Verslaafd aan het leven. ( deel 1 )


 
Op de stoep van het oude stadhuis had ik een geweldig uitzicht over de Zaan en de warme bakker van van der Pletje, het water liep me in de mond, een uur geleden had ik zo naar binnen kunnen lopen en een moorkop of drie kunnen bestellen, of zo een zalig Zaans graantje wat zo vers en zacht lekker klef aan je verhemelte plakt, maar ik sukkel was weer zo oerdom geweest om een ander bolletje te kopen, zo een bolletje van 5 euro, waar je alleen maar meer trek van krijgt, wat maar even werkt, zodat je binnen het kwartier weer met je koude billen op de echte aarde landt.

Mijn spijkerbroek was nat en vies en stonk naar drank, mijn shirtje schuurde onder mijn oksels, was al wel 4 keer nat geweest en weer opgedroogd en dan krijg je van die harde stof.  Ik was gister op de begrafenis van Louwe Ko geweest  te Sint Barbara en had daar veel plakkies cake gegeten en de roos die ik kreeg van Hennie Tinga om later op de kist te leggen, had ik zelf gehouden, Hennie zag het wel, maar zei niks, ik heb de roos later op de Dam verkocht voor 2 euro aan een gozer die bijna geen nee, kon zeggen, omdat hij zo smoorverliefd naar zijn meissie keek en ja, als je dan geen roos koopt ga je af als een gieter.

Dat kapitaaltje was weer het begin van alle ellende, ik kan niet met geld omgaan, het brandt in mijn zak, of komt het omdat ik geen hoop heb, geen vooruitzicht? Ben net drie dagen terug uit de bak, ik heb er maanden gezeten, ik ben een veelpleger in de volksmond, nou het zou wat, maar ik weet bijna zeker dat als ik mijn huisje nog had gehad, ik dadelijk na mijn vrijlating de plantjes was gaan water geven, de poes had geknuffeld en de ramen had gezeemd, even naar de Deka was gegaan voor wat boodschappen en op de fiets gestapt was naar mijn oude moeder, maar nu? Ik had geen plek om naar toe te gaan, ik kreeg die oude envelop in mijn handen gedrukt, die met mijn ringetje en nog wat kleine spulletjes en ik stond buiten, in de weilanden van heeeeeeeeeeeee, dr groeit hier een metro en een sportschool en voor de rest niks dan kale koude winderigere  klerezooi.

Ja, kijkt u maar mensen, ik lul in me zelf, ik ben er zo eentje, beetje gek, beetje dom, beetje van de wereld.


Zilvertje. ( wordt vervolgd ) een vervolgverhaal tussen waan en werkelijkheid.
Foto: oude stadhuis, Zaandam.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-05. Bookmark de permalink .

32 reacties op Verslaafd aan het leven. ( deel 1 )

  1. antoinette duijsters zegt:

    Een veelbelovend begin, Zilvertje.

  2. Zilvertje zegt:

    Dank je Antoinette, ik heb er al een aantal klaar, ben benieuwd of men het leest en of ik het een poosje volhoud.

  3. Coby zegt:

    Een vervolgverhaal, wat een idee, Zilvertje.
    Ik ga je volgen…
    Lieve groet, Coby

  4. Zilvertje zegt:

    Coby, dat is lief! xxxxxxxxxxxxxxxxx

  5. K zegt:

    Aanbevolen!
    Goed verhaal.

  6. Zilvertje zegt:

    Dank je K! xxx

  7. Summer zegt:

    Hier wil ik meer van…
    Zilver: ècht goed!
    groetjes

  8. Summer zegt:

    Ingelogd voor de aanbeveling. Ik moet vandaag vaak opnieuw inloggen. Internet floept er steeds vanaf.

  9. Zilvertje zegt:

    Dank je Summer, ja, gister deed het weblog ook zo raar, maar nu is het ook in de war, soms is alles heel lang en soms komt er niks, nou ja, er zijn ergere dingen!

  10. Zilvertje zegt:

    Nu is alles zwart, ohhhh, als dit maar goed komt!

  11. Ragfijn zegt:

    Leest lekker weg!
    Maar goed dat nu alles zwart is, zouden we het vervolg missen.
    Groet van Ragfijn

  12. Zilvertje zegt:

    Ragfijn, net was bijna alles zwart, heb je het ook gezien?
    Dank je wel, ik heb nu een aantal delen klaar, ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoud.
    Welterusten!

  13. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Een verhaal wat in de startblokken staat, hoe zal dit aflopen, zou alles nog goed komen?
    Nee, roken doet oma niet, heeft ook heel erge dingen gezien door het roken. oma

  14. Zilvertje zegt:

    Oma, ja, hier was ik vanmiddag aan begonnen, goed van oma, vond het zo grappig die sigaar uit eigen doos, ik ga proberen meer te komen, ik heb wat rust in mijn leven moeten inbouwen, ja, soms moet dat, allemaal een x.
    Het verhaal geeft een inkijkje, naar eer en geweten probeer ik het goed te doen, maar ik weet lang niet alles.

  15. Zwollywood zegt:

    Nu naar bed jij!

  16. Zilvertje zegt:

    Hahah, jij ook! :^)

  17. R.Llull zegt:

    Aanbevolen omdat het heel vertellend is. Geuren, shuren, kleren, enzovoorts.
    Ja ik ben het zowel op foto klein en groot.
    Café…, even onder ons, was in Spanje hoor!
    Groet

  18. Zilvertje zegt:

    Dank je! Spanje, zalig land.

  19. paco zegt:

    Goed verhaal. En, nee, ik ben geen zoon van een dokter.Ik woonde naast een winkel die Siemer heette.

  20. Zilvertje zegt:

    Siemer, ja, die naam zegt me wel wat, maar de rest ben ik vergeten. Siemer en de eierkoeken van Bak.

  21. Summer zegt:

    Nou, dat zeg ik ook steeds: " er zijn ergere dingen" maar ondertussen is het dysfunctioneren wel een schepje bovenop de ergere dingen .En dat is het erge(rlijke) eraan…
    De eierkoeken van Bak(ker…Sonja, die adviseert ze toch ook?).
    Succes met het vervolg Zilver!

  22. Zilvertje zegt:

    Ja, Sonja zegt dat je die kan eten en nou en dat heb ik gedaan, tot dat me dochter zich afvroeg waarom ik steeds van die droge dingen at, ze vertelde me het aantal calorien, ben het helaas vergeten, maar waren er veel, dus er komt geen eierkoek meer in, maar die van bak waren zalig, lekker vers, Bak was een bakkertje dicht bij opa en oma, op het zelfde rijtje, er waren veel bakkers in Edam en de kinderen rijmden er op en dat ging zo:
    Bakker Breed
    liet een scheet
    onder moeders tafelkleed
    Bakker de Lange
    wilde hem vangen
    Bakker van Diepen
    ging hem kiepen
    Bakker van Dongen
    ging er mee pingpongen
    ( de rest ben ik vergeten, ik was een jaar of 4, maar Coby, of Paco weten het mogelijk nog en heus, het waren allemaal bakkers )
    Ik bedenk nu ter plekken, als slot en bakker Bak, stopte hem in zijn zak!
    :^)Reactie is geredigeerd

  23. Zilvertje zegt:

    Was ik weer niet ingelogd, zo raar, val er steeds af. Ik heb even na zitten denken, maar een scheet is een hij, dus het klopt, ja, dat vind ik altijd moeilijk, ik heb een site gevonden, daar heb ik de scheet op mannelijkheid gecheckt, want ik kwam er even niet uit.( hij stinkt wel ) :^(

  24. Summer zegt:

    Van die droge eierkoeken heb ik de theorie ook nooit begrepen, laat staan de praktijk. Waar baseert ze dat op…
    Het gedicht knettert van de gein. Je bakt ze wel bruin:))

  25. Zilvertje zegt:

    Zou ze aandelen hebben in eierkoeken? :^)
    Nou inderdaat, we lagen altijd dubbel en al mijn neefjes en nichtjes van mijn tante Guus, acht in totaal zongen het uit volle borst mee en als we bij oma in de keuken zaten, lekker vol met ze alle, dan speelden we het na, een hield zijn kontje bij het tafelkleed en daar begon het lange gedicht, we hadden de hik van het lachen.
    Ja, deze bakker, houdt van bruin bakken :^)

  26. Annet zegt:

    Mooi, iets voor een onewomanshow….
    kussie……

  27. Zilvertje zegt:

    Nou, daar zeg je me wat! Zou het zo doen en hier een daar een liedje, Koen op de pingelpangel en jij en Coby doen het decor, nu nog een agent zien te vinden, doe je mee?

  28. oliphant zegt:

    Ziver net uit de bak? Wat een bak!Waar moet dat heen?

  29. Zilvertje zegt:

    Oliphant, dat gaat naar deel 2 die komt zo ja, het is wat met die hersenpan van mij, ik hoop dat je een fijn weekend krijgt, doegggggggggggggggggggg.

  30. gala zegt:

    ik ga gelijk deel 2 lezen!

  31. Ingrid van den Bergh zegt:

    Zilver – fictie;
    spannend!

  32. Geroma zegt:

    Bij het begin begonnen…..:-)

Geef een reactie

