Alles nieuw. Joke van Leeuwen.

Alles nieuw. Joke van Leeuwen.

Joke van Leeuwen kende ik van haar kinderboeken, als mama van vier kinderen heb ik altijd veel voorgelezen en er zelf net zo hard van meegenoten. Joke haar fantasie vind ik zalig en haar tekeningen grappig. Volgens mij was Joke een van de eerste die haar stem leende aan haar verhalen op cassette, het is denk ik zeker al twintig jaar geleden dat we Bobbel in huis haalden, Bobbel en haar bakfiets, een heerlijk verhaal op een cassettebandje voorgelezen en bedacht door Joke.

Maar wat me ontgaan was, is dat Joke ook boeken schrijft voor volwassenen en ik was dan ook zeer benieuwd naar het boek dat ik bij de Bruna vond. Het boek Alles nieuw, kreeg een nominatie voor de AKO Literatuurprijs 2009. ( niet gewonnen )

Het boek vertelt het verhaal van twee vrouwen die wonen in een huis, de ene jong en aan het begin van haar creatieve en liefdescarrière, de ander oud en alleen nog maar op zoek naar het laatste restje verleden dat nog ergens leeft, haar dochter.

De jonge vrouw uit dit boek heeft de winst van twee feministische golven mee, al heb je daar weinig aan, als je op foute mannen valt, de oude vrouw maakt op haar oude dag nog romantiek mee, het is haar zo gegund, was het verleden al niet zwaar genoeg? Het werd eens tijd.

Er is verwarring over een foto, er zijn tekens die verkeerd werden begrepen en er is vooral veel humor en hier en daar heuse ontroering.

Een zaak in het boek had meer uitgewerkt mogen worden ( de verborgen kamer die later verbouwd werd, zonder toestemming door een foute vriend )

Maar al met al vond ik het een verrassend boek, met leuke tekeningen en heel veel taalgrappen, liefde en humor.

Joke van Leeuwen
Alles nieuw
Roman
Querido 2009

Info.

De uitslag.

Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-11 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Alles nieuw. Joke van Leeuwen.

  1. Smokey zegt:

    Goed geschreven recensie Zilver! Dat kun je ook al.

  2. K zegt:

    Ik heb nog nooit van Joke gehoord! Zal wel aan mij liggen.
    Ik lees een superspannend boek: Perfecte familie van Pam Lewis.
    Ik vergeet nog haast op tijd uit de bus te stappen zo spannend is het, haha.

  3. zilver met haar gloednieuwe verbinding! zegt:

    K, lezen is zalig he, ik lees ook onderweg en ik herken het, dan zit je zo in het verhaal. Als ik nooit de kinderboeken had voorgelezen dan had ik haar ook niet gekend, ik was in de winkel om het boek de uitverkorene van Fayza te kopen en zag ook Joke liggen en Via Cappello 23 van Christiaan Weijts ook een Ako nominatie, nou je begrijpt al, ik was een en al hebzucht om met de vorige bijdrage te spreken. Had je het fijn gister bij schilderen en Anita? xxxx

  4. laila zegt:

    Je maakt me nieuwsgierig Zilver en dat is altijd een pré.
    Ook het winnende boek , de visie van een oude vrouw op WO 1 lijkt me aantrekkelijk.

  5. zilver zegt:

    Laila ik ga het winnende boek ook lezen, het lijkt me erg mooi. Van Joke moet je houden, ze schrijft apart, ik vind het zalig.

  6. martin zegt:

    Zilver ik had ooit dit gedicht van haar op een blog:
    O koop’ren ploert, o zwerkflambouw
    (Wat zegt-ie nou? Wat zegt-ie nou?)
    Wiens schijnsel tot de einder stiet?
    (Ik snap het niet. Ik snap het niet.)
    O immer gloênde levensbron
    (Het is de zon! Het is de zon!)
    Die droogt der gronden slib en sop.
    (Hou nu maar op. Hou nu maar op.)

  7. Fleurtje zegt:

    Joke van Leeuwen is vermaard.
    Zij hing eveneens in de Muurhuizenstraat in Amersfoort.
    De jurist,al weer een meester in de rechten,het lijkt wel of ik ze verzamel.
    Enfin,die jurist kende haar.
    Ik was weer bijna de hele middag in de boekwinkel.
    Zag van alles .
    Ken jij een `zak met botten`"".
    Van een Spaanse schrijver!
    Schijnt erg helder,snel en goed geschreven te zijn.
    Ik zag nog veel meer.
    `Gregorius`.
    Van `t Hart.
    Gelukkig maar.
    Ik dacht al dat ik hier over Gregorius had gerept.

  8. zilver zegt:

    Martin wat leuk, het is een mooi gedicht, ja ze dicht ook en ook kunst die je neer kan zetten, bofkont ben je.
    Fleurtje, ik ken niet die zak met botten, maar er is nog zoveel dat ik wil lezen, zalig.

Geef een reactie

