Goede reis Simon.

Goede reis Simon.
 
Vandaag mag iedereen afscheid nemen van een bijzondere inwoner van Amsterdam. Ik weet weinig van hem, maar de laatste week was ik toch wel geroerd door al die foto’s die ik her en der zag, een man met een prachtige, krachtige en lieve uitdrukking op het perkamenten gezicht.
 
Op de radio hoorde ik nu voor het eerst zijn stem die krachtig en gevoelig met de muziek mee gaat en samen met de muziek een waardevolle en rake emotie weergeeft. Op mijn netvlies de foto van Victor, hoe hij vorig jaar nog de bouwput van de metro bezocht, de uitzending waarin zijn vrouw vertelde over zijn genieten van de volkstuin, dat is wel wat anders dan het kasteeltje van Jantje Smit.
 
Ook in die zelfde week van zijn overlijden hoorde ik van zijn been dat afgezet was en dan ga je op Internet zoeken en ik vond de foto’s hoe hij toch nog zo krachtig en bijzonder lief de wereld inkijkt terwijl hij in zijn rolstoel zit.
 
Vandaag, zaterdag, eigenlijk zijn verjaardag is het een afscheid ( Sint Barbara ) iedereen mag komen, de kist is open, er is nog een rondje tuinhuis gedaan, hij werd gedragen door tuinvrienden. Ik verbaas me dat deze man me niet eerder bij de lurven kon vatten, maar nu wel, ik weet wel hoe dat komt, ik trok mijn grens, toen ik ergens las, lang geleden dat hij weed gebruikte en ik ben er een felle tegenstander van, vooral omdat het niet een ieder goed doet en de argeloze gebruiker soms met problemen wordt opgezadeld die een "levenslang" betekent. Dit hoeft natuurlijk niet, maar goed, voorlichting is broodnodig en ik haak af als het om weed en andere middelen gaat, maar dit ter zijde, maar daar komt het dus door.
 
Maar nu merk ik wel dat ik door deze grens, wel wat gemist heb, ik weet nu uit alles wat de laatste week tot me is gekomen, het een bijzondere en lieve man was. Hij was zeer betrokken bij de OV-chipkaart, op veel folders staat zijn gestalte, het is een grappig gezicht, hij heeft de datum dat de chipkaart in de metro van Amsterdam wordt ingevoerd helaas niet mogen halen, maar ik was vrijdagochtend diep getroffen toen ik in een Amsterdamse stadsbus een poster zag……..het kwam alleen maar door de grote zwarte letters, een geboorte en sterfdatum en goede reis Simon.
 
Voor alle mensen die vandaag dicht bij het zijn, ik wens jullie een mooi afscheid en heel veel kracht van elkaar.
 
Zilvertje. Foto van Zilvertje genomen van een folder van de GVB.

 
 
 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Goede reis Simon.

  1. fred van der wal zegt:

    sympa bijdrage!

  2. coby zegt:

    Hij maakte ook deel uit een groep dichters die bij overledenen waar niemand bij begrafenis of crematie kwam of was, een gedicht voordroeg. Bijzonder iniatief ook en volgens mij was hij daarvoor ook een geschikt iemand.
    Lieve groet, Coby

  3. zilver zegt:

    Dank je Fred.
    Coby, ja ,een waardevolle opmerking, ik heb zo iets zijn vrouw horen vertellen, daarom denk ik ook de keuze van deze begraafplaats, ik weet het uit ervaring, die diensten zijn zo mooi en vanuit de Zaanse dichtersgroep ken ik mensen die ook stadsdichter zijn bij ons, of geweest, prachtige verhalen over deze diensten, zou ook zo mijn ding zijn, ja, ik merk dat ondanks die joint er raakvlakken zijn tussen deze man en mij en het is jammer dat ik dat te laat heb ontdekt, want dan had ik hem vast aangesproken de keren dat ik hem zag.

  4. w van den akker zegt:

    r.i.p

  5. RED zegt:

    Mooi geschreven, Zilvertje. Goed eerbetoon.

  6. kuifjesimon zegt:

    Net als RED .

  7. zilver zegt:

    W.v/d A Ik denk dat hij dat zeker gaat doen.
    Dank je Red, ik heb hem te laat ontdekt, ik probeer het in te halen, de man fascineert me. Hij laat bijzondere sporen na.

  8. Flip Willemsen zegt:

    Heel mooi, Zilvertje.

  9. Bart zegt:

    Mooi Zilver, en…goede reis, Simon, vaarwel…
    Bart

  10. rob zegt:

    hoi zilver, ik kon hem niet tot ik vorige week een stukje op tv van hem zag. zijn stem klonk nog steeds krachtig. je hebt mooi over hem geschreven, gr, rob

  11. Aad Verbaast zegt:

    Mooi verhaal over een heel bijzondere man.

  12. zilver zegt:

    Met dank voor jullie reacties, ik heb deze week veel gehoord van zijn samenwerking met Spinvis ( ik weet niet of ik het goed schrijf ) dit vind ik bijzonder mooi, het is rust en kracht, het is nieuw en eeuwen oud, het raakt de oer in een mens, nu vind ik het zo jammer dat ik hem niet aangesproken heb op de dag dat ik een kwartier mocht optreden op de Looiersgracht, hij zat vlak naast me, in een wolk van rook, ik heb een kans voorbij laten gaan, ik herken delen, maar niet dus die weed, dat is een ik ga een rondje om voor mij, daar heb ik niks mee. Ik houd van de mensen rauw en puur, zonder dat ze een dip in de alcohol hebben gehad, zonder de roes van de weed of wat dan ook, maar goed, zo heeft elk mens wat bijzonders, ik blog, terwijl ik daar als fulltime moederen en fulltime werker geen tijd voor heb.
    ( werkster gezocht )
    Op de radio hoorde ik zulke mooie dingen die nu gebeuren op Sint Barbara, ik was er graag even bij geweest, om het toch nog even te groeten en afscheid te nemen en hem een goede reis te wensen, zo als het nu in het hele openbaar vervoer in Amsterdam geschreven staat. prachtig gebaar, voor zijn inspanningen voor de OV-chipkaart.

  13. Smokey Robbinson zegt:

    Zilver, ik sta er helemaal achter. Eervol eerbetoon van je.
    Geweldig paar, samen met z`n vrouw Edith. Gastvrij gastheer voor alle vrienden en bekenden
    in de volkstuin waar ze vaak vertoefden. Helder van geest tot het laatst.Originele performances, gedichten en boeken. Kleurrijke man. In 2004 Dichter des Vaderlands,
    Ja vandaag zou Simon éénentachtig worden….
    Zilver,
    eh.."Victor"?

  14. zilver zegt:

    Smokey, onze Rene van het VK heeft deze week een prachtige foto van hem geplaatst, ik haal vaak die namen door elkaar, weet je wel, die van die mooie foto’s in de plassen en het project van oude mensen fotograferen en hun jeugd terug halen of hun beroep, ach je kent hem wel, ik ben dol op zijn werk.
    Deze vind ik net en ga ik lezen.http://www.vkblog.nl/bericht/269825/AFSCHEID_VAN_SIMON_VINKENOOG
    Maar deze bedoel ik:http://www.vkblog.nl/bericht/268964/VOOR_SIMON_EN_EDITH

  15. rené louman zegt:

    O eindelijk zie ik de foto waar je het over had.
    Ja dat drugsgebruik: toevallig kwam ik gisteren een man tegen die vroeger, meer dan 20 jaar geleden, vaak bij hem over de vloer kwam en zelfs op zijn kinderen heeft gepast.
    En dat er een keer een berg coke voor hem klaar lag, hoewel Simon verder zelf zijn drugs nooit uitdeelde.
    Nou was die man behoorlijk aan de coke, en Simon is daar dus niet de oorzaak van. Maar toch, die man is een wrak, 65 en mankeert van alles, en niet een klein beetje erg. Enfin, jij weet hoe erg het kan zijn met je zoon.
    Daaraan moest ik vandaag ook denken. Ik heb sowieso weinig op met mensen die constant stoned zijn.
    Wat niet wegneemt dat hij een aantal zeer goede kwaliteiten bezat ten toonspreidde.

  16. zilver zegt:

    Rene, ja deze foto, het is van een folder, die als trosjes in het openbaar vervoer hangen, ik meen dat er zelfs variaties op zijn, bij zijn overlijden dacht ik, wat nu, met al die gezichten van hem, ze zullen vast overlegd hebben met zijn vrouw en het is een ontroerende afsluiting om het nu op posters aan te geven, dat hij er niet meer is, heel subtiel, enkel voor hen die het weten, dat hij zo mooi geposeerd heeft. In de folder die je nu ziet op de foto, staat uitleg over de OV-chipkaart.
    Ja, die middelen, ik wist niet eens dat hij nog meer gebruikte, door mijn werk en mijn zoon, weet ik als geen ander wat het met je kan doen als je er aanleg voor hebt, men heeft na grote onderzoeken aangetoond dat er groepen mensen zijn die het nooit moeten nemen, anders wacht hen de hel, maar jongeren weten dit vaak niet, jonge mensen gaan over grenzen heen om te verkennen hoe ver ze kunnen gaan, er is dringend goed voorlichting nodig en de wiet van weleer, is niet meer, het zijn gekmaakbommen geworden.

  17. Arnold Kemp zegt:

    Dag Zilver, niet alleen sympatiek maar ook bewonderenswaardig vanwege dat stukje zelfreflectie. Dat je toch nog een opening wist te vinden in die zelfopgetrokken muur. Jouw ervaringen over Simon deel ik verder. Een lieve, dynamische en betrokken man met een geheel eigen weg en stijl. Dit laatste is niet wat ons mag scheiden, het gaat om de eerste kwalificaties. Dit alles heb je heel duidelijk weten te maken in je stukje.

  18. Zich van Verre zegt:

    Lieve ogen in een perkamenten gezicht, ja, Aanbeveling van deze dagelijkse blower en drinker.

  19. Smokey Robbinson zegt:

    Zilver, fijn dat je de links naar die berichten erbij zette. Heb `t gelezen.
    Bedankt.

  20. zilver zegt:

    Arnold, dank je voor deze mooie reactie, zo is het ook vaak met de mensen waar ik mee werk en met mijn zoon, er is een deel in hen, daar kan ik niet over staan te juichen, daar zeg ik altijd mijn mening over, maar de rest van de mens, kan ik soms mateloos waarderen, prachtige kanten zien, een mens is meer dan zijn middelengebruik of ziekte of wat dan ook, maar helaas, heb ik Simon te snel op een hoop gegooid met verder niet op reageren of in verdiepen, mijn volgende biebbezoek wijd ik aan hem. Hij is zo dichtbij geweest in mijn leven en ik trok mijn muur op.
    Zich van verre u geeft u bloot. :^)

  21. zilver zegt:

    Smokey heel graag gedaan, ja, ik noem hem vaak nog Victor, maar het is Rene, ik vond zijn foto’s van deze dag heel bijzonder en die in de bouwput is prachtig he?

  22. Rein-john Scholtens zegt:

    Beste Zilvertje,
    Simon behoorde tot de steeds kleiner wordende groep van lieve mensen.
    Vrolijk, spiritueel en begaafd.
    Groeten.

  23. zilver zegt:

    Rein-john, ik hoor steeds nieuwe dingen er was een zwerm bonte vogels bij zijn afscheid zag ik op tv. Fijne avond!

  24. K zegt:

    Een man met een open mind.
    Ik las laatst wat in een interview uit 1975. Daarin zei hij dat jij wel heel erg nieuwsgierig was over wat er na de dood komt. hij was wel overtuigd van een verder gaan van leven. Daarna zei hij dat hij waarschijnlijk te nieuwsgierig was om weg te gaan van de aarde, anders zou hij missen wat hier verder gebeurde. We zijn 34 jaar verder. Zou hij nog steeds hetzelfde denken?

  25. zilver zegt:

    K, wat bijzonder, waar heb je dat gevonden? Terusten.

  26. Annet zegt:

    Lieve bijdrage voor een lieve man…..
    Zo’n uniekeling…..
    Het voelt voor mij voltooid omdat hij
    zo oud werd….zo heel anders dan bij
    Martin Bril…….
    lfs van Annet

  27. zilver zegt:

    Annet, ja, zo anders als bij Martin Bril, dat is een mooie toevoeging, fijne zondag! xx

  28. Joostx zegt:

    Warme mooie bijdrage Zilver

Geef een reactie

