Lijnenspel in Amsterdam (levenslijnen)

foto

Oh, stad zo nieuw zo oud

zo rijk bij het Amstelhotel

zo verscheurd, armoedig en koud

bij de trappen van het Centraal station


Het wolkendek

de tram, de metro

de toerist en de zwerver

de hoge huizen in paarse netten gepakt

De wallen met die aparte geur

van seks dat de broek uit beukt

van drugs

die de dood herbergen

Ik kom ogen te kort en jaren

om te zien en leven wat ik wil

elke stap komt nooit meer terug

je lijnenspel

een dolk in mijn rug

Zilver. (gister was ik in de stad en dacht, ik ben nu voor het eerst in mijn leven in Amsterdam,  terwijl de majoor niet meer leeft en dat was een heel raar gevoel, voor mij was ze toch de engel van Amsterdam)

Foto: Zilver, genomen vanaf de brug bij het Amstelhotel.

Over Zilvertje

Woest als vloed, rustig als eb, glinstert als zilver met soms een beetje aanslag.
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2007-06. Bookmark de permalink .

17 reacties op Lijnenspel in Amsterdam (levenslijnen)

  1. ScrambleX zegt:

    De romantiek van een stad die niet meer zichzelf is…..
    Morgen maar weer eens een bezoek……
    Graag gelezen Zilver !
    🙂

  2. Zilver. zegt:

    Dank je ScrambleX.

  3. Maria-Dolores zegt:

    mooi… toen ik Amsterdam zag staan, wist ik al dat de majoor er ook in te vinden zou zijn…

  4. Zilver. zegt:

    Maria, dank je wel, vandaag ben ik zo verdrietig, want ik weet als geen ander hoe de aller armste behandeld worden, door politie en door vele, de weinige goede daar gelaten, weinig mensen weten ook hoe het in elkaar steeks, als je op straat loopt, soms ernstig in de war, soms met vreselijke trek in middelen, maar geen geld, je voeten stuk, ontstoken(loopvoeten) de majoor kwam zonder er zelf beter van te worden op voor deze groep, ze hield van deze mensen en nu is er weer eentje minder zoals zij, het voelt voor mij alsof hun moeder dood is en dat doet pijn en weet je, ik weet wel ze is oud en heeft tot aan het einde niet geleden een dood die je zelf zou wensen, maar het sluit een tijdperk af. ER IS GEWOON EEN VRESELIJK GOED MENS DOOD en veel van haar opvolgers, nou kunnen niet aan haar tippen, niet eens hun oorlel.
    Haar doelgroep is een geweldige groep mensen, die allemaal zo bijzonder zijn, zo kwetsbaar.Reactie is geredigeerd

  5. K zegt:

    Er blijven altijd goede mensen over Zilver. Niet verdrietig zijn; Dat was zij toch ook niet. Daar had ze geen tijd voor, volgens mij. Strijdbaar blijven; ik denk dat ze dat het liefste zou willen zien.

  6. Zilver. zegt:

    K, ja, is wel zo, maar het voelt als een gat, de mesnen zijn zo dol op haar en er zijn er nog genoeg die goed doen, maar niet allemaal zo belangenloos, het was zo een lief boegbeeld en verdrietig zijn is goed, een traantje laten om lieve mensen lucht op en eert.

  7. Heer_Lot zegt:

    Mooi, Zilver :-))

  8. de Stripman zegt:

    Kop op, Zilver…;-)

  9. Zilver. zegt:

    Heer-Lot, wat een geweldig uitzicht he en al die lijnen, daar dichtbij, op de Plantagedoklaan heb ik ook voor het Leger gewerkt en aan de overkant was het huis dat de majoor zelf bij een had gespaard/gebedeld en een soort bejaardetehuis was voor oude dakloze en daar woonde ze zelf ook de laatste jaren.
    Ach lieve stripper, ik ben vandaag zo sentimenteel. Dank, dank!Reactie is geredigeerd

  10. fravapa zegt:

    er is geen fijnere stad.

  11. fravapa zegt:

    Ik moet nog een boel inhalen bij jou, tot morgen.

  12. jacob hesseling zegt:

    Mooi helemaal Zilver

  13. Zilver. zegt:

    Fravapa, is goed, er is ook zoveel te lezen, ik kan het amper bijbenen hier en dat is dan nog alleen het vk! Amsterdam is geweldig, altijd wat te doen, een brok inspiratie.
    Dank je Jacob.

  14. cor zegt:

    mooi krachtig Amsterdam-gedicht,Zilver

  15. Zilver. zegt:

    Dank je wel Cor!;^)

  16. Galadriel zegt:

    Ha Zilver mooie foto, mooi gedicht en mooi commentaar van jou; de majoor is niet weg, ze zit immers in jouw hart

  17. Zilver. zegt:

    Galadriel, ja, zo is het ook weer, ik ga straks afscheid nemen.

Geef een reactie

