De zalige biefstuk.

Wij hadden thuis bijna nooit vlees, maar op zondag als opa en oma op visite zouden komen dan stond al op de zaterdagavond een pannetje te geuren, soms met gehaktballetjes, soms met sudderlappen, de gezellige geur, verspreidde zich al spoedig door het hele huis, andere vleessoorten kende ik niet tot op de dag dat ik wederom geweldige last had van wurmpjes.
 
Wij waren niet zo open thuis, maar na dagen gekriebel in mijn buik en poepgaatje had ik het gevoel dat ik van binnen helemaal was omgespit en ik moest het wel aan iemand vertellen. Mijn vader was een vriendelijke lieverd en hij keek mij met vertrouwde ogen aan, ik zag dat hij een oplossing wist. Er werd bij de huisarts iets gehaald en het was nog lekker ook, het leek op chocolade, alleen het was piepklein en ik prees mijn openheid, maar helaas, de “chocolaatjes “ hielpen niet. Mijn moeder, toch altijd wel in voor een vorm van sensatie bedacht plots dat ik wel eens last kon hebben van een lintworm en toen mijn vader aan mij had uitgelegd wat het was, gruwelde ik van het idee, ik had dus een lang wit ding in mijn darmen en die at alles op wat ik had ingeslikt en daarom bleef ik dus zo dun als een latje.
 
Stiekem ben ik naar mijn kamer geslopen en sprak het witte beest toe, met mijn hoofdje buikgericht. Hoe lang ik zo heb gezeten weet ik niet meer, maar mijn moeder kwam binnen met een pakketje ter grote van een flinke mensenhand, trots toonde ze het mij en haalde het papier er af. Een groot stuk rood rauw vlees lag te pronken op haar hand. Kijk, kijk! Riep ze opgewonden, dit is de oplossing!
 
Ik had geen idee wat het was, maar het bleek dus biefstuk, peperduur had mijn moeder verteld, ohhhhhhhhhhhhh, lekker dacht ik en in gedachten zag ik al een vierde deel op mijn bordje liggen en mij maag begon al zijn voorbereidingen te treffen. Maar ik zat er naast, ik zat er helemaal naast, mijn moeder had andere plannen met die zalige lap vlees, hij was voor mij en voor mij alleen, alleen ik moest het niet in mijn mond stoppen, maar ik moest er met mijn poepgaatje boven gaan hangen……..
 
En daar zat ik dan ruim een halve dag, op een po, met op de bodem een zalig stuk vlees, het stuk vlees moest de lintworm lokken, hij zou dat zijn kopje uit mijn billen steken en mijn ouders zouden het loeder er dan uittrekken, ohhhhhhhhhhh, hoe gruwelijk kan een kind lijden, na de po-sessie, was er geen beest te zien geweest en de rand van de po stond in mijn billen en geloof me, ik heb nooit van zijn leven meer geklaagd over jeuk. Ik vraag me wel af wat er met die heerlijke biefstuk is gebeurd.
 
Zilvertje ( vervolg op: de heilige wurm )
Foto: van Zilvertje. ( De Zaanstreek )
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-11 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op De zalige biefstuk.

  1. martin zegt:

    Handenwassen, schone lakens, schoon ondergoed en niet op je nagels bijten weten we nu.

  2. zilver zegt:

    Martin, gelukkig heb ik nooit nagels gebeten, maar ik kreeg ze toch, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, wat eennare dingen, doegggggggggggggggggggggggggggggggggg!

  3. joost tibosch sr zegt:

    Moest je boven op de po…dar kamerje rechtsboven..zat je daar met die akelige lintworm in jouw buikje? Smaakt biefstuk jou nog eigenlijk wel?

  4. zilver zegt:

    Joost, ik lust nog steeds alles. :^)

  5. moonfairy zegt:

    Lief Zilvermeisje,
    Ik vind het te vreselijk om nog over na te denken want ik heb daar ook geen goede herinneringen aan.
    Bij ons smaakte het pierendrankje naar limonade maar ik was er daaaaagen misselijk van en dia.
    Veel liefs Moon

  6. zilver zegt:

    Moon, dus jij had ze ook, pierendrankje, hahahahahahaahah wat een ramp, nee, dat hadden wij niet. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  7. antoinette duijsters zegt:

    Zilver , je ouders hadden beter voor dat geld met je naar de dokter kunnen gaan.

  8. zilver zegt:

    Antoinette, ja, hahah, ach, dat thuisdokteren he?

  9. flipwillemsen zegt:

    Mooi verhaal, Zilver.
    Een lintworm heb iknooit gehad, wel van die anderen. Die je in de zandbak opliep. Of is dat hetzelfde?

  10. flipwillemsen zegt:

    Ik was het. Nu ingelogd+++++F

  11. zilver zegt:

    He lieve Flip, ik had hem gelukkig ook niet, al dacht mijn moeder van wel, was ik maar mooi klaar mee, want zo een po is eerst erg koud en gaat later erg pijn doen, je hele bloedvoorziening wordt afgesloten.
    Volgens mij loop je in de schooltijd grote kans die dingen te krijgen en ze zitten overal, ja ze zijn klein en wit en kronkelen zo grappig.
    Ik heb de vorm gevonden en heb nog tot vrijdag, dan moet ik weer naar brood op de plank. Dank voor je tip en hulp, je bent een schat xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  12. flipwillemsen zegt:

    Het blijft een prachtig verhaal. De worm lokken met biefstuk. Zie het zo voor me. Mijn moeder liet ons ’s nachts op de po plassen voordat ze naar bed ging. Als je de laatste was, voelde je de pies van je zusjes en broertjes tegen je billen als je erop zat. Vaak was het koud. ++++++F
    Wat goed dat je de vorm hebt gevonden! Als je hulp nodig hebt. Schroom niet.

  13. zilver zegt:

    Flip, wij kenden dat ook, het stonk, maar was zalig warm, hahahahahahaha, daar weet de cv-jeugd niks meer van. En dank je wel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  14. paco painter zegt:

    ja, wurmpjes, wie heeft ze niet gehad

  15. zilver zegt:

    Paco, vertel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jij ook en ook de wethouder en Co?

  16. ANNE_D_ORE zegt:

    zilver, wat heb je toch een heerlijke humoristische manier van schrijven.
    soms ben ik stiekem een beetje jaloers op je schrijfkunst.
    en elke keer weer blij als je een glimlach op mijn gezicht tovert.
    Hoe doe je dat toch ??

  17. zilver zegt:

    Anne, dank je wel voor je lieve compliment. xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  18. Aad Verbaast zegt:

    Brede glimlach bij dit verhaal.

  19. zilver zegt:

    Mooi Aad, daar ben ik blij om! Fijne avond.

  20. K zegt:

    De hele dag erop gezeten en nog niet gepoept?
    Of durfde je dat de biefstuk niet aan te doen?😉
    Fijn dat je er weer bent!

  21. zilver zegt:

    K, denk je dat ik moest poepen, dat had ik nooit gedaan op zo een zalig lappie vlees, volgens mij was dat niet tot me doorgedrongen, ik dacht alleen maar dat beest moet er uit.
    Dank je wel, ik ben ook blij, ik heb het gemist.

  22. rob zegt:

    hoi zilver , lekker na een lange dag werken, en dan weer zo leuk verhaaltje lezen , fijne avond , rob

  23. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    Dank je wel, het was gelukkig niet zo koud he, maar het wordt wel koud zegt de weerman.

  24. JohanHvD zegt:

    😉 Mooi verhaal, Zilver. Ik heb nog nooit ergens last van gehad, behalve dan de gewone ziektes, mazelen e.d. Ik moet er ook niet aan denken zulke dingen ooit meegemaakt te moeten hebben…

  25. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    Johan dank je wel! Gelukkig maar dat je ze niet had, het was heel naar.

  26. coby zegt:

    En jij maar wachten tot dat ding eruit zou komen.
    God hield niet van biefstuk om in de sfeer van je verhaal uit de kerk te blijven….
    Lieve groet, Coby

  27. ceesincambodja zegt:

    En moet je me dat nú vertellen, Zilver, net nu ik aan de race ben!?
    Je kunt het smakelijk en zonder gêne vertellen, heerlijk.
    Ceesgegroetje

  28. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    Coby ja, ik dacht ik trek hem er zelf uit, ik wilde dus echt die dat mijn vader en moeder zouden trekken, brrrrrrrrrrrrrr, bare po-uren. Coby dat zou best kunnen.:^) xxx
    Cees, ik hoop dat je snel ontraced zal zijn. Groetjes terug!

  29. hippo zegt:

    mooi verhaal; ik vraag me af hoe we over veertig jaar naar bepaalde gedragingen in de huidige tijd zullen kijken,
    groetjes,
    hippo

  30. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    Hippo, dank je wel, ik denk dat mijn hele familie en ik er bij voor gek worden versleten.

  31. cor3306 zegt:

    gruwgriezelig verhaal Zilver; ik heb ook een zo’n lintding gehad

  32. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    Ohhhhhhhhhhhhh, Cor, wat naar, volgens mij kwamen die vroeger vaker voor, ik hoor er nu niets meer over.

  33. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Het blijf verdrietig Zilvertje, maar hij vergeet je niet, en dat is heel fijn om te weten.
    16 nov. mijn lieve zus, woont net over de vaartbrug.
    17 nov. oma
    19 nov. zilvertje
    20 nov. Schatarina
    Dan starten we weer met een nieuw levensjaar, ook al lopen we niet meer met een lampion, er brand nog wel een lichtje voor een ander. oma

Geef een reactie

