Jules de Corte en mijn vader.

Papa. 

Langzaam smelt hier de sneeuw weg, op de zadels van de ijskoude fietsen liggen nog grappige hoedjes en dadelijk denk ik weer aan jou. Op 11 januari zou je 88 jaar zijn geworden en wat had je genoten van dit grappige koude toneeltje als je nu bij me was.
 
Het is zondagmorgen en ik zie je weer voor me zo als je daar elke zondag zat, met je hoofd bijna in de radio, luisteren naar Willem Duys. Je glunderde, je glom, je genoot intens. Je was een tevreden mens, gelukkig met een klein dingetje. Jules de Corte daar was je fan van en als kind begreep ik daar niks van, maar papa, je moest eens weten hoe ik daar nu ook van geniet, alleen het is zo jammer, de radio draait hem bijna niet meer.
 
Als ik in de ogen van mijn kinderen kijk, herken ik het lieve van jou in hun blik en ze hebben jouw rekenknobbel, wat ik helaas niet mee kreeg. Elke zondagavond zat je met me aan tafel en probeerde je me de rekenkunst bij te brengen, maar ja, ik was toen al zo een dromer en was liever met liedjes bezig, maar je gaf het nooit op.
 
Als de lente kwam, holden we door de weilanden, ik voel nog je warmte om me heen, je ging wel dood, maar je liet me nooit alleen…….
 
Jules de Corte
 
Zilvertje.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-01 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Jules de Corte en mijn vader.

  1. Elise van Schouwenburg zegt:

    Mooi Zilvertje.
    ‘Ik zou weleens willen weten waarom zijn de bergen zo hoog, dat komt door de diepte der dalen die de hoogte der bergen bepalen. Ik weet het is verneukeratief voor het lekenoog, maar daarom zijn de bergen zo hoog.’ Als kind intrigeerde die tekst me. En die blinde man ook, met zijn donkere bril achter de piano.
    Ontroerend door jou beschreven.
    Lieve vader had je.

  2. zilver zegt:

    Elise het was een schat.

  3. smokey zegt:

    Mooie herinnering aan je vader en Jules de Corte. Hij schreef heldere treffende teksten en daarom juist zo geweldig. Tijdsbeeld van toen.Net of je ook mijn vader omschreef. Hij zou nu 90 zijn geweest, maar is op z`n 66e gestorven.

  4. zilver zegt:

    Smokey, wat jong, dan kwamen ze uit de zelfde tijd. De teksten begreep ik toen nog niet. Mijn vader werd 78.

  5. k.Reintje zegt:

    Jules en Sammy,
    Ik bewonderde zijn doorzettingsvermogen, zijn humor, zijn fragiele lichaam, een man die ook duidelijk ouder was dan mijn oersterke maar depressieve vader.
    Toen mijn vader stierf heeft Jules nog 10 jaar doorgezet en zijn plaatjes herinneren me aan mijn vader
    die altijd weer intens genoot van sterke songteksten.

  6. zusenzo zegt:

    Ja, en dan kan hij zomaar plots in je gedachten zijn. Mooi.

  7. Annet zegt:

    Wat een gruwelijk mooi liedje…..
    Is de tekst een verwijzing naar jouw ellende?
    Mijn ouders waren dol op Jules met name mijn
    moeder……leuk om Jos Cleber nog eens te zien…
    En ja mensen van de elfde januari zijn vaak
    hele lieve mensen……
    Liefs van Annet…….aanbevolen…..xxx

  8. Ineke zegt:

    Wat mooi geschreven Zilver, " je ging wel dood, maar je liet me nooit alleen……."
    Dat voel ik ook bij mijn vader (nu bijna 10 jaar geleden overleden)
    Leuk om weer eens aan Jules de Korte te worden herinnerd. Die hoor je inderdaad bijna nooit meer.
    Brengt je voor je gevoel zo 35-40 jaar terug.

  9. Hanneke zegt:

    soms is er maar iets heel kleins nodig om dingen van vroeger weer in je herinnering te brengen.

  10. rob zegt:

    hoi , zilvertje , vind het altijd zo mooi , zo als je altijd over je vader schrijft ,geloof je gelijk , moet wel een schat geweest zijn , en nu nog steeds als je aan hem denkt, gr, rob

  11. Annet zegt:

    Zilver zou je mij je nieuwe mail-adres
    kunnen doorsturen……

  12. coby zegt:

    Indrukwekkend, het lied, de tekst, en hoe hij het zingt….
    Koester het gevoel dat je vader je gaf en geeft, Zilvertje.
    Daar kun je op terug vallen.
    Lieve groet, Coby

  13. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    De radio gaf bij ons ook veel plezier, hoorspelen en muziek, altijd knus geluk.
    Zal eens kijken of ik nog een mooi nummer van Jules de Corte voor je heb. oma

  14. ceesincambodja zegt:

    O zo herkenbaar, Zilver. Heel lief geschreven.
    Ceesgegroetje

  15. K zegt:

    Herinneringen aan mooie tijden! Ze kunnen ons steunen :))

  16. joost tibosch sr zegt:

    Toen ik met mijn vader heel lang geleden dit liedje van Jules de Corte voor het eerst hoorde en ik me -jongen nog- naar hem omdraaide…had hij tranen in de ogen. Dat is meer dan vijftig jaar geleden, denk ik..

  17. paco painter zegt:

    Indrukwekkend eerbetoon

  18. Marius van Artaaa zegt:

    Jules zijn dictie alleen al, treiterig keurig, niks delfts in zijn stem, alle letters sprak hij uit, bedankt Zilvertje voor de herinnering aan de enige cabaretier in Nederland die met alleen liedjes alles kon zeggen en in dat pak onze melancholie op de hak nam.

  19. zilver zegt:

    Dank jullie wel voor jullie reacties, ik had gister haast geen tijd om op Internet te komen. Mijn vader en later ook Jules de Corte zijn mensen waar ik diep respect voor heb. Jules de Corte een man die blind was en toch zijn weg in de wereld wist te vinden. Jules wist haarscherp in een liedje uit te leggen hoe de wereld er voor stond, wist ons te vertellen wat zwart was en wit. Op zondag was hij vaak op de radio te horen, als kind begreep ik het niet en al helemaal niet de reacties van mijn vader, nu nu voel ik de woorden ontdooien in mijn hart.
    Op radio 2 was vorig jaar mijn verhaal over mijn vader te horen een acteur las het voor en ik mocht kiezen welke plaat daarna kwam, ik koos natuurlijk voor Jules de Corte, ik vond dit een prachtig moment in mijn leven, het was op kerstavond, mijn vader was toen al negen jaar gaan wolken, maar het voelde alsof we samen met ons hoofd in de radio zaten, ik voel hem nog altijd heel dichtbij.

  20. Marina zegt:

    @Zilver en Cees, wat is er toch gebeurd met moeder met hond? Altijd trouw gevolgd, ineens zomaar verdwenen. Is ze in Cambodja gebleven?

  21. zilver zegt:

    Marina, zie hier boven, nu Hanneke.

Geef een reactie

