Gelukkig Nieuwjaar allemaal! ( Zandschuren )

Gelukkig Nieuwjaar allemaal! ( Zandschuren )
 
Het nieuwe jaar was twee dagen oud en de boeken moesten geruild bij de bieb en de boodschappen moesten gedaan, het was spekglad in het dorp, maar wel sprookjesachtig mooi, overal lag een laagje poedersuiker op, alle huisjes waren nu prachtig, ook de krotjes en de lelijke moderne nieuwbouw.
 
Naar de bieb was onder deze omstandigheden een half uur lopen, voetje voor voetje en goed uitkijken voor die plekken die het meest betreden waren, die waren glad en spiegelden al van verre. Bij de grote oude kerk wilde ik binnendoor, dat snoepte een stukje van de reis af, dan hoefde ik ook niet langs zijn huis.
 
Maar binnendoor was spekglad, dat hadden al vele voor mij gedaan en op die kleine oude gele steentjes die naar beneden toe afliepen was er geen houden aan als je eenmaal aan het glijden was, dus ik moest wel langs hem. Het was ook eigenlijk niet om hem, want ik lust hem rauw en ik heb niks voor hem te verbergen en hij moet bang voor mij zijn, want hij heeft heel wat op zijn kerfstok en hij zou ook niks durven doen, ik ken hem, een labbekak van het zuiverste water, een preparaat op sterk water is er niks bij, de smeerlap is altijd dronken en als hij niet dronken is, dan stroomt het nog in zijn aderen, dan zou hij zijn bloed zo kunnen verkopen als Chianza uit Navarra.
 
Langzaam en al glijdend op mijn eigen witte winterlaarzen, schuifelde ik langs zijn huis, God, dacht ik, als ik hier voor zijn deur val en ik breek mijn been of mijn pols, dan zal ze naar buiten komen en ze zal kokend water over me heen gooien en de deur weer dichtdoen.
 
Ze mag hem hebben, helemaal, ik ken hem, ik zeg altijd zachtjes voor het slapen gaan in mijn eenpersoons bed…… al was het de laatste man op aarde, ik wil hem niet, ik wil hem nooit, ik ben blij dat ik me kon ontworstelen…….. maar dat weet zij niet………..
 
Hij heeft verteld dat hij het had uitgemaakt, zo een elf jaar geleden, maar dat heb ik gedaan, gelukkig had ik de moed om met twee baby’s te vluchten, weer opnieuw te beginnen met twee ledikantjes en een stoel. Maar de vrouw denkt dat ik hem nog terug wil en als we elkaar in de supermarkt aankijken, onbedoeld, in de groentehoek, dan zouden als blikken konden doden, ik gestorven zijn tussen de spruitjes en de prei, de witlof en de pastinaak.
 
Zilvertje. ( denkt u mensen te herkennen dan berust dit op een vergissing )
Uit: Zandschuren van Zilvertje.
Foto: Zilvertje.
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-01 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Gelukkig Nieuwjaar allemaal! ( Zandschuren )

  1. rob zegt:

    dank je , jij ook een gelukkig nieuwjaar zilvertje, zo dit is de eerste , en het is zeker spekglad hier ook.
    dus je bent er toch langs gegaan , nou dapper van je hoor.
    fijne zondag ,doegggggg,…

  2. Zilver. zegt:

    Rob, het is koud!

  3. rob zegt:

    dat kan je wel zegge ja brrrrrrrrr, heb net de boerenkool op staan , goed weer voor ,

  4. Zilver. zegt:

    Mmmmmmmmmmmmmm, zalig! Ik ben dol op boeren en op kool! :^)

  5. rob zegt:

    hahahahaha dat dacht ik al ,groetjes van boer rob,…..

  6. antoinette duijsters zegt:

    Helaas Zilver, jaloezie is een nare eigenschap. Geniet van je boerenkool.

  7. Zilver. zegt:

    Antoinette, en dat is het! Rob eet boerenkool, wij eten of spruitjes met kip, of rijst met kip, ik ben er nog niet uit!

  8. De Stripman zegt:

    Een stevig begin van het nieuwe jaar ! Laat het oude maar achter je, Zilver…;o)

  9. Zilver. zegt:

    Stripman, denkt u mensen te herkennen dan berust dit op een vergissing , zie onder! :^)

  10. Aad Verbaast zegt:

    @Zilver: jij ook een prachtig nieuwjaar natuurlijk.
    En niet al te veel glibberen en glijden!
    Vaste grond onder de voet heeft wel wat. Aarden heet dat geloof ik.😉

  11. coby zegt:

    Brrr, krijg het er koud van, Zilvertje.
    Zo’n huis loop je liever voorbij.
    Blij dat je vrij kan rondlopen, ook al is het glad…..
    Lieve groet, Coby

  12. Zilver. zegt:

    Aard , dank je en ik heb stevig ontwikkelde wortels ( om in de groentehoek te blijven ) komt goed! :^)

  13. Zilver. zegt:

    Coby, leven de vrijheid, ook al is het op glad ijs xxxxxxxxxx

  14. Hanneke zegt:

    Zo’n vent kun je beter kwijt dan rijk zijn!

  15. Zilver. zegt:

    Hanneke en zo is dat! :^)

  16. Ineke zegt:

    Laat je niet kisten Zilver. Het is op het ogenblik veel te mooi om ons heen om dat te laten bederven.
    Dat is ie al helemaal niet waard natuurlijk. Sterkte en geniet!

  17. Zilver. zegt:

    Ineke het is prachtig buiten, ik heb genoten van je foto’s.

  18. K zegt:

    Zilver. Wil je de volgende keer gewoon thuis blijven als het glad is.
    Dat is de extra boete voor de boeken wel waard.🙂
    een half uur lopen is veel te ver; straks bevriezen je tenen nog!

  19. Zilver. zegt:

    K, het deed me wel even goed, maar ik had beter op de fiets kunnen gaan, de weg was wel redelijk.
    Jullie hebben ook eens rond de 10 graden gehad vertelde de weerman, wat een contrast he, heb je het fijn gehad? xxxxxxxxxxxxxxx

  20. Noud was ff weg (van heerlijke Limburgse vlaai) zegt:

    Beste wensen Zilver!

  21. Zilver. zegt:

    Dank je Noud, ook voor jou! MMMMMMMMM, ruik ik nou Limburgse vlaai?

  22. Rubio zegt:

    Zilver; Voor jou ook UITERAARD nog de allerbeste wensen.
    enne er schijnen nog veel boeren te zijn die vrouwen zoeken, niks voor jou?
    maar misschien zijn de kolen het sop niet waard….

  23. Zilver. zegt:

    Rubio boerenkool daar ben ik dol op en voor de oplettende kijkertjes, zandschuren is een boek in wording en het vlot al aardig! ":^)
    De allerbeste wensen!

  24. peterus zegt:

    Geen goed begin of wel?
    Mannen, vertel mij wat. Ik weet er alles van, mijn hele leven lang al en ik zal nooit anders weten.
    manindistressgroeten

  25. Zilver. zegt:

    Petrus, een heel goed begin hier, al heeft men het niet voor het uitkiezen, maar er zit dit jaar heel wat moois in het vet, heus en de verbrande krenten verwerk ik tot een verhaal en de mooie lieve krenten beleef ik met heel mijn hart.
    Ik zoek alleen de mooie krentengroet en gun die jou ook!

  26. jeetjemina zegt:

    Ja boven het Noordzeekanaal is het prachtig wit, weet ik.
    Maar hier is het behelpen. Een miezerig wit randje langs de sloten en dat is het.
    Maar daardoor ook niet glad.
    gr eva

  27. Zilver. zegt:

    Jeetjemina gelukkig nieuwjaar, hier is het aardig aan het dooien, maar gister was het wonderschoon.
    De foto is oud hoor 2005, nu lag er veel meer, erg mooie droge witte korrel! :^) het nu al weer aardig aan het dooien, maar gister was het wonderschoon!
    Ben weer oliebollen aan het bakken, zalig!

  28. Bart zegt:

    De beste wensen voor jou en je suikerhartjes, Zilver, voor het nieuwe jaar!
    Hartelijke nieuwjaarsgroet van Bart, Knorretje en natuurlijk Boris!🙂

  29. Robert Kruzdlo zegt:

    Beste wensen Robert kruzdlo

  30. Zilver. zegt:

    Dank je Bart, ohhhhhh Boris, je hebt hem toch wel dik ingepakt he, anders vriest hij dood en zijn web moet je insmeren hoor, ander glijdt hij uit! Ook voor jullie! En Lotty laat weten dat ze in de lente langskomt, ze is zo verliefd!
    Dank je Robert, jij ook!

  31. Maria-Dolores zegt:

    Zilver,
    Een goed nieuwjaar!
    De volgende keer kun je hopelijk weer gewoon binnendoor lopen…

  32. Bart zegt:

    Zilver
    Dat zal Boris goed doen, het berichtje van Lotty!🙂
    Hij zit goed ingepakt, heeft alle 8 zijn wollen wantjes aan, en een extra borstrokje…

  33. Zilver. zegt:

    Maria, dank je wel, ja, hahahaahah, dat is veel beter, lekker binnendoor! Jij ook de beste wensen! xxx
    Bart, ik lig vlak, ik zie het voor me, ik kom het eerste uur niet meer bij! "^)

  34. ramirezi zegt:

    Een prei kan een gevaarlijk wapen zijn Zilver – maak d’r gebruik van…😀

  35. Zwollywood zegt:

    Nu weet ik nóg niet wat je gegeten hebt…?

  36. Zilver. zegt:

    Rami, en zo is dat! :^) Een prei in de soep maakt soms snert! Je kunt er ook flink mee meppen! :^)

  37. Zilver. zegt:

    Zwolly, we hebben net rijst met kip op, op zijn zilvers, met veel sambal en ui en knoflook, zaliggggggggg. Ik had bij nader inzien geen zin in spruitjes.

  38. Leidse Glibber zegt:

    Maar het glibberen over de besneeuwde straatjes berust toch wel op waarheid.

  39. Zilver. zegt:

    Leidse Glibber, ook dat zou nog wel eens kunnen berusten op de fantasie die borrelt in de hersenpan, al is mijn hersenpan wel alcoholvrij. :^) Leuk dat u kwam!

  40. ceesincambodja zegt:

    Dankjewel, Zilver.
    Bloedstollend verhaal trouwens.
    Ceesgegroetje

  41. Zilver. zegt:

    Goedemorgen Cees. Chianza bloed, dat is het!

  42. paco painter zegt:

    Met dit weer ga ik zelfs boerenkool nog lekker vinden

  43. Zilver. zegt:

    Paco, maar dat is ook zalig, zelfs in de zomer, mmmmmmmmmm.

  44. chimor zegt:

    Monsterachtige man lijkt me dat! Je hebt het wel heel origineel verteld.

  45. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Ja het nieuwe jaar veranderd niets, alleen het begin is nu een beetje glibberig.
    Ik dacht ook iemand te herkennen, maar ben al zo lang weg.
    Mijn zus niet die glibberde gisteren ook door de sneeuw naar huis, ook lang de oude kerk. oma

Geef een reactie

