Verslaafd aan het leven. De roes/seks. Deel 4

Als ik in mijn roes zit, ben ik onbereikbaar, zit ik diep in een zeepbel, zweef ik over velden en wegen, over zeeën en ben ik alle tijden aanwezig, ik leef in het heden en verleden, ik ben in het hier en nu en ben een kind en een volwassen vrouw. soms zie ik kleuren die in het echt niet bestaan, kom ik in een soort van wachtkamer met deuren en grote sleutelgaten, zie ik mannen en vrouwen in witte gewaden, die zo stralen dat mijn ogen er van gaan tranen. maar het fijnste is dat gevoel, het is met geen pen te beschrijven en als je het eenmaal hebt gevoeld, laat het je nooit meer los, wil je meer, steeds maar meer.

Maar het hangt natuurlijk af van wat ik gebruik, vaak kan ik niet kiezen, neem ik dat wat voor handen is en betaalbaar en hoop ik dat ik niet belazerd word.
Maar dat spul is zo verrekte duur, niet in het begin, ze duwen het gratis in je neus, ze schenken je glas vol, je laten je alles proberen en net als je denkt, het wordt me te gortig ik stop er mee, dan kun je er niet meer mee stoppen en dan moet je op zoek naar die gasten, ze verkopen het graag, je merkt dan pas hoe duur het is en hoe nauw het luistert, de ene dealer is de ander niet, ze houden je voor de gek en zijn in staat je poten te breken als je niet betaalt, of te laat betaalt, zie je hier die jaap op mijn wang? Stiletto, zie je hier die bult op mijn pink? Gebroken geweest, ze gaan over lijken en wie er achter zitten, je wilt het niet weten.

Je houd je hart vast als je de jeugd door Amsterdam ziet trekken, ze gaan voor de vrijheid, ze gaan voor het ware leven, maar hoeveel weten de zijpaden te mijden, hoeveel rollen er goed uit? Bij de Jellinek heb ik een arts gesproken en die vertelde over weg gesnoven neusschotjes, over gaten in je hersenpan, over een totale ontregelingen in je bovenkamer door die rotzooi, als of de vijand je lichaam is binnen geslopen.

Maar nu die andere trek, ik wil eten, ik heb honger, liefst wil ik iets zoets, moorkoppen, slagroomsoezen, suikerbroodjes, maar ik heb geen cent meer te makken, heb het net allemaal uitgegeven, voor hooguit een kwartier hemel…..

Beelden dringen zich aan me op, ik zie een prachtig schip voor de sluis wachten en ik zie Astrix en Obelix, ik zie mijn moeder, ze draait in het rond en ze heeft een varkenssnuit en draait en draait en draait, een caleidoscoop…….ik zie me zelf weer op de planken staan, mijn tweede theatershow: daar is de nieuwe vrouw een vrouw van in de veertig, die na twintig jaar huwelijk uitbreekt en waar een wereld voor open gaat, ze rolt van het ene in het andere en heeft een buurvrouw waar ze al haar verhalen mee deelt…. “nou buurtvrouw, ik smeer altijd extra zaaddodend middel op mijn impresario, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.” ( ze bedoelde:   een pessarium )

Zilvertje. Een verhaal tussen waan en werkelijkheid, wordt vervolgd.
Foto van Zilvertje, de Portugees in Amsterdam, da Silva.

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

21 reacties op Verslaafd aan het leven. De roes/seks. Deel 4

  1. Zilvertje zegt:

    Nou Antoinette, dat vind ik een mooi compliment, ik heb jaren met veel plezier gewerkt bij het Leger des Heils, bij de Brijder verslavinszorg en in de psychiatrie en ik heb natuurlijk een zoon zie verslaafd is geweest en psychiatrisch patient en ja, dan leer je wel veel. Welterusten.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Zilvertje, je moet er wel veel van af weten om zo te kunnen schrijven.

  3. Zich van Verre zegt:

    Leuk geschreven! Effe de andere delen inhalen.

  4. Zilvertje zegt:

    Dag zicht van verre, dank je en ja, ik dacht ik gooi er tegen het einde een grapje in. :^)

  5. theo den herder zegt:

    heb een broer die verslaafd is en dit is voor hem.
    Hij zag in de nevel, gedaantes
    soms zag hij schimmen, beneveld
    voorkomen, soms keek hij op
    de wolken in, en wist figuren
    getekend als op het blauwe bord
    met mistige blik bekeek hij
    de wereld, en bezag het zo
    anders – dan u en ik
    Op klare dagen schuilde hij
    voor veel meer dan regen alleen
    en zijn praat liep niet over lip
    of over tong, nee zijn stem
    tapte uit een ander vaatje
    dan die van hem
    Men noemde hem gek, men
    noemde zich bang, men wist zich
    geen raad – met hem..
    – O ziet men dan de waanzin, eerder
    als ´n zonderling op de regel des gedrag
    dan als ‘n bewijs dat een ieder van ons
    op zijn eigen regel leven mag ? –
    Want hij, hij bekommerde zich – eenvoudig
    nergens om, zong en floot, en zo ging hem
    het aards gebeuren voorbij
    hij danste het buiten terwijl ´t er goot
    hij lachte de mens welk hem gebood
    o zijn poot loopt niet over deze aardkloot
    en terwijl geld ons altijd brengt in nood
    waant hij zich vrij van schot, want
    ´t leven zelf is hem als dagelijks brood
    Geef mij dan maar de waanzin, benoem mij
    de melaatse van de werkelijkheid, laat
    mijn vrijheid u tot dwangbuis dwingen
    laat mij vluchten uit dit kader, laat
    mijn daden duister en mijn woorden
    vreemd, laat mij laat mij laat mij, laat
    mij woest klappen de handen, en buigen
    voor u, terwijl de mens in vorm vergaat
    o laat mij toch de zin hebben –
    laat mij toch zin hebben – in de waan!
    groetjes theo

  6. Zilvertje zegt:

    Lieve Theo, het is prachtig, je bent een lieverd, ik hoop dat jouw broer en mijn zoon en alle anderen toch veel gelukkige momenten mogen vinden en mensen treffen zo als jij.

  7. mispoes zegt:

    Jammer dat je niet schrijft wat je hebt gebruikt
    Want dat wil ik ook wel eens meemaken.
    Maar ik zal wel zorgen dat ik geld overhou om te eten.
    ;)))
    gr eva

  8. Zilvertje zegt:

    Lieve Eva, ik zou het voor geen goud doen, te bang om gek te worden.Reactie is geredigeerd

  9. K zegt:

    Ik blijf je volgen. Goed verhaal!
    Dat lijkt me niet zo verstandig, Mispoes.

  10. Zilvertje zegt:

    Dank je K, nee, laten wij er in Godsnaam niet aan beginnen, ik heb te veel ellende gezien, geef mij maar een kop koffie, of thee of warme melk, dan ben ik ook blij, welterusten xxx

  11. theo den herder zegt:

    trudy fam is all there is nothing less

  12. theo den herder zegt:

    joh meisje
    mn broer op verkeerde pad , gelukkig zijn er meer dan een om hem op het juiste pad te brengen.

  13. theo den herder zegt:

    van mn broer toen hij bewust was voor zijn vrouw.
    Geef me iets wat mij aan jou doet denken
    Geef me iets waarbij ik mijn emoties kan versterken
    Geef me iets dat niemand anders heeft
    Vul mijn hart maar in met alle liefde die je hebt
    Laat me niet alleen, en ik zal je geven wat je nooit hebt gekregen
    Laat me niet knielen voor je liefde, Want dan zal het nooit op echte liefde lijken.
    Geef me een reden waarom je bij me zou blijven
    Geef me het gevoel dat er niks is anders dan de liefde
    Geef me het gevoel dat je voor ons vecht
    Ook als is er niks meer over na mijn vertrek
    Je kunt niet aan de liefde ontsnappen
    Als het je te pakken heeft
    Als je nog steeds de geur ruikt
    Die je tot het einde nabij volgt
    Er is geen betere weg dan de liefde
    Want eenmaal als je de liefde bedrijft
    Zal het hoogtepunt je te pakken krijgen
    Want dat magische gevoel dat je doormaakt
    Geeft je geen uitgang tot het slechte
    Het maakt je alleen maar verslaafder
    Jij bent mijn verslaving
    En ik wil steeds meer
    Wanneer je het van me weghoud
    Zal ik er alles aan doen om je te gebruiken
    Om je bij me te houden

  14. theo den herder zegt:

    joh het zit in de fam baby

  15. theo den herder zegt:

    daarna zakte hij in een diep dal

  16. theo den herder zegt:

    joh meisje het zit echt in de familie

  17. Zilvertje zegt:

    Theo, wat lag je laat in bed, ik moet het vanavond allemaal op mijn gemak lezen, om het goed te begrijpen, sterkte.Reactie is geredigeerd

  18. Coby zegt:

    Hoe het één het ander in stand houdt….
    Alles voor een kwartiertje ‘verlossing’…
    Lieve groet, Coby

  19. Zilvertje zegt:

    Coby, het is en bizar leven he. Fijne dag!

  20. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    De roes van de verslaving is sterker dan een oorlog te winnen, je verliest altijd en alles. oma

  21. flip willemsen zegt:

    Mooi verhaal, Zilvertje. Ik heb deel 1,2,3, ook gelezen. Die bloem voor 2 euro verkocht, heel mooi.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

