Snikheet.

De treinen waren bloedheet, de metro leek een oven en het rook naar onderbroek en tenenkaas, op het Centraal stapte ik over, het was zo een leuke oude trein die opgelapt was, mooie kleuren, goed comfort veel beter dan die saaie sprinters.
 
Op een bank zat-lag een bouwvakker te slapen, jong nog, benen op de bank tegenover hem, met keurig een krantje onder de schoenen, helm naast hem, die had er een zware dag op zitten. We hadden wat vertraging, dus het was wachten in de hete trein, we plakten allemaal vast aan de banken en verzopen van het vocht in onze kleding, een bonte verzameling trok langs mij, oververhitte opa’s en oma’s, de vrouw met de: die moet je niet aantrekken schoenen met dit hete weer. Door haar moeilijke loop vermoedde je de blaren onder het leer.
 
De korte broekenmannen, de hond, met de tong op de treeplank, de baby die te dik was ingepakt, het meisje met het mutsje en de wantjes, ze leek op een toverkol, veel zwart, veel aparte tekens, hoog uit dertien, je zag een jonge vrouw in de dop, die probeerde haar eigen stijl te zoeken……
 
Het signaal klonk, eindelijk we konden vertrekken, met een schok werd de jonge bouwvakker wakker, hij sprong omhoog en holde de trein uit, ik hoorde een apart geluid onder de bank, ik herkende het dadelijk, hij verloor zijn mobiel, het was een kwestie van seconden, ik holde hem achterna en hij in zijn vlucht, voelde net met zijn hand op zijn zak. Hij keek mij dankbaar aan. Ontmoeting op de treeplank.
 
Verhit ging ik weer zitten, de vrouw tegenover mij, was mijn krenten in de pap moment, met een lieve lach, vertelde ze dat het heel lief en alert van mij was……
 
Zilvertje. ( foto van Zilvertje Centraal station Amsterdam 2005 )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-07 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Snikheet.

  1. Maria-Dolores zegt:

    en nou wij nog: wat lief van je, met die hitte.
    (soms ben ik te moe om nog lief en alert te zijn, maar jij dus niet :-)…)
    ciao

  2. Antoinette Duijsters zegt:

    Helamaal met Maria- Dolores eens, met dit weer lijkt mijn verstand steeds langzamer te reageren.:-))))

  3. zilver zegt:

    Maria, ik ben er zelf zo ooit ook eens eentje verloren en ik weet nog hoe jammer dat was, dat gun ik iemand niet, maar het is en was wel erg heet en het ging op het nippertje.
    Ja, Antoinette, wat maakt het traag he, pfffffffffffffffffff.

  4. Maria-Dolores zegt:

    @zilver,
    tuurlijk. meestal wint bij mij dan ook dat idee van: ‘als het mij zou overkomen, zou ik ook blij zijn…’. da’s juist ook het lieve en alerte, zoals die mevrouw in de trein terecht opmerkte🙂.
    ciao

  5. Aad Verbaast zegt:

    Goed gedaan van je!
    Vanavond lekker met je benen op de bank recht voor een ventilator gaan zitten.. Heerlijk, daar kan geen airco tegenop!

  6. The_Saint zegt:

    Holland is niet gebouwd voor hitte..:-))
    Maar geduld,het plenzen komt spoedig , en in overvloed….

  7. rob zegt:

    hoi zilver, zeker lief en wat was je snel goed hoor van je,
    ik ga nu ook snel weg doei,

  8. zilver zegt:

    Maria, ja, ik hoop dat het altijd blijft winnen, maar ik voel ook wel eens laat maar, maar laat het ( nog niet ) toe.
    Aaad we hebben net het eten op, het is hier nu 28, 5 graden, pffffffffffffff, ik kook!
    The Saint, ik verlang er na, dan ga ik buiten staan.
    Rob, ik denk aan je wat een klus na zo een dag nog de nacht in, pas goed op jezelf.

  9. coby zegt:

    Lekker weertje hè, maar niet om te rennen en een sprintje te trekken.
    Je zult daarna wel helemaal de coupé uit zijn gedreven.
    Kun je niet met je voeten in een beetje lekker koud water?
    Daar knapt een mens van op!
    Lieve groet, Coby

  10. zilver zegt:

    Coby, ik heb zo een lekker bad! Nog een dag, dan heb ik vakantie! Hoe heet is het bij jou in huis? De top was hier 28,5, maar er is nu wind uit zee, nu 28, helemaal lekker.

  11. Smokey Robbinson zegt:

    Zilver , jij hebt de hitte en de mensen zo goed beschreven dat ik het bijna kon voelen.Je bent en blijft, zelfs onder bizarre omstandigheden, alijd weer iemands reddende engel…
    Die vrouw die naar je lachte bevestigde dat.
    Geniet van je welverdiende bad!

  12. jacob hesseling zegt:

    in amsterdam is altijd wat te doen , zeker met jou in de buurt, hij was dus your handyman.

  13. K zegt:

    Ik moest meteen al lachen bij de eerste zin!
    Goeie actie Zilver! Een mobiel met een abonnement verliezen is geen grap.
    Ben je nu weer gedoucht en fris?

  14. Zich van Verre zegt:

    Net als Smokey kreeg ik het weer extra warm. Onderbroeken en tenenkaas, haha.

  15. flip willemsen zegt:

    Goed gedaan, Zilvertje. Inderdaad aardig attent en lief. Bij mij was het vandaag dikke kutdag. En stinken dat ik deed! (althans dat neem ik aan, want ik kan het zelf niet ruiken, omdat ik geen reuk heb vanaf mijn geboorte) Ik wilde mijn boodschappen afrekenen, was ik mijn portemonnee kwijt. Gerold. Met die hitte. Alles moeten regelen: eerst naar mijn vriendin voor de reservesleutels, bank gebeld, rekening geblokkeerd, pasje aangevraagd, ziekenfondspasje opnieuw aanvragen, treinkaart, tramkaart. Snel naar de bank daarna om met mijn paspoort geld op te nemen. Vanavond mijn niet betaalde boodschappen opgehaald bij AH. Bij de counter toch maar even vragen of er een portemonnee was gevonden. En? Ja hoor. Gelukkig!!! Maar ik heb geen zin om de boel weer te gaan deblokkeren.Een nieuwe pincode is nooit weg. En de NS vraagt 11 euro. Nou ja. Eind goed al goed. Zilvertje de tweede had mijn portemonnee gevonden en naar de counter gebracht.

  16. ceesincambodja zegt:

    Inderdaad, heel lief Zilver.
    Nog steeds geen airco in de trein?
    Zullen ze toch eens aan moeten,
    Zo met die klimaatverandering.
    Denk je ook niet?
    36Gradenhiergroetjes

  17. Dianne zegt:

    lekker warm blog met een zilveren randje
    groetje

  18. Peterus zegt:

    Wat een lelijk gebouw is dat station!
    bouwvakkersgroet

Geef een reactie

