In de trein. ( de dronken jongen )

We deden zo ons best om onopvallend te kijken en maar niks te missen, we zaten al met uitgerekte nekken te kijken toen hij instapte, een ongewoon geluid op de vroege morgen, gemopper en kut geroep, het was bijna de eerste trein, er hing buiten nog een serene mist. Met hem kwam een vreselijke alcoholgeur binnen, maar hij was nog te ver om hem woordelijk te verstaan.
 
Langzaam kwam hij onze kant op, ongeveer dertig jaar, 1 meter 69, Indisch type, met een Ajax tenue aan, zwaar vervuild, op een schoen en een sok, alle boventanden weg, niet recent gebeurd en een lichte verstandelijke handicap, onder invloed van in elk geval drank, moe en verdrietig, zich zelf overschreeuwen vanuit angst, registreerde mijn moederhart.
 
Hij begon al dadelijk de halve trein te terroriseren, maar gelukkig hield een ieder zich stil, hij schold de man met de korte broek en de racefiets uit, riep: “he homo!”….. ik keek, ja, dat is toch normaal en inderdaad, de man had prachtige vrouwelijke benen en zo kregen we allemaal een beurt, mij sloeg hij over….hij keek alleen maar, heel intens.
 
De spanning was te snijden, vooral toen hij begon met dreigen en je raad het al nergens een conducteur. Ik had het idee dat deze jongen ergens woont vanwege zijn beperkingen, maar een uitstapje had gemaakt om te genieten van het warme weer en de vrijheid te proeven, mogelijk is hij ergens neergestreken waar mensen zich vermaakt hebben om hem, dronken gevoerd en had hij de nacht op straat geslapen.
 
Op het station zag ik niemand aan wie ik het kon melden, wie weet hoe mensen zich zorgen maakten om hem. Op mijn werk kon ik pas bellen, omdat de portier een politienummer had. Ik meldde wat ik had gezien…….
 
De dame aan de telefoon antwoordde verveeld dat het nu te laat was, ik zei dat ik dat ook wel begreep, maar dat hij mogelijk zoek was en dan was er toch een spoor van hem, hij had hulp nodig, vervuild en dronken, verwaarloosd en geagiteerd, hij hoeft maar een verkeerde tegen te komen, die slaat hem al zijn ribben door zijn nieren.
 
Ik kon wel huilen toen ik ophing, in de trein kon ik niet 112 bellen, dat mag daarvoor niet en een ander nummer ken ik niet uit mijn hoofd en ik had niet eens mijn mobiel mee, die dame deed zo ongeïnteresseerd, er was gewoon een mens in nood, die mogelijk klappen ging oplopen, er waren mensen naar hem op zoek…..
 
De wereld begint op, jezoekthetzelfmaaruitcement te lijken en we zitten er al tot onze neus in.
 
Zilvertje. ( Foto van Zilvertje )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op In de trein. ( de dronken jongen )

  1. Smokey Robbinson zegt:

    "Hulpverlendende instanties", "vergeet het maar. Ook daar heeft op vel plaatsen de maatschappelijke gekte toegeslagen.
    Niet normaal meer deze "nieuwe norm.
    Wel weer een goed verhaal!

  2. zilver zegt:

    Dank je Smokey! Terusten!

  3. landheha zegt:

    Een dame aan de telefoon, oh jee, de eerste lijn. Vergeet het maar.
    Jij bent gewoon te goed voor deze wereld.

  4. coby zegt:

    Je hebt in ieder geval gedaan wat je kon doen binnen de omstandigheden. En dan moet je werk nog beginnen, pffff.
    Ik herken wat je zegt, dat dit heel veel spanning geeft. Moeilijke situatie.
    Je hebt ook gelijk dat als hij een verkeerde tegenkomt, het echt fout afloopt.
    Ik hoop dat hij goed aangekomen is waar hij thuishoort.
    Lieve groet, Coby

  5. zilver zegt:

    Landheha, men wordt zo onverschillig.
    Coby, ik heb me in de trein suf zitten denken hoe het op te lossen, maar het is zo een kruitvat, dat alleen kalmte en nietsdoen vaak het beste is. Op de terugweg, na mijn werk moest ik weer bellen naar de politie, maar gelukkig zag ik er een bij de trein op het Centraal, iemand die net uit de metro stapte op het Amstelstation, maaide iemand van zijn fiets af met een mes zo groot als een broodmes en de metro reed al weer door, doodeng, hij had naast me gezeten, toen ik van de schrik bekomen was dacht ik, gelukkig had ik geen fiets bij me. :^) En het was al zo een zware dag geweest, ik ben nog steeds moe, maar ben nu een week vrij, hoi, hoi, eindelijk tijd om te bloggen, wilt ook nog bij jou lezen, maar ben zo moe, terusten.

  6. Ate zegt:

    Ze worden niet alleen onverschillig, maar vooral bang, pas op jezelf, niet alleen hij, maar ook jij kan een keer een verkeerde tegenkomen.
    Ik heb mezelf al verscheidene keren in de nesten gewerkt door me er mee te bemoeien, en ik heb al een paar keer de opmerking van de politie gehad, dat het niet verstandig is dat ik iedere keer mijn grote mond open doe.
    Maar ja, mijn mond houden is iets wat ik niet vaak kan opbrengen.

  7. zilver zegt:

    Ate, ik probeer altijd te zoeken naar wat wijsheid is, gelukkig moet in op mijn werk handelen en mag ik in mijn vrije tijd nadenken, maar soms maar wel regelmatiger, lijkt het wel of de opgeborgen wereld buiten loopt. We zijn er niet meer op ingesteld, heb je zo iemand mee in de trein dan is het bloedlink, als iemand onder invloed is, in de tijd van mijn opa en oma, werd hij meegenomen door een schortje en kreeg een lekkere koek en een aai over de bol.

  8. Ate zegt:

    Uit de verhalen van mijn opa heb ik begrepen dat als je beschonken aangetroffen werd, je een nachtje in de cel mocht doorbrengen, en daarna kwam het ergste….. oma.

  9. zilver zegt:

    Ate, maar deze jongen was niet alleen onder invloed, hij was verstandelijk beperkt, de mensen die hem dronken hebben gevoerd, die moeten de cel in en anders de mensen die drank aan hem hadden verkocht, ik dacht ook aan die zaak ik meen uit 2005, een kastelein had een jongen van 16 zo veel drank gegeven dat hij stierf, zo erg. Was toen een vies spel, tegen elkaar opdrinken, de kastelein speelde vals, sommige mensen moet je in bescherming nemen, die kastelein, kreeg een aantal jaren cel dacht ik te weten, maar had van mij, een langere straf mogen zijn, als voorbeeld, aan anderen, die kastelein zal er niet beter van worden, maar hopelijk is er een voorbeeld gesteld.

  10. Ate zegt:

    Als hij ouder dan 16 is, kunnen ze hem niets weigeren, maar daar ben ik ook niet gelukkig mee.
    Ik denk wel dat zoiets heel moeilijk wettelijk te regelen is.
    Nu we het er toch over hebben, ga je ook naar de blogborrel? (er is ook fris, hoor)

  11. zilver zegt:

    Ate, volgens mij heeft een barman een plicht naar de maatschappij toe, volgens mij is er ook iets wettelijks op dit gebied.
    Waar en wanneer, ik weet van niks, of ik ben het vergeten.

  12. Ate zegt:

    Ja, een barman hoort er op te letten, maar als hij in een winkel een fles drank koopt is het mis.
    De borrel:http://www.vkblog.nl/bericht/267092/Bloggersborrel_m%E8t

  13. zilver zegt:

    Ja, dat is zo! Ik ga het even lezen en dan slapen, welterusten. Dank voor de link!

  14. Flip Willemsen zegt:

    Mooi en treurig verhaal, Zilvertje. Pas maar op. Voordat je het weet, richt de agressie zich tegen jou.Ik ben altijd heel voorzichtig, want ik ben zo iemand tegen wie de agressie zich bijna automatisch richt als er heibel is. Vraag niet waarom.

  15. landheha zegt:

    @zilver: het is niet onverschillig. Het is doordacht en wetenschappelijk iso 9000 gecertificeerd.
    jij bent te goed voor deze wereld. ik niet. ook een verstandelijk gehandicapte sta ik niet toe om de boel te terroriseren.
    @Ate: THAT’S THE SPIRIT!
    gewoon je mond open doen, eerliijk, zonder te betweteren. keep up the good work

  16. R. Kruzdlo zegt:

    Zilver het is laat. Ik dank je voor jouw reactie. Tevens goed dat je uitlegt hoe je de dingen ziet…
    Geweld in het openbaarvervoer breek mij de bek niet open
    dank groet

  17. The_Saint zegt:

    Geweld heeft de medemens murm gemaakt en gevangen gezet in de angst om nog voor een medemens op te komen…en de regering loopt hopeloos achter de feiten aan helaas.
    Ook ik moet heel vaak slikken…heb nu kinderen en een gezin waar ik s’avonds weer present moet zijn..prioriteiten.

  18. rob zegt:

    goedemorgen, het is allemaal zo veranderd tegenwoordig. maar jij hebt toch weer gedaan wat je kon doen op dat moment, meer kan je niet doen. iis alleen maar weer goed van je, fijne zondag , gr, rob

  19. Maria-Dolores zegt:

    hm… ik wilde er eigenlijk niks over zeggen, maar zit nu toch al even te lezen… aan de andere kant is natuurlijk het probleem dat er domweg geen oplossing IS…
    zo’n man zou eigenlijk 24 uur per dag iemand moeten hebben die het goed met hem meent, hem zijn volle aandacht geeft, er dus constant voor hem is, maar a.h.w. op de achtergrond blijft en steeds alleen dàn ingrijpt als het mis dreigt te gaan, hem indien nodig geruststelt, enz. enz. dan zou hij waarschijnlijk redelijk kunnen ‘functioneren’. waarbij het dan nog een enorm kunststuk zou zijn om precies te wéten wat je 24 uur per dag zou kunnen/moeten doen om hem te helpen en in hoeverre je meegaat in dat wat HIJ wil, òf beslist dat wat hij zelf wil, fout is en het ànders moet…

  20. zilver zegt:

    Flip, ja, ik doe altijd heel voorzichtig, gelukkig heeft het zich nog nooit tegen mij gericht, ook niet in mijn werk, ik heb een engel op mijn schouder, ik vermoed mijn vader. ( Hij was een engel )
    Landheha De HKZ. ( die is al weer aan de herkeuringen begonnen ) Je hebt wel gelijk, ook hij moet zich aan de normen en waarden houden, maar in een overvolle trein een mens onder invloed aanspreken op gedrag is vragen om problemen, er is voor niemand een vluchtweg.
    Krudzdlo, wat heb je toch een moeilijke naam ik heb wel drie keer gekeken, ben dialectisch, ja, ik doe dat wel vaak he merk ik nu ineens gelijk met jou op.
    Saint, bedachtzaamheid is denk ik wel heel goed,als een ieder dat had, was er geen oorlog meer.
    Maria, dank voor je uitgebreide reactie, een ideale situatie is voor zo een jongen moeilijk te creëren, maar middelen misbruik laat hem verloederen, ik denk dat het een leuke knul is, zonder middelen, ik hoop dat hij weer snel zijn plekje vindt.
    Ate, ik ga in mijn agenda kijken, ik denk dat ik op die maandag erna al weer heel vroeg moet beginnen en ik woon ver van die plek, wordt vervolgd.

  21. ramirezi zegt:

    Het is ook verwarrend na een paar borrels, die geschoren wielrennersbenen….😀

  22. zilver zegt:

    Rami, :^)

  23. Rubio zegt:

    zilver;
    Op je schouder..?
    Volgens mij ben je zelf die engel….hij keek je aan en zei niets, kan me er iets bij voorstellen als ik zo je blogjes lees.

  24. Afi zegt:

    Dag lieve Zilver,
    je bent een mooi mens.
    Dat voelde hij natuurlijk aan.
    Liefs van Afi

Geef een reactie

