Michael Jackson en Shaheen…..

Mijn leven lang slaap ik met de radio aan en die ene nacht dat Michael overleed, dacht ik dat ik droomde…. Maar het was waar! Ik kon niet meer slapen en volgde elke nieuwsuitzending.


Zijn mama en mijn mama waren samen in verwachting, hij kwam drie maanden eerder. Zijn eerste plaatjes had ik gekocht bij Wastora en op de middelbare school heb ik me verbaasd over zo een hemels lief stemmetje, dat zo kon raken, een jongen net zo oud als ik, die zo leuk kon dansen en zingen en mensen wist te ontroeren, wat hij deed, wilde ik allemaal ook zo graag, alleen mijn pad liep anders, mijn moeder was er op fel tegen, elk jaar had ik op de lagere school de hoofdrol gekregen bij de musical en in de laatste klas was een verslaggever van de krant bij ons thuis gekomen om te zeggen dat ik naar de heer Pasveer in Zaandam moest, omdat hij mijn talenten kon slijpen.


Mijn moeder was onverbiddelijk op dat vlak en haar nee, bleef een nee en daarom genoot ik zo van dat kleine donkere moppie, die het wel allemaal deed en mocht, maar die ook snelwegen voor lag op mij. Ik kwam niet verder dan het oefenen voor de jaarlijkse culturele uitvoeringen van middelbare scholen, thuis naast de piano samen met Gert Stelder, zoon van de fietsenmaker te Zaandam, hij zette mijn teksten op noten en speelde zo prachtig en ik zong dan mijn eigen liedjes. Zijn oudere broer gooide roet in het eten, hij lag dubbel om mijn teksten en terecht…. ( ruikt de adem van mijn zorgen, pluk het geluk niet uit mijn hart, later komt er een dag die heet morgen, morgen komt, omdat jij mij tart….. ) ik ken nog de melodie, het was mega zwaar voor een meisje van dertien.


Mijn pad ging niet over rozen en heel jong was ik al het huis uit en in de jaren 80 werd Michael wereldberoemd en ik had geen tijd hem te volgen, ik had binnen twee jaar twee kinderen en een slavendrijver van een man en drie drukke bedrijven en dacht: later dan ga ik kijken naar dat kleine jochie, dan ga ik zijn plaatjes weer kopen. 


Hij veranderde zo, ik had ook dat hoesje van zijn plaatje Ben zo goed in mij opgenomen, zo was hij niet meer, dat vond ik zo jammer en hij leek wel niet meer gelukkig, al deed hij veel dingen die over vrede en een betere wereld gingen en moest ik de bladen en de kranten geloven?


Dit alles en nog veel meer vloog door mijn hoofd bij het kijken van de tv-uitzending van zijn afscheidsdienst, Stevie Wonder bracht me in tranen, het glas en lood deed me denken aan de dag dat mijn vader werd begraven, hoe mooi het glas speelde met het licht.


Er zaten ook momenten bij dat ik dacht, pffffffffffff wat een nep, maar opeens was daar Shaheen en hij raakte mij net zo als Michael mij vroeger raakte, totaal verbaasd, ontroerd en met een meter kippenvel zat ik daar te grienen als een klein kind en waarom? Michel neemt een heel leven met zich mee, mijn leven en dat van vele, we zijn met hem opgegroeid, aan elke plaatje van hem hangt een herinnering, een lach een traan en als ook maar een deel waar is van wat de blaadjes schrijven dan mag ik mezelf gelukkig prijzen dat mijn moeder mij heeft verboden om artiest te worden, want God, wat had hij eenzame ogen gekregen.


Lieve Michael rust in vrede.


En dan nu Shaheen, de jongen die ook op het afscheid zong, ontdekt in Engeland, bij een talentenjacht, ik heb nog niet op You Tube het stukje kunnen vinden waar hij stond te zingen bij de dienst van Michael, maar ik wil je toch iets van hem laten horen.



http://www.youtube.com/watch?v=ThObaKJPRlo


Zilvertje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Michael Jackson en Shaheen…..

  1. flip willemsen zegt:

    Zilvertje, wat een mooie stem heb je. Zilvertje doet gek? Vond ik helemaal niet. Zilvertje doet goed, bedoel je.

  2. zilver zegt:

    He, Filp, ik heb net het verhaal over je broer gelezen, machtig mooi.
    Ik heb op You Tube drie korte liedjes staan en deze oude van vroeger, ik verbaas me er over dat ik het nog weet, terwijl ik dit verhaal schreef kwan ook dit weer boven, tijdens de uitzending van Michael was ik zo met vroeger bezig, ik denk dat veel mensen dat wel herkennen van onze leeftijd. Dank je, fijne dag!

  3. K zegt:

    Hoi Zilver.
    het artiestenleven gaat vaak niet over rozen. Je moeder wilde je beschermen.
    Jij heb toch ook helemaal geen tijd om artiest te zijn?

  4. zilver zegt:

    K, nee, die tijd heb ik zelden gehad en als ik dan even op de bühne stond, dan genoot ik intens. Mijn moeder heeft het voor haar trouwen wel gedaan, mogelijk begreep ze de hardheid van dat leven.

  5. Rubio zegt:

    Hoi Zilver, ik ken ook dat gevoel min of meer met John Lennon destijds.
    En bij elk nummer nog associaties met vroeger inderdaad.
    Leuk youtube filmpje van dat jochie, hij had eigenlijk ‘Ben’ moeten zingen, vond ik destijds het mooiste nummer toen MJ nog klein was.

  6. zilver zegt:


    Gevonden, het geluid is niet zo best, maar hier is Shaheen die zingt bij de dienst van Michael, voor mij was dit een zeer ontroerend moment. Deze jongen heeft een groot talent, ik hoop dat hij gelukkig blijft!

  7. zilver zegt:

    Rubio, ja, ik denk dat veel mensen dit hebben, dank je voor je reactie, ik heb nu ook het juiste filmpje gevonden.

  8. rob zegt:

    hoi zilver, heb het ook gezien en het klopt traantjes bij stevie wonder , ging dwars door me heen.
    en die jongen schitterend, o,ja ik vind dat je ook heel mooi kan zingen, gr. rob

  9. zilver zegt:

    Rob, dus jij keek ook, er waren hele maffe momenten en hele mooie, heb je ook gezien dat ik nu het goede fragment heb gevonden, het geluid is alleen een beetje matig, maar toch ben ik blij dat ik het gevonden heb, hoe was je dag, die van mij was zo leeg, ik ben zo moe, ik moet duizend dingen doen en kom tot niks, doegggggggggggggggggggg, dank voor je reactie, toch altijd lief dat je die moeite neemt.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Ik ben een grote fan van hem geweest. En zal zijn muziek altijd in herrinering houden en koesteren.

  11. zilver zegt:

    Aad, wat mooi dat je dat schrijft, vind jij het ook zo onwerkelijk dat hij er niet meer is? Bij het zien van die grote kist ging het al meer tot me doordringen.

  12. coby zegt:

    Ik heb het niet gezien, maar je schrijft er ontroerend over…
    Lieve groet, Coby

  13. zilver zegt:

    Coby, er was prachtige muziek en een avond vol emoties, het is een stukje van mijn leven dat werd los geweekt, bij al die fragmenten die ik deze twee weken hoorde, begreep ik hoe hij in mijn leven zat gevreten en sommige beelden vergeet ik nooit, ik heb hem op mijn netvlies als dat jochie van een jaar of 14 lekkere bolle toet, prachtige ogen, hartje van goud met dito stem.

  14. grandmaster.dj zegt:

    Ik ga voor de performance van John Mayer, dat had je vast al begrepen. Maar Mayer is nog herinneringloos, als je begrijpt wat ik bedoel.

  15. zilver zegt:

    Ja, die is erg mooi, maar ik vind ze alle drie prachtig, maar ik moet je wel zeggen dat ik die avond ademloos luisterde naar het mooie gitaarspel met zachtjes de stemmen van de zangers, echt zo mooi. Maar Miles Davis had ik nooit gehoord met dit nummer en als ik dan toch moet kiezen… Miles dan. Ik vond je bijdrage gewoon erg mooi, heb heerlijk geluisterd.

  16. Smokey Robbinson zegt:

    Zilvertje, ontroerend dit alles. De parallel die je maakt met Michael Jackson en jou. De een wordt artiest en voor de ander heeft het leven heel iets anders in petto…maar erover dagdromen is ook mooi.
    Michael is niet meer. Jij bent er nog en daarom kon je voor hem een een lieve positieve herinnering schrijven.
    Hartelijke groet,
    smokey

  17. zilver zegt:

    Smokey, dank voor je mooie reactie, ik besefte pas dagen later hoe hij als een rode draad door mijn leven liep, dat aan alles van hem een deel van mijn leven kleeft, ik zat me zo te verheugen op de nieuwe concerten, ik zou niet heen kunnen gaan, de Suikerhartjes slokken al het geld op, maar ik zou op de tv kijken, het nieuws over hem weer absorberen en mijn meisje van bijna 11 die zo gek van dansen is en het heel leuk doet, kunnen laten zien welke artiest mij al van jongs af aan zo bij de lurven had.
    Besef het nog steeds niet, het is zo onwerkelijk, net zijn onwerkelijk als zijn leven was, wat mij de afgelopen dagen ook zo opviel waren de stemmen van broers en vader, alsof het uit een mond kwam. Ik vond Michael vooral erg lief en zo wil ik hem altijd blijven zien.
    Fijne dag!

  18. hippocampi zegt:

    mooi blog
    ik raakte via de links in de wereld van Brittains got talent.
    fascinerend en vervreemdend tegelijk
    gr. hippo

  19. zilver zegt:

    Hippo, hoe gaat het met je, ben je al weer aan het opknappen? Ja, dat vervreemden kan ik me voorstellen, het is een apart gegeven, ik hoop dat de talenten gelukkig blijven. Dank je wel!

  20. Annet zegt:

    kreeg kippevel Zilver, heb de hele ceremonie
    gezien op tv van Michael, net zo eenzaam als hij
    was, 1959: geboren in het overgevoelige jaar van de
    Waterhond (Chinese astrologie) it’s lonely at the top
    en die papparazzi met hun schijnaandacht………
    dag waterhondeke, liefs van Annet

  21. zilver zegt:

    Nee, Annet, hij is van 1958. Het was bijzonder he, maar sommige vertrouwde ik niet.

  22. Gus zegt:

    Ja joh, heb expres niet naar de ceremonie gekeken, want dat trok ik niet.
    Mensen die denigrerend over hem doen, dus echt afzeikend, ik denk dan "nitwit" die je bent.
    En moet dan echt uitkijken dat ik hem niet voor z’n bek sla.
    Voor mij is het een verlies, ik ben muzikant en dan ligt het toch anders.
    Je begrij[pt wel.

  23. De Stripman zegt:

    Ach Zilver, Je bent niet beroemd geworden (hoewel… hier wel !), maar je leeft in ieder geval nog…;o)

  24. zilver zegt:

    Gus, het was een bijzonder mens en dat is het en vele vinden dat en daar houden we het op.
    Ja, Mr. Strip, ik ben er nog en dat is heel kostbaar.

Geef een reactie

