Leven als een zombie! (Nachtdienst deel 2)

De zorg en de politie en de te korten.

Het combineren van het werken in de nachtdienst en een gezin is een hoofdstuk apart. Het gezin draait op halve toeren want mama is moe en de kindjes vinden het niet zo gezellig in huis en daar kan ik me alles bij voorstellen. In de nachtdienst voel ik me ook altijd als een grafzerk en waarom?

Omdat ik flex, kom ik altijd op plekken die onbekend zijn voor mij en ontmoet ik weerstand omdat de collega die met mij gaat werken een teleurstelling moet verwerken, omdat het vaste maatje ziek is geworden, ook vraagt de collega zich terecht af, is deze flexer wel gezellig en/of betrouwbaar? Sommige collegae zien het dan ook niet zitten om met een flexer te werken en daar kan ik me alles bij voorstellen. Op de  plekken waar ik werk, sta je vaak voor onverwachte dingen, agressie, brand, nachtopname en ontsnappingen en het bijzondere is, dat het wel lijkt of de angst van de collega wordt opgepakt door de cliënten en alles waar de collega bang voor was gebeurd ook in zo een nacht.

Als slaap tekort komende mama beweeg me tussen al deze hindernissen, maar terwijl ik dit schrijf heb ik nog een nacht te gaan en bijna ben ik weer grafzerk af, ik probeer ook mijn werk volledig te vergeten op de momenten dat ik al mijn sleutels, piepers, telefoon en alarm heb ingeleverd en slapen doe ik als een roos, ik zou de tijd tussen de diensten wel helemaal vol kunnen slapen, zo goed gaat dat me af en het draaien van de nachtdienst heeft bij alle nadelen een groot voordeel, ik val af als een gek en dat kon ik nu wel even gebruiken, ik ben in drie nachten vijf kilo kwijtgeraakt en het voelt dan ook echt als een spoedcursus afvallen, ik krijg er geen hap eten in en ik heb het gevoel dat al mijn binnenwerk er uit moet, ik loop leeg als een pak yoghurt op zijn kop en ik heb het altijd koud, maar om me zelf dan te verwennen, loop ik overdag in mijn dubbele dikke superzachte witte mamanachtdienstjurk met puntmuts en dat maakt samen met de lieve kusjes van de kindjes een hoop goed.

Het is bijzonder om telkens weer te ervaren dat grote instellingen in de nacht minimaal bezet zijn met personeel, soms alleen maar met vrouwen en dat als echt de pleuris uitbreekt, je met drie man op een grote groep cliënten, je bijna machteloos staat en dan vraag ik me vaak af, waar gaat al ons belastinggeld naar toe? Het valt me ook op dat als je in de nacht de politie nodig hebt, ze ook aangeven onderbezet te zijn en ze maar de beschikking hebben over zeer weinig mensen en dan vraag ik me ook af: waarom doen we aan “opbouwwerk” in andere landen (elkaar doodschieten) terwijl we in ons eigen land handen te kort komen?

Zilvertje.

Foto: Zilvertje in haar witte schaapje.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2008-01. Bookmark de permalink .

30 reacties op Leven als een zombie! (Nachtdienst deel 2)

  1. Scramble X zegt:

    Het best van de dag is nog steeds de nacht…
    Maar in een flex situatie krijgt dat ineens een héél andere betekenis…

  2. Maria-Dolores zegt:

    Zilver, zal ik een button voor je maken waarop staat: ‘Ik ben de liefste flexer die er bestaat’ om tenminste die collega’s een beetje positiever te stemmen??

  3. cor zegt:

    Sluit me van harte bij Maria-D aan;je bent wel een kanjer

  4. Coby zegt:

    Lieve Zilver, als ik ’s nachts op zo’n afdeling als patiënt zou liggen, zou ik blij zijn met jou als nachtzuster. Een mens met een hart en die daar vanuit werkt. Daar kan een groot deel van het "vaste" personeel vast nog veel van leren.
    Nog één nachtje….denk aan jou en nachtkracht gewenst! Lieve groet, Coby

  5. Karin zegt:

    Zilver als jij niet komt flexen dan moeten ze het alleen doen. Doen ze dat liever?

  6. Eve zegt:

    Werkze vannacht!
    Daarna lekker slapen! 🙂

  7. droomvrouwtje zegt:

    Je laatste nachtje dan kan je weer ff bijkomen… neem mijn petje voor je af 😉
    xxx nachtzusters zijn altijd de liefste

  8. Zilvertje zegt:

    Shramblex hoe waar, doegggggggggggggggggg.
    Maria, klinkt als muziek in de oren, dank je wel! xxx
    Cor, dat is lief, dank je xxx
    Dank je Coby! xxxx
    Karin, tja, dat is een punt voor jou!
    Eve, dank je wel, ik verheug me er al op! xxx
    Droomvrouwtje, dank je wel, ik ga zo weer vertrekken, de laatste loodjes xx

  9. annet zegt:

    Zilver, je ziet er uit zoals je het beschrijft, moest wel lachen maar het verhaal is toch dat het niet goed zit en het blijft dweilen met de kraan open in de zorg. Inderdaad, wáár blijft al dat geld, inzage in het huishoudboekje van de regering krijgen we nooit. Wel de exorbitante uitgaven van topsalarissen en overbodig weggeschoten oorlogsgeld. Jullie zusters en broeders verdienen zo’n topsalaris, in ieder geval veel meer dan nu……
    Het is te gek om los te lopen…..
    Straks lekker weer vrij (en) grapje…
    Veel liefs x x x x x x x x x x

  10. Ramirezi zegt:

    Ooit (vorig leven bijna) liep ik 12 uur op, 12 uur af. Best lang zo’n wacht van 12 uur in een computerruimte. Als ik dan klaar was met leren (te duf) dan ging ik altijd even tijdskippen – hazedutje doen. Wel altijd zorgen dat je weer wakker schrikt voordat de aflosser komt…

  11. Gala zegt:

    Zilver ik zou er alles voor over hebben om met jou te flexen 😉
    wat je schrijft over die onderbezetting klopt als een bus en is echt bezopen, ook omdat de mensen die er werken het ook allemaal bezopen vinden!

  12. Gala zegt:

    en ooh ja…nog 1 nachtje te gaan, sterkte!

  13. Luke zegt:

    Wens je sterkte als flexwerker.
    Nachtdiensten zijn, en zeker met zo weinig personeel, onmenselijk. heb het van dichtbij mogen zien.
    groet Luuk

  14. Geroma zegt:

    En nou maar hopen dat die collega eens even doorkrijgt dat het een eer is om met zo’n Super-Flexer te werken….!!
    Sterkte, deze laatste nacht.
    Wat een heerlijke mamanachtdienstjurk met puntmuts….hihihiihihiih
    *kusje van mij*

  15. MOODSWINGER zegt:

    Go Zilver Go Zilver, je bent een gouden wijf!

  16. Moedermethond zegt:

    Ooit komt de tijd Zilver, dat je niet meer hoeft te nachtdiensten….en misschien kijk je er wel ooit met weemoed op terug:-))

  17. Linde zegt:

    zilvertje, ik was een aantal jaren geleden nog je collega al was het niet hetzelfde PZ
    Nachtdiensten vond ik vreselijk, sliep amper overdag maar had een lieve partner naast me.
    Petje Af, goeie wacht, morgen vrije dagen.

  18. Heer Lot zegt:

    De laatste nacht :-))
    *zet koffie klaar*

  19. Jos Goedmakers zegt:

    Ik heb hier nog een bijna oude afvalkalender vaoor de kliko. Daar val je spiritueel gezien misschien ook van af. Probeer het licht te zien, in de nacht 😉

  20. Aad Verbaast zegt:

    Een verschil van dag en nacht: sterkte en hulde!

  21. Dianne zegt:

    rustige nacht..
    nog een paar uurtjes.

  22. zilvertje zegt:

    Dank jullie wel voor de lieve reacties, nog even en dan mag ik naar huis, straks als de treinen weer gaan rijden en de vogels weer gaan fluiten, mag ik bijna weg, loop ik bijna weer buiten.

  23. Henk van Leuken zegt:

    Lieve zilvertje sterkte met de nachtdienst maar vooral met je kindertjes. En ja, onze belastingcenten gaan naar mensen die gaan zitten bedenken onder welke omstandigheden jij moet werken en onze jongens moeten "opbouwen"!……:)Reactie is geredigeerd

  24. Gus Bolden zegt:

    Hm, dat afvallen vind ik niet zo prettig, blijf wel goed eten, koppie er bij dame.
    Maar je hebt gelijk, onderbezet zijn.
    Belachelijk.
    Er zijn zo veel mensen die wat kunnen doen en willen doen.
    En daar wordt geen gebruik van gemaakt.
    Terwijl de sollicitaties, o.a. vrijwilligerswerk legio zijn.

  25. de Stripman zegt:

    Je hebt helemaal gelijk, Zilver. Het is gekkenwerk en helemaal niet gezond ook, als ik het zo lees. Voor het lichaam en de geest is het waarschijnlijk veel beter om continue nachtdiensten te draaien. Maar daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten…;o)

  26. morticia zegt:

    ik vraag me echt af wanneer er eens algemene opstand zal uitbreken.
    De manier waarop de mens moet leven, werken, gezin draaien, betalen, alles wordt steeds maar duurder, moeilijker, zwaarder, minder verzorging, meer agressie…
    Of zijn we echt allemaal in slaap gesust en gaan we er gewoon langzaam kapot aan?
    Kunnen we niet gewoon gaan staken zoals het in zoveel grote bedrijven gebeurd als de situatie onhoudbaar wordt?

  27. eva zegt:

    Kan mij hier alles bij voorstellen.
    Dit kun je gewoon niet lang volhouden lijkt mij,
    zeker niet met een gezin.
    En de onderbezetting ’s nachts leidt zelfs tot een hogere babysterfte op de verlosafdeling van een ziekenhuis, las ik onlangs.
    Dat is toch helemaal te gek!
    Ga je daarvoor naar het ziekenhuis om te bevallenSterkte!
    gr eva

  28. koen - drijfveren zegt:

    ik heb het ook eens gedaan tijdens mijn studie..
    Dit pleidooi verdient een aanbeveling een dikke!!

  29. marsjan zegt:

    Nou zilvernachtje…nog 1!! Ik vind het echt goed dat je dat kunt. Het is zo megazwaar en zeker met je kindjes erbij!! En dan ook nog met die onderbezetting…te gek voor woorden!! En nog onverantwoordelijk ook om jullie zo te laten werken!! Liefs en doorzetknuf van Marjanneke.

  30. demio zegt:

    Sterkte nog een nacht. De bezetting ’s nachts is afgrijselijk, veel te weinig mensen. Blijkbaar in alle zorginstellingen.

Geef een reactie

