Lieve papa,

 
Er gebeuren niet elke dag wondertjes, maar soms komt het nog voor, vorige week is op mijn Hyves iets bijzonders gebeurd. Ik zag al aan mijn post dat ik een e-mail had van een Peter Den Herder, of ik zijn vriend wilde worden, ik dacht dat het berichtje van mijn jongste broer kwam, hij is niet zo een Internettype dus ik was verrast, maar na het accepteren zag ik dat de leeftijd niet klopte en mijn hart ging sneller slaan, familie?

Dadelijk heb ik een krabbeltje geplaatst bij Peter en gevraagd of hij de zoon is van Ome Cor de aannemer uit Amsterdam, helaas, we waren geen familie, hij was wel op zoek naar familie. Maar nog die zelfde avond kreeg ik twee vriendenverzoekjes van echte familie van mij, een nichtje en een neef, Ineke en Theo.

Papa, ik heb ze nooit gezien, maar het zijn kinderen van je broer Jan, maar jij noemde je broer Kinn, lieve papa, ik ben zo blij, we hebben nooit contact gehad met ze, al wisten we wel van hun bestaan, ik zag altijd aan je ogen dat er verdriet school achter het niet zien, maar je was geen man van klagen, je was geen man van rellen, er is vast iets geweest dat te groot was, iets waar je ons niet mee wilde belasten.

Papa, jouw vader is er al heel lang niet meer, even voor ik beviel in 1980 van mijn eerste kindjes was opa overleden, omdat het niet goed met de baby en met mij ging, lag ik al een poosje in het ziekenhuis, ik was dus niet bij het afscheid van opa en oma was al overleden toen ik een jaar of veertien was, veel dingen ben ik vergeten en we kwamen niet vaak bij jouw ouders, maar nu lees ik in mailtjes van mijn neef Theo dingen over vroeger, over de hond van oma, over de waterput, over dat dierbare vroeger.

Papa, Theo is op mijn weblog geweest en leest dingen van iemand die hij nooit heeft gezien, maar wel familie is van hem en weet je wat ik zo bijzonder vind…. hij schrijft ook.

Nou, zodra ik meer weet hoor je van me, maar dit wilde ik je alvast zeggen, ik ben bang dat ik ome Cor niet meer vind, van mijn boekhoudster ( ook een wonder ) hoorde ik dat haar man hem goed heeft gekend, dat die ook voor mij is gaan zoeken, het spoor loopt naar het buitenland, maar de tijd dringt, we worden oud en zeker die jongste broer van jou.

Zilvertje. ( mijn vader is overleden in 1999 maar ik schrijf hem nog steeds )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-04. Bookmark de permalink .

17 reacties op Lieve papa,

  1. lebonton zegt:

    en je vader leest jou nog steeds!

  2. Zilvertje zegt:

    Lebonton, hij heeft het druk met mij, ik voer nog gesprekken en ik schrijf, ik heb hem twee keer kunnen eren op de radio, ik ben een hardnekkig ding.

  3. K zegt:

    Mooie brief!
    En een fijn perspectief om verloren familie weer te spreken via internet.

  4. Zilvertje zegt:

    K, Internet is toch wel op dit gebied heel bijzonder, ik heb er nu van een oom en tante heel veel nichtjes en neefjes bij, elkaar nooit gezien, maar wel altijd geweten dat ze er waren, gek dat je als je jong bent, alles voor zoete koek slikt en dat ik me nu afvraag wat is er gebeurd? Als is het niet echt van belang, het schrijven over vroegeris leuk, de herkenning en de dingen die mijn neef aanvult.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Leuk dat je hem schrijft. Ik spreek mijn vader ook nog elke dag.

  6. Zilvertje zegt:

    Aad, jammer he dat we ze niet altijd mogen houden, op het moment dat je ouders zo hard nodig hebt, zijn ze er niet meer of zijn niet meer de ouders van weleer en draaien de rollen wat om. Ik weet heel weinig van de familie van mijn vader, het is heel apart iemand te vinden die veel op je lijkt die kennis heeft van de familie, allemaal verloren schatten en onbekende bronnen.
    Op internet zie ik het regelmatig gebeuren, brieven aan overleden ouders, zou een mooi thema zijn voor een boek. Fijne dag!

  7. theo den herder zegt:

    hoi meisje
    het is zo ontzettend fijn dat ik je gevonden heb door het lot, laat ik het zomaar noemen en heb naar de radio uitzendingen geluisterd en je pa zijn foto gezien bij kro.
    het is een gezicht met mijn pa kinn zoals jou pa hem noemde
    ik ben echt heel blij je via internet gevonden te hebben.
    groetjes van je neef

  8. coby zegt:

    Het internet zorgt gelukkig ook voor heel veel wonders, wìj kunnen er over mee praten.
    Lieve groet, Coby

  9. Zilvertje zegt:

    Theo, heb je daar zijn foto gezien, jeetje dat is mij nog niet gelukt, hoe deed je dat?
    Coby, ja, zo hebben wij elkaar ook gevonden, zo bijzonder, 5 huisjes tussen jouw opa en oma en die van mij maar dan van mijn moeders kant, zo bijzonder.

  10. theo den herder zegt:

    ja dat is waar coby
    soms en in mijn geval heb ik gevonden waar ik al zolang naar opzoek ben.
    verloren familieReactie is geredigeerd

  11. theo den herder zegt:

    ik geef je link ik ga ff terug mom
    dit is de link
    http://cafekooijmans.kro.nl/rubrieken/index.aspx

  12. theo den herder zegt:

    gevonden meisje?
    klik op nummer 6
    groetReactie is geredigeerd

  13. Zilvertje zegt:

    Theo, ome Cor was een schat, ja, altijd vrolijk, ome Cor had denk ik twee meisjes en een zoon, Sjors en Debby en de naam van het oudste meisje ben ik vergeten. Ome Cor was er altijd als er iets ergs bij ons thuis gebeurde en kwam op elke begrafenis, op mijn vaders begrafenis ook, ik wist niet dat jouw ouders er toen niet meer waren.
    Ik was ook bij Oma haar begrafenis, Ome Cor vertelde nog wat moois, dus daar was je ook, we hadden natuurlijk nooit contact gehad, daarom herkende ik je niet.
    Nou ga ik koken, zo een weekend gaat te snel.Reactie is geredigeerd

  14. theo den herder zegt:

    ik heb reactie over waar je nu over praat weggehaald omdat het prive is. en vertel je er alles over via email. omdat het niet hier moet gebeuren.
    en soms denk ik waarom kan ik mn nichten niet debby was mijn favoriet zat altijd bij haar op schoot als klein kind.
    ik spreek je er over via email of msn ok?.
    groetjes theo

  15. Zilvertje zegt:

    Heb het gevonden en terugggeluisterd, dank je wel, wil je dat ik ook iets weghaal van wat ik geschreven heb?

  16. theo den herder zegt:

    nee hoor meisje
    ik ga aan fornuis nu voor de kids en mij spreek je later.
    groetjes theoReactie is geredigeerd

  17. Ingrid van den Bergh zegt:

    Deze hartenbrief gaat recht naar de hemel (hij heeft geen vlieger nodig).
    Wat lief dat Theo je meisje noemt…Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

