Was het NS station maar een kroeg!

 

ik loop op het perron en kijk verbaasd naar weer een lading peuken, elke dag zie ik mannen in blauwgele pakken alles bij een vegen, maar telkens ligt er weer een nieuwe hoop, ik kijk op de rails, ook daar ligt weer verse oogst, de filters zijn nog fris, het verteren is nog lang niet ingetreden.

als ik ‘s morgens in mijn eigen dorpje op de trein stap, probeer ik niet te vroeg te zijn, want de walm van de rokers is enorm, ze roken zelfs in het half overdekte wachthuisje en daar blijft die geur hangen, bij regen zit er voor mij niks anders op dan onoverdekt te wachten op de trein. was het ns station maar een kroeg, dan werd ik beter beschermd, gelukkig is het daar tegenwoordig beter geregeld, het is alleen zo jammer dat ik geen tijd heb om gezellig uit te gaan, want nu kan dat rookvrij, maar ik harde werker moet het wel dulden dat de ns de rookpaal heeft geplaatst naast het wachthuisje ( de nette roker die daar al rookt, kan niet helpen dat zijn rook regelrecht het huisje indampt ) en er geen controle is op het wild roken. van de rokers kun je niet veel verwachten, ze zijn verslaafd.

bij mooi weer komen de rokers vaak op me lip staan en ik blijf telkens weglopen, sommige kijken mij vreemd aan, ze hebben denk ik geen idee hoe dat stinkt en hoe die vieze geur in mijn haar gaat hangen, ik kan dan ook niet meer goed adem halen en mijn neus gaat plakken. en ik vind het heel ongezond, ik wil niet de dupe zijn van andermans verslaving.

maar nog erger is het als je in de trein staat ( onze treinen zijn te vol om te zitten ) en zo een rookverslaafde ademt in je gezicht, of zijn hele lijf en kleding ruikt er naar, vooral shag is niet te harden, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en ze stinken zo uit hun oratieorgaan, gatverdegetsie!

maar dit zijn gewoon nog ergernissen, maar nu komt het echte leed, dagelijks lopen verpleegkundigen zich het vuur uit de sloffen om deze mensen te verplegen, nou natuurlijk niet die ik allemaal tegen kwam bij de trein, maar hun voorgangers, die mensen die naar zuurstof liggen te happen, die hartklachten krijgen, erectieproblemen, medicatie moeten slikken tegen het zuur dat brandt in hun slokdarm en ga zo maar door, roken beïnvloed je hormonale huishouding en alles raakt ontregeld, eerst merk je er niks van, het gaat geleidelijk, maar het sluipt ziekmakend voort in je lichaam, bij elk mens kan de reactie op het roken anders zijn, maar je krijgt de reactie wel en dan zegt men: ach wat zielig en hoe kan hem dat nou treffen en van: de goeie gaan het eerst.

wat een kleresmoes, je bent ook wat je eet en drink en aan genotsmiddelen gebruikt, gelukkig doen veel medici daar niet meer moeilijk over en proberen uit te leggen dat er een verband is tussen roken en ziek worden. de premie die ik betaal aan mijn zorgverzekeraar is fors, ik moet solidair zijn met de mens die rookt. nou oké dan, maar beste roker, blijf wel een flink eind uit mijn buurt!

zilvertje. ( foto van zilvertje centraal amsterdam )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-03. Bookmark de permalink .

13 reacties op Was het NS station maar een kroeg!

  1. Knor zegt:

    Veel van wat je hier zegt herken ik, Zilvertje, als ik achter iemand op straat loop die rookt, ruik ik het al op 100 meter, en ga maar gauw aan de andere kant van de straat lopen, als dat tenminste kan.
    De overlast van het ‘op straat roken’ is een soort taboe, daar mogen we geloof ik niet over klagen…
    Ik was ook niet blij met de rook-terrassen voor de kroegen, en had eerlijk gezegd eigenlijk liever dat ze dat lekker met mekaar binnen waren blijven doen – ik kom er toch nooit binnen, maar moet nu wel altijd door die extra walm! :))
    Rookvrije groet, Bart ;~)

  2. Bart zegt:

    Haha, die Knorretje, hij haalt me de woorden uit de mond! :)))

  3. Zilvertje zegt:

    Knor en Bart, blij dat jullie het herkennen en grappig wat je zegt over het buiten roken naast de kroeg, ja, dat is nu ook lastig enals je nooit in de kroeg kwam komt de stank nu naar buiten. Ik zou best wel weer eens even lekker een broodje bal willen halen in een echt Amsterdams kroegje, maar ik heb de tijd niet, ik begrijp eigenlijk niet waar anderen wel die tijd vandaag halen en het geld want alles is peperduur geworden en dan kopen ze ook nog stokkies die in rook opgaan, ik doe iets niet goed, ik werk me een versuffing, sta in de overlast en kom niet aan uitgaan toe, maar gelukkig wel aan bloggen.
    Hier wateroverlast in een web van Lotty, ze was dit weekend voor het eerst buiten.Reactie is geredigeerd

  4. coby zegt:

    Hoewel ik gelukkig niet die (astmatische en allergische) reacties heb als ik rook ruik en inadem, kan ik me, als je daar wel last van heb, voorstellen dat je dan ook voortdurend met geur, rook en rokende mensen geconfronteerd wordt. Ik rook al heel lang niet meer, maar ik weet wel dat je als rokende mens totaal zelf niet in de gaten hebt, hoe het en je stinkt eigenlijk. Je ruikt het zelf niet als je rookt, ook niet van anderen. Dus je kunt het je ook niet voorstellen. Pas als je gestopt bent, ga je dat ruiken. Je zult toch elke dag al die peuken bij elkaar moeten vegen trouwens….
    Lieve groet, Coby

  5. Zilvertje zegt:

    Coby, ja, dat bij elkaar vegen, dat er niet eens een plekje is, waar men de peuken en as kan laten, al vraag ik me af of mensen het ook zouden doen.
    Kan me je niet voorstellen met een stinkstok :^) xxx

  6. antoinette duijsters zegt:

    Zilvertje, je haalt me de woorden uit de mond en Bart voegt er nog een extra ergenis aan toe. Buiten roken kan ook heel irritant zijn vooral als je astma hebt.
    groetjes

  7. Zilvertje zegt:

    Antoinette, het is een plaag! Fijne dag!

  8. kees smit zegt:

    De mensheid is in twee kampen verdeeld, maar ik sluit me bij jou aan. We’ll smoke them out of their holes. (Wie zei dat ook weer:-(

  9. Zilvertje zegt:

    Kees, ohhhhhhhhhhh, die vreselijke man! ;^)

  10. Aad Verbaast zegt:

    Tja.. ik durf haast niet te reageren.. Ik steek er nog wel eens eentje op.. Maar tijden zijn wel veranderd. Ik vraag nu zelfs aan gasten in mijn eigen huis of ze er bezwaar tegen hebben dat ik er eentje opsteek.
    Vroeger stonden de sigarettenpotten immers op tafel voor de gasten.. Goede zaak hoor dat het veranderd is!

  11. Zilvertje zegt:

    Aad, je bent een dapper mens!

  12. Geroma zegt:

    Zucht.
    Nu voel ik mij als roker, toch best wel even heel schuldig……..
    Maar, ik ben zeker solidair met mensen die er niet tegen kunnen en zal nooit in hun nabijheid, of op openbare plekken, roken…..
    Liefs.

  13. Zilvertje zegt:

    Geroma, gelukkig maar!

Geef een reactie

