Lampionnetje lopen.

grote verwarring in krommenie,  sint maarten wordt altijd gevierd op 11 november, maar de juffen op school zeggen tegen de kindjes, dat er op 10 november gelopen dient te worden, het waarom is mij onbekend. blanca-maria gaat dit jaar lopen met een lampion van de hema of de blokker, het kunststuk waar ze weken aan heeft gewerkt, is uit elkaar gewaaid, de wind kreeg de lampion te pakken en weg was de lampion……

Mijn vier kinderen heb ik zien “bedelen” aan de deuren, voor een liedje krijg je een snoepje en de lampion krijgt veel aandacht van de snoepgever en in het donker voel je de kinderen trots zijn, een prachtig moment, met vijf heb ik de tocht gelopen, mijn kleine broer heb ik het ook geleerd en het is een feest voor het oog, al die lieve popjes, die met een lichtje door het dorp gaan en goed ingepakt van achter een sjaal en een muts een liedje zingen…

Omdat het stoepliedjes zijn moet het kort, zingen, snoepje, dank je wel en op naar de volgende. Voor de Suikerhartjes bedacht ik er jaren geleden zelf een, met een mooie melodie. Als onze drie stemmen klonken was ik vaak zeer ontroerd en had ik een brok in mijn keel. Blanca-Maria loopt dit jaar voor het laatst, we sluiten weer een periode af en geloof mij, wat zal ik emotioneel zijn vanavond.

Lampionnetje
Lampionnetje
Schijn je licht op mij
Lampionnetje
Lampionnetje
Jij maakt mij zo blij

Lampionnetje
Lampionnetje
Ben een beetje moe
Lampionnetje
Lampionnetje
Ik ga naar
Bedje toe

Zilvertje. Foto: Hier had ik graag de mooie zelfgemaakte lampion van Blacie laten zien, maar helaas!

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-11. Bookmark de permalink .

26 reacties op Lampionnetje lopen.

  1. Coby zegt:

    Ja, er staat mij ook iets van bij dat Sint Maarten, als het op een zondag valt, verschoven wordt naar de zaterdag. Maar omdat dat maar eens in de zoveel jaar het geval is, vergeet ik dat ook altijd weer. Ik heb in ieder geval spulletjes in huis, want hier in de straat komen minstens 40 kinderen aan de deur. Verderop in West-Friesland staan de deuren gewoon op een kier en de traktatie er achter. Iedereen zingt, pakt en gaat weer verder. Ik wet niet of dat nu nog kan, misschien in de dorpen wel.
    Mooi liedje, en jammer van de lampion van Blancie. Vaak verregent of verwaait de hele boel. Triest. Maar tegelijkertijd doet me dat dan wel weer vaak denken aan het verhaal vsn Sint maarten die de helft van zijn mantel weggeeft aan bedelaars die in de kou, wind en regen zitten en geen huis hebben. Geniet er nog maar een keer van vanavond, Zilver. Ondanks en met brok in de keel.
    Lieve groet, Coby

  2. Zilver zegt:

    Coby, ja, ik doe het. Ja, dat is het verhaal er achter in veel variaties heb ik het gehoord, leuk he, al ben ik blij dat haar tandjes net weer geseald zijn.

  3. ZWOLLYWOOD zegt:

    Lampionnetjes…goed dat je het zegt. Ik denk dat het naar vandaag veplaatst is i.v.m. de zondagsrust. Als ze bij mij komen maak ik foto’s.
    Volgende week zaterdag al wordt Sinterklaas ingehaald. ….voor je het weet is het Kerst. Goed weekend Zilver.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Zondagavond om 19 uur zitten we met het bord op schoot voetbal te kijken. Als er gebeld wordt en ik zet het bord even op tafel eet
    de hond het op. Ik doe dus niet open dan, vandaar de zaterdag denk ik.

  5. Oude Bekende zegt:

    St.Maarten, het begin van de donkere maar o zo warme tijden.
    Veel geluk

  6. Linde zegt:

    Er komen allerlei herinneringen boven. Van een misselijk klein jongetje dat even daarvoor met zijn hoofdje zo diep mogelijk gebogen(verlegen)gezongen heeft.
    En van misselijke grote jongens die hem (jaren daarna) beroofden van zijn tas met snoepjes.

  7. Bart zegt:

    O, hier bij ons doen ze het echt morgen, geloof ik, ik heb het nog gevraagd bij de buren vanochtend.
    Niet dat het mij verder veel uitmaakt, ik ben als ontvanger van liedjes en uitdeler van snoep klaar om de deur open te doen, vanavond én morgenavond (best kans dat we dit jaar dus toch op twee avonden achter elkaar worden toegezongen…ik zie wel! :))
    Fijne Sinte Maarten, Zilver!Reactie is geredigeerd

  8. leeuw zegt:

    Ik heb aan deze verwarrende situatie op mijn weblog ook een stukje gewijd.

  9. Zilver zegt:

    Ja, dat heb ik gelezen Leeuw, ik was al bij je, wij zijn erg teleurgesteld weer thuis, wij waren het eerste en laatste lichtje in het duister en Blancie zei: "ik stop er mee, draag jij mijn lampion maar!" Ze ging drie meter achter me lopen en riep: "ik hoor niet bij je!" Nu is ze echt groot.:^(

  10. leeuw zegt:

    Jullie mogen virtueel wel even bij ons langs komen hoor. We zitten in Groningen en de bak met snoep en mandarijnen staat klaar.

  11. martien zegt:

    Zo is het. Kort. Tassen vol. Wegbrengen naar huis. Nieuwe, lege tas halen. Volgende deur. De avond is zo om!🙂

  12. Zilver zegt:

    Leeuw, dat is lief, we zingen ons eigen liedje, lachen lief en bedanken en het voelt zo fijn, dank je wel.
    Martien en het is zo mooi wat de laatste jaren werd opgehaald, heel wat anders dan al die taai, taai van vroeger, al ruikt het nog steeds zo lekker en denk ik altijd aan mijn dunne benen en een te dunne jas, maar opgeven, ho maar.

  13. leeuw zegt:

    Mijn zonen van 9 en 10 lopen nu nog steeds gewapend met mobiel door de wijk. Voor als er wat gebeurt. Hoe zo te oud?

  14. Zilver zegt:

    Geweldig! Ja, dat is wel veilig, hier waren jaren geleden kinderen overvallen als ik me niet vergis, er stond zo iets in de krant en Linde had het er ook over, ja, laat ze maar een mobiel meenemen en mooi he, nu zijn ze even niet groot, ha, ha, mijn zoon wilde niet meer, hij is tien, hij wilde graag uitdelen, ja, dan ben je groot, pfffffffffffffff.

  15. Coby zegt:

    He Zilver, dat is snel gebeurd bij en met jullie…is Blancie wel al lekker aan het snoepen? Hier in Hoorn is het toch morgen, wat raar he? Ik was er al helemaal klaar voor, normaal heb ik om 18.00 uur al een rij kinderen gehad. Nu bleef het stil…….Ik heb maar wat lekkers van mijn eigen mandje afgehaald en opgesnoept. Wil jij ook nog wat?
    Lieve groet, Coby

  16. Zilver zegt:

    Nou graag, mmmmmmmmmm lekker, dank je wat een verwarring he, de juffen hebben dus niet gelijk.

  17. Coby zegt:

    Heel vaak hebben juffen en meesters niet gelijk, ze doen alleen alsof……(knipoog)

  18. Bart zegt:

    Nou ze zijn hier ook niet geweest, zilver!
    Dat wordt morgenavond zingen en snoep delen…:))
    Is de lampion nog een beetje heel?
    De juffen waren wel een beetje dom, als ik het zeggen mag! :)))Reactie is geredigeerd

  19. Tam zegt:

    hier is het ook gewoon morgen hoor!!!
    het verschuiven heeft te maken met de zondag, dat is een rust dag.
    (waarom moet ik dan altijd werken op zondag???)

  20. Gus Bolden zegt:

    Ik heb potver nog geen kind gezien, wel een zak met mini-marsjes gekocht.
    Dat wordt tot St. Juttemis die dingen weg knagen.

  21. cor zegt:

    mijn kleindochter uit de Jordaan heeft me vanmiddag al een Sint Maarten liedje telefonisch in mijn oor getoeterd; leuk. Ze gaat morgen lopen! Mijn kleinkinderen in het Noorden op een andere dag omdat 11 nov op zondag valt….. en dus wordt er op zaterdag gesintmartinusd

  22. Karin zegt:

    Mijn zoon gaat vanavond met zijn pompoen rond lopen. Ik mag(lees:moet) ook mee. Gisteren waren het de kinderen van de religieuzen die het op zondag niet mogen. En de school van mijn jongste maakt er op maandagavond een feest van. Wat een gedoe!

  23. Anne d'Ore zegt:

    hier in het dorp lopen sommigen op zaterdag omdat je zondag hier echt een rustdag is
    en anderen vinden 11-11 is 11-11 en komen vanavond,
    ik zet gewoon twee avonden het snoep en de olielamp klaar.

  24. Anne d'Ore zegt:

    was ik dus, ga vanavond foto`s maken
    ze zingen hier in het Fries

  25. oma zegt:

    Trudy dat missen we de zaanse gezelligheid, st. maarten de koeien hebben staarten.
    Op verzoek gaan we weer een sinterklaas uitzending maken.
    Is altijd erg leuk om te doen, de DJ’s hebben er zin in.
    Woensdag zetten we op de weblog dat we een uitzending gaan maken,heb je verzoekjes laat het ons horen. oma
    http://karoetsie.web-log.nl

Geef een reactie

