Kledingkasten van kinderen. ( stress in de vroege ochtend )



 
sommige moeders en vaders herkennen het probleem, de kast ligt overvol, maar het kind wil niks aantrekken, elke ochtend is het een klein drama, alles wordt woest overhoop getrokken, gepast en de stemming is om te snijden, als je een werkende mama of papa bent, is dit zeer tijdrovend en het komt de sfeer niet ten goede, je gaat dan niet plezierig uit elkaar op die vroege ochtend.
 
de tip die ik ouders geef, is de volgende:
ruim samen met je kind de kast op en gooi/geef weg wat je kind toch nooit aantrekt, laat je kind kiezen wat het wel wil behouden, het is even een rib uit je lijf, maar je plukt er later de vruchten van.
 
koop daarna nooit meer iets zonder je kind, neem je kind altijd mee, laat het passen en zeg er goed bij, dat als je kind het koopt, het voortaan aan moet, alles wat vanaf de dag van opruimen in de kast ligt, is zelf gekozen en moet dus aan. ( zonder mopperen )
 
je zult merken, dat het de eerst volgende ochtend veel stress scheelt en je kind voelt zich serieus genomen en gelukkiger.
 
( dus nooit meer iets door de strot duwen of zelf kopen, het kind laten kiezen en verantwoordelijk maken voor die keuze.)
 
ik hoop dat het jou net zo helpt als veel andere ouders.
 
zilvertje. ( foto: de opvoedzilver )

 

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-06 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Kledingkasten van kinderen. ( stress in de vroege ochtend )

  1. coby zegt:

    Ha Zilvertje, je ziet er deskundig uit op de foto hahahaha, maar het is je gelukt om te plaatsen dus….
    Goed zo, dan kun je hier weer verder. Ik ga voorlopig vooral even lezen en kijken, maar wat een verrassing dat het het allemaal weer doet.
    :Lieve groet, Coby

  2. zilver zegt:

    Coby, ik had het nooit gedacht en ik heb me toch een problemen gehad, blog een was er een van bloed zweet en tranen. Als je problemen hebt, ik hoor het graag, mogelijk weet ik het nu!

  3. Afra Seikler zegt:

    Ha die Zilver…
    dat staat je goed: zo’n ouderwets poetsdoekje om…
    De voorjaarsschoonmaak is toch al achter de rug (hoop ik?!)
    Fijn weekeinde van Afi

  4. zilver zegt:

    Ja, die is al weer achter de rug ;^) deze is nog van Zilvertjes schoonmaaktips in dertien delen, maar nu opvoedtips, lijkt me zeer nuttig en weldadig voor kinderen en ouders.

  5. rokus2000 zegt:

    Blij dat je niet opgegeven hebt.
    Goeie tip trouwens. Ik ga wel eens met mijn zoon om kleren… Wat een engelengeduld hebben jullie opvoeders. Maar het is wel leuk.

  6. zilver zegt:

    Rokus, met hulp van John kwam ik zo ver. Fijn je weer te zien!
    Ja, niks zo leuk als kinderen opvoeden, leren we ook ons zelf goed kennen, deze tip wordt al gebruikt door veel ouders en ze zijn er allemaal zo blij mee, scheelt een hoop gedoe en geld, want hoe vaak kopen we goed bedoelt iets maar willen de kinderen het niet aan, zo zonde van het geld en alle negatieve energie, het is een wondertip vind ik zelf zei ik onbescheiden :6)

  7. hippocampi zegt:

    deze gaat in ons handzame boekje voor de komende jaren, dank zilvertje

  8. Kitty Schoenmakers zegt:

    Het systeem dat mijn moeder hanteerde was: kleren ’s avonds uitzoeken en al klaar leggen.
    Ik kan me helemaal niet herinneren dat mijn jongens moeite hadden met uitkiezen. Volgens mij hadden ze dat ook niet. ik heb het zelf wel, hahaha.

  9. zilver zegt:

    Hippo, ik was net bij jou, beterschap!
    K, nou gelukkig maar, mijn oudste hadden het ook niet, maar de jongste eerst wel, tot ik overging op plan B en het werkt, ik bedenk altijd plannen, want ik houd erg van ze en soms merk ik, dat het komt omdat ik het verkeerd aanpak, koop ik dat leuke broekje, maar dan vinden ze het dus echt niet leuk en het zit niet, maar nu ben ik al jaren genezen, dit helpt echt, het werkt als een trein, nooit meer problemen en zelf heb ik het niet, ik leg het voor me zelf ook klaar, zeker als ik al om een uur of vier mijn bed uit moet, maar ik ben wel te zwaar en daar moet ik iets aan doen, want dan is mijn keuze kleiner.
    Heb vandaag vier uur gelopen, maar ik mag en kan nooit meer hardlopen, ik heb al lichte slijtage, dus nu na een bijna leven lang hardlopen tot 2002 aan de wandel, tis even slikken, maar tis niet anders, ik ga koken, doegggggggggggggggggg!

  10. Thera zegt:

    Ja, dat lijkt me heel zinnig. Wat overigens ook werkt, is het koppelen van leuke gebeurtenissen aan kleding. Kylian had een zwart t-shirt, dat wilde hij nooit aan en het stond hem fantastisch, slik. Op een goede dag moest hij optreden als John Travolta en daar hoorde passende kleding bij. Jaja, het zwarte t-shirt kwam uit de donkere hoek onder de stapels vandaan. Het optreden was een succes en nu is het zijn lievelingsshirt, want, zo verklapte hij me, het geeft hem zelfvertrouwen.🙂
    Dus eh… wacht nog even met weggooien/-geven.

  11. zilver zegt:

    Thera, wat een mooi verhaal, ja, dat kan ook nog! Aan kleding zit zo veel gekoppeld, wij beseffen dat vaak al niet meer, maar het ligt zeer gevoelig!

  12. flip willemsen zegt:

    Hoi Zilver,
    Mooi van die kleren. Ik denk dat je mijn boek niet gauw zult vinden. Tegenwoordig word je als schrijver die niet goed verkoopt na drie maanden al uit de schappen gehaald. Ach, wat maakt het uit. Wacht mijn novelle af. Die stuur ik je op tzt. Komt in 2010 Ik heb mijn weblog al twee keer verwijderd. Wil niet lukken.

  13. zilver zegt:

    Flip, wat raar, dat ze het geen tijd gunnen, vind dat echt heel erg, je bent lief, ik ga gewoon je uitgever bellen, zijn ze nou helemaal belatafeld, als ze toch zo doen lezen we straks nog maar een boek, de bijbel, nou dat moeten we niet willen. Ik hoop dat het verwijderen niet lukt, maar weet je, sommige dingen duren nu langer, dus het zal straks wel niet meer te zien zijn, zo jammer, nou ik hoop je nog vaak te zien, dat het je maar heel goed mag gaan en dat je veel inspiratie krijgt. xxx

  14. Annet Lemaire zegt:

    :)) Clown! De opvoedzilver:))
    Mooi verhaaltje!

  15. zilver zegt:

    Annet, ja, ja, ze is van alle markten thuis ( denkt ze ) :^)

  16. draver zegt:

    Je hebt de problemen gelukkig overwonnen, mooi verhaal.

  17. Janneke van Bockel zegt:

    Worstel en kom boven, het is je weer ’s gelukt😉 Hele pragmatische tip Zilver, kan veel ouders helpen. Wat ook helpt is vrede hebben met de eigen smaak/normen die kinderen kunnen hebben. Afscheid nemen van de setjes die je zelf in je hoofd hebt en de eigen combi’s toejuichen, krijgen ze er lol in om zelf over hun kleding na te denken is mijn ervaring.

  18. Robert Kruzdlo zegt:

    Vallen en opstaan. Groet

  19. zilver zegt:

    Draver, het is leuk om samen te groeien.
    Janneke, ja, dat is een waar ding, opvoeden is niet alleen de kinderen de weg wijzen in de wereld, maar ook zelf een beter mens worden, ik leer nog elke dag.
    R. Kruzdlo, ja, met vallen en opstaan leert men lopen.

  20. Robert Kruzdlo zegt:

    En leven Zilver

  21. zilver zegt:

    Ja, en leven en genieten, heel belangrijk!

  22. paco painter zegt:

    belangrijker is er bijna niet

  23. zilver zegt:

    He Paco, je bent er ook weer he, fijn. Kinderen zijn zo bijzonder en leerzaam en gezellig, ik geef er mijn laatste cent voor, als het maar goed met ze gaat. Ik hoop dat ik er goede wereldburgers van maak.

  24. Kiezels zegt:

    Ik heb een zeer eigenzinnige jongste die gewoon niets aantrekt wat hem niet bevalt. Schoenen, ramp.
    Als hij nieuwe schoenen nodig heeft, zet ik vier paar voor hem neer in zijn maat en in mijn keuze en daar moet hij uit kiezen. Die truc lukt.

  25. Smokey Robbinson zegt:

    Een verstandige oplossing Zilver en..everybody happy!

  26. zilver zegt:

    Zo is dat Smokey!

  27. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Haha Zilver, bedankt voor de uitstekende tips. Niet dat ik grote problemen had. Mijn oudste zoon wilde zelf kiezen en dat ging prima. Middelste zoon kon het nooit wat schelen en deed altijd zonder morren aan wat ik klaarlegde tot ik hem uitlegde dat hij dat ook zelf moest gaan doen.
    Maar jongste zoon…… als ik hem zelf laat kiezen bij aankoop zou hij al jaren lang in zijn blote kont naar school moeten. Hij haat het! Heel af en toe heb ik hem onder dwang een jas laten passen (drama!) alleen maar om te controleren welke maat hij had zodat ik later veilig iets voor hem uit kon kiezen.
    Tot op de dag van vandaag (hij is 11½) koop ik alles en gaat hij niet mee. Tot volle tevredenheid van alle partijen.

  28. zilver zegt:

    Hallo Catharina, gelukkig maar dat het goed gaat bij jou, bij veel mensen is het drama in de ochtend, vaak was het allemaal goed bedoeld, moeders en vader die kleding kopen zonder het kind mee te nemen en een inbreng te laten hebben, maar als het bij jou goed gaat, prima, houden zo, lekker genieten van opgroeiende mensjes, het mooiste dat er is. Ik heb vannacht gedroomd over die reus, grappig he?

  29. tiekje zegt:

    voor mezelf heb ik de regel
    “koop ik iets nieuws dan gooi ik iets ouds weg.
    het helpt je de boel te blijven overzien.

Geef een reactie

