Mijn dorp. (de Zaanstreek)

1154468620_85621

Een beetje geschiedenis en mijn straatje 1935.

Het is een gevoelige plek op mijn ziel, op zevenjarige leeftijd moest ik verhuizen, ik zat juist een half jaar in de eerste klas, nu groep drie. De winkelstraat met de huisjes had ik zo in mijn hart, wachten op de stoep bij dokter Hylkema en mama die vroeg of ik het lied van Wim Sonneveld nogmaals wilde zingen zodat ik me maar niet zou vervelen,  het heette Frater Fenasius (zal het vast fout schrijven) het  ging zo: zeg maar ja, tegen het leven, zeg maar ja, tegen het leven van je amen en je glorie en joegee, zeg maar ja, tegen het leven, zeg maar ja, tegen het leven, anders zegge het leven nog nee. (gezongen met een flinke zachte G)

Ik kwam pas terug in het dorp vlak voor mijn veertigste en ben nu lid van het Historisch Genootschap en krijg 4 maal per jaar een prachtig boekje met geschiedenis en foto’s, maar had amper tijd om me te verdiepen in de tekst. Nu ik mij slecht kan bewegen, kom ik eindelijk toe aan meer dan plaatjes kijken en vond in een van die boekjes een tijdvak.

Betreft Krommenie.

1000-1300:   Ontginning van het hoogveen en aanleg omringende dijken

1300-1500:   Agrarische dorp met eigen parochie vanaf 1400

1500-1860:  Van agrarisch dorp naar grootse zeildoekproducent via thuisnijverheid

1860-heden:  Ontwikkeling als industriegemeente en overgang naar forenzenwijk binnen Zaanstad.

 

Er zijn verschillende boeken die vertellen van de Zaanstreek en prachtige foto’s laten zien, maar wat me vandaag erg bezig hield was die ontginning, ik heb gelezen dat als deze ontginning niet had plaats gevonden,  mijn dorp een mosachtig en zompige vlakte geweest was op 3 meter boven zee niveau, door de ontginning is het vier meter gezakt, tot 1 meter onder NAP en als er geen dijken waren gebouwd, dan waren we een deel van de Zuiderzee geworden.

Bijzonder is het ook om te lezen dat  Noord Nederland tussen 1150 en 1250 werd getroffen door vijf zware stormvloeden waardoor het Almere zich uitbreidde tot de Zuiderzee en de grote meren als de Beemster, Schermer, de Purmer en Wormer ontstonden en door de zeer zware overstroming van 1170 ontstond de Cromme IJe en in 1251 werd de naam Crommeneije  voor het eerst vermeld, oh mijn heerlijk dorp Krommenie wat is je verleden ongelofelijk spannend en na het noodweer van gisteravond dacht ik: dit is toch geen nieuwe stormvloed? Want het ging hier te keer!

Vandaag ga ik bellen hoe ze mijn contributie innen, want ik wil dit niet missen, al die kennis van vroeger, de avonden met films en foto’s heb ik door de drukte nooit kunnen bijwonen, maar ik hoop dat dit spoedig anders wordt.

http://hgc-krommenie.nl.server30.firstfind.nl/archief.html  

Zilver:

Foto: (Vlietsend, foto van Zilvertje )


Informatie: Uit: Geschiedkundige artikelen over Krommenie no 42 juni 2006 HGC

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-07. Bookmark de permalink .

32 reacties op Mijn dorp. (de Zaanstreek)

  1. Duval zegt:

    … ik was een kind en wist niet beter, dan dat het nooit voorbij zou gaan …
    Fijn he die ‘gedwongen’ rust. Bladeren door boeken en tijdschriften die anders al vrij snel naar een grote stapel gaan. In alle rust nog eens fotoalbums bekijken. Even de ogen sluiten en mijmeren.
    Met jou ook alles okee?

  2. Maria-Dolores zegt:

    hm… kan alleen maar zeggen: ‘graag gelezen en aanbevolen’… schaam me wel eens dat ik zo weinig over NL weet… weet nu in ieder geval ongeveer waar Krommenie ligt.

  3. Zilver. zegt:

    Duval, het is heel bijzonder, ik kom nu al zittend aan mooie dingen toe en verdiep me in mijn dorp, zalig.
    Ik mag niet mopperen, ik heb even een flinke terugval gehad, maar dat was mijn eigen schuld, ik was twee dagen na de operaie op de fiets geklommen en dat ging nog niet, ik heb nu aan half Krommenie beloofd, het nu rustig af te wachten tot het mag de arts mag.
    Dank je Maria, nou jij ben niet de enige, ik moet ook nog aardig wat kennis bij halen, maar oh, ik geniet er zo van. Krommennie ligt dicht bij Amsterdam en Alkmaar ongeveer een klein uurtje fietsen van zee, maar er schijnen kortere weggetjes te zijn, maar dan verdwaal ik altijd.

  4. K zegt:

    Zeg, moet ik boos worden! Je zou rustig aan doen tot alles helemaal geheeld is. Op de fiets! Zwaarder voor de knie bestaat niet. Blijf nou een tijdje lezen en koffie drinken. Of een DVD kijken of TV, maar niet van die kunststukjes uit gaan halen.
    Historische verhalen, die kunnen heel leuk zijn. Hier waar ik woon ligt een kasteelhoeve. En daar woonde vroeger een ridder, ridder Vos, en die had ruzie met ridder Walram van Valkenburg, over belasting enzo. Geinige verhalen zijn dat.

  5. Zilver. zegt:

    Ja, de geschiedenis is zalig, heb heel wat boeken gelezen in romanvorm maar het is nog leuker als je ook weet hoe het er in die tijd uitzag, mmmmmmmmmmmmmmmmm, ja, erg fijn.
    Ohhhhhh, een kasteel Stripman schreef daar laatst ook over, zalig.
    Nou, het ging eerst super, ik dacht, kan ik maandag weer aan het werk, maar toen even een beste dip, vandaar geen liedjes over liefde en grapjes, maar een stukje historie.:^)

  6. ScrambleX zegt:

    Stukje geschiedenis.
    Ik ken het daar goed vanwege een stukje verleden…
    Mooi weergegeven!
    😉

  7. Zilver. zegt:

    ScrambleX wat een bijzonder nieuws, ik ben dol op die oude huisjes, sommige hebben prachtige gevels, maar ook hier gaat de dorpskern aardig op de winkelstraat van Nederland lijken, met Blokker, de Hema en het Kruidvat, maar gelukkig zijn er ook veel charmante winkeltjes, met gewoon om 12 sluiten ivm de lunch.

  8. Heer_Lot zegt:

    Dank voor stukje geschiedenis, wel goed uitrusten hé :-)) koffie voor jou met gebak naar keuze :-))

  9. Zilver. zegt:

    Heer-Lot heel graag gedaan,mmmmmmmm koffie en gebak, zalig, wat knus, lekker appeltaart dan maar.
    Ja, moeilijk, ik probeer het wel, maar ik weet, ik doe te veel.

  10. hippo zegt:

    leuk Zilver, ik heb ook de link met veel plezier gevolgd. Met name veel herinneringen aan de Zuiderhoofdstraat.
    gr. hippo

  11. Bart zegt:

    Leuk dat je hier nu aan toe komt, het blijft altijd boeiend, zo in de plaatselijke geschiedenis te graven…

  12. Morgaine zegt:

    Lekker, geschiedenis:)

  13. Zilver. zegt:

    Hippo, de link is leuk he als je Krommenie van nu kent, ik kijk er altijd met veel plezier naar, oh wat leuk van de Zuiderhoofdstraat, maar ja, ik durf nu niet door te vragen.;^)
    Bart, ja, machtig mooi, ik was vroeger lid van zoiets maar dan landelijk en dan ging ik oude dingen bezoeken, bv de ontplofte kerk in gut, waar was dat ook al weer, met die grote kei, maar nu alles uit mijn eigen dorp, zalig
    Morgaine ;^)

  14. hippo zegt:

    ‘k heb op de St. Jacobusschool gezeten in de snuiverstraat en mijn opa is daar groenteboer geweest, bij de aquarium/vijverwinkel kom ik nog regelmatig en ik maar zwaaien, maar je zwaait nooit terug! ;)Reactie is geredigeerd

  15. Zilver. zegt:

    Ohhhhhhhhhhhh, wat leuk, je vertelt het me, nou wat bijzonder en wat leuk van je opa, dat ruikt zo lekker een winkel met groenten, mmmmmmmmmmmmmm.
    Nou ik beloof ik zwaai terug, al weet ik dan natuurlijk niet zeker of ik naar jou zwaai, ik zie maar een oog, maar ik zal mijn best doen om je te herkennen.

  16. Galadriel zegt:

    ik zie dat meisje op de stoep bij de dokter die opnieuw dat liedje zingt van: zeg maar ja tegen het leven, mooie herinnering Zilver

  17. tam zegt:

    herinneringen….
    is is goed dat ze er zijn.
    en de meeste zijn heel, heel mooi…

  18. Zilver. zegt:

    Galadriel, ik moest al jong zingen en voordragen, maar ik wist nooit waar het over ging, er hoorde volgens mij ook een heel verhaal bij, toen wist ik het nog, ik heb jaren ziek in bed gelegen en was maar zelden beter, de radio was mijn grootste vriend en nog……
    Tam, ben je aan het werk? Wij hebebn er in elke geval veel samen, hele mooie. Jij hebt ook ….
    Meis, ik heb zo een slechte dag, echt slecht, ik weet niet waar ik het zoeken moet, ik moet door en hopen op beter, maar soms valt het niet mee, ik ga proberen in slaap te vallen, kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus. (en ik wacht in spanning je verhaal af)

  19. Tam zegt:

    ik ben niet aan het werk, maar ff snel tussendoor.
    wij hebben hele mooie herinneringen samen, al zijn we straks oud en dement die kunnen we gewoon niet vergeten!!!
    heb het er nog over gehad gisteren..
    morgenochtend vertel ik het je en dan wil ik ook jou verhaal van vandaag weten!!!
    hele dikke kus

  20. Zilver. zegt:

    Oke, ik wacht doeggggggggggggg.

  21. Coby zegt:

    He Zilver, zal ik even bij je komen zitten?
    Gewoon even wat dingetjes voor je doen of even praten en luisteren…of even stil zijn of een slaapverhaaltje vertellen? Ga maar even slapen, je hoeft er even niet te zijn, ik let wel even op… Sterkte!
    Lieve groet, Coby

  22. Zilver. zegt:

    Coby, je bent een schat, ik probeer te slapen, maar probeer rondjes te lopen, ik weet niet hoe ik liggen moet, mijn vader zei altijd: als je denkt nu houdt ik het niet meer vol, dan is het zomaar over.
    Dus het kan nu nooit lang meer duren, gelukkig.

  23. Coby zegt:

    Ach, wat naar nou, Zilver. Je mag ook wel effe gillen en schreeuwen, hoor. Ik hoop dat het gauw minder wordt, en je het niet meer zo hoeft vol te houden……..
    een zachte nacht

  24. Johan HvD zegt:

    Ach, de Zaamstreek, ja, ook mijn leven… alhoewel ik Krommenie en ook Wormerveer niet zo goed ken. (Als Zaandammer kwam je daar nooit zo veel…:-))
    Je hebt ook nog het Zaansch Archief, waar ontzettend veel foto’s te bewonderen zijn!
    Enne, die frater van Wim Sonneveld, Zilver, die heet Venantius ;-))

  25. Eline zegt:

    Hey Zilvertje, fijn je weer te lezen. Alles goed met jou? Genoten van je jeugdherinnering.

  26. Kjel zegt:

    Leuk om te lezen Zilver :-))

  27. Geroma zegt:

    Moggu, Zilver..
    Wat heerlijk om te lezen..
    Leuk, zo’n stukje geschiedenis!
    Bij het zien van de kaart moest ik meteen aan dat prachtige liedje denken van Wim Sonneveld:
    Het Dorp..
    Thuis heb ik nog een ansichtkaart
    Waarop een kerk een kar met paard
    Een slagerij J. van der Ven
    Een kroeg, een juffrouw op de fiets
    Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets
    Maar het is waar ik geboren ben
    Dit dorp, ik weet nog hoe het was
    De boerenkind’ren in de klas
    Een kar die ratelt op de keien
    Het raadhuis met een pomp ervoor
    Een zandweg tussen koren door
    Het vee, de boerderijen
    Enzovoorts….
    Fijne dag nog! Knap je al wat op?
    Geroma

  28. tam zegt:

    lieverd,schrijf je later, vanavond
    heb visite.
    kus

  29. Zilver. zegt:

    Coby, diep in de nacht, kwam de ommekeer, de gemene pijn ging over in wat draagbaar is en ik heb heerlijk geslapen, ik doe vandaag heel rustig aan en dank je wel voor je warmte, ik schoot na je berichtje van bij me komen zitten vol en nu weer, je bent lief en me dierbaar, weer waterlanders, ik wens je een heel fijne dag.
    Johan ook al een buurman, wat leuk, ken jij toevallig Willem Doeves, ik zoek hem al heel lang. De naam, dank je wel, ha, ha, fijn dat jij het wel weet.
    Eline, dank je wel, ik had een zeer slechte middag en avond, maar dat was denk ik de ommekeer, ik voel me nu beter als ik me ooit kon heugen, de gemene pijn is er uit.
    Kjel, ik houd zo van vroeger, zalig, mijmeren hoe het was, terwijl je in de supermarkt staan, te weten wat er eerst stond en wie er woonde, wat ze eten, wat ze aten.
    Geroma, fijn dat je zo een buitenavond had en dank je wel, het gaat een stuk beter, gelukkig.

  30. Zilver. zegt:

    He, Tammi zag je niet sorry, lekker visite, nou geniet er van en ik wacht geduldig, ik hoop dat het goed met je gaat, het haalt wat omhoog, houd stand ik denk aan je en een dikke kus.

  31. annet zegt:

    Leuk…je kunt frater Fenantius (zo schrijf ik het) vinden op YouTube in het Nederlands. Daar staat nog meer prachtig nostalgisch werk.
    Gewoon intikken YouTube in het Nederlands.
    Welterusten x

  32. Zilver. zegt:

    Oh, wat ben ik daar blij mee, want ik wil zo graag weten wat hij zei. Ben zo verdrietig, heef allemaal met de liefde te maken, ik ga in het weekend uit, ik probeer te dansen, alles vergeten, wat kunnen mannen toch moeilijk zijn, of loop ik nou altijd tegen die blokkenbeton aan, die alleen maar bier drinken of hun neus vol stoppen, help, is er nog een normale man, zusje ik ben zo blij met je, dank. xxxxxx

Geef een reactie

