Een schatkist van kijkjes in mijn verleden ging weer open.


Wat werkt dat geheugen van een mens toch op een bijzondere manier, voor een deel weet ik dit al van de mensen die ik behandelde in de verslavingszorg, als ze eindelijk helemaal schoon waren en weer aan het werk en ook weer een relatie hadden, dan waren er onverwachte moeilijke momenten en dat waren altijd die momenten dat ze kwamen op plekken die met hun gebruik in het verleden verband hield, of een geur of een woord, de trek in middelen werd dan weer enorm.
Ik kende het ook vanuit de psychiatrie, er waren veel cliënten, die het verdriet en de schade nooit meer te boven zouden komen en hun leven was redelijk leefbaar als ze gesprekken/plekken en beelden konden vermijden.

Maar maandag tijdens mijn wandeling met Coby in Edam, voelde ik zelf hoe dit werkt, ik ging de wandeling tegemoet met verhalen in mijn hoofd, verhalen over wat ik had meegemaakt, over sferen en geuren, maar pas in Edam bleek dat op de plekken waar ik kwam, als het ware laatje na laatje in mijn hoofd werd open getrokken en ik weer namen wist en gebeurtenissen die ik anders mogelijk nooit meer terug had gekregen.

Op de foto hierboven zie je een lege plek, mijn speelplek als Conny thuis was, Conny was mijn nichtje, of achternichtje, daar ben ik nooit zo goed in, maar wij waren vriendinnen en noemden ons nichtjes, onze oma’s waren zusters van elkaar. Haar huis lag enkele huizen bij mijn oma vandaan.

Conny haar ouders vond ik moderner dan die van mij en hun huis blonk als een spiegel, met Conny speelde ik altijd op de vesting, tot de dag dat het huis/schuur naast haar werd gesloopt en wij daar een geweldige speelplek kregen, daar declameerde ik mijn eerste gedichten, daar speelden we zelf gemaakte toneelstukjes, maakten we Edamse popmuziek en lurkten we aan zoethout, dat we bij de Graaf mochten kopen ( deze winkel is er nog en draagt nog deze naam)

Ik heb louter mooie en gelukkige herinneringen aan Edam en ik vond het apart om te ontdekken dat alles in mijn leven bij terugkomst klein leek en nietig, kleurloos en grijs, maar dit niet vond van Edam, ik dacht altijd dat mijn opa en oma in een piepklein huisje woonden, maar toen ik er voor stond, vond ik het groter, alles was groter, apart hè?

Zilver.

foto: Wijngaardsgracht te Edam voorkant. 2008 het speelplekje.
Foto: De Vesting in Edam.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2008-02. Bookmark de permalink .

36 reacties op Een schatkist van kijkjes in mijn verleden ging weer open.

  1. K zegt:

    Dat is zeker apart, Zilver! Laten we de mooie en goede herinneringen koesteren. Dat is belangrijk! Conny is een achternichtje. Die laan vind ik echt prachtig.Reactie is geredigeerd

  2. Zilvertje zegt:

    K. ik ben blij dat jij het weet, dus mijn achternichtje.
    Ja, die laan is mooi he? Er was ook een geweldige sloot, daar maakte mijn moeder mij bang voor, in die sloot woonde de KROLLENMAN en die had een arm en die kon me er zo intrekken, nou dat vond ik doodeng, maar aan de andere kant van het huis was een sluis, diep en doodeng, maar daar liep ik gewoon over randjes, daar had niemand mij voor gewaarschuwd, gek he?

  3. Aad Verbaast zegt:

    Leuk zo’n voor jou dierbaar’inkijkje’ in je geheugen..
    Niet leuk: "alles in mijn leven bij terugkomst klein leek en nietig, kleurloos en grijs"..Reactie is geredigeerd

  4. Zilvertje zegt:

    Aad, ik heb net bij jou zitten lezen, het is een geweldige bijdrage die ik nog moest inhalen, ik moet de bron nog lezen en wat heb je er veel reacties op gekregen, ik hoop dat ik er aan toe kom er dieper in te duiken. (wil het heel graag)
    Mijn jeugd kent veel schaduwplekken, maar Edam was geweldig, daar was ik zo gelukkig, ik heb er ongeveer tien prachtige jaren meegemaakt, ik had een lieve opa en oma, een lieve vader en een zonnig karakter en dit waren de dingen die mij altijd gelukkig maakten ondanks veel, heel veel nare dingen.

  5. antoinette duijsters zegt:

    Fijn dat je zulke mooie plekken nog terug vind, het is erg mooi daar, voor mij als Limburgse zo echt Hollands.
    groetjes

  6. K zegt:

    Dat is wel een twijfelachtige manier van opvoeden, dat bang maken. Dat is nu gelukkig niet meer in de mode! Ik heb dat ook, net als Antoinette, dat ik het zo uitgesproken Hollands vind. Eigenlijk wel logisch ook.

  7. Zilvertje zegt:

    Antoinette en K. dat herken ik, dat is ook waarom ik me zo op vakantie voel als ik in Limburg ben, de heuvels, andere kleuren en huizen, haast al Weens, geel, veel geel en wit, heerlijk eten, een zachte spraak, die als muziek in de oren klinkt, ja, het is een stukkie van niks met de auto, maar een wereld van verschil en als ik aan Limburg denk, heb ik altijd heimwee naar die prettige sfeer die er hangt, al wil ik daarmee niet zeggen dat Holland niet prettig is, maar in Limburg begint al het vakantieland.
    Ja, raar he dat bang maken, gelukkig leren de meeste ouders hun kinderen nu snel zwemmen, ik had de krollenman al helemaal in beeld, een eng grijs/groen megaman/beest, met zuignappen op zijn huid en een arm zo lang als een hijskraan, brrrrrrrrrrr!Reactie is geredigeerd

  8. K zegt:

    Weet je, hier zijn praktisch geen sloten dus de kinderen krijgen er niet mee te maken. Maar ik ken een familie waarvan een kind van 3 jaar verdronk in de sloot toen ze bij familie in friesland waren. Ik bedoel maar, het is misschien nog wel beter dat je bang bent dan dat je het gevaar niet kent. Die sluis was in jouw geval natuurlijk nog gevaarlijker als de sloot.

  9. Zilvertje zegt:

    Oh, K. wat erg….. Nou bij die sloot kwam ik niet dichterbij dan een hijskraan lang is, dat begrijp je en dat van die sluis heb ik nooit begrepen, die was/is mega gevaarlijk.

  10. Scramble X zegt:

    Dank je voor het delen van weer wat stukjes…
    🙂

  11. cor zegt:

    graag gelezeb zilver; het is een bekend verschijnsel dat alles in het algemeen kleiner lijkt dan vroeger

  12. coby zegt:

    Het meisje Zilver had en heeft deze mooie en goede herinneringen nodig en het is een dierbare schat waar je naar terug kan.
    Ben blij dat er zoveel laatjes open gingen afgelopen maandag.
    Lieve groet, Coby

  13. Zilvertje zegt:

    SchrambleX het is me een eer!
    Cor, ja, hier was juist alles zo groot, het was ook niks van zijn glans kwijt.
    Coby, wonderlijk he, wat kwam er veel naar boven en nu nog…. liefs xxx

  14. peter louter zegt:

    Vertrouwde beelden voor mij, want ik ben vaak in Edam. Een ideaal oord om al wandelend te mijmeren over het verleden. Daar werd jij ook door gegrepen. De hele straat waar nu de Uitwterende Sluizen is gevestigd, komt vrij. Mocht je terug willen dan is daar straks een aardig appartement te vinden.Reactie is geredigeerd

  15. Zilvertje zegt:

    He Peter, ja, ik heb je al eens geschreven over Edam, nee, ik ga niet terug om er te wonen, alleen om te kijken, zalig, maar wel lief dat je me tipt. Ik was verbaasd dat alles nog zo was als vroeger.

  16. Aad Verbaast zegt:

    @Zilvertje: je reactie op mij: niets is zo flexibel als de geest. Hoop dat je daar kracht uit kunt putten..
    Herken het wel bij je.. Geeft mij hoop.Reactie is geredigeerd

  17. Luke zegt:

    van dat huisje, meestal is het andersom, jedenkt dat het heel wat is, maar het blijkt kleinte zijn.
    groet Luuk

  18. Zilvertje zegt:

    Aad, ik begrijp het niet, ik ben bang dat mijn geest nu even net fexibel is. :^(
    Luuk, grappig he?

  19. kees smit zegt:

    Wat een popperig stadje is Edam he, leuk om daar jeugdherinneringen aan te hebben.

  20. Zilvertje zegt:

    Kees, ja, mooi he, als kind wist ik niet beter, maar het is beeldschoon.

  21. Heer Lot zegt:

    Leuk inkijkje, ik ken Edam niet :-))

  22. Anne d'Ore zegt:

    mooi om zo over jouw herinneringen te lezen,heb je jaaren gelden dat programma over het geheugen(van Wim Kayzer?) gezien?
    Voor mij was Vlieland ook terug in de tijd,en tot mijn stomme verbazing leek de Dorpsstraat daar ook veel groter dan in mijn herinnering, zo grappig om te lezen dat jij iets dergelijks had.
    Fijn he, zo,n plek waar je goede herinneringen aan hebt en waar je af en toe even heen kan.

  23. Gus Bolden zegt:

    Ja, jeugdherinneringen. En het is zo goed om ze te koesteren, de goeie dan dus. Die andere?
    Laaaaa maar zitten.
    Moet er niet aan denken aan al die ……
    Ik ken Edam min of meer wel en omgeving, ooit daar gespeeld.
    En…. nou je begrijpt.
    Hetzelfde als dat je in München hebt gespeeld en je weet het wel en je weet het niet meer.
    De kroegen wel en de situaties, maar de omgeving?
    Maar het was ook veel s’avonds dat je er aan kwam en s’nachts als je er weer vertrok.
    Liefs Gus

  24. Johannes zegt:

    Als kind maar ook later als tiener, heb ik in het Saense gewoond. Het was er mooi en ik was er thuis. Na te zijn weggegaan kwam ik er jaren later terug. Ik verwonderde mij er ook zo over dat veel dingen veel kleiner waren geworden…
    Mooie opgeschreven gedachten weer, Zilvertje!

  25. ijskastmoeder zegt:

    beleven, herbeleven, oude gevoelens herkauwen en een nieuwe plaats geven, sommige met een lampje erop, andere nog even in een doosje – ons hoofd&lijf is een mirakel…ik wens je heel veel mooie zonnige herinneringen en dat ze nog lang bij je mogen blijven om er plezier en moed uit te putten!

  26. Zilvertje zegt:

    Heer-Lot, het is zeer oud, denkt dat past mooi bij uw naam, over riddes en kastelen, al is er geen kasteel meer….
    Anne, jammer, ik heb het niet gezien, maar wat bijzonder dat jij ook die ervaring had, je zou bijna denken dat als een mens prettige herinneringen heeft alles groot lijkt…
    Gus, daar is een liedje van: ik ken de kroegen, kathedralen…. tot aan Maastricht.
    Johannes, ja, meestal lijken dingen kleiner…
    Moeder, dank je wel, lief van je!Reactie is geredigeerd

  27. Dianne zegt:

    dat is een mooie, dat prettige herinneringen groter lijken, om over na te denken

  28. marsjan zegt:

    Bijzonder dat het nu groter lijkt…net als Dianne schrijft: om over na te denken. Liefs Marjan.

  29. de Stripman zegt:

    Mooie constatering, Zilver en een mooi stadje. ik ben er nog nooit geweest, maar ik ga het er eens met de Stripvrouw over hebben. Dag je uit, misschien ? Maar staat die kerktoren echt zo scheef ? Of komt dat ook door de jeugdherinneringen…;o)Reactie is geredigeerd

  30. Zilvertje zegt:

    Dianne, ja, apart he, maar dat Anne die zelfde ervaring heeft, ik ga er voortaan om vragen als ik met mensen praat, wordt een zilveronderzoekje.
    Marsjan, ik ben nu dit aan he nadenken hoe ik Krommenie vond bij terukomst, wisselend denk ik, maar ik weet het niet zo goed meer, maar ik probeer het naar boven te halen al werkt mijn hersenpan nog traag er zit nog een restje griep in. xxx
    Stripman in de jaren zeventig(Coby weet nog het jaar) was het wereldnieuws, men dacht dat hij om ging, per dag ging hij schever staan, het was heel druk in de stad, allemaal cameraploegen en de Speeltoren was veel op de tv, maar hoe het afliep wist ik niet, Coby wel, men heeft de toren weten te stutten volgens Coby en hij staat nu minder scheef, maar wel scheef, maar vroeger was dit niet zo, is echt sinds dat enge moment, al staat hij nu minder scheef dan toen.
    Het is de moeite ward, er staan prachtige gebouwen, alles is stokoud.

  31. Daniëlle zegt:

    Heel apart Zilver het is idd meestal andersom.
    Zulke bijdrages mogen er wel meer komen.

  32. Zilvertje zegt:

    Dank je wel Danielle!

  33. de Stripman zegt:

    Zo’n scheve toren is wel spannend, Zilver. In mijn monunmtentenboek staat alleen dat hij in 1972 is gerestaureerd en geconsolideerd (voor verder verval behoed, zeg maar), maar er zijn wel meer scheve kerktorens. Gorinchem bijvoorbeeld en Linschoten, om maar niet te spreken van de legendarische scheve toren van Pisa…;o)

  34. Zilvertje zegt:

    Ja, Pisa, noem je me wat, oggg, wat leuk dat jij zo een boekt hebt, prachtig, nou het was toen geweest denk ik dan, lijkt zover weg he, maar dat zou kunnen, ik woonde nog bij mijn ouders en in, ik dacht 76 al niet meer, dus 72 zou aardig kloppen. Ik verdeel mijn leven in, voor ik op me zelf ging en er na, in voor mijn scheiding en er na, de jaartelling volgens ZilvertjeReactie is geredigeerd

  35. de Stripman zegt:

    Ja, die monumentenboeken zijn uitgegeven door http://www.waanders.nl en er is een deel voor elke provincie. In mijn overmoed heb ik ze in de afgelopen jaren allemaal gekocht, maar het zal er wel niet van komen om alle monumenten ooit nog te gaan bekijken, in de jaartelling van de Stripman dan…;o)

  36. Zilvertje zegt:

    Ha, ha! Ga straks die link bekijken, dank!

Geef een reactie

