De Hermitage, Amstelhof.


De Hermitage, Amstelhof.
 
Een bezoek aan de Hermitage is een dubbele verrassing, je bent niet alleen in de dependance van de Hermitage in Sint Petersburg, maar je ontdekt dat het prachtige gebouw aan de Amstel eens een heel andere functie had.
 
In 1682 werd het in gebruik genomen als oude vrouwenhuis, de dames moesten weduwen zijn en 15 jaar in Amsterdam hebben gewoond en minstens tien jaar aan de kerk verbonden zijn waar het huis onderdeel van uitmaakte. In 1719 mochten er ook oude mannen wonen.
 
Het Vrouwen Huys werd aanbesteed voor fl. 161.240 en ongeveer fl. 6.000 werd besteed voor de inrichtingskosten. Binnen zestien maanden was de bouw gereed, een enorme prestatie voor een bouwwerk van dergelijke omvang, met een fundering van ruim 1.400 palen. De architect is vermoedelijk Hans Jansz. van Petersom geweest, de toenmalige stadstimmerman van Amsterdam.
 
In die jaren kwam het geld voor de bouw uit een erfenis van Barent Helleman die in 1680 90.000 gulden naliet, de grond was een schenking, ik denk te begrijpen van de gemeente met als doel oude mensen op te vangen en huisvesting te bieden.
 
De keuken kon eten verzorgen voor 700 mensen, enorme kookpotten zijn nog op de oude foto’s te zien.
 
In 2007 vertrokken de laatste bewoners naar een andere woonplek, dat lijkt me heel verdrietig, want het is een unieke plek, er is voor veel geld verbouwd aan de Amstelhof, want voor de functie die het gebouw nu heeft gekregen, moet er een goede klimaatbeheersing zijn en het moet voldoen aan vele veiligheidseisen.
 
Voor veel oude Amsterdammers zou het heerlijk zijn om te mogen blijven wonen op die bijzonder mooie plek, met heerlijke binnentuin, gezellig in het hart van de stad aan het water, alleen het lichtspel in de avond is al de moeite waard, maar helaas, de mensen zijn nu weggestopt in saaie nieuwbouwwijken, Diemen en Nieuw-Vennep. De oudere van straks, krijgt deze kans om op deze mooie plek de laatste dagen te slijten helaas niet. De gemeente heeft gekozen voor vermaak en niet voor het welzijn en woongenot van de oudere Amsterdammer.
 
Enkele ruimten, zoals de kerkzaal, de regentenkamers en de historische keuken bleven gehandhaafd en werden gerestaureerd. De vleugels met de vroegere woonvertrekken zijn geheel uitgebroken en verbouwd tot expositiezalen. Het museum werd op 20 juni 2009 geopend.
 
Maar nu wilt u natuurlijk weten wat er nu te zien is: tot 31 januari kunt u kijken hoe het was aan het Russische hof in de 19de eeuw. De wereldberoemde tsarenfamilie Romanov leefde in een overdaad en te zien zijn de prachtige jurken en uniformen, schilderijen en vazen waar je zo voor een maand met je hele gezin je behoefte op kunt doen, schitterende accessoires, sleutels van kamerheren, sieraden en waaiers, kort en goed gezegd, een en al streling voor het oog, gezichten bij de plaatjes van de geschiedenislessen van weleer, beelden bij een stad van weleer, oude boeken en vooral de rijkdom van een handjevol poepchique mensen, dat de bevolking honger had en kou leed, daar hadden ze vast geen weet van.
 
Zilvertje. ( mijn fototoestel is in mijn handtasje verdronken omdat mijn waterflesje open was gegaan. Dus foto’s van Internet, met dank ook aan Wikipedia. )
 
 
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op De Hermitage, Amstelhof.

  1. Antoinette Duijsters zegt:

    Goed verhaal Zilver, jammer van je camera, zit er een nieuwe in?
    Groetjes.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Interessant verhaal! Het staat inmiddels op mijn verlanglijstje om daar naar toe te gaan.
    Heel vervelend van je camera.
    Is het toch nog een beetje een "druppelblog" geworden :-0

  3. zilver zegt:

    Dank je Antoinette, nou ik denk het niet toen ik deze Sony kocht, waren ze nog erg duur, nu zijn ze wel minder duur, maar toch nee, ik moet er voor sparen, maar ik hoop dat drogen helpt, ik heb hem nu op de pc liggen, die is lekker warm.

  4. zilver zegt:

    Aad nou een beste druppel, ik heb het nog niet erg kunnen volgen maar na de eendjes kwamen de druppels, ik heb iets bij Cees gezien en bij Maria, wel bijzonder om te zien en knap, ik zag bij Cees een zilveren druppel, kijk dat trekt mijn aandacht.
    Ik was net in een halve zin bezig waarin ik wilde zeggen dat ik wel erg geïnteresseerd was naar de vorige functie van het enorme gebouw toen we in een zaal kwamen waarin aandacht besteed werd aan het voormalige vrouwen/verzorgingshuis, nou als echte zorgkip vond ik dat net zo bijzonder als die hele rijke Romanovfamilie. Neem er voldoende tijd voor en lees je in, dan geniet je dubbel en de winkel verkoopt prachtige spullen, het is echt een aanrader, 15 euro per persoon, maar wij waren gratis binnen. ;^)

  5. w van den akker zegt:

    flesje met schroefdop zilvertje!!!
    weer mooi opgeschreven je kan zo daar gids worden,
    het is daar prachtig en goedkoop!!
    fijne dag verder.

  6. zilver zegt:

    Ja, vooral goedkoop en hemels! Mijn paspoort is ook nat en de opstuurkaart.

  7. coby zegt:

    Ik heb het zien veranderen en heb vele werklui bezig gezien. Ik was daar de afgelopen twee jaar vaak in de buurt. Ik weet nog dat er oude en zieke mensen in verbleven. Over de tentoonstelling zelf heb ik nog niet veel mensen gehoord, wel dat het er constant erg druk is. Dat er rijen staan om binnen te komen en ook binnen erg druk.Hoe was dat toen jij er was?
    Het is ook dat er veel mensen gratis toegangskaarten hebben, en ja, dan zijn Nederlanders er als de kippen bij… :-))
    Ik weet wel zeker dat het de moeite waard moet zijn, want die Russische kunst in de Hermitage is ook schitterend en zeer waardevol en ze zullen geen rotzooi naar Amsterdam hebben gestuurd.
    Wat erg van je fototoestel trouwens, ik hoop dat het nog functioneert als het weer droog is.
    LIeve groet, Coby

  8. zilver zegt:

    Coby, wat bijzonder dat je dit hebt gezien, ik wist dus nooit dat deze mensen daar woonden en dat de hermitage op die mooie plek was ontdekte ik gister, ja, gister een wachtrij van een half uur en wij ook gratis.
    Ja, zonde he van mijn toestel, al had ik geen foto’s van binnen, dat mocht niet.
    Zonde he dat zo een mooi gebouw niet meer is om in te wonen, wat hadden daar toch veel mensen kunnen genieten, ze vonden dat het niet meer voldeed aan de eisen van de tijd, maar dan hadden ze het toch kunnen verbouwen, net als nu, ik heb er prachtige foto’s gezien, deed me een beetje denken aan oude prenten van het Dolhuis. Doegggg xxx Er is een deel weggevallen, bedoel te zeggen dat de historie van Amstelhof me meer deed dat de dingen van de tsaar.

  9. rob zegt:

    hoi zilver mooi verhaal hoor, heb het net gelezen met me waterige oogjes.
    fijne dag nog, rob

  10. zilver zegt:

    Dank je Rob, ja, het is geen prettig bericht. Jij ook een fijne dag, al zal dat niet makkelijk zijn.

  11. annemieke zegt:

    aaah wat zonde van je fototoestel, mooie foto’s!

  12. zilver zegt:

    He, lieve Annemiek, na heel lang drogen, eerst op de pc en later in de zon, doet hij het weer een beetje.
    Ik heb bericht gehad van Blancie, ze vroeg ook of ik op MSN kon komen, maar er was een storing, ze schreef nog dat het geld op was voor het Internetten en dat ze het jammer vond dat ik er niet was, xxxxxxxxxxxxx
    Mis je en de anderen, Nico is ook gauw jarig, weet je of we heen kunnen?

  13. annemieke zegt:

    Dat zouden we denk ik eerst moeten aanvragen.. Blancie ook bijna jarig he! gaan jullie het vieren? x

  14. zilver zegt:

    Ja, maar weet je hoe? Zou jij dat aan papa kunnen vragen? Ja, we vieren het op de dag, heb je ook tijd?

  15. annemieke zegt:

    Ja ik denk dat ik dan wel kan.. ik vraag het wel even aan papa X

  16. zilver zegt:

    Dat is lief, dank je wel! Als we een dag moeten afspreken zullen we dag samen gaan en dan graag in overleg ivm mijn werk, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  17. annemieke zegt:

    Ja is goed! xx

  18. zilver zegt:

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx love you!

  19. Smokey Robbinson zegt:

    Professioneel beschreven. Zag het voor me en ben ook even gratis mee naar binnen geweest.
    Zoals je het beschrijft lijkt het goed te komen met je fototoestelletje. Het is niet gevalen, dat scheelt en als al het vocht verdampt is, wie weet. `k Zal duimen.

  20. zilver zegt:

    Dank je Smokey, maar ik heb de kennis van het daar zijn en van Internet, zelf wist ik er niks van, maar het bezoek maakte me hongerig naar nog meer te weten te komen over dat bijzondere huis.
    Hij doet het alweer een beetje, ik heb zo een geluk!

  21. Annet zegt:

    Interessant de Hermitage!
    En au je fototoestel verdronken……
    O, ik lees dat hij het misschien weer doet:)
    Kiddy up go!
    Liefs!

  22. zilver zegt:

    Ja, het is daar bijzonder. Het toestel is langzaam aan het bijkomen, wat een wonder, ik dacht het komt nooit meer goed, maar hij begint aardig te drogen en kan korte stukjes wat doen. Welterusten xxxx

  23. De Stripman zegt:

    Mijn Sony is ook wel eens nat geworden, maar na zorgvuldig drogen doet hij het weer. Dus geef de moed niet op…;o)

  24. jeetjemina zegt:

    Qua gebouw lijkt het mij heel interessant.
    Maar deze tentoonstelling spreekt mij niet zo aan.
    Al die gepronk met pracht en praal, terwijl er zoveel mensen
    in armoedige omstandigheden leefden,
    daar kan ik niet zo goed tegen.
    Ik hoop er nog eens een andere tentoonstelling te zien
    die mij meer aanspreekt!
    gr eva

  25. Klaas A. Mulder zegt:

    Vanmiddag was ik in de Hermitage. Foto’s maken was verboden.
    Toch morgen mijn foto’s op weblog delfzijl e.o..

  26. F.Frenkel zegt:

    De Regentenkamer.
    1x per jaar mochten de stokoude mensen daar een kopje thee met een `versnapering`nuttigen.
    Op tweede kerstdag.
    De eega`s en dochters van het bestuur fungeerden als gelegenheidserveersters.
    Een grote eer.
    Hoe dociel en serviel.
    Allemaal van zeer gristelukkkke huize.
    In hun nette kleren.
    Dat moest natuurlijk.
    Zo kort geleden en zo hiërarchisch tafereel.
    Niks goeie ouwe tijd!!!
    Eén van die regenten bespeelde het orgel.
    Een buitengewoon aimabele man.

  27. ron rozen zegt:

    En de bejaarden mogen naar nieuwbouw in een troosteloze buitenwijk.

  28. ron rozen zegt:

    En de bejaarden mogen naar nieuwbouw in een troosteloze buitenwijk.

  29. draver zegt:

    Dank voor de info

  30. K zegt:

    Een mooie locatie om oude mensen te laten wonen.
    Die schilderijen kun je overal hangen. Die zien toch niet waar ze zijn.
    Groet!XX

  31. Kees Smit zegt:

    Zilvertje, een paar jaar geleden heb ik een andere tentoonstelling gezien over de zgn. kunstverzameling van het Russische hof, wat een verzameling kitsch! Mij zien ze niet. Ach wat triest van je toestel! Misschien helpt het om het gewoon goed te laten drogen. Een verzopen mobieltje bleek na een paar weken toch gewoon te werken. Groetjes.

Geef een reactie

