlijk doen, en waar het echt over gaat, daar weet men totaal NIETS meer van.
    Leraren, artsen, therapeuten, zwemleraren, voetbaltrainers, vaders, stiefvaders etc. zijn minstens twee keer zo vaak tot sommigen deskundigen zegen wel 36 keer vaker bij kindermisbruik betrokken als geestelijken.
    Als iemand zou zeggen, naar aanleiding van dat gegeven, over bijvoorbeeld leraren: "ze willen kinderen voorschrijven wat te doen, maar zelf kunnen ze hun handen niet thuis houden", dan zou iedereen de denkfout wel kunnen vaststellen: "ja, maar niet alle leraren zitten aan de kinderen".
    Bij geestelijken, al komt daar dan veel minder kindermisbruik voor dan bij de andere beroepen, daarvan kun je gerust zeggen: "ze kunnen zelf hun handen niet thuis houden".
    Die onterechte beschuldiging aan zoveel volkomen onschuldige mensen maakt niemand iets uit. Maar die past dan ook in de normale vervolging van de Kerk zoals die momenteel gaande is.

  22. antoinette duijsters zegt:

    Zilver en allen die tegen de Roomse kerk zijn, je kunt je gewoon laten uitschrijven en verder geloven wat je wilt. Als iedereen dat deed bleef in elk geval hier in West Europa niet veel meer over. Maar en dat is het probleem, heimelijk zijn de mensen toch bang en kunnen niet zonder hun geloof dat hun met de paplepen is ingegeven.
    Dat gaat op voor zowel voor Christenen, Joden en Islamieten.

  23. Harry C.A. Daudt zegt:

    Zilvertje…herken en erken je opwinding;wat een hypocrisie in de Kerk.Wie geeft wie…het goede voorbeeld.Lezing van m’n gedicht:aanbevolen.
    -groetvandichterbijgrave-

  24. rob zegt:

    @ antoinette duijsters 01-03-2010 13:20
    O ja?
    Ik heb mezelf lang geleden uitgeschreven bij de parochie, het bisdom en de landelijke administraite van Christenen in Amersfoort.
    Geen enkel resultaat; ik ben tegen mijn zin nog steeds lid. Zodat ik vorige week weer een brief kreeg van de St. Jan om mijn kerkbijdrage over te maken. En dat heb ik uiteraard niet gedaan.
    Kennelijk is het: "eens katholiek, altijd katholiek"!

  25. joost tibosch sr zegt:

    Mijn zoon heeft zich (terecht) laten uitschrijven. Omdat zijn pa theoloog is, heeft hij me dat -en dat vind ik hartstikke fijn!!- meteen gemeld. Ik heb hem toen gezegd: Ze zullen mij eruit moeten trappen. En omdat hij mij kent, snapte hij dat ook. En dát vond ik helemaal geweldig!!

  26. Bas zegt:

    Het zou consequenter zijn om dan maar meteen alle religies in Nederland op dit onderwerp aan te pakken. Nemen we meteen ook de gelijkheid van mannen en vrouwen mee. In de grondwet zijn deze zaken verankerd. Maar aangezien er ook vrijheid van godsdienst bestaat mag via deze weg het een en ander met voeten worden getreden. Heel vreemd.

  27. Bas zegt:

    Zilver: Lees ook eens het partijprogramma van de Nederlandse Moslimpartij die bij de landelijke verkiezingen mee gaat doen. Daarin wordt het homohuwelijk verboden. Evenals trouwens abortus en euthanasie.

  28. Guus zegt:

    Het ergste, hypocrietst, was afgelopen week Antoine Bòdar die de weigering van de Reuselse priester goedpraatte. Wanneer ik goed ben geïnformeerd was hij 1 van de vrienden van Gerard Reve

  29. joost tibosch sr zegt:

    Zilvertje, zeg nou een wat! Ook ik heb "bevestiging"(Anna Terruwe) nodig om vooruit te kunnen!

  30. Smokey zegt:

    Zilver, Heikel onderwerp. Zo jagen ze mensen uit de kerk. Ben zelf niet kerkelijk en heb geen negatieve toestanden door de kerk meegemaakt. Wij mochten vroeger van onze ouders zelf kiezen of we naar de kerk wilden of niet. Voordien wel zondagsschool gehad en daardoor bijbelse kennis opgedaan. Nu geloof ik wat ik zelf wil, in alle vrijheid, zadel geen mensen op met mijn overtuiging en ga geen zieltjes winnen. Als ik ouwelpapiertjes wil eten koop ik wel kokosmacronen. Veel lekkerder:))….
    Persoonlijk heb ik die problemen niet en gun dit alle mensen, ongeacht welk geloof zij aanhangen. Tolerantie en respect, meer is niet nodig.

  31. zilver zegt:

    August, dus als men liegt in de katholieke kerk, dan mag je alles maak ik op uit je reactie.
    Kitty, ja, vind ik ook, mijn vader werd ook katholiek, omdat hij van mijn moeder hield. ( moest, anders mochten ze niet trouwen )
    Ivy, nou dat scheel weer werk :^)
    Hanneke, ik had het niet mooier kunnen zeggen. :^)
    Joost, ik ga geen hostie meer halen, al vanaf het moment dat ik hoorde dat de kerk geld had belegd in de wapenindustrie, omdat dit zoveel geld oplevert, toen brak mijn katholieke klomp en het kwam nooit meer goed tussen de kerk en mij.
    August, ja, hoe dat zou gaan wil ik ook wel eens weten :^)
    Jo, ik vind dat we eerst de balk uit eigen ook moeten halen, alvorens we gaan mekkeren over de splinter bij een ander, dat maakt me juist zo opstandig in deze hoofddoekjesdagen. Dank voor je komst.
    August, ja, koekje geven en samen nieuwe ruit regelen, dat is opvoeden in liefde. Dat zou je van een geld, mogen verwachten, want God is liefde.
    August, ze had haar naasten lief.
    August, alle mensen die vies doen met kinderen zijn fout, maar van zedenpredikers zou je toch wat anders verwachten, zie mijn titel.
    Antoinnete, ja ik weet niet of dit zo is, maar wel leuk om hier over na te denken.
    Harry, ja, wie eigenlijk?
    Rob, met dank!
    Joost, jouw zoon moet een mooi mens zijn.
    Bas, gelukkig mag ik zeg weten waarom ik schrijf en dit raakt me omdat ik zelf lid van de club was vroeger. En denk je nou dat ik de hele dag tijd heb om aan jouw opdrachten te voldoen, ik heb heel wat petten op en vandaag wilde ik hier over schrijven.
    Bas, waarom zou ik, ik wil alleen iets zeggen over mijn eigen vroegere club.
    Smokey, die laatste zin vind ik prachtig en ja, ouwel is lekker, ik heb vroeger op zo een fabriek gewerkt, in de schoolvakantie, heb er nog een hakarm van.
    Guus, had ik van hem niet verwacht hij had nu mooi ook voor zichzelf op kunnen komen.
    Joost, deze Anne is druk bezig met werken, of laat ik het zo zeggen, dingen doen voor het werk, er moet toch brood op de plank, dat verdien ik niet met mijn weblog. :^)
    Ik had het ook gezegd he, ik moest even weg, dank allemaal!

  32. VSp zegt:

    Tsja, het is nu eenmaal een feit dat religie achter maatschappelijke ontwikkelingen aanhobbelt. Geen wonder dus, met het celibaat als een verplicht nummertje voor de beroepsgroepen in de katholieke kerk is, dat exotisme zijn uitweg wel zoeken móét zoeken in dergelijke uitwassen.
    Daar helpt geen Lieve God aan.
    Wat rest is kinderen niet overleveren aan deze religieproleten. Dan verloopt het evolutieproces waarschijnlijk een tikje sneller. Een lege kerk is goed voor de geestelijke gezondheid!

  33. VSp zegt:

    Tsja, het is nu eenmaal een feit dat religie achter maatschappelijke ontwikkelingen aanhobbelt. Geen wonder dus, met het celibaat als een verplicht nummertje voor de beroepsgroepen in de katholieke kerk is, dat exotisme zijn uitweg wel zoeken móét zoeken in dergelijke uitwassen.
    Daar helpt geen Lieve God aan.
    Wat rest is kinderen niet overleveren aan deze religieproleten. Dan verloopt het evolutieproces waarschijnlijk een tikje sneller. Een lege kerk is goed voor de geestelijke gezondheid!

  34. A C T U A L I T Y zegt:

    Toch niet te Hopen dat die Flikkers in de kerk
    Zilver ringen in Plaats van Cock-ringen aan
    hun Middelvinger onder de Rokken dragen
    Katholieke Kutthocliecke Kerk : Niet te geloven..
    G O D S – G E K L A A G D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  35. w van den akker zegt:

    zilvertje, weer helemaal terecht.
    en niet te vergeten leiding gevende van kindertehuizen en internaten.
    breek me de bek niet open!
    gegroet, akkertje

  36. zilver zegt:

    VSP, je laatste zin, die onderschrijf ik.
    Actuality, ahahahahahahahahahah ( hier mag ik eigenlijk niet om lachen )

  37. eva zegt:

    Foei Zilvertje, gescheiden en toch een hostie ontvangen?
    Dat meen je niet!!!
    Maar zonder dollen: wat een prachtverhaal heb je er weer van gebreejen.
    Ik zou stripman te hulp roepen die bedoelde tekening te maken: ik zie het al helemaal voor me!
    God is slecht maar zijn dienaren zijn nog slechter.
    (Hoe durf ik hé))
    gr eva

  38. joost tibosch sr zegt:

    Zoals ik mijn zoon begrijp, begrijp ik ook jou! Dat je helemasl niks met de kerk meer hebt, alla..maar je kunt mij toch nog wel iets aardigs zeggen! Of niet soms? Gewoon, omdat ik het effe nodig heb..

  39. zilver zegt:

    Nou, Joost, dan mag je even voordringen, ik vind het altijd erg aardig dat je komt reageren en ik zou willen dat alle geloven mild waren, dat zou op weg zijn naar de wereldvrede, het is jammer dat men dit niet inziet en weet je de liedjes vind ik prachtig, ook de verhalen, maar ze mogen mensen niet uitsluiten, juist niet omdat God juist het symbool is van de liefde. Nou dikke knuffel uit de grond van mijn hart en al de anderen die moeten even wachten, het is spitsuur in mijn gezien, koken, troosten, lachen, enz

  40. phryne zegt:

    Ik was laatst op een katholieke begrafenis en liep per ongeluk mee met het hostierondje, dat had ik wel vaker gedaan en had dus niet door, dat dit als niet-katholiek niet de bedoeling is. Ik kreeg altijd een hostie. Maar ditmaal keek de pastoor mij streng aan en vroeg wat ik kwam doen? Ik zei, "nou ja, ik loop maar gewoon mee." Mijn maag rammelde en een hapje ging er best in, dacht ik. Ik kreeg geen hostie, maar een kruisje en dat werkte verschrikkelijk op mijn lachspieren en dat was erg genant, de aangeslagen familie zat immers recht achter waar dit plaatsvond.
    Een aantal homoseksuele vrienden van mij in Den Haag destijds hadden allemaal een relatie met een Brabantse pastoor of pater, of hoe noem je die heren? Waarom dacht je, dat ze zo gekant zijn tegen homoseksualiteit? Nu dit in West-Europa bijna overal totaal geaccepteerd lijkt te worden, krijgen ze geen mens meer in het seminarie (of hoe heet dat?).

  41. zilver zegt:

    Akkertje, vind het heel erg, een topje van de ijsberg lijkt het te zijn.
    Eva, dank je. :^) Nee, joh, dat durf ik niet, wie ben ik nou.
    Phryne, dank voor je reactie. Ik ken ook hele lieve mensen die pastoor of kapelaan zijn en homoseksueel, ik vind het prima. De kerk is gewoon leugenachtig en vaak zijn de mensen die het hardste roepen dat iets niet mag, de mensen die er het meeste mee worstelen, ik hoop maar dat ze mild worden en eerlijk. Voor iedereen een plek in de kerk die daar voor kiest, ongeacht geaardheid.

  42. coby zegt:

    "Als je worstelt met je geaardheid mag je wel een hostie ontvangen"….
    Er klopt een hoop niet.
    Lieve groet, Coby

  43. PeterV zegt:

    Zilver, is het nou echt nodig scheldwoorden als viespeuken e.d. te gebruiken?

  44. joost tibosch sr zegt:

    Dat vind ik hartstikke lief. Knuffel terug!

  45. peterus zegt:

    Te gek voor woorden is het maar je hebt het tgoed geschreven.
    Hypocriet is het.
    halelujagroet

  46. Fatih Kilic zegt:

    Natuurlijk is het vreselijk dat die mannen geen hostie mogen ontvangen omdat ze homo zouden zijn. Maar onze normen en waarden hoeven niet overeen te komen met die van de kerk, het is nou eenmaal verboden om praktiserend homo te zijn! Dan kun je het wel vreselijk vinden , maar de kerk is geen democratie. De regels zouden vastgesteld zijn door god en als men dat echt gelooft dan heeft men het recht om de praktiserende homo’s een hostie af te wijzen. Hoe pijnlijk ik dat ook vind..
    ”Er zullen gerust nog wel goede mensen tussen zitten” –
    De vieze priesters zijn de uitzondering, verder zijn het in principe allemaal goede mensen die hun leven opgeven voor hun ideaal.
    mvg,

  47. Martens zegt:

    Verbazend hoe de fundementalistisch Liberalen van Links tot Wilders-Rechts hun "geloof"aan iedereen proberen op te dringen ..
    Als de katholieke kerk en haar regels je niet bevalt , Als de islaam en haar regels je niet bevalt .. Dan ga je toch gewoon niet naar kerk of moskee ??
    Als je perse in een kerk wil trouwen met dezelfde show als de eerste keer doe je het toch gewoon in Engeland , de Anglicanen zijn net zo goed in die show …

  48. ceesincambodja zegt:

    Vraag de Stripman eens, Zilver. (Over de tekening bedoel ik.)
    (Trouwens, ik heb op één van de seminaries gezeten die genoemd worden. Nee, ik zal er hier niet dieper op ingaan. Wat, een blog? )
    Ceesgegroetje

  49. Aad Verbaast zegt:

    "HAJELOELA"
    A-me-hoela!!
    Wat een toestanden!

  50. gouddelver zegt:

    @Guus 01-03-2010 14:47 , Je schrijft: ‘Het ergste, hypocrietst, was afgelopen week Antoine Bòdar die de weigering van de Reuselse priester goedpraatte. Wanneer ik goed ben geïnformeerd was hij 1 van de vrienden van Gerard Reve’.
    Ik zal het vriendelijk zeggen: ik denk dat je over Antoine Bodar en zijn uitlatingen niet goed geïnformeerd bent en hem volkomen verkeerd beoordeelt.
    Op de eerste plaats: over een eventuele relatie met Gerard Reve weet ik niets; die kan ik dus noch ontkennen noch bevestigen. Wel ben ik er zeker van dat Bodar niet hypocriet is, maar leeft volgens de eisen van het priesterschap, d.w.z. hoewel homosexueel geaard celibatair leeft, m.a.w. zich onthoudt zowel van homosexuele als heterosexuele praktijken. Als je beweert dat dat niet zo is, moet je stevige bewijzen hebben.
    Op de tweede plaats heeft Bodar over de Reuselse priester verteld, dat deze voorafgaand aan de ‘Carnavalsmis’ een gesprek met de Carnavalsprins gehad had waarin hij hem, conform de leer van de Kerk, er op wees dat zijn homosexuele levenswijze zich niet verdroeg met de katholieke godsdienst en dat hij daarom eigenlijk niet ter communie zou moeten gaan. De prins had dat, al dan niet met tegenzin, erkend en was dan ook niet naar voren gekomen om de hostie in ontvangst te nemen. Anderen hebben, uit protest tegen het standpunt van de pastoor en solidariteit met de prins, de rel aangezwengeld.
    De kwestie waar het om draait is: erken je je eigen zedelijk tekortschieten, of wil je de Kerk dwingen haar leer te verdraaien door nu goed te keuren wat ze al twintig eeuwen afgekeurd heeft. Het eerste is, ook voor mij, veel moeilijker dan het tweede.

  51. Smokey zegt:

    Zilver, ik geloof dat dit een van de incidenten is en dat deze kwestie nogal is uitvergroot. Mensen die tegen de kerk willen schoppen, grijpen deze stemmingmakerij nu aan om zichzelf te versterken.Dat vind ik jammer omdat, zoals jij ook schrijft, er ook heel veel goede mensen tussen zitten. Je mag dus niet generaliseren. Ondanks dat ik niet NIETkerks en opgevoed wil ik een lans breken .Als ik een "doodenkele"keer naar een bruiloft of begrafenis in een katholieke kerk ga, sla ik, uit respect, de hostieronde over. Plaatsvervangend gênant als iemand gaat ridiculiseren. Niet iedere priester is homoseksueel en wat dan nog? Homoseksuelen hebben evenveel rechten als hetero`s. Het is pijnlijk dat er nu allerlei uit de context wordt gehaald. Voornamelijk uit behoefte om gal te spugen.

  52. oliphant zegt:

    Z, dat liegt er niet om Zilver. het heeft me ook altijd verbaasd en met afschuw vervuld. Tijdens mijn studie Middelnederlandse Lit. kon je al lezen over de vuile praktijken van priesters en paters. Er werden gedichten over gemaakt en aan de hoven voorgedragen door sprooksprekers. Jammer dat ik et boek thuis heb liggen.
    En dat is dan de 12e, 13e eeuw! Iedere pastoor had recht op een paar vrouwtjes (of anderszins?) uit het dorp, anders zou de duivel ze weten te vinden. Angstzaaien is niet van nu alleen.
    Laat, maar toch nog. Hen een flinke discussie achter de rug.
    Lieve groet, O.

  53. thrammy zegt:

    Hartelijk mee eens!!!

Geef een reactie

