Opa en oma de Wit.

 

Dan moet ik stiekem lachen

om je malle dunne haar

om je scheve beentjes

de koffie pruttelt

klaar!

 

Je handen broos

als zieke vogeltjes

je rammelt schattig met

de schoteltjes

 

Opa’s sigarenbandjes

de ramen bedekt

met zelf gemaakte kantjes

foto’s en de kokosmat

ik zucht om de fijne

tijd die ik vroeger had

bij mijn opa en oma in Edam

 

Zilvertje.

Foto: Zilvertje, het huisje van mijn opa en oma Wijngaardsgracht 11 Edam

Het waren lieve mensen, gastvrij en behulpzaam, opa was erg moedig en nam geen blad voor zijn mond en werd opgepakt en vastgezet in de oorlog. Op 5 oktober, dierendag, denk ik altijd extra aan oma, haar verjaardag, ze wilde altijd graag een koe zijn, ze hield zo van de wolken en het liggen in het gras, ohh, wat was ze lief en eenvoudig, oprecht en grappig. De laatste die oma in leven zag was ik, ze zat op de Dam, met opa, hand in hand, als twee pubers, in de zon.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2008-10. Bookmark de permalink .

17 reacties op Opa en oma de Wit.

  1. K zegt:

    Fijne herinneringen Zilver. Koester ze!
    En sigarenbandjes 🙂 die heb ik ook nog verzameld en ingeplakt als kind!

  2. Scramble X zegt:

    Ik tuf ook nog héél regelmatig langs de voormalige woning van mijn inmiddels overleden grootouders….
    Gek hè ? Vaker dan langs mijn geboortehuis wellicht….

  3. Coby zegt:

    Hé, de Wijngaardsgracht weer even betreden en bijtanken in de herinneringen aan deze fijne mensen.
    Lieve groet. Coby

  4. Zilver zegt:

    K, ik had ze ook, van opa, boeken voor, eerst plakte hij ze voor me in, later mocht ik het zelfs, de boeken roken naar hem, ik heb ze niet meer, zo jammer, na mijn scheiding is alles bij mijn ex gebleven, hij zou het bewaren, maar alles is weg, alles van mijn jeugd, alles aan babykleertjes, alles aan foto’s, alsof er voor 1991 niks was gebeurd.
    ScrembleX, ik denk dat opa’s en oma’s een zeer belangrijke positie hebben en als ze die goed benutten is dat een geweldige basis. Mijn opa en oma zijn heel oud geworden, maar toch al bijna dertig jaar geleden overleden, waar blijft de tijd.
    Coby, ik was ook weer even in gedachten bij jou op die dag dat we er waren en zoveel zagen en plots weer wisten.

  5. Harry C.A.Daudt zegt:

    Zilvertje…zulke oma’s & opa’s in ere houden;
    ze blijven ‘bestaan’door (zo)over hen te spreken.
    Groet&Aanbevolen,
    -dichterbijgrave-

  6. gala zegt:

    heerlijk, een opstandige en rebelse opa en oma…wat wil een kind nog meer 😉

  7. Aad Verbaast zegt:

    Lieve herinneringen, mooi beschreven en ‘bedicht’.

  8. lebonton zegt:

    in woorden oude foto’s beschreven.

  9. Ingrid van den Bergh zegt:

    Je brengt de liefde voor dit stel goed over.
    overigens, zilver, wat en mooie foto in je infoblok (onder kopje Het leven

  10. Luke zegt:

    Mijn oma die kan ik me ook zo herinneren, maar mijn opa niet. Altijd beetje bozig.
    groet Luuk

  11. eva zegt:

    Oh wat een lief gedichtje!
    Je ziet het helemaal voor je!
    gr eva

  12. Geroma zegt:

    Een lieve, oprechte Zilver….voor haar opa en oma!
    Ontroerend.
    En Ingrid neemt me de woorden uit de mond wat betreft de foto van jou in het infoblok!!!
    Liefs:)

  13. asdale zegt:

    Een bijdrage vol liefdevolle herinnering.Zacht als de oude huid.
    Heel mooi zilvertje!

  14. pacopainter zegt:

    Mooi, Zilvertje. Gek idee dat ik een paar huizen verder woonde

  15. oma zegt:

    Ha Zilvertje,
    Oma bezoek je regelmatig, en weet niet altijd wat er gezegt moet worden.
    Maar opa en oma zijn goede mensen met de liefde als levens band. oma

  16. Ramirezi zegt:

    Leuk huis, lieve mensen…

  17. Sabine Luypaert zegt:

    een gedicht waar ik warm van wordt en een glimlach op maak, met een beschrijving waar liefde in huist,
    heel graag gevonden deze

Geef een reactie

