Amsterdam.

De liefde haatverhouding die ik heb met Amsterdam komt altijd het meest tot uiting bij aankomst en vertrek, elke keer als ik naar het centrum moet, ben ik zo verheugd en prettig gespannen, al die mensen, al die stadsgeluiden, de geuren, de oude panden, heerlijk. Genieten van die klere rotzooi die de metro maakt onder en boven de grond, al die bouwketen, al die werkmannen, al die kleuren en geuren.

Als je een poosje staat te kijken, denk je het komt nooit goed, er gebeurd niks, maar als je nu naar deze foto kijkt van 2005, zie je dat er toch al veel veranderd is op die plek en mijn grote vrees dat het Centraal Station door zijn eigen gat zou vallen op de plek waar de metro kom, is gelukkig niet uitgekomen, maar het was denk ik wel door het oog van de naald, maar men zwijgt in duizend talen.
 
Ten tijden van de foto hadden we nog geen weet van crisis, dat de Gazastrook nu totaal platgebombardeerd is en dat een Obama president van Amerika zou worden, nee, de toekomst had nog veel geheimen. Amsterdam, als ik dan moe gelopen, met een lege portemonnee naar huis ga, vervloek ik de vertraging bij de trein, de bioscoop die dicht was en de ongezellige plekjes waar je niet gezellig kan zitten, de geur van de vieze wiet en het riool, maar ik kan het niet missen, nee, nooit.

Zilvertje. ( foto’s van Zilvertje, Amsterdam in 2005 )

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-02. Bookmark de permalink .

25 reacties op Amsterdam.

  1. Zilvertje zegt:

    ( Dit stukje had ik in januari geschreven en eerst op mijn andere weblog gezet, op 8 februari zou ik het plaatsen maar door de schok van de zoon van K heb ik al mijn bijdragen die al voorgeprogrammeerd stonden ingetrokken, plaatste wat anders en trok dat later weer in, gewoon behoorlijk aangedaan en nog, maar ik moet door, ik kan er natuurlijk niet te veel over schrijven, maar het is iets wat een van mijn grootste zorgen is en mij achtervolgt.
    Maar goed, ademhalen en voor K en haar zoon het beste hopen, ik brand als ik thuis ben constant een kaars, niet dat ik geloof in een God, maar het helpt mij lieve gedachten te sturen en hoop en moed en kracht, een kaars laat mij de gedachten ordenen.
    Nu deze oude bijdrage, door het nieuws achterhaald, wethouder afgetreden een stad in puin tussen de palen, een bijzonder verhaal over macht en winstmakers, over verkeer en oplossingen, ik heb er wel een paar en die kosten niet veel geld, waarom denken mensen altijd zo moeilijk?Reactie is geredigeerd

  2. Ramirezi zegt:

    Al met al heb je mooi het duurste stukje Amsterdam op je blog staan….

  3. Paravivo zegt:

    Amsterdam = liefde. Ik hou van die stad. De stad is nooit af. Kost wat poen maar over 50 jaar staat iedereen verveeld voor zich uit te kijken in de nieuwe metro. Alles vergeten en vergeven. Ik krijg een plotse aandrang om te gaan zingen …

  4. Zilvertje zegt:

    Rami, ja, dat zou best eens kunnen.
    Paravivo, ik hoor je graag zingen, weet je, als ik zo de foto’s terug kijk vind ik ze zo leuk, al die kleuren al die mensen en het is nu al weer zo heel anders, zie je het koffiehuis?

  5. Doranne zegt:

    Wat jij hebt met Amsterdam heb ik met Rotterdam,alleen kunnen ze daar wel een metrolijn in en uit de grond gestampt krijgen.
    Van Amsterdam hou ik gewoon stekeblind.
    Nou ja van een heel klein stukje ervan.
    Daar moet ik af en toe gewoon heen.

  6. Zilvertje zegt:

    Doranne en of ze dat kunnen in Rotterdam!

  7. satuka zegt:

    Ik woon hier en ik zal de stad nooit kunnen haten, maar de puinzooi die het nu is, daar word ik niet blij van. Ben wel blij dat ik straks weer op mijn eilandje aan het water woon (een van de westelijke eilanden), dat is alsof je een beetje buiten de stad zit en die is dan toch net om de hoek😉.

  8. mark ter telgte zegt:

    Mooie foto`s maar zo als ze zeggen geen Rotter dam dan Amsterdam

  9. Gus Bolden zegt:

    Tja en die puinhoop duurt nog tot 2017.
    Lichtpuntje, het schijnt over 3 jaar weer beter te gaan met de economie.
    Trouwens de Hollandsche Nieuwe is in aantocht.
    Maakt mij dat nu tot een ouwe?
    Met of zonder uitjes?
    En hoe vertelt mijn buurman dat aan zijn zoontje van 3 dat ie een Ouwe Nederlander is.

  10. martin zegt:

    Maar nu iets anders. Ik heb een banner gemaakt voor 8 maart Vrouwendagblog.http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/tempest/28364/Image/vrouwendag.jpg.
    Doe jij ook mee?Reactie is geredigeerd

  11. Zilvertje zegt:

    Mark, dank je
    Gus, zo lang? Hoe is het met je?
    Martin wat een mooie! Ik den er over na.

  12. Isylia zegt:

    Hoe zag Amsterdam er rond de grachten in de 17e eeuw er uit met al die bouwwerken op houten palen. En wat is het niet mooi geworden.
    Voor de vooruitgang toont de mens vaak geen geduld.

  13. Zilvertje zegt:

    Isylia, daar heb je een punt maar voor ongeveer 10 kilometer onder de grond had ik iets anders bedacht, zo duur en het brengt zoveel schade toe en al die jaren de stad van streek, ik weet nog ergens in 2002 begonnen ze al dicht bij het station dingen in het water te leggen en later was het dicht, geweldig om er naar te kijken, maar ik had iets anders bedacht, of nog gewacht en een andere aannemer kreeg het werk niet ( was te duur ) hoe bitter, mogelijk had hij het wel op tijd af gekregen en goed, nu schijnt er ook iets met het beton te zijn, stond te lang in een wagen, lijkt me erg gevaarlijk voor onder de grond, maar goed ik ben een leek, ik pik eens wat op uit de media en vorm mijn eigen oordeel. Maar het maakt wel mooie plaatjes.Reactie is geredigeerd

  14. Aad Verbaast zegt:

    Jij gaat nooit meer ondergronds! :-)Reactie is geredigeerd

  15. Zilvertje zegt:

    Nou met dat rare cement, maar helaas, ik moet wel, anders loop ik te veel vertraging op ik doe het zeker bijna drie maal in de week voor mijn andere werk, mijn vaste baan kent een weg boven de grond, gelukkig. :^)

  16. coby zegt:

    Ja, de metro…. Het idiote is dat ik jaren geleden met een architect ooit heb gesproken en al had voorspeld dat het nooit goed zou gaan in de oude binnenstad. Maar ik kreeg het argument terug dat in veel oude binnensteden het al was gelukt. Ja…. maar niet iedere oude binnenstad is op dezelfde manier en soort grond gebouwd om maar eens één van de faktoren op te noemen. Zo zonde van al dat geld en al die schade. En wat nu? Gooi er maar weer een commissie tegenaan. Ik denk dat het einde nog lang niet in zicht is.
    Lieve groet, Coby

  17. Zilvertje zegt:

    Coby, ik vrees ook het ergste, is het niet allemaal veen water zit, nou dat hebben ze niet in het zuiden. Fijne zaterdag, ik ga zo met de Hartjes naar de kapper.

  18. paco painter zegt:

    toestanden!

  19. viktor loman zegt:

    Uit het hart gegrepen.

  20. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Je houdt van A’dam, een haat liefde verhoudig.
    A’dam is een oude stad en loop met een rolator, maar nog steeds goed gemutst. oma

  21. annemiekie zegt:

    Ik ben weer thuis hoor! veel plezier vandaag xxxx

  22. Zilvertje zegt:

    dankje wel en kus van mama en blancie(K)
    xxx

  23. wj-tje zegt:

    Amsterdam huilt, waar ik eens heb gelachen……

  24. Geroma zegt:

    Het is te lang geleden, dat ik weer eens ben geweest!
    Liefs;-)

  25. sprakeloos zegt:

    Amsterdam, sinds jaren was ik er van het zomer weer eens in het kader van een concert van Willy DeVille. Het viel me niet tegen moet ik zeggen. Die haat-liefde verhouding heb ik ook. Het zou bij mij omslaan naar een meer vriendschappelijke verhouding als de Amsterdammers en de hoeveelheid import Amsterdammers uit andere provincies nu maar eens volmondig toe gaan geven dat ze de grootste provinciestad van Nederland zijn want nergens in NL zo veel interne gerichtheid op de eigen gelederen als in Amsterdam. Nu is er wel heel veel te kijken en te beleven, dat moet ik toegeven.

Geef een reactie

