Poldergeluk.

 

Als kind had ik nooit kunnen bedenken hoe hard het grote mensen leven is, mijn leven kabbelde rustig voort zo als het bootje van Koel dat we regelmatig mochten lenen. Dan hing ik met mijn onderbenen in het lauwe water dat zich uitstrekte tussen de Zaanstreek en Purmerend, een geweldig mooi poldergebied, met prachtige vogels, koeien en watertjes, mooier dan welk vakantiegebied ook.
 
In het luikje zat de paling, zalige paling, de paling in dat gebied is bekend om zijn superieure smaak, maar we mochten er niet aankomen, en dat deden wij ook niet, we hadden Koel hoog zitten, want wie leent nu zijn bootje aan import en dan nog wel kinderen, nou hij dus.
 
Nee, als kind was ik gelukkig en natuurlijk niet alles was rozengeur en maneschijn, maar dat zou later komen, later als ik groter was, daar kon ik over mijmeren als ik verstopt lag tussen het hoge gras, de koekoeksbloemen en de geur van een zalige zomer, op mijn rug lag ik de vogels te bekijken en slechts een ding kon mij uit die zalige stand krijgen en dat was als boer Gerrit met zijn maaier het land op kwam, per vlot kwam dan dat nare ding en die maaide in een halve dag een geweldig stuk en dan had ik er nog weinig te zoeken, dan was ik zo zichtbaar voor de buitenwereld, dan waren alle bloemen weg, de vogels en de hutjes, nee, dat maaiding was een ramp.
 
Zilvertje. ( foto van Zilvertje, het Haaldersbroek )
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-02 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Poldergeluk.

  1. antoinette duijsters zegt:

    Ja, Zilver zo is het leven, helaas.

  2. zilver zegt:

    Antoinette, ja, konden we maar achterste voren leven, lief dat je kwam xxxx

  3. zilver zegt:

    Ria Witte wie ben je, onlangs heb je Fleur aangevallen, waarom, gelukkig haalde de eigenaar van dat weblog je reactie weg en nu kom je op mijn weblog en je hebt het alleen maar over je eigen ding, waarom, heb respect voor anderen!

  4. coby zegt:

    Mooie herinneringen aan vroeger, Zilvertje. Gelukkig heb je die. Hoewel het harde leven nu het ondersteboven kan schoffelen en weg kan vagen, zo moet het lijken.
    Lieve groet, Coby

  5. zilver zegt:

    He.Coby, ja, vroeger is een zoete steun. xxxxx

  6. Kitty Schoenmakers zegt:

    Dat kwam toch niet zo vaak voor , die maaier, neem ik aan?
    Een fijne jeugd is veel waard Zilver!
    Ik zou die ria weghalen, de halve zool. dat ze zelf maar een blog opent voor die gestoorde dingen.

  7. zilver zegt:

    Kitty, nee, hij kwam niet zo vaak, ik zal eens kijken wat ze bakt, ik zie haar overal lelijk en bijdehand doen. xxxxxx

  8. Aad Verbaast zegt:

    Die boer maaide letterlijk het gras voor je voeten weg.
    Kop op!
    (En toch heeft iedereen wel af en toe de behoefte zich helemaal te verstoppen.. gewoon doen als het effe kan).

  9. zilver zegt:

    Een reactie van Ria Witte weggehaald, ik ben op dit moment niet in staat die lap tekst te lezen, het ging in elk geval niet over mijn onderwerp. Ik kon ook niet beoordelen of ze mensen zwart maakte.

  10. zilver zegt:

    Aad, hahahah, die is goed. Ja, even helemaal weg, even tanken en dan weer overzien. Fijn dat je even kwam.

  11. joost tibosch sr zegt:

    Kom op, Zilver, niet achterstevoren, hé! Dan kun je nog beter "op je kop gaan staan"! Kun je dat? Ik al lang niet meer!

  12. zilver zegt:

    Joost, ja, dat kan ik nog, maar ik ben haast niet meer lenig!

  13. vuurjuffer zegt:

    heimwee zilvertje, een zoet gevoel
    zo’n fijne jeugd kan niemand je meer afnemen, beetje cliché, maar wel waar
    fijne avond nog

  14. dianne zegt:

    het helpt, zo’n vroeger, om steviger te zijn…
    niks van aantrekken van zo’n ria: een gereïncarneerde middeleeuwer die er vast veel lol voor zichzelf aan beleeft. Gelukkig bestaat er hier een knopje.
    xx

  15. moonfairy zegt:

    als het gras drie kontjes hoog was
    lag ik er ook vaak
    mooi blogje
    vol heimwee
    sehnsucht
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxMoon
    bedankt voor je vreselijk lieve woorden op mijn website!!!!!

  16. Rubio zegt:

    Ja, dat drie kontjes hoog moest ik ook meteen aan denken..dat ‘hoort’ kennelijk bij het aanschouwen van zo’ n prachtig vakantiefotootje, met de daarbij behorende zomerse temperaturen in een heerlijk dorpje in N-H à la Broek in Waterland…
    Doet me een beetje denken aan het ‘dorp-liedje’ van Sonneveld.
    Kortom,…heerlijke jeugdherinneringen e/o associaties…

  17. fleur-blanche zegt:

    mooi en met gevoel omschreven en verwoord, leuk!

  18. ceesincambodja zegt:

    Ja, dat waren nog eens tijden. Toen Geert nog in de luier lag.
    Ceesgegroetje

  19. Alexandra-Manning zegt:

    Beemster… Neerlands mooiste kind…
    De foto doet mij aan Graft denken…
    Beetje heimwee nu…

  20. zilver zegt:

    Vuurjuffer, wat is dat toch bijzonder dat dit oude plots zo gaat leven en de tijd ging ook zo snel, zo was ik kind en kreeg mijn eerste radio, een witte en zo ben ik oud.xxx
    Dianne, moet zo om je Riareactie lachen, ik kijk vaak naar je mooie lucht van Castricum, en ik die zo in de war was, dat ik mensen en dingen niet herkende, de strijd eist zijn tol. Maar men helpt mij nu, de situatie was zo vreselijk geworden en de complimenten die ik krijg zijn zoet, zo zoet als het verleden, ze vinden me sterk en gek, dat maakt dit tranenmonster wel sterker. xxx
    Moon, ik wordt ook opgetild door kracht en licht als ik het zie, het raakt me. xxxx
    Rubio, aan Broek heb ik ook prachtige momenten te danken, maar toen was ik rond de zeventien, sliep ik bij Cees en Annelies Mul op hun boerderij, Annelies een vriendin van het zuiverste water, maar dit is een polder in de Zaanstreek, grenzend aan Zaandam en Wijdewormer en het Kalf, ze hebben helaas al een hoop stuk gemaakt, maar het is er uniek.en ons huis stond er midden in.
    Ja, dat liedje van Wim, toen begreep ik het niet, nu wel.
    Dank je Fleur
    Cees, hahahha,toen Geert nog in zijn eigen hoofddoekje lag.
    Aleandra, de Beemster ken ik ook, geweldig, daar woonde ik grenzend aan in mijn huwelijk, ik trainde e voor de halve marathon en had er vriendinnen wonen, die bomen, die boerderijen,een streling over het hart. Kom je er vandaan?

  21. suiker zegt:

    ja heerlijke herinneringen roep je op! Bramen plukken, vogelnestjes maken van gras, de geuren van vroeger. Mooi beschreven!

  22. zilver zegt:

    Dank je Suiker!

Geef een reactie

