De bananenkoningin.

De bananenkoningin.
 
Nog niet zo lang geleden was ze doodziek, hoge koorts en ik was bijna radeloos, wat was wijsheid? Normaal denk ik altijd, hoe hoger de koorts des te sneller zijn die Hartjes beter, maar nu met die nieuwe griep en het bij de dood afhalen van haar papa, die een vreemde ziekte kreeg na de griep, is alles plots anders, de dingen zijn nu niet meer zo als weleer. Gelukkig was mijn oudste dochter er ook en ik besloot toch een arts te bellen, nou kort en goed verteld, ze was zo weer opgeknapt, al luidde de diagnose in het ziekenhuis, zeer zware griep.
 
De dag na de diagnose was ze al aan het meehelpen en nog een dag later ging ze gewoon naar school, nou niet gewoon, ze was nog ziek, maar ze wilde niks missen van die laatste schoolweek, ik heb mijn hand over mijn hart gestreken en vertrouwd op haar eigen innerlijke stem en ze knapte spoedig helemaal op.
 
Als ik dan in de nacht nog even bij die kleine donderstenen ging kijken was ik zo ontroerd, ze weten niet half hoeveel ik van ze houd, waarom ik soms zo streng moet zijn, ze overzien nog lang niet alles. Ze zien me meer als een oude oma, dan als hun moeder, ze zien me meer dan een geldkoe dan iemand die keihard werkt om alles draaiende te houden, geeft niks, later als ze zelf papa of mama zijn, zullen ze zelf heel volhardend moeten zijn en met het eind in de bek in de nacht bij de bedjes staan en kijken of hun kindjes lekker slapen, veilig en teer.
 
Blancie ging maandag op kamp, ik heb er mooie foto’s van en een fototoestelfilmpje, maar net als bij het andere Suikerhartje, ik mag het niet meer op mijn weblog zetten, ik geef ze gelijk, er lezen steeds meer mensen mee, het dorp heeft mijn weblog gevonden en leest met rode oortjes mee.
 
Dat ik die kleine Blanc zo heb gemist, hoeft geen uitleg, maar wat ik nooit had verwacht was, dat ze voor ons allemaal twee cadeautjes mee had genomen, zelfs voor haar papa waar we al bijna 11 jaar niet meer bij wonen.
 
Ik was zo ontroerd, vooral toen ik haar vroeg wat ze voor haar zelf had gekocht op kamp tijdens het grote meidenwinkelen, niets, helemaal niets……….kijk, zo zijn mijn Suikerhartjes, ongelofelijk lief en trouw en daarom ben ik ondanks alles zo gelukkig en dankbaar.
 
Zilvertje. ( de titel, nou ik ken geen kind dat zo veel bananen kon eten per dag als die Blancie en daar achter aan een heel brood, dadelijk nadat ik gestopt was met de borstvoeding en je wilt niet weten hoe sterk ze nu is )


Foto: Blanca-Maria nog klein als Sinterklaas, streng doch rechtvaardig.

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op De bananenkoningin.

  1. Roon zegt:

    Wat een schattige kinderen, als ze zo lief zijn, dan moet de moeder een goed voorbeeld hebben gegeven.

  2. Ate zegt:

    Kijk nu, een sinterklazin.

  3. zilver zegt:

    Ate, ja lief he, ze hield altijd zo van verkleden en volgens mij gaat dat bij meisjes nooit meer over!

  4. rob zegt:

    wat een lieve kinderen, ze zijn zo leuk, dat heb je goed gedaan zilver,
    je kan trots zijn op je zelf. en je hartjes, fijne dag nog, gr, rob

  5. Antoinette Duijsters zegt:

    Zilver, kan ik me wel voorstellen dat ze niet op internet wollen:-)
    Leer ze wel om goed met geld om te gaan en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Leer ze dat voor geld gewerkt moet worden.

  6. zilver zegt:

    Dat is lief, dank je Rob.

  7. zilver zegt:

    Antoinette, dat is een wijze raad, ik luister naar je, sinds kort heeft het mannelijke Suikerhartje een klein baantje, hij was al zuinig maar nu helemaal, dus het begin is er, hij spaart als een gek.

  8. Smokey Robbinson zegt:

    Onbaatzuchtig en lief, zoals hun moeder.

  9. zilver zegt:

    Smokey, je ziet me te mooi hoor, maar de Hartjes zijn erg puur en lief, dat is zo,

  10. Maria-Dolores zegt:

    ik sluit me aan bij Antoinette. en als je er dan òòk nog in slaagt om ze te leren dat ‘iets doen’ soms leuker is en meer voldoening geeft dan spullen kopen, dan kan het niet meer stuk.
    leuk dat het hele dorp je blog heeft ontdekt🙂. nou ja, je kunt àltijd nog onder een andere naam gaan bloggen…
    ciao,
    Maria-Dolores,
    die in haar dorp altijd zegt: jammer, maar ik denk niet dat jullie mijn blog kunnen lezen🙂.

  11. zilver zegt:

    Maria, jij bent slimmer, ik heb iets fout gedaan, nou ja, ik mag er van de kinderen nog wel oude foto’s opzetten, wel jammer, anders zagen jullie ze meegroeien. Ik ben zo benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen, ik zie het begrip geld al veranderen nu eentje een klein baantje heeft, dat zal straks met Blancie ook zo gaan denk en hoop ik, nu denkt Blancie nog, dat de muur oneindig geld spuwt, ze begrijpt nog niet echt dat ik voor elke euro moet werken. Fijne dag!

  12. Aad Verbaast zegt:

    Ik blijf het een vondst vinden: "Hartjes"..
    Mooi verhaal weer!

  13. Robert zegt:

    Dag Zilver wegsmeltenlief en ook…, dat gezichtje zo van…, speel ik het goed. Ook wel aandoenlijk dan. Vind je niet
    Groet

  14. zilver zegt:

    Dank je Aad, ja, er was eens een liedje van R. De Nijs en zie zong over een banger hart en ik dacht ik het suikerhart (tjes)
    Robert, weet je in dat boek ( het boek van Sinterklaas ) las ze voordat mama erg streng was en dat moest veranderen, je ziet aan haar koppie hoe goed ze haar rol speelt, ze kunnen allebei erg goed acteren, ik lig vaak in een deuk, Suikerhartjes broertje denkt heel wijs, ik doe net als of ik het niet hoor… ik werd dus echt bij Sinterklaas geroepen, moest mijn werk staken, voor een gepeperd woordje. Ze deed ook zijn stem na, ik kwam haast niet meer bij! Ik heb nog een mooie brilfoto van haar, die zal ik ook wel eens plaatsen meer uit de bananentijd, nou een Bessie Turf hoor!

  15. Dianne zegt:

    ik voel jou, in dit blog :-))
    Wat zijn we kwetsbaar als het om onze kinderen gaat.
    Iemand zei me dat eens toen mijn eerste nog moest komen: met je kinderen wordt je kwetsbaarheid geboren. Het is waar🙂
    warm groetje

  16. zilver zegt:

    Dianne het is zo een kostbaar bezit, ik moet het laten vieren, ze moeten al meer op eigen benen, maar soms zijn beslissingen zo moeilijk, is het leven zo eng, ik moet vertrouwen hebben, maar ik het drukke verkeer, in die rare wereld was drugs en seks, is het alsof ik loop op een koord met op elke hand een Suikerhartje. Dat je het voelt, wat je zegt is waar, het leven is anders met kinderen, het leven is anders als je de verantwoordelijkheid durft te nemen en dat zijn we zo kwetsbaar en dat houdt nooit meer op, al neemt het wel weer af als ze volwassen zijn dat weet ik uit ervaring, maar nu ben ik nog hun hoofd hart en handen, tot dat ze het volledig over kunnen nemen.

  17. w van den akker zegt:

    hoi zilver,
    ze zijn de zelfde poppedijntjes zoals hun mama!
    weer mooi geschreven.
    fijne avond.

  18. zilver zegt:

    Dank je wel v/d Akker, dat is lief! maar vergeet niet dat het ook een bengel is, denk aan de poes in de broek van Joshua!

  19. w van den akker zegt:

    maar die haalde je er toch altijd uit voor dat je ging wassen?
    ja kinderen, ze weten meer dan wij denken! of durven denken.

  20. zilver zegt:

    Hahahahahahahahah!
    Kinderen voelen veel dingen haarscherp aan. Worden nog niet gehinderd door wat dan ook.
    He, je staat hier in het rood, heb je ook een webloghier?

  21. Robert zegt:

    Ik ben net zo kwetsbaar als jij hoor.
    Ik was laatst op justitie. Mijn zoon is door 6 man in elkaar geslagen. Als ik er niet achtaan ga dan gebeurt er niets. Dus nu weet ik dat het dossier klaar is. 16 man moeten voor komen. Mijn zoon wil niet in de zelfde ruimte. Dus ik weer naar een psychiater voor hem. Nu alles is in orde. En dit allemaal in Catalunya.
    Lieve Zilver trek het je niet aan hoor. Geniet van dit alles. Afkloppen dus. Ik stuur je wel een email als alles achter de rug is.
    Alsjeblief ik houd je op de hoogte en leer van mij.
    groet

  22. zilver zegt:

    Robert sterke, goed dat je zo voor hem opkomt, hoe gaat het nu met hem, want 6 man, hemeltje, ik moet er niet aandenken, dat is zo heftig.

  23. Robert zegt:

    Hij heeft een hang oog, twee lidtekens en ja hoe moet ik het zeggen, hij is zo sterk. Is nu 20 jaar en schef van een restaurant in Igualada. 100 km van Barcelona. Hij wint de zaak. Ze moeten betalen voor de correcties etc. Maar al dat papierwerk. Alles in het Catalaans. Gelukkig spreek ik het. Maar Zilver geniet in Goud van je kinderen. Dan kan je alle kloten ellende altijd aan.
    groet

  24. zilver zegt:

    Ach wat verdrietig, nou steun hem maar goed, veel beterschap, lief van je dat je zo goed voor hem zorgt!

  25. coby zegt:

    het besef van geld en waarde komt met de jaren en inderdaad met hun eerste kleine baantje.
    En dan nog zijn er sommigen die er geen kaas van hebben gegeten. Weet je hoeveel er al zijn met dikke schulden? Mobieltje, uitgaan, etc. etc… Nou ja, bij jou krijgen ze voorlichting en wijze lessen genoeg, en die krijg je ook weer terug, dat blijkt maar weer met sinterklaas… :-))
    Mooi van Blancie dat ze op kamp zijnde zo om jullie denkt. Dat is inderdaad een dikke kus waard.
    Lieve groet, Coby

  26. zilver zegt:

    Coby, daar heb ik laatst nog iets over gehoord op de radio, de jeugd heeft grote schulden.
    Ja, lief he, fijne avond xxxx

  27. vuurjuffer zegt:

    en dan het moeilijkst van al
    loslaten………
    met een groet

  28. zilver zegt:

    Vuurjuffer, ja dat is zo moeilijk, het juiste moment en de stalen zenuwen.

  29. w van den akker zegt:

    niet dat ik weet,
    misschien wel iets verkeerd gedaan zeker.
    ach ik weet het al, ik heb mijn email adres ingevuld bij de vraag website.

  30. zilver zegt:

    Ohhhhhhhhhhh, grappig dan word je rood.

  31. w van den akker zegt:

    word ik wel eens meer,
    maar dat heeft dan een andere oorzaak.(smile)

  32. Thera zegt:

    We krijgen de kinderen die we verdienen.😉
    (Ik denk ook wel eens, dat ik ooit eens iets heel goeds gedaan moet hebben. Kylian koopt van zijn zakgeld wel eens bloemen voor me enzo. Wat wil een mens nog meer? ) Zo blij dat ze weer helemaal opgeknapt is.

  33. Flip Willemsen zegt:

    Mooi verhaal, zilver. Leuke foto. Een echte bananenkoningin.

  34. easywriter6616 zegt:

    Ook Easykid wil voor geen prijs meer figureren in mijn stukjes, en al zeker niet met foto, sinds hij een keer per ongeluk opgegoogeld is door een klasgenoot.

  35. zilver zegt:

    Thera, wat heb jij een lieve jongen, wat is het toch een groot geluk als kinderen zo lief en zorgzaam zijn, kus voor hem en jou. Ja, pfffffffffffffffffff wat was ze ziek, maar wat was het erge snel weer over, als zie je het nog wel aan haar oogjes. Blancie is nooit ziek, maar als ze het is dat is het dadelijk heel heftig.
    Flip, na het schrijven realiseerde ik me dat ik nog niet geschreven had over haar bananen eten, ohhhhhhhhhhhh, wat kon ze dat goed, dat moet ik niet vergeten, later als ze gaat trouwen moet dat in een rijm, dan zat ze zo lekker te smikkelen en daarna een heel brood en dan zakte ze zo in slaap, he was een zoet kind, een lachebek, het lijkt alsof ik het nooit ging vergeten, maar nu gaat alles al zo ver af staan, dus ik moet het maar opschrijven voor later. Nu eet ze heel uitgekiend, ze heeft geen gram te veel vet het is een wonder na al haar bananen en brood.
    Easywriter, ja, dat is hier bij mijn zoon gebeurd en op een bepaalde leeftijd vinden ze dat heel erg, mijn zoon wil zelfs geen foto’s op zijn Hyves, mijn dochter is selectief en foto’s van vroeger mogen wel en haar Hyves heeft veel foto’s en ze staat ook op foto’s van een modeketen, ja, meisjes zijn anders.

  36. zilver zegt:

    Paco en dat zijn het!

  37. koen zegt:

    Je suikerhartjes hadden zich geen betere moeder kunnen wensen..
    ik kan me voorstellen dat ze niet op internet willen.
    groet van koen

  38. zilver zegt:

    Koen dat is lief!

Geef een reactie

