Nederlandse Spoorwegen, wat een smeerboel!

het treinkaartje mag 2 procent duurder worden, want de treinen rijden op tijd! het schijnt dat 87 procent van de treinen op tijd rijden, nou dan wil ik de ns melden dat dit nooit mijn treinen waren, die trein waar ik op wachtte kwamen vaak niet, werd ik aan het lijntje gehouden met vertraging, die per vijf minuten op liep en op het moment dat de volgende aankomt, bleek de vertraagde trein niet meer te komen en zo heb ik al heel wat staan wachten op een station waar geen wc is, waar het vies is en rokerig, er staat wel zo een totempaal voor rokers, maar die nemen ze niet, het lijkt wel of die peuk lekkerder smaakt als ze naast mij staan te lurken. dus de regels worden niet nageleefd en niet gecontroleerd, maar of de treinen op tijd rijden wordt wel gecontroleerd, door wie? is het er eentje van de club zelfs, die mogelijk niet kan klokkijken, of vals speelt?

de trein is ook peperduur en service?  de kaartjesautomaat bij ons weigert bijna altijd mijn pas en als ik dan naar binnen vlieg om een kaartje te kopen, moet ik  extra bij betalen, help! roep ik dan, ik kan het niet helpen dat mijn pasje het hier bijna nooit doet, hij doet het overal prima, maar er is geen ontkomen aan, ik moet extra betalen voor de luxe van het binnenkaartje kopen, mis daar door wel mijn trein, was hij toevallig, echt stom toevallig wel een keertje op tijd. 

door dat gedoe met die automaten, dwingen ze je haast tot zwartrijden, maar ik doe het niet, maar ze tarten je wel, ook hebben veel mensen vaak geen geld meer op hun rekening staan en met muntgeld betalen kan niet overal, kijk een paar muntjes heb je soms nog we op zak, maar als je rood staat met blokkering, kun je geen kaartje kopen met je pas.

als je meedoet in het slagveld dat leven heet, sta je elke ochtend in de trein, op een gepakt als cocktailprikkers in een doosje, had je trein vertraging en moet je erg nodig plassen of poepen, vergeet het maar, je staat vast op je plek, op het perron geen poepdoos, in de trein niet te vinden, of niet te bereiken en als hij er is, zo vies, dat je van schrik je water langzaam laat weglopen, je zult maar zwanger zijn, of oud, of blaasontsteking hebben, grrrrrrrrrrrr, ik bouw mijn boosheid al meer op…… …straks ontplof ik nog…. :^)

reis je met een baby? bij ons is geen lift, je sjouwt je gek met de wagen, nog maar te zwijgen over de gehandicapten, die niet zomaar uit de rolstoel kunnen springen en de wagen onder de arm kunnen nemen.

nou en dan de fietsenstalling, bij ons onbewaakt, er zijn wel kluisjes, maar veel te kort, het zijn wachtlijstkluisje, de fietsenstalling is verwaarloosd en er zijn plaatsen te kort, de fietsen staan overal en is net een mierenhoop fietsen en gistermiddag was mijn mooie track gestolen, ik heb nog een uur gezocht…. de ns mag zich van mij dood schamen, vieze treinen, slechte service en personeel dat soms onbeschoft is, ik herinner je aan de conducteur die zomaar mijn kaartje verscheurde, mijn dure kaartje en mijn reis was nog maar net begonnen.

de kaartjeshuisjes, wat gezellige winkeltjes waren geworden zijn al meer ontmanteld en zijn nog zelden open, een vergissing bij het kaartje kopen in de automaat? nu kun je het niet meer omruilen, zo zit ik regelmatig met een grote strop. (overal mag je een product ruilen, maar niet bij de ns! plus dat de tijden die de ns op internet geeft, ook al niet sporen, grrrr, grrr, grote grrrrr! treinen die uitvallen tellen vast niet mee, in de telling naar op tijd rijden.

dus mijn conclusie: er rijden nu meer treinen op tijd en de rest valt gewoon uit, ja, zo kan ik het ook. van de prijs kwaliteitsverhouding klopt niks.

als ik die mooie boekjes lees van de ns lijkt het reizen altijd zo romantisch en zoet, nou dan moet je dus niet werkend zijn en op tijd van a naar b willen, niet vies zijn van gore treinen, een roker zijn, een pasje hebben dat het altijd doet en waar genoeg geld op staat, lopend naar de trein komen, zonder handicap en niet met kinderen, of met een bediende die je rolstoel en jou en je kinderwagen van de trap tilt en daarna weer omhoog, die je in de trein helpt en die flink kan aanstampen en een po meeneemt en ohhhhhhhh, grrrrrrrrrrrrrr, ik ben zo boos!

zilvertje. ( toch wel ik dol op het openbaar vervoer, maar ze moeten het eens verbeteren)

Foto: Zilvertje het Centraal in Amsterdam.

Over Trudy

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-12. Bookmark de permalink .

14 reacties op Nederlandse Spoorwegen, wat een smeerboel!

  1. Coby zegt:

    Moet wel vreselijk ook om je lachen, maarre…. lucht het een beetje op? Je schetst een mooie realistische reclamefilm van de NS. Satuka doet al drie dagen uit de doeken hoe de KPN ook maatwerk levert….. Dat verhaal van die conducteur ken ik niet, was dat voor mijn tijd? Of heb ik iets gemist? Of wordt de dreiging van ontploffingsgevaar erg groot als ik daar naar vraag?
    Lieve groet, Coby

  2. Ruud Zweistra zegt:

    Gunst, het zijn toch altijd dezelfde mensen die de pech treffen. Ik heb ik mijn leven toch ook wat aardig met de trein afgereisd, maar eigenlijk kan me geen enkele van de hier genoemde ervaringen heugen. ja, wel eens wat vertraging, maar beslist niet meer dan als je in een auto stapt.
    En dan zijn er behoorlijk wat mesen die bovenstaande lot treft, zeg de mensen dan de 13 procent, terwijl de rest van Nederland kennelijk consequent die 87 procent treft.
    Het is heel oneerlijk verdeeld in de wereld.Reactie is geredigeerd

  3. oma zegt:

    Hallo Zilvertje,
    Vroeger werden en plaatsbewijzen verkocht, tegenwoordig heet dat een vervoersbewijs. oma

  4. Anne d'Ore zegt:

    ik ben van de treinmazzel, al twee keer mijn dure kaartje naar het westen terugbetaald gekregen wegens excessieve vertraging
    eh ik ben drie keer met de trein naar het westen geweest dit jaar de derde keer was ik 6 minuten te vroeg!!!!
    goh een treinbediende die mijn spullen sjouwt…prima plan
    *>}}}}

  5. K zegt:

    Begrijp je nou waarom zoveel mensen auto rijden?
    Ik geloof dat het tijd wordt voor kerstmis! Lekker relaxen voor Zilver.

  6. tempelman zegt:

    Ja, precies. Toch moeten Camiel Eurlings ook uit z’n (dienst)auto zien te krijgen. 🙂

  7. Linde zegt:

    Ik reis nog maar heel sporadisch met de trein, en heb weinig hinder meegemaakt. Maar ik had geen tijds afspraken, was niet zwanger zat niet in een rolstoel en had gelukkig ook geen blaasontsteking.
    Dag Zilvertje, groet Linde

  8. Zilvertje zegt:

    Coby, het spoor is iets geweldigs, maar er is iets mis, ik mag mezelf een ervaren openbaar vervoerzilver noemen en ik maak dus heel wat mee, ik weet nog van vroeger, moest je door een poortje, met een heer, die je kaartje keurde, je had een treinkaartje of een voor het wegbrengen van mensen. Je kon naar de wc en je kon binnen wachten, vaak met wat lekkers en warms. Nu haal je, je kaartje uit de muur en er zijn veel problemen met de automaten en het lijkt wel of niemand meer binding heeft met het spoor, zeg je tegen de mevrouw binnen dat de automaat het niet doet, zegt ze: moet u niet bij mij zijn, ik ga daar niet over, ik ben niet van de ns, maar ze verkoopt wel de kaartjes binnen van de ns, het winkeltje is al haast niet meer open en nergens is bij ons een warm hokje, wel eentje met een grote open kant, brrrrrrrrrr, is erg koud nu, vooral als de treinen niet komen en de treienn zijn vies, echt vies, ik weet wel, dat doet de ns niet, maar in drukte als het bevuild wordt zie je geen conducteur, die kijkt ook wel link uit, de trein in propvol, maar mogelijk is het alleen bij ons zo en niet in de provincie, als ik richting Den Haag rijd zijn de treinen ook mooier en luxer en ja, ik reis bijna altijd in de spits, ik kom nu net terug uit Utrecht, minuten vertraging, dus dat was niet erg en een rustige trein op weg naar huis, maar dat is straks in de spits weer anders.
    Het kaartje scheuren de conducteur was boos op mij en kon het niet winnen en scheurde zo mijn kaartje, nieuw, ik was net ingestapt, ik heb een klacht ingediend en werd in het gelijk gesteld, maar het was geen prettig moment zo een ontploffende conducteur die mijn kaartje scheurde, een naar gebaar, is ook verboden bij de ns, nee, dat wens ik niet meer mee te maken en ik had niks verkeerds gezegd, echt niks, ik kijk wel link uit, doegggggggggggg, Coby, ik ga je straks mailen.
    Ruud, ik wilde het alleen maar even kwijt en wees blij.
    Oma, dank je wel voor de kaart! Allemaal een dikke knuffel en veel liefs, hoort oma nog wel eens iets van Jos?
    Anne je bent een bofkont, liefssssssssss!
    K, vandaag ging het goed met de trein, wel wat vertraging maar niet veel. Knuffeltje.
    Tempelman, ja, reist hij met de auto?
    Dag Linde, je begrijpt mij helemaal, onlangs was er een man op het centraal, die zat in een rolstoel, hij had geen benen, die man was zo handig, hij liet zich uit zijn stoel vallen en wierp de stoel in de trein, hij wipte naar binnen, alleen de stoel reed de trein weer uit, de deuren gingen al bijna dicht, ik was niet meer op tijd om hem te helpen, maar een jonge knul, wist net op tijd de stoel door de sluitende deuren de deuwen, anders had die man maar mooi gezeten.Ik vond het erg om dit te zien, ik was boos op de samenleving, ik weet wel, als je het meldt, komen ze je helpen, maar je moet maar wel de weg weten en ook weten dat je met de trein Zilvertje.Reactie is geredigeerd

  9. Mephisto zegt:

    Als je meedoet in het slagveld dat leven heet
    da’s nie waar.
    Dat heet ‘ratrace’, niet ‘leven’.
    Leven is wat anders, maar de smaak daarvan hebben ze al lang geleden uit Nederland getrokken. Nederland is sindsdien net zoiets als een voor de 3e maal gedroogd en gebruikt zakje thee: veel te slap om de naam ‘leven’ nog waardig te kunnen dragen. Een mierenhoop, zoals je zelf al aangeeft. En vrijheid blijheid?
    Waar?
    Maar ik mag niet zeuren. Dat is gemeen, vanuit het prachtige Gent in mijn in 17e eeuws-stijl opgetrokken winkelruimte met een plafond van 5 meter, kunst aan de muur en de meest fantastische kleding en accessoires om me heen. Dat is ‘vals spel’, volgens mij :)-
    ps. Kom het eens in België uitproberen, buiten de spits, of lekker tegendraads (’s morgens weg van Brussel en ’s avonds terug, ofzo).Reactie is geredigeerd

  10. K zegt:

    Nou, wat treinen betreft moet ik zeggen dat hier praktisch alles goed op tijd is maar dat kan ook daaraan liggen dat ik aan het einde van Nederland woon. Begin- cq eindstation.

  11. Mephisto zegt:

    @K: Dat is inderdaad waar. Treinen lopen onderweg vertraging op en die is natuurlijk het ergst halverwege de rit. Nadien kan ze weer worden ingehaald. In Utrecht en de rest van de Randstad zal het dus wel een ramp wezen..

  12. ceesincambodja zegt:

    Zilvertje, van die dingen ja.
    Ik mis ze niet maar nu jij er over begint, komen mijn trauma’s weer boven. (Waar is de koffiekar gebleven? En de conducteur op de intercom: "Stasjon Demmpfff….e..em.")

  13. Karin zegt:

    Ik ga graag met de trein. Mijn jongste zoon was jarenlang treinmanisch. Hoe langer de reis duurde, hoe vaker of we over moesten stappen hoe mooier of het was.
    Zo gingen we een zondagmiddag (dus tijd genoeg dat maakt veel uit) van Zwolle naar Ede met VIJF treinen. We moesten overstappen in Deventer, Apeldoorn, Zutphen en Arnhem voor we eindelijk een uur later dan gepland op station Ede-Wageningen uitkwamen. Ezra heeft (toen 5) er nog weken over gepraat over deze geweldige reis.
    Van alles heb ik meegemaakt. Een trein die halverwege de reis opgeheven werd. Dat was tussen Maastricht en Amsterdam en er zat een groot gezelschap mensen in rolstoel in die onverwacht over moesten stappen en zich ook zorgen gingen maken of ze de eindbestemming op tijd zouden bereiken. Er zaten ook vakantiegangers met fietsen in en die moesten op nog een trein later wachten want de rolstoelmensen kregen voorrang.
    De stoptrein Amersfoort-Zwolle die mijn ouderlijk dorp Wezep straal voorbij reed en pas in Zwolle stopte. Later klonk er excuus over de intercom dat ze WEESP voorbij gereden waren, jaja.
    En (heel gevaarlijk) een stoptrein in Barneveld. Een oudere dame wilde net gaan uitstappen toen de deuren plots dichtgingen en de trein wegreed terwijl er nog zeker 10 mensen stonden te wachten tot ze in mochten stappen. Ik stond daar met 2 jongetjes van 3 en 5, één met een grote skelter en één met een loopfietsje. Stel je voor dat de trein was gaan rijden als ik nog maar één kind had laten instappen? We hebben allemaal een klacht ingediend nou dat was ook totaal zinloos.
    Onder de wachtenden een meisje dat naar een sollicitatiegesprek moest. Daar sta je dan. Het was een uursverbinding.
    En toch hou ik van de trein. Ik ga 10x liever met de trein als met de auto.

  14. Karin zegt:

    Vertragingen kunnen ook in je voordeel werken. Een paar jaar lang ging ik op vrijdagavond met mijn jongste zoon van Ede-Wageningen naar Zwolle. Meestal via Arnhem. Volgens de dienstregeling zouden we dan net te laat aankomen om de sneltrein naar Zwolle te kunnen halen.
    Echter, vaker wel dan niet hoorde ik in Arnhem
    "Ding-Dong, de vertraagde sneltrein naar Zwolle komt nu binnengereden op perron…."
    In die trein zaten dan veel mopperende mensen die hun aansluitingen gingen missen. Ik zei dan maar niet dat ons 25 min wachten bespaard gebleven was…….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s